Yamaha NS-1000

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Yamaha NS-1000

Inläggav quixotic » 2005-10-20 14:49

Hej!

Ny på forumet, är sedan tidigare aktiv på hififorum och diverse svenska och utländska hembioforum på nätet.

Jag är själv stolt ägare av 6 st (4 st som frontar (och spökcenter) och 2 st som bakre surround) NS-1000 i mycket bra skick. Många här på forumet verkar ha dåliga erfarenheter av dessa högtalare, något jag tycker är både tråkigt och onödigt. Vill därför slå ett slag för dessa fantastiska burkar genom att dela med mig av mina erfarenheter.

1. Det absolut vanligaste problemet med dessa högtalare är att man matchar dem helt fel kringutrustning. Max specad musikeffekt är 100W, men högtalarna mår bara bättre av ju mer kräm de har tillgängligt att ta av. De är relativt tungdrivna, specade till 8 ohm, men 6 ohm hade nog varit närmare sanningen. Jag började själv med att driva mina med en mid-range hembiorceiver från Sony. Resultatet var mer än nedslående, trots att effekt och strömstyrka vid tvåkanalslyssning på pappret skulle vara fullt adekvat, så lät högtalarna tunt, saknade bas helt, diskanten var vass och helhetsintrycket allmänt bedrövligt. Jag har därefter gradvis uppgraderat kringutrustningen och på vägen passerat allt från rör (enklare EL34 bestyckade rörförstärkare är faktiskt en kanonmatchning för NS-1000) till 400 watts monoblock med high-end försteg och riktigt fina inkällor. Idag använder jag en vintage Pioneer M-90 med försteg C-90 (renoverade och injusterade av proffs) och en PD-91 med extern DAC (allt från Pioneers Elite serie), dessa ger högtalarna den värme de själva saknar, mycket god detaljrikedom (trots det erkänt detaljfattiga M-90 steget) och fullt tillräcklig bas. Diskant och mellanregister är det bästa jag har hört, och jag har lyssnat på mycket, allt från Sonus Fabers värsta till Prosons billigaste. :)

Jag saknar två saker, den extrema instrumentseparation som man får med ex. Sonus Faber och den riktigt mullrande djupbasen (som jag kanske inte direkt saknar, men som i alla fall inte finns där).

2. Placeringen är oerhört viktig, jag har roterat mina NS-1000 ett okänt antal varv i lägenheten och lokaler på stan, felaktigt placerade så låter de riktigt illa! Min favorit är att placera dem i varsitt hörn i rummet, ca. 30-40 cm från innerhörnet, det återskapar en del av den publikfriande "hängmatta" som högtalarna annars saknar, dessutom ger det en rimlig basförstärkning, utan att de för den skull bli jobbiga att lyssna på.

3. Byggkvaliten är enorm, de är konstruerade som stridsvagnar och är i princip helt vibrationsfria (särskilt om man ställer dem på SD-fötter eller motsvarande).

4. Att matcha högtalarna till musik kanske inte är så roligt, de flesta av oss skulle väl vilja ha högtalare som gör allt, från live heavy metal till klassisk stråkmusik, lika bra. Tyvärr är det nästan en utopi, även med riktigt dyra högtalare. NS-1000 lämpar sig mindre bra för just rock, trance, eurodisco, etc. men är extremt (jag menar EXTREMT) trevliga att lyssna på för vokal, akustisk, jazzig, och klassisk musik. Mitt val av NS-1000 är naturligtvis färgat av att det är den typ av musik jag främst lyssnar på. :wink:

Jag anser att NS-1000 är en av de mest prisvärda, verkliga, high-end vintageprodukter som man kan köpa idag. De var prisvärda redan som nya, att de idag går att få för 4-5 tusen, tycker jag gör dem till ett fynd! 8O

Visst kan min objektivitet ifrågasättas, men jag byter komponenter i mina system relativt ofta och NS-1000 är en av de delar som jag faktiskt inte kan tänka mig att byta ut. Så ge dem en chans, det är de värda! :D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2005-10-20 16:48

Men de määäääter ju dåligt! :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-20 16:53

Intressant läsning!

Du verkar ha gett dig tusan på att inte släppa NS-1000 :wink:

Jag har aldrig lyssnat på dom någon längre stund, så jag skall inte säga något, däremot har jag lyssnat på NS-2000 i många, många timmar och jag blev aldrig speciellt imponerad. Ganska rent ljud men som låter väldigt mycket "högtalare" dvs det släpper aldrig från lådan och istället bildar en egen ljudvärld utanför.

Men jag gillar utseendet på NS-1000, svart är alltid svart och mellanregister/diskant har den där härliga high-tech looken som jag är väldigt svag för :)

Men säger du att du fått NS-1000 att låta bra väljer jag naturligtvis att tro på det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-10-20 17:56

dawen skrev:Men de määäääter ju dåligt! :wink:


Stämmer det? Har inte letat fram några gamla tester men vill minnas att de hade justa mätdata i den gamla Stereo HiFi-Handboken. Det hade i och för sig varenda svensk högtalare på den tiden eftersom de stämde av dem för mätningarna i SPs efterklangskammare. Högtalare från andra länder hade inte denna fördel.

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-10-20 18:41

Xeizo: Huvudet på spiken! Just det du beskriver var länge en besvikelse för mig. Högtalarna saknade liksom "liv" och återgav allmänt dålig rymdkänsla i allt som spelades! Jag var nära att göra mig av med dem på grund av just detta. Men, jag märkte hur vissa kombinationer av förstärkare och placeringen av högtalarna inverkade på problemet, så jag ville inte ge upp. Jag skulle kunna redogöra för otaliga försök med placeringar på olika avstånd från väggar och hörn, med olika typer av kringutrustning och dämpningar av högtalare och akustik. Om högtalarna inte vägde närmare 40 pannor stycket, så hade min fru för länge sedan kastat ut dem och mig genom fönstret! :wink:

Men, resultatet var/är att jag idag faktiskt har ett helt storband i lägenheten, utspridda framför, bakom och på sidorna om mina NS-1000. Fröken Ekdahl står och sjunger ca. 1,5 meter i skärningspunkten framför högtalarna, inte till höger, inte till vänster, utan på soffbordet, precis där jag vill ha henne! 8)

Jag är "egentligen" gammal Carlssonfantast, har renovrat OA-116, OA-14, OA-12 och spelar gärna på ett par orenoverade OA-5 (bara för känslans skull) så jag tror mig ha ganska höga krav på spridning och "orto akustiska" egenskaper hos en högtalare. Jag hoppas därför att du tror mig när jag säger att det verkligen går att få NS-1000 att "släppa loss", även om de kanske inte är bäst i världen på detta.

Jag har en liten mörk hemlighet som jag brukar få äta upp när jag delger den till hifi-folk. Jag gillar Enya!! :oops: Hon har gjort några mycket fina ballader som gör sig ooooootroligt bra och VERKLIGEN släpper loss från högtalarna. Det är som att sväva runt i en såpbubbla med bara musik, eller vad man ska säga!

Tack för era svar!! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-10-20 19:36

RogerGustavsson skrev:Det hade i och för sig varenda svensk högtalare på den tiden eftersom de stämde av dem för mätningarna i SPs efterklangskammare.


Den kammaren rev de för två år sen. Det var ett kakelklätt rum med en grym efterklang. Intill låg ett ekofritt rum som också är rivet. Det blev nog inte städat en enda gång sen femtitalet. Men tyst var det. Nu bor det militärer där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
quad
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2004-06-03

Inläggav quad » 2005-10-24 21:34

Fanns inte dem i någon mer "hemvariant"

Tror de heter NS2000 då

http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/YAMA ... -2000.html

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-24 21:39

Jo, det var dom jag skrev att jag lyssnat mycket på. Men dom är ju ganska annorlunda, helt andra baselement, andra delningsfilter och andra lådor. Men man känner ju igen mellan/diskant-registren.

Tyvärr hade jag ju inte jämfört, men jag gissar att dom skiljer sig en del i ljudkaraktär?

Användarvisningsbild
quad
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2004-06-03

Inläggav quad » 2005-10-24 21:58

sorry, jag missade det :(

skall jag ta bort mitt inlägg?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-10-24 22:04

Nej nej, absolut inte :D Jag ville bara påminna om att jag faktiskt hört dom du länkade till, men tyvärr inte NS1000 som sagt :(

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-10-24 23:08

NS-2000 är mycket riktigt en uppdaterad hemmaversion av NS-1000. Jag har hört dem vid ett tillfälle och måste medge att de har klart kraftfullare basåtergivning än NS-1000, något varmare och mer dämpat mellanregister (NS-1000 tenderar att bli väldigt framfusigt i mellanregistret emellanåt, typiskt monitorhögtalare, men det går att justera ner vilket jag också gör på mina). I övrigt ganska små skillnader i ljudkaraktär. De NS-2000 jag lyssnade på drevs av det fantastiska Nakamichi PA7E slutsteget med tillhörande försteg, en mycket fin och välljudande kombination, enligt mig. :P

NS-2000 är riktigt svåra att få tag på (jag har försökt)! NS-1000M finns det ju ganska gott om tack vare SR, men NS-2000, tja, dom hittar man nog mest i Japan.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-10-25 08:39

SR ändrade i filtren för att anpassa NS1000 till verkligheten. Blev tydligen en stor förbättring.

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-10-25 10:48

Harryup: Intressant! Vet du om det var något som gjordes på alla SR högtalare, eller bara på vissa stationer? Har du någon aning om vad ändringen bestod i mer exakt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-10-25 11:26

Nej, vet inte om den var allmän. Men logiskt borde väl alla ändrats.
Jo, jag tror jag kan ta reda på vad.
Och på sista svarar vi Blekinge. :-)

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-10-25 14:52

Inte illa, då ser jag fram emot lite info när du har den, ska bli spännande!! 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2005-10-25 15:58

Jag känner en kille (mycket seriöst HiFi-intresserad) som tar sina NS1000 på största allvar...
Minutiöst uppmätta och nya filter framräknade utifrån mätning etc. etc.

PM'a mig kontaktuppgifter så vidarebefordrar jag dem till honom...

/Stefan

Användarvisningsbild
ignatz
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2003-10-20
Ort: Stockholm

Moddning

Inläggav ignatz » 2005-10-25 18:23

Jag har ett par NS1000M som verkar helt omoddade och som bevisligen stått på SR. Men å andra sidan har jag oxå ett kompendium som tagits fram på SR med förslag på komponentbyten i filtren, inte minst med tanke på att kondingarna troligtvis inte håller samma värde så här 25 år senare. Så det kan ju ha varierat över tid och platser så en potentiell köpare bör nog lyssna först (som vanligt).
Återkommer med mer fakta om komponentbyten i filtren om intresse finns. "Allt" kan köpas på Elfa och jag har för mig att den totala kostnaden hamnade över 600:- men under 700:-.

Vad det gäller ljudet så beskrev en säljare på Tradera NS1000M:s behov så här: "Behöver ett strömstarkt och responssnabbt slutsteg." Jag håller med. Det funkar inte med vad som helst men till skillnad från andra här upplever jag dom som relativt okänsliga vad det gäller placeringen. Men det är väl som vanligt, olika rum låter olika!

Användarvisningsbild
quad
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2004-06-03

Inläggav quad » 2005-10-30 23:34

Jag har i ung ålder lyssnat på dessa ihop med Genelecs "Barbarpappa" Vihoppade i mellan dessa två, kom ihåg att jag ar sugen på ett par länge, Visst hade inte råd ändå men bra lät det i studion i Växjö Televisions ljudrum. Slutsteget till Ns1000 var då ett nad.

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-10-31 01:06

Ja, SR använde två olika slutsteg till dessa, dels ett alldeles för klent litet steg som jag inte minns vad det hette (svensktillverkat på beställning av SR) och NAD 2155 (tror jag det var). Även om NAD var bättre än det tidigare svensktillverkade, så framkallade nog inget av dem några mirakel ur högtalarna, i alla fall inte enligt en ljudtekniker på SR i Västerås som jag pratat med om högtalarna.

Jag kom över ett Electrocompaniet AW100 idag för en vettig peng, ska bli mycket intessant att testa det steget med NS1000, jag tror karaktären kan passa utmärkt till dessa högtalare. Vintage, mums filibbabba, helt enkelt! :D

Edit: Felstavningar!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-10-31 23:31

quixotic skrev:Ja, SR använde två olika slutsteg till dessa, dels ett alldeles för klent litet steg som jag inte minns vad det hette (svensktillverkat på beställning av SR) ....


Jag tror det var ett Xelex 50-watt "plug-in" monosteg. Jobbade på Xelex ett tag och lånade hem några sådana steg för lite testlyssning. De lät alldeles förfärligt.....


/ B

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-11-01 00:25

Jajemen, Xelex hette de! Ingen höjdpunkt i vare sig Xelex eller Svensk HiFi industris åstadkommanden med andra ord! :wink:

Vad gjorde du på Xelex? Vad gjorde Xelex mer än dessa slutsteg, något annat försök inom HiFi-området?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-11-01 00:36

quixotic skrev:Jajemen, Xelex hette de! Ingen höjdpunkt i vare sig Xelex eller Svensk HiFi industris åstadkommanden med andra ord! :wink:

Vad gjorde du på Xelex? Vad gjorde Xelex mer än dessa slutsteg, något annat försök inom HiFi-området?


Jag jobbade som marknadsförare (fast Xelex-folket trodde det var samma sak som säljare) under några år. Deras förstärkare var samtliga mycket ingenjörsmässigt byggda och då menar jag ur negativ synvinkel. De byggdes med vissa data som riktmärke, lyssning var inte att tänka på. Bland annat tillverkades ett slutsteg som hette XLD-300, en 2x75w förstärkare som väl lät OK men inte inte ens som en NAD 3020 för tredjedelen av priset. Man hade också en klossig förförstärkare (hette väl nåt i stil med CA-1 eller så) som fick bra betyg i HiFi-pressen men som var ganska kass. DIN-kontakter, bulkigt format, dyr, inte speciellt välljudande osv.

Däremot var Xelex mästare på att göra hållbar distributionselektronik. Förstärkare som ska sitta på en flygplats, på en båt, som bara ska fungera år efter år. Sådant kunde dom.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-11-01 09:08

Xelex ja, jag har två stycken D15 som har gått på SR nån gång i tiden. Jag körde dom som förstärkare till basmoduler med diverse ACE-övningar och annat till. 100watt styck innan det ena brann upp. Vet inte om jag orkar laga det, det blev väldigt svart på kortet 8O Nån dag kanske .....

.

Användarvisningsbild
-micke-
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-11-01
Ort: Täby

Inläggav -micke- » 2005-11-02 10:11

quad skrev:Fanns inte dem i någon mer "hemvariant"

Tror de heter NS2000 då

http://www11.plala.or.jp/se_ke5583/YAMA ... -2000.html

Intressant tråd!

Det finns även en hemmaversion av NS-1000M också. Den heter endast NS-1000, utan M.
Sedan tror jag att det kom en NS-1000X på slutet också.

Jag köpte för många år sedan ett par NS-1000 som jag är mycket nöjd med.
De har en annan låda som är några kilo tyngre samt en annan, mörkbrun, fanering.
Enligt uppgift ska de innehålla annat filter men det vet jag inte så mycket om.
Så här ser de ut:
Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-11-02 11:22

Jag antar att alla har läst artikeln om NS10/1000 på LTS hemsida? Där finns en del tips om moddar och annat.

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-11-02 11:29

Jag antar att alla har läst artikeln om NS10/1000 på LTS hemsida?

Nej men NS10 är något helt annat än NS1000. NS1000 är ju en riktig högtalare som faktiskt som jag minns det lät ganska hyfsad.
Ett problem var ju att SR där den var vanlig, använde helt fel slutsteg. Xelex slutstegen var verkligen dåliga och det var hur lätts om helst att skicka både slutsteg och diskantelement till himlen.

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-11-02 16:05

-micke-: Underbart vackra NS1000 du har! :) Gillar verkligen de lådorna alltså! Filteret i dina högtalare är identiskt med det som sitter i NS1000M. Ja, allt är identiskt (enligt Yamaha) förutom lådan och avsaknaden av skyddsgaller framför woofern.

Den extra vikten komemr ifrån att lådan är gjord i massivt trä, inga MDF skivor med faner här inte, utan tjockt och mycket vackert trä rakt igenom. Härligt påkostat, tycker jag! :D

NS1000X och NS2000 är däremot ganska annorlunda, andra lådvolymer och modifierade filter. Väntar fortfarande på att någon av tråddeltagarna ska posta info om uppdateringarna av filtren som nämndes tidigare i tråden? Ingen brådska, men de vore roliga att få ta del av. :)

Edit: Stavfel...
Senast redigerad av quixotic 2005-11-03 23:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
poppop
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Hägersten

Inläggav poppop » 2005-11-03 23:16

Jösses... Känns som jag är tillbaka på jobbet för tretton år sedan, sittandes i en SR-grå, fyrkantig studio, desperat filtrerande för att slutligen ge upp och slå av filtret eftersom jag inte har en aning om vad jag hör eller gör via ett par NS-1000 drivna av Xelex... I ett kontrollrum där det ljuddämpande materialet redan 15 år tidigare pulveriserats och andats in av frustrerade ljudtekniker.... Det var tider det! :D
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
quixotic
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2005-10-19

Inläggav quixotic » 2005-11-04 00:00

Hehe, ja, jag har varit i ett och annat liknande rum, det är nog inte stor skillnad nuförtiden, förutom att NS1000 och Xelex fått lämna rum för... ja, vad var det nu de hette? Stora rackare försänkta i väggarna... förmodligen vad jag kommer att spela på om 15 år, när de i sin tur har blivit utslängda! :wink:

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-04 00:05

Genelec?

Nästa

Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster