AKAI AA-8030

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Ripakt
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2005-07-10
Ort: Göteborg

AKAI AA-8030

Inläggav Ripakt » 2005-10-03 23:58

Har en sådan receiver ståendes här bredvid mig :)
Nu, är det någon av er här på faktiskt som känner till denna förstärkaren? Vad jag har förstått så verkar det som om den är från 72' och har en effekt på 2 x 35 watt. Men är det någon här som har lite mera info om den?
Den brummar lite lite svagt. Går det att göra något åt det?

Tacksam för hjälp

// Patrik
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: AKAI AA-8030

Inläggav Flint » 2005-10-04 12:08

Ripakt skrev:Har en sådan receiver ståendes här bredvid mig :)
Nu, är det någon av er här på faktiskt som känner till denna förstärkaren? Vad jag har förstått så verkar det som om den är från 72' och har en effekt på 2 x 35 watt. Men är det någon här som har lite mera info om den?
Den brummar lite lite svagt. Går det att göra något åt det?

Tacksam för hjälp

// Patrik

72 verkar aningen tidigt. Tippar senare halvan av 70-talet. Jag kanske blandar ihop dom men den hade rätt stor låda, fullbred och ca 15cm hög, och en ganska stor ratt till vänster om den gröna stationsskalan. Förmodligen stationsvalet. Eller volymkontrollen.
Vill minnas att den kostade dryga tusenlappen nånstans. Kanske 1395:- . En hyfsad bruksförstärkare som inte direkt utmärkte sig på något sätt. Den hade en lillebror som hette AA-6030 som kostade 695:-. Mycket lättsåld.
Det som sålde bäst av Akais prylar då var kassettdecken. T.ex CS-34. En toppmatad liten skit som kostade 695 spänn och såldes i massor. Lät kalas. Jag hittade en sån för ett tag sen och lyfte på locket. Satan vad välbyggd den var.
Visst går det att åtgärda brummet. Börja med att misshandla alla omkopplare. Det kan hjälpa.

Länk till manualer. Men tyvär inte gratis.

Ripakt
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2005-07-10
Ort: Göteborg

Inläggav Ripakt » 2005-10-04 14:21

Tack för infon ^^

Storleken stämmer nog rätt bra tror jag.
Denna har 2 rätt stora rattar bredvid stationsskalan en volym och en stationsväljare. Skall lägga upp bilder på den senare idag.
Kan mycket väl stämma att den är från senare tid. Den enda "info" jag hittade var http://se.pricerunner.com/forum/search. ... thor=Laban .
Vilket man förmodligen inte kan räkna som helt säker källa :)
Skall testa misshandla omkopplarna ^^

Hittade sidan om manualerna med, men har dessvärre inte råd med det :/.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster