Braun

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2008-12-18 15:06

Fjonkalicious skrev:Men varför vill man ha ett filter som kapar vid 8kHz, det låter ju väldigt lågt skuret?


Det är nog inte så lågt, i själva verket. Jag tror att rätt musik kommer igenom ganska opåverkat, i synnerhet akustisk sådan.
... tycker jag!

Per

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2008-12-19 01:25

Först måste jag bekänna mig till de imponerades skara när det gäller Braun designen. Fy fan vad snygga saker!!!

Det där med 8KHz filter tror jag härstammar från tiden då många lyssnade på AM radio och det inte fanns så mycket musikinnehåll över 8KHz bara störningar och sus.
Jag vill också minnas att knastriga och slitna vinyler kunde avlyssnas med mindre lidande, vokalmusik exempelvis
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-19 12:20

Eftersom jag var med på den tiden det begav sig,kanske jag får komma med en liten kommentar?
När stereon kom,så var det inte särskilt vanligt att man anslöt en AM-radio till en stereoförstärkare.Visst,det fanns ju tuners med AM,men oftast köptes de för att kunna ta in FM,som ju kom igång på 50-talet.Rena AM-tuners var mycket sällsynta,men däremot kom det flera rena FM-tillsatser.Stereon köptes just för stereons skull,alltså mest för skivor och ibland band.AM lyssnade man nog mest på via den vanliga hemmaradion med rör.Transistorn kom samtidigt,men den blev ju vanlig som bärbar radio,inte stationär.I vår familj köptes inte någon FMradio förrän 57-58 och det var en Conserton med rör..Jag minns än VM-matchen Ingo-Floyd!
Braun kallar sitt filter för "nadelfilter" eller "geräuschfilter"och det första betyder ju just "nålfilter".AM-sändarna sände inte mycket över 4kHz på den tiden(eftersom avståndet mellan AM-sändarna är 9kHz),så ett 8kHz filter gör bara lite nytta så lågt.Visst gör det lite nytta,men avsikten med filtret är nog mest att det ska användas på skivor.Dessutom fanns ju såna här filter på stereoförstärkare långt in på 70-talet.
Men visst är Brauns grejor oerhört snygga och stilrena!

Användarvisningsbild
slockna
 
Inlägg: 3687
Blev medlem: 2008-12-18
Ort: ofon OM15

Inläggav slockna » 2008-12-19 15:36

Har haft ett par BRAUN LV1020 aktiva högtalare en gång. vilka pjäser, vilket ljud !

MEn, det var nån konding som var paj i slutstegen på dem (bägge) så det smällde en del om dem ibland. Detta gjorde att skumkanterna på basen drog. sålde dem med ekonomisk och känslomässig förlust....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-21 18:29

Nu har jag rengjort den ännu en gång på Rolfs uppmaning. Jag tycker mig finna den lite mer stabil, utan knaster och knäpp. Men ljudet är detsamma och jag tror att det helt enkelt skall vara så. Jag har provat med ett par andra högtalare och precis som tidigare så gillade jag att nästan sätta diskant på max, kanske är den personlig smak. Det som jag jämför med är ju 10-13 år nyare transistorkonstruktioner(ofta japanska), kanske är dom mer diskanthöjda än braunvarianten. Lite kuriosa, tittade på transistorerna och det är Siemens AD131 transistorer, vilket enligt en sida på internet var en av de tidigare varianterna. Nåväl, nu saknar jag bara en lampa och skruvar till locket, skall väl inte vara så svårt att skaka fram.

Tack för all hjälp!

mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 00:53

Såg först nu att denna tråd fortsatt en bit.
Grattis till köpet Filip.

Har det löst sig med det beslöjade ljudet i din CSV250?

Den jag hade hemlånad, var nyservad, genomgången och kontrollmätt, av Gerhard Schubert, vid tillfället och lät allt annat än beslöjat.
Jämförde den med några nyare dyrapparater jag hade då och det var svårt att skilja dem åt.
Högdynamiskt och klart ljud, med andra ord god hifi.

En rejäl genomgång och mätning, förtjänar den allt. Kolla extra noga alla kontaktytor som kan ha oxiderat, strömställare etc. Byt även alla lytar. Men det där vet du ju. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 09:18

Jag har faktiskt inte hunnit titta på den mer. Den är för tillfället ett dekorationsobjekt.

Jag har också köpt en vit Braun AG TC 45/25. Det där med namnen är lite rörigt för jag hittar den som Audio 300 på nätet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31207

Den är också väldigt läcker. Jag har tänkt att ha den som köksstereo. Köpte den på vinst och förlust. Det stod att den inte fungerade. Jaja, jag kan ha den att titta på tänkte jag. Sedan när jag efter mkt om och men fick hem den så visade sig att den kan mkt väl funka, men remmen till skivspelaren är av.

Jag har lite väl många projekt på en gång för att ge alla den tid de behöver. Dock börjar närma mig en mer hanterbar skara vintage nu. Riktigt kul att din låter bra, det tyder på att det är något vajsing med min som kanske går att åtgärda.

Mvh

F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
fizz
 
Inlägg: 205
Blev medlem: 2009-09-23
Ort: Norrköping

Inläggav fizz » 2009-11-24 12:15

riktigt snygg förstärkare!

(och jag har också en sån där tändare ... nu kanske jag måste ge den större uppdrag i livet än att tända grillen ... :oops: )

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Inläggav VladDrac » 2009-11-25 13:04

Fjonkalicious skrev:Jag har faktiskt inte hunnit titta på den mer. Den är för tillfället ett dekorationsobjekt.

Jag har också köpt en vit Braun AG TC 45/25. Det där med namnen är lite rörigt för jag hittar den som Audio 300 på nätet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31207


Men titta där är ju min skivspelare! Hade glömt att jag gjort det där inlägget. :D Snygg är den i alla fall.

Användarvisningsbild
orven
 
Inlägg: 297
Blev medlem: 2009-10-06

Re: Braun

Inläggav orven » 2009-11-25 22:17

PeterW skrev:
RogerGustavsson skrev:
PeterW skrev:Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris.



Braun-prylar handlas för stora pengar. Det är ju kult och då får man betala om man vill vara med. Finns t.o.m. några företag som bygger in ny elektronik i gamla Braun-höljen.


OK Roger det låter ju intressant 8O :wink: Den kondensator som behöver bytas är nog rätt ovanlig för den är en 2x100 uF, 350V bägarelektrolyt, bara ca 65 mm hög av fabrikat "SK" (den har läckt och förstärkaren brummar rätt mycket. Särskilt vid start 8) ).

Frågan är hur mycket man bör kämpa för att skaffa en likadan. Det går ju vad jag förstår att lösa genom att parallellkoppla ett par mindre, eller använda nån med hyfsat samma egenskaper.

Sen är det ynkligt tunna högtalarsladdar (2x1,5 mm "sammansmälta") så där borde jag kanske hitta nåt stiligare?

2 x 100 uF eller mer finns i TV apparater och är inte ovanlig. 385 - 400 volt.

Inlägget som jag svarar på, är gammalt men det finns kanske fler som vill veta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-19 16:44

Idag har jag köpt mer Braun! 8O

Helt klart bland de äldsta grejor jag har nu. Jag är väldigt fascinerad av märket och Dieter Rams, så därför kunde jag inte låta bli. Iom att grejorna är ganska tidiga så blir det intressant att följa en formgivares tankar redan i ett tidigt och ungt stadie. Hade stått Luxor på hade jag nog inte köpt.

Det blir mitt andra objekt någonsin som har rör. Intressant, kommer väl inte våga sätta i sladden i den heller :-)

Hämtar nog grejorna på måndag.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-19 18:28

Handlade du inte Yamaha förra veckan? Är du samlare? Braun stod högt på min önskelista i början av 70-talet.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-12-19 18:50

Fjonkalicious skrev:
Idag har jag köpt mer Braun! 8O

Det blir mitt andra objekt någonsin som har rör. Intressant, kommer väl inte våga sätta i sladden i den heller :-)


Jisses, med tanke på din tidigare påstådda budget, måste du ha gjort ditt livs hifikap. 8O

En rör-Braun, har jag inte ens tordats tänka på att införskaffa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-19 20:13

@RogerGustavsson: Mjaaee, samlare vet jag inte. Jag har en tendens till att köpa en massa gamla grejor, jag kan inte låta bli om priset är det rätta. Det är roligt.

@Ragnwald: Du har ju rätt ang. budgeten. Den var inte speciellt dyr. Nu skall vi inte tro att det är någon lyxmaskin, det är mer som en radio, men den har rör.

Mvh

Filip

Edit: Om jag skall samla på just något, så blir det nog att jag samlar på allehanda Braun-grejor, jag tycker dom är så fina.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-12-19 21:37

Roligt att höra Filip.
En bild på nyförvärvet, hoppas vi på. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-19 21:46

Ragnwald skrev:Roligt att höra Filip.
En bild på nyförvärvet, hoppas vi på. :)


En sådan här är det, fast det är två st tillhörande högtalare istället för en! :-D Den heter Braun Atelier 11 och högtalarna heter L11.

Braun Atelier 11

Egna bilder kommer nog i veckan!

Såhär alltså(detta är en bild på det jag köpt):

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2009-12-19 22:54

eehhhhh
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-19 22:56

MP skrev:eehhhhh


Haha, tycker du att jag har tappat omdömet? :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

MP
 
Inlägg: 5760
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav MP » 2009-12-19 23:03

Lite :) :D

Ja :P Jo

:lol: Helt galet

Hihihih
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-19 23:07

Haha, jaja. Man kan ju ha lite spridning på grejorna. Han har gjort bättre. Denna är kanske lite väl "farmor".

Hade kanske varit roligare att ha en "snow white coffin" eller en RT 20. Jaja, tillfällena kommer och går. :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-20 00:54

Jag tycker man skall ha i åtanke att den är från 1958. Sätter man den i sin kontext så tycker jag att den är väldigt modern och strikt i sin formgivning. Inte för att jag levde då men om man tittar på andra saker från den tiden så var det betydligt fläskigare formgivning.

Det där rör kan jag lite om. Vad skall jag göra för att få liv i den utan att förstöra något. Här hittar man info om en likadan utan högtalare i Düskland.

Braun Atelier 11

ECC 85, ECH 81, EF 89, EBF 89, 2 x ECC 83, 2 x EL 84, mag. Band EM 84 und/and Gleichrichter/Rectifier B250C150


Hittade en länk som kan vara intressant för Braun-fantaster. Jag PM:ar den till Kjell för att placera i länksamlingen!

http://www.radiodesign.de/

Hittade en till med trevliga bilder:

http://vdm.io.tudelft.nl/fca/braun/index.htm
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-20 01:18

På något ställe skriver man att den heter Atelier 1. Som i detta youtube-klipp där man spelar Nat King Cole på en:

http://www.youtube.com/user/kinoup#p/u/4/70jusbd8x48

Det är julmusik, så passande, GOD JUL på er alla! :-D

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-21 20:11

Nu är den i bilen(som är kall).

Jag skulle hjärtans gärna vilja få liv i den och prova den. Är det någon här med rör-erfarenhet som kan hålla mig i handen.

Min tanke är att ta in den ikväll och försöka prova den imorgon. Något speciellt man skall tänka på?

Intressant att högtalarna väger totalt mindre än ett vanligt baselement :-D Uppenbarligen någon dipol-lösning, det är fullt med hål på baksidan.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-22 01:01

Ingen? :-(

Funderar om man skulle kunna använda den att spela stenkakor på, om svar ja... vilken pickup skulle då Falkis rekommendera mig?

Kollade nu, den heter Atelier 1-81 och högtalarna L11.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2009-12-22 01:26

Det är inga MM-saker som sitter på de där gamla spelarna. Kolla upp vad det är för pickup, det är en flip-over nål garanterat, och beställ en ny! Så kan du spela både 33,45 och 78 på den! :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-23 12:26

Idag så slog jag och brorsan eld på grunkan. Den FUNKAR!

Kändes riktigt kul. Den har kul funktioner såsom "förinställda eq-knappar" som man trycker in. Det finns även separata ton-inställningar såklart. Alla lampor verkar funka och till radion finns ett läckert sökglas i turkosblågrönt. Det rör sig mystiskt när man hittar en station, häftigt!

Vi fick dock inte in så mkt, endast två kortvågsstationer, en öststation(polsk?) och en tysk. Iofs har jag inte kopplat på någon extern antenn.

Provade även att få liv i skivspelaren men det verkar dött. Troligen en rem som lagt av antar jag. Det verkar även som Falkögat har rätt, det sitter en nål som det står 78 på ena sidan och 33/45 på andra sidan, skoj. Vad brukar vara på 16-varvare?

Intressant notis från min icke-hifi intresserade bror: Man skulle kunna ha den som element annars :-D

Vet inte riktigt varför jag fortsätter skriva om den här, ingen verkar intresserad :?:

Fler bilder kommer i framtiden.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2009-12-23 13:31

Lite info om CSV250. Nypriset låg tydligen på 698 DM vad nu det blir i dagens valuta?

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-12-23 13:52

Fjonkalicious skrev:Provade även att få liv i skivspelaren men det verkar dött. Troligen en rem som lagt av antar jag. Det verkar även som Falkögat har rätt, det sitter en nål som det står 78 på ena sidan och 33/45 på andra sidan, skoj. Vad brukar vara på 16-varvare?

Intressant notis från min icke-hifi intresserade bror: Man skulle kunna ha den som element annars :-D

Vet inte riktigt varför jag fortsätter skriva om den här, ingen verkar intresserad :?:


Vi läser andäktigt, F!

Nålen till 16-varvare (om du hittar några sådana) är densamma som till 33 och 45, dvs det som kalla "microgroove". Se Svalanders artikel: http://www.svalander.se/tips/varvtips.htm
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2009-12-23 13:52

2-ch skrev:Lite info om CSV250.


Alldeles ohyggligt snygg! Sådana gör dom inte mer, suck...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 22:50

För en vecka sedan köpte jag mer Braun! Jag köpte ett par Braun L400, ni har säkert sett dom på blocket. I vilket fall så skulle jag vilja hitta lite mer info, hittar nästan inget på nätet. Det enda jag vet är att dom (precis som många andra Braun högtalare) har systermärke som heter ADS eller A/D/S. Det verkar som det senare är amerikanskt. Skulle vara roligt att veta vem som konstruerade åt vem? Dom får ju gott omdöme på andra sidan pölen i vilket fall. L400 verkar i vilket fall inte vara helt vanliga, en relativt liten tvåvägare. Foton kommer när jag fått hem dom och fått ordning och installerat dom som köksstereo!

Kanske Rolf vet något?

Stort tack till RR1 som hjälpte mig.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster