Favorit just nu i min vintageanläggning!

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Favorit just nu i min vintageanläggning!

Inläggav Kranzberg » 2005-09-28 20:40

Här är min favorit just nu, Luxor 7082 A förstärkare från -79. Konstruerad och byggd av Luxman sägs det. Alla halvledare är japanska. Hittade den på tippen. Två trasiga utgångstrissor - byttes snabbt! Helt komplementärt slutsteg! Fullt godkänt ljud i hop med mina Luxor transmissionline högtalare.
Bild
Lägg ut fler favoriter!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-28 21:46

Lägger jag ut mina Yamaha B2 och Carlsson fler ggr så kräks ni väl! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-09-28 22:14

Jag får lägga ut min Crown D-150A när jag putsat upp den :)

Hmm, jag har inget försteg så om den fungerar får jag prova den från mixern .. jag har läst en del om D-150A nu och den är tydligen mest känd för bergfast basåtergivning, används tydligen vanligen för att tämja stora 15" JBL element med så att dom skall låta snärtigare - det finns uppenbarligen inte många förstärkare som har snärtigare bas än Crown - så använder man andra förstärkare för mellanregister/diskant. Kanske sådana som tål att visas på stereobänken ;)

edit. V8, jag är väldigt svag för gamla Yamaha-förstärkare, innan dom blev så mainstream så att dyraste förstärkaren såg likadan ut som den i paketet för 3.995Kr fast större :roll:

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-09-29 14:05

Crown 150 är ju mycket kompetent. Fanns på ett diskotek, där jag spelade regelbundet, i Motala på 80-talet. Maffigt ljud!
Lägg ut en bild Xeizo!

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

Inläggav brodde » 2005-09-30 19:52

På temat svenskt, men med annat innehåll kan jag bidra med denna bastanta reciever. Jag tyckte nog att reglagelayouten såg bekant ut när jag köpte den, men märket var i HiFi-sammanhang helt okänt som tillverkare för mig. Modellbeteckningen på fronten är TA960 AM/FM StereoReciver.


På fronten syns märket Expert, som butiken alltså...
Bild

...så också på baksidan. Lägg märke till de tre(!) paren med högtalarterminaler.
Bild

Men kikar man inuti...
Bild
...så ser vi att ett annat välkänt företag ligger bakom konstruktionen!
Bild

Som grädde på moset står det Quadraphase pråligt och snirkligt i högra hörnet. Någon som vet något mer om denna surroundvariant? En snikverison av äkta quad kanske?

mvh Erik

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-01 02:22

Snygg! Riktig retro :)

Jag hade en direktdriven skivspelare i samma serie, men den var tillverkad av Sanyo, körde med en Pickering pickup på den och var SÅÅÅ nöjd med ljudet genom min Technics SA-300K receiver på 2x35W. Jag hade vid samma tid ett Yamaha-kassettdäck med ädelträhölje och ljus aluminiumfront med snyggt limegrön belysning, TC-520. Det var tider det :D

Quadraphase? Minns inte, men det låter ju som någon simulerad 4-kanal antagligen genom fasförskjutningar?

Btw så är jag än så länge mycket nöjd ljudmässigt med Crown-slutsteget, det gick ganska snabbt att komma fram till att det hör till den på 80-talet hatade skolan "analytiska" slutsteg. Precis varenda detalj i musiken hörs, individuella efterklanger för olika instrument och allting. "Analytiskt" ljud var ju inte så omtyckt förr, men det kan man förstå med tanke på hur dom flesta skivspelare utom dom allra dyraste lät på den tiden och att högtalare inte var alls lika högupplösande som förstärkaren verkar vara och som högtalare är idag. Den lär ju också ha avslöjat bristerna i tidiga CD-spelare rätt brutalt. Men det roliga är att med modern utrustning runtomkring så är det "analytiska" snarast bra. Mina hyfsat moderna högtalare klarar ju uppenbarligen av att återge alla dessa detaljer utan att något register i högtalaren inte hänger med och låter ansträngt. Och en modern DVD-spelare är som bekant än mer högupplöst än dåtida avspelningsutrustning så det enda som händer är att ljudanläggningen blir väldigt transparent och det som skall höras hörs väldigt bra. Det analytiska hjälpte till och med till att förbättra min skivavspelning, eftersom min Ortofon MC-15 Super Mk II ibland spelar lite väl entusiastiskt i vissa register, men det stramade Crown-förstärkaren upp så att ljudet från vinyl blev mer njutbart samtidigt som det blev mer detaljerat. På köpet gör det analytiska att ljudet låter makalöst stort, eftersom alla rumsinformation återges väldigt korrekt. Det märkte jag särskilt på Roger Waters skivor, jag har aldrig hört hans surround experiment låta i närheten så övertygande. Det kan vara kul med retro :D

p.s. jag hade tydligen tur att det var en D-150A för den första D-150-modellen utan "A"-beteckningen hade tydligen en riktigt elakt ljudande OP-förstärkare i sina kretsar. Den hade man bytt ut till en modernare och bättre sak i 150A. Sen verkar det som om steget låter avgjort bättre när det stått på ett par timmar. Nu återstår som sagt bara att finna ett billigt försteg nånstans, nu kör jag tape-out till mixern och från mixern till slutsteget, mycket kabel blir det men trots det låter det alltså bra. Men jag vill gärna ha en enda volymratt att vrida på, och en som sitter i vardagsrummet för dit kommer ingen mixer in :roll:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-10-01 03:21

brodde skrev:På temat svenskt, men med annat innehåll kan jag bidra med denna bastanta reciever. Jag tyckte nog att reglagelayouten såg bekant ut när jag köpte den, men märket var i HiFi-sammanhang helt okänt som tillverkare för mig. Modellbeteckningen på fronten är TA960 AM/FM StereoReciver.


Alltså, jag tycker det ser ut som en modernare variant av den som du hittar i den här tråden: http://faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7347&highlight=
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster