Snygg! Riktig retro
Jag hade en direktdriven skivspelare i samma serie, men den var tillverkad av Sanyo, körde med en Pickering pickup på den och var SÅÅÅ nöjd med ljudet genom min Technics SA-300K receiver på 2x35W. Jag hade vid samma tid ett Yamaha-kassettdäck med ädelträhölje och ljus aluminiumfront med snyggt limegrön belysning, TC-520. Det var tider det
Quadraphase? Minns inte, men det låter ju som någon simulerad 4-kanal antagligen genom fasförskjutningar?
Btw så är jag än så länge mycket nöjd ljudmässigt med Crown-slutsteget, det gick ganska snabbt att komma fram till att det hör till den på 80-talet hatade skolan "analytiska" slutsteg. Precis varenda detalj i musiken hörs, individuella efterklanger för olika instrument och allting. "Analytiskt" ljud var ju inte så omtyckt förr, men det kan man förstå med tanke på hur dom flesta skivspelare utom dom allra dyraste lät på den tiden och att högtalare inte var alls lika högupplösande som förstärkaren verkar vara och som högtalare är idag. Den lär ju också ha avslöjat bristerna i tidiga CD-spelare rätt brutalt. Men det roliga är att med modern utrustning runtomkring så är det "analytiska" snarast bra. Mina hyfsat moderna högtalare klarar ju uppenbarligen av att återge alla dessa detaljer utan att något register i högtalaren inte hänger med och låter ansträngt. Och en modern DVD-spelare är som bekant än mer högupplöst än dåtida avspelningsutrustning så det enda som händer är att ljudanläggningen blir väldigt transparent och det som skall höras hörs väldigt bra. Det analytiska hjälpte till och med till att förbättra min skivavspelning, eftersom min Ortofon MC-15 Super Mk II ibland spelar lite väl entusiastiskt i vissa register, men det stramade Crown-förstärkaren upp så att ljudet från vinyl blev mer njutbart samtidigt som det blev mer detaljerat. På köpet gör det analytiska att ljudet låter makalöst stort, eftersom alla rumsinformation återges väldigt korrekt. Det märkte jag särskilt på Roger Waters skivor, jag har aldrig hört hans surround experiment låta i närheten så övertygande. Det kan vara kul med retro
p.s. jag hade tydligen tur att det var en D-150A för den första D-150-modellen utan "A"-beteckningen hade tydligen en riktigt elakt ljudande OP-förstärkare i sina kretsar. Den hade man bytt ut till en modernare och bättre sak i 150A. Sen verkar det som om steget låter avgjort bättre när det stått på ett par timmar. Nu återstår som sagt bara att finna ett billigt försteg nånstans, nu kör jag tape-out till mixern och från mixern till slutsteget, mycket kabel blir det men trots det låter det alltså bra. Men jag vill gärna ha en enda volymratt att vrida på, och en som sitter i vardagsrummet för dit kommer ingen mixer in