Braun

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Braun

Inläggav Ragnwald » 2005-10-12 21:24

Lånade hem en Braun CSV 250 av en bekant, svag för design som man är, så ville jag naturligtvis höra hur en sån vacker apparat kunde låta.

Nog blev jag häpen, ett storslaget musikaliskt ljud, hur färgande är svårt att säga, men jag blev sittandes hänförd i ett par timmar.

Någon som har erfarenhet av dessa transistorförstärkare från Brauns 1960-talstillverkning, då speciellt CSV 250 eller CSV 500 ?

I början på 60-talet gjorde de också flera urläckra rörförstärkare, men dessa har jag inte lyssnat på ännu. :D

http://www.radiodesign.de/museum/verst.htm

Användarvisningsbild
harald
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2005-05-27
Ort: Flyinge

Braun

Inläggav harald » 2005-10-13 05:29

Var det dom där förstärkarna som var så enormt gigantiska i måtten långt över 19 tum.??

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Braun

Inläggav PerStromgren » 2005-10-13 09:08

Ragnwald skrev:Lånade hem en Braun CSV 250 av en bekant, svag för design som man är, så ville jag naturligtvis höra hur en sån vacker apparat kunde låta.

Nog blev jag häpen, ett storslaget musikaliskt ljud, hur färgande är svårt att säga, men jag blev sittandes hänförd i ett par timmar.

Någon som har erfarenhet av dessa transistorförstärkare från Brauns 1960-talstillverkning, då speciellt CSV 250 eller CSV 500 ?


Japp, visst har jag erfarenhet av att vilja ha en Braun! :) Detta är det abslout snyggaste jag sett i hi-fi-väg, även om man räknar in Koss-radion, och en del snyggare B&O-apparater.

Men jag har inte ägt någon, dessvärre. Jag var snubblande nära att köpa en Braun-bandspelare (den hette TG-1000, om jag inte missminner mig), men jag gick på mina kompisars tjat om att en A-77:a är mycket lättare att modda. Trist.

Det är kanske är dags för en tråd om vackraste förstärkaren? QUAD 57 låg ju bra till i tråden om snyggaste högtalaren, vilken ju för övrigt fanns i Barun-utförande. En CSV-250 (eller möjligen CSV-500) skulle ha mycket bra chans i en tråd om den snyggaste förstärkaren.
... tycker jag!

Per

PeterW
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Braun

Inläggav PeterW » 2007-06-25 15:37

Jag har en hyfsat komplett Braun-anläggning från 60-talet.

Förstärkare CSV 60/1
Högtalare L710
Radio CE250 Sk
Skivspelare PS400

Skivtallriken till den senare är stulen så jag använder min Thorens...

Som amatör blev jag förvirrad av kommentaren tidigare i tråden om transistorförstärkare. Min CSV60 från 1962 innehåller ju, enligt hemsidan som Ragnwald länkade så förträffligt till (http://www.radiodesign.de/museum/verst.htm), 10 rör och 3 Si-dioder. Vad jag förstår sker själva effektförstärkningen av 4 PL500 tv-rör.

Det måste ha varit så att Braun i nästa produktserie ca. 1966 lanserade transistorapparater på bred front.

Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris. Vill ha nåt mer kompakt och modernt :oops: och så skulle förstärkaren behöva en ny kondensator och kanske lite annan uppfräschning. Men den spelar fantastiskt för sin ålder.

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2007-06-27 08:50

Brauns cigarettändare av bordsmodell var ju också mycket snygga, minns jag. Jo, jag såg en i en HiFibutik på sjuttiotalet, så det är on topic!

Braun gjorde ju förresten Quad ESL 57, fast med egen design.

JohanR

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Braun

Inläggav RogerGustavsson » 2007-06-27 19:15

PeterW skrev:Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris.



Braun-prylar handlas för stora pengar. Det är ju kult och då får man betala om man vill vara med. Finns t.o.m. några företag som bygger in ny elektronik i gamla Braun-höljen.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2007-06-29 23:27

Att Braun står för kvalitet, kan ju min 20 år gammla rakapparat av märket tydliggör. Bytt skären en gång.
Någon som är beredd att lägga ett bud ? :D

PeterW
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-06-24
Ort: Göteborg

Re: Braun

Inläggav PeterW » 2007-07-01 14:48

RogerGustavsson skrev:
PeterW skrev:Funderar på om jag ska sälja grejorna för pengarnas skull, men bara om dom betingar ett bra pris.



Braun-prylar handlas för stora pengar. Det är ju kult och då får man betala om man vill vara med. Finns t.o.m. några företag som bygger in ny elektronik i gamla Braun-höljen.


OK Roger det låter ju intressant 8O :wink: Den kondensator som behöver bytas är nog rätt ovanlig för den är en 2x100 uF, 350V bägarelektrolyt, bara ca 65 mm hög av fabrikat "SK" (den har läckt och förstärkaren brummar rätt mycket. Särskilt vid start 8) ).

Frågan är hur mycket man bör kämpa för att skaffa en likadan. Det går ju vad jag förstår att lösa genom att parallellkoppla ett par mindre, eller använda nån med hyfsat samma egenskaper.

Sen är det ynkligt tunna högtalarsladdar (2x1,5 mm "sammansmälta") så där borde jag kanske hitta nåt stiligare?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-14 17:42

RJohan skrev:Brauns cigarettändare av bordsmodell var ju också mycket snygga, minns jag. Jo, jag såg en i en HiFibutik på sjuttiotalet, så det är on topic!


Jag har fyra stycken i olika konfiguration, en funkar än så länge( har inte lagt ned tid att mecka med dom andra, eller rättare sagt jag meckade lite vilket resulterade i väldigt höga lågor och lågor på oönskade ställen).

Nåväl, för att komma lite mer on-topic så skall jag hämta av en CSV-250 imorgon samtidigt som jag hämtar B&W högtalarna som nämns om i en annan tråd. Jag har alltid velat ha Dieter Rahms grejor, tycker dom är skitsnygga. Nu har jag både tändare och förstärkare, dock fungerar inte den senare. Undrar om den går att laga.

Av en ren händelse så snubblade jag över en video med Dieter Rahms som jag fann mycket intressant, man ser även lite vad han gjort för något i filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=ncw3f4jgNP4

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-15 00:12

Här är mer om Dieter rams:

http://www.designmuseum.org/design/dieter-rams

Han är ett geni!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-12-15 13:54

Jag har fyra stycken i olika konfiguration, en funkar än så länge( har inte lagt ned tid att mecka med dom andra, eller rättare sagt jag meckade lite vilket resulterade i väldigt höga lågor och lågor på oönskade ställen).


Kul! Om man inte rökar behöver de ju inte fungera...

JohanR

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-15 14:55

Varje Braunägare(i mitt fall en CSV500) måste ju ha en sån här också!

http://cgi.ebay.nl/Braun-Design-Wanduhr ... otohosting

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-15 15:10

rolfzetterberg skrev:Varje Braunägare(i mitt fall en CSV500) måste ju ha en sån här också!

http://cgi.ebay.nl/Braun-Design-Wanduhr ... otohosting


Läcker Rolf! Vet inte riktigt vad jag tycker om den gula visaren, men annars var den ju klockren(hihi).

Den som jag skall hämta idag är en CSV 250/1. Men den skall enligt utsago inte fungera, om inte annat så kan jag bara ha den att titta på.

När jag fått hem dom så lägger jag nog ut lite bilder på den och tändarna(trots att det inte är hifi).

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 13:43

Det saknades en säkring på ena kanalen. Jag satte dit en = 8)

Nåväl, jag har inte lyssnat så mkt. Det kommer ljud, antar att den inte är helt som den skall vara, kopplade den som snabbast till 8071:orna, kan inte larma på för mkt där för kanterna är inte friska.

När jag kopplade in så stod Sophie Zelmani på och det lät väldigt mörkt,dovt och tungt, fick sätta bas på nästan max minus och höja diskant för att få det ok. Testade lite annan musik och det lät bättre(kunde ställa tillbaka reglagen hyffsat), om detta beror på förstärkaren eller 8071:orna vet jag inte, har inte testat 8071 så mkt med annan förstärkare som de står nu(när bakvägg). Skall se om jag kan testa mer sedan på ett par andra burkar.

Förresten, denna har det karektaristiska "ploppet" när man slår på den. Även om man drar ut nätsladden och slår på så kan man höra ett litet "plopp". Någon konding som är slut?

Sedan verkar det någon vajsing med mono/stereo knappen, den vill inte fastna i sitt läge om man trycker in den, undrar om det är stereo utdragen och mono intryckt eller tvärtom?

Lampan till På/av eller som skriver på tyska: netz var borta, har inget schema, vad volt/amp på denna lampa?

Hur är det på din Rolf?

Bygget känns gediget i övrigt, kompakt och rejäla flänsar. Sen är den ju så snygg! :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 15:46

Då ska vi se:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2008-12-17 17:57

Så dj-a snygg! Grattis!

Och tändarna kommer jag mycket väl ihåg. På den tiden hade jag inte råd, och nu när jag har, är de svåra att få tag på och dessutom behöver jag ingen...

Var det Dieter Rahm som formgav de omåttligt snygga Braun-apparaterna alltså? Varför kan ingen rita något som dessa nuförtiden? Funktion och form i perfekt harmoni.

Jämför med dagens eländiga moderna apparater som inte kan användas utan både glasögon och 100W-lampa riktad mot fronten, på grund av ljussvart text mot mörksvart botten... :( Att inte tala om apparater där man måste avläsa fronten hela tiden för att kunna reglerar mojen, pga ett oändligt antal inre tillstånd som förkunnas på en displej.

Heja Dieter!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 18:21

perstromgren skrev:Så dj-a snygg! Grattis!

Och tändarna kommer jag mycket väl ihåg. På den tiden hade jag inte råd, och nu när jag har, är de svåra att få tag på och dessutom behöver jag ingen...

Var det Dieter Rahm som formgav de omåttligt snygga Braun-apparaterna alltså? Varför kan ingen rita något som dessa nuförtiden? Funktion och form i perfekt harmoni.

Jämför med dagens eländiga moderna apparater som inte kan användas utan både glasögon och 100W-lampa riktad mot fronten, på grund av ljussvart text mot mörksvart botten... :( Att inte tala om apparater där man måste avläsa fronten hela tiden för att kunna reglerar mojen, pga ett oändligt antal inre tillstånd som förkunnas på en displej.

Heja Dieter!


Var tändarna dyra nya? Något som är intressant är att vissa är tillverkade i Irland och andra i West Germany, vikten diffar otroligt, gissa vilken som väger mest? ;-)

Ja, det var Dieter Rams, jag rekommenderar dig starkt att titta på denna filmen som jag länkade till tidigare: http://www.youtube.com/watch?v=ncw3f4jgNP4

Det sista du skrev där, får du passa dig att säga i yngre människors sällskap ;-)

Men visst har du rätt. Jag har själv en hel del idéer som är inspirerade från Dieter som jag skulle vilja genomföra.

Mvh

Filip

Ps. Se filmen! Ds.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2008-12-17 18:44

Fjonkalicious skrev:Ps. Se filmen! Ds.


Jag gjorde just det. Helt förundrad. Vilken man! (Jag undrar hur jag kuna missa honom; jag är trots allt rätt design-intresserad.) Och vilket hus... Jösses.

Tack för filmtipset, nu har jag blivit litet upplyst idag igen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
vin-Tage
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2008-02-02
Ort: vettet i sthlm

Inläggav vin-Tage » 2008-12-17 20:46

Lite offtopic här, men blev lite nyfiken då jag har en sådan där tändare i silver som är gjord i west germany tom. :wink: Morfars gamla tändare. Finns det något värde på dessa tro?

mvh

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 20:58

vin-Tage skrev:Lite offtopic här, men blev lite nyfiken då jag har en sådan där tändare i silver som är gjord i west germany tom. :wink: Morfars gamla tändare. Finns det något värde på dessa tro?

mvh


Det vettitusan, helt utan värde är den ju naturligtvis inte. Men om man skall få pengar för den så bör det vara en köpare som känner till Dieter Rams och gillar formgivningen. Inte så många som vet om att han gjort den faktiskt, första jag köpte stod jag sidanom en kompis och sade: - Denna var snygg, en Braun, det kan vara Dieter Rams som gjort den och köpte.

Billig blev den för den fungerade inte. Det var den W.Germany varianten som är tung och fin. Jag öppnade den, väldigt trevlig konstruktion med gjuten innerdel i aluminium. Det ligger en liten kula som rullar i ett hål som gör att när man trycker på knappen så trycker kulan på ett annat ställe, den hade hoppat av. Så jag lade tillbaka kulan och fyllde på gas.

Dom andra 3(varav ingen funkar, ÄN) köpte jag på auktion för 350 kr för alla tre, men då var det inte omnämnt vilken formgivare som ritat den. Men jag vet inte om den skulle generera mer pengar då? Det finns ju personer som samlar på tändare precis som vissa samlar på stereogrejor *host*.

Jag skulle vilja formulera mig såhär, den genererar nog inte mer pengar än att du kan behålla den, njuta av den, meka med den, pilla med den... för de... de e najs.

Mvh

Filip

Edit: Här är en länk till tyska e-bukten, där man säljer med köp nu pris en för 40 eurosar. Sen kan du ju tolka själv:

http://cgi.ebay.de/GHW-00523-Tischfeuer ... dZViewItem

Röd, säker en ovanlig färg, 31 eurosar:

http://cgi.ebay.de/BRAUn-Feuerzeug-T2-T ... dZViewItem
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-17 23:02

De här förstärkarna har inga kretsar eller reläer för tystare påslag,så man får nog leva med "thump"ljudet.Däremot finns på 500an en extra kontakt på nätbrytaren som kopplar ur preampen när man stänger av.Gör att det blir lite mindre oljud plus att ljudet tystnar direkt.Samma teknik använde sig många fabrikanter av på 60 o 70-talen.

Vet inte vilken lampa det ska vara i din,men på CSV500 är det en 18V 0,1A.

Alla kärvande knappar är det bara att smörja som vanligt med elektronikspray.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 23:11

Tack Rolf, det är kanske lite vågat att gissa att det är samma lampa, men samtidigt, den är tysk. Om någon skulle vara konsekvent så är det väl ändå tyskarna.

Njaa, jag tittade på insidan vid den kärvande knappen. Det är en nylonbit som glider i ett hål där det inne i troligtvis finns ett hack som nylonbiten hakar fast vid så att knappen stannar kvar. Den gör inte det utan hoppar ut igen. Däremot är ju nyfiken på om Stereo är när knappen är ute eller inne?

Tack tack!

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-17 23:46

Men det hörs väl om det är mono eller stereo.......?:wink:
Knappen kan du väl låsa fast med en tandpetare eller nåt sånt om det behövs.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-17 23:50

rolfzetterberg skrev:Men det hörs väl om det är mono eller stereo.......?:wink:
Knappen kan du väl låsa fast med en tandpetare eller nåt sånt om det behövs.


Njaa, alltså det hördes ju så konstigt, ljudet var luddigt, instängt och allmänt svårt att avgöra varken eller, var lite rädd att jag skulle paja högtalarna eller något om jag pysslade för länge.

Jo, det skulle man kunna göra, men faktum är att jag hörde inte någon skillnad om knappen var inne och ute, varpå jag funderar om den har låst sig i ett läge. Jag får helt enkelt titta mer på den, nu står den på ett fint ställe i bokhyllan.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-18 00:10

Skumt.Det är väl inte så att ditt "nadelfilter" är inkopplat?På min heter det "geräuschfilter" och tar bort över 8kHz.Hör du någon skillnad när du trycker på den?Har du testat ALLA knappar och rattar?Någon mer än mono/stereo som inte funkar?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2008-12-18 00:19

rolfzetterberg skrev:Skumt.Det är väl inte så att ditt "nadelfilter" är inkopplat?På min heter det "geräuschfilter" och tar bort över 8kHz.Hör du någon skillnad när du trycker på den?Har du testat ALLA knappar och rattar?Någon mer än mono/stereo som inte funkar?


Nä, jag testade bara en eller två, jag hade inte rengjort/sprayat/motionerat dom så det skrapade,ploppade och hade sig så jag lät dom vara. Jag gjorde nu i första skedet mest en livskoll, den andas och har puls. Skall rengöra mer och testa igen. Sura är bara att den inte har phono-utgång. Jag tycker alltid det är bekvämt att provköra i ett par lurar som jag inte bryr mig så mycket om, händer det något med dom så må det vara. Men att förstöra ett par högtalare som man lagt ned renoveringstid på känns inte kul. Likaså förstöra några som har ovanlig elementbestyckning så att man inte kan ersätta. Det var därför jag spelade på 8071, för här i Sverige går det i alla fall att hitta element på ett eller annat sätt. Men dom behöver egentligen nya kanter, de som är där nu är original, sköra och har gett sig på ngt litet ställe.

Men varför vill man ha ett filter som kapar vid 8kHz, det låter ju väldigt lågt skuret?

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Falkis
Forumpoet
 
Inlägg: 6525
Blev medlem: 2006-10-12

Inläggav Falkis » 2008-12-18 11:31

Ett sånt där 8 khz-filter har min Marantz också!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2008-12-18 12:01

Fjonkalicious skrev:
Men varför vill man ha ett filter som kapar vid 8kHz, det låter ju väldigt lågt skuret?



Det var för att ta bort överdrivet brus eller knaster vid t.ex radio- eller vinylspelande. Quad har ju haft en mera avancerad sådan funktion i många år.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Inläggav rolfzetterberg » 2008-12-18 13:22

Precis.Jag vet att jag kan bli tjatig,men du kommer nog inte ifrån jobbet att spraya och motionera alla funktioner,Filip!De här Braunförstärkarna har nämligen ovanligt många kontakter runt filtren som gör det extra viktigt att få dom rena.Lycka till!

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2008-12-18 14:38

Sjukt snygg förstärkare och lärorik tråd.

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster