Hur hör man att en förstärkare åldrats?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Hur hör man att en förstärkare åldrats?

Inläggav Stephan » 2005-10-31 19:24

Hej alla!

På förekommen anledning undrar jag hur man kan höra att en (transistor-)förstärkare åldrats, kondensatorerna blir gamla eller nåt, hur förändras ljudet när förstärkaren är sådär 25-30 år gammal eller mer.

Någon som är mer insatt och kan berätta, och drabbar åldrandet alla gamla förstärkare?

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-01 08:03

Alla förstäkare som innehåller komponenter, ex vis elektrolytkondensatorer, som bekant åldras. Sådana förstärkare "åldras" och det borde visa sig som en ökning av distortion, förändring i bandbredd och då särskilt i de lägre områdena, effektkapacitet om kondensatorerna som åldras sitter i kraftdelen. Oxidation av kontakter och allt som det kan innebära är en annan del. Lödningar, även bra sådana, är en ytterligare faktor. Transistorer åldras inte vad jag vet.

Detta torde innebära att all elektronik "åldras" mer eller mindre.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-01 10:15

Jag har nyligen sprayat upp ett par 18-åriga förstärkare med kraftig elektronikspray avsedd för bilmotorer.

I fall nr1. en gammal integrerad Dual PA-5060 blev skillnaden i diskantnivå tex att innan +8 på tonkontrollens skala nu var i samma nivå på 0 och oändligt mycket renare förstås. Djupbasen som tidigare knappt hördes blev utsträckt långt nedåt. Knaster och kanal-obalans som tidgare fanns försvann också helt.

I fall nr.2 en Proton D540 som jag köpte för 300Kr för att använda som försteg till mitt slutstegsfynd ett 28 år gammalt Crown var innan uppsprayning ena kanalen död, allt knastrade nåt förfärligt, många in och utgångar fungerade inte alls och delar av programväljaren fungerade inte alls. Dessutom distade det kraftigt. Efter uppsprayning fungerar ALLT perfekt, alla in-utgångar, perfekt kanalbalans, ingen hörbar dist öht, mycket rent ljud med extremt bra fokusering djup och utsträckt både neråt och uppåt. Det låter förbaskat bra helt enkelt!

Eftersom försämringen på en förstärkare är gradvis kanske man inte alltid märker det så har du en gammal förstärkare som du tycker låter trött men kanske inte så illa som mina exempel så behöver det inte vara för att det är en dålig förstärkare.

Användarvisningsbild
sanoj66
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav sanoj66 » 2005-11-01 20:38

xeizo
vilken spray använde du och var köpte du den?
Mvh
Jonas

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-01 21:57

"CRC Oxide Clean", jag köpte den på Clas Ohlsson.

Det finns även en spray som skyddar kontaktytorna som man applicerar efter att man gjort rent, även den egentligen för bilbruk, men den har jag inte provat. Har dock läst i audioforum att liknande spray använts med framgång i USA för att konservera effekterna av rengöringen .

Angående själva rengöringen så sprayade jag och gjorde rent PRECIS ALLT, jag fullkomligen dränkte förstärkaren och gjorde rent med tops överallt där jag kom åt. Flitig gnuggning/knappning av av alla rattar/knappar gjordes också. Eftersom jag inte orkade vänta på att den drypande förstärkaren skulle torka så använde jag en hårtork för att torka upp den, vilket bör göras med yttersta försiktighet eftersom det kan bli väldigt varmt dit man blåser.

Nu låter det faktiskt extremt bra! 8)

Användarvisningsbild
sanoj66
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav sanoj66 » 2005-11-02 21:31

Tack för tipset. Jag har en fantastisk receiver Tandberg TR-2075, en mäktig pjäs som spelare fantastiskt bra, dock är vänster kanal något svagare i basen, så jag ska testa och dränka den i oxide clean vid tillfälle!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-11-02 23:34

Inte för att jag vill vara neggo, men min erfarenhet av sprayning är att det funkar, ett tag. Sen kommer glappkontakten tillbaka. Efter en vecka, eller någon månad, kanske.

Fast jag kanske inte har hittar rätt smörja. 8O

Hur länge sedan är det du dränkte förstärkaren?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-03 00:07

En månad sen ungefär, men jag verkligen dränkte den 8O

Inga som helst återfallstendenser än så länge iaf, men utifall så var det därför jag tipsade om skyddssprayen i inlägget ovan. Den får jag prova om problemen kommer tillbaka.

Fast jag tror faktiskt förstärkaren håller sig ett tag, det luktade nyinbränd elektronik om den i ett par veckor efter rengöringen så den blev nog i mint condition dvs som helt ny :D

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-11-03 01:30

Svante skrev:Inte för att jag vill vara neggo, men min erfarenhet av sprayning är att det funkar, ett tag. Sen kommer glappkontakten tillbaka. Efter en vecka, eller någon månad, kanske.

Fast jag kanske inte har hittar rätt smörja. 8O

Hur länge sedan är det du dränkte förstärkaren?


Jag sprayade de mycket knastriga pottarna i min elgitarr med Kontakt 60. Det var väl ca 4-5 år sedan och de fungerar fortfarande bra.

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

kontakttsprayer

Inläggav brodde » 2005-11-03 11:00

Värt att nämna här är kanske att det även finns smörjande kontaktsprayer, speciellt lämpade för potentiometrar och andra rörliga delar som kan bli slitna.
Jag brukar börja med icke-smörjande och ödsla med det för att få igång allt, för att sedan använda lite mer sparsamt med den smörjande varianten på slutet.
Icke smörjande dunstar bort så småningom, smörjande lämnar smörjan efter sig, vilket troligen resulterar i klibbiga komponenter efter en tid om man varit oförsiktig. :-)

/Erik

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav Stephan » 2005-11-03 22:49

Okej, jag ska berätta mer om orsaken till min ursprungsfråga:

Det började med en Marantz 2275(som kan läsas i en annan tråd) på loppis, som låter väldigt bra, mjukt men ändå med en rejäl pondus i basen.

Då tänkte jag att det kanske skulle gå att att ta ett steg uppåt på vintage-stegen, in med den värsta Yamaha förstärkaren från -79, jättesnygg, men ljudet...mycket rent och detaljerat, speciellt i klass A, men det samtidigt HÅRT, lyssningströttheten infann sig ganska fort.

Om detta var en egenhet hos Yamaha vet jag inte, men Marantzen kan vi lyssna på i timmar utan problem.

Yamahan var dessutom behäftad med något fel som gjorde att ena kanalen slocknade stup i kvarten, men den lät framförallt RENT och HÅRT.

Om det var något fel eller åldrande som skapade det hårda ljudet får vi väl aldrig veta, men det var i alla fall stor skillnad mot den jämnårga Marantzen.

Nu ska jag ge mej ut på jakt efter nån av det sena 70-talets dinosaurie-Pioneers, eller en gammal 25-kilos Kenwood kanske?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-03 23:06

Mmm, jag vill minnas att dom större Yamaha-förstärkare jag lyssnade på på den tiden faktiskt lät rätt hårt. Enorm skillnad mot ex en Quad 405 från samma tid. När det gällde integrerade från 70-talet var jag mest förtjust i Sansuis ljud.

Själv är jag extremt nöjd med mitt gamla Crown-slutsteg, det låter helt enkelt makalöst bra med mina högtalare. Jag visste faktiskt inte att högtalarna i sig kunde låta så bra.

Enorm pondus i basen, superdetaljerat, absolut ingen som helst hörbar distorsion, extremt bra fokusering, perspektiv och djup, dynamiskt och silkesmjukt, det som skall låta aggressivt låter aggressivt men ingenting låter hårt. Högt låter inte högt om man säger så. Det går att lyssna hur länge som helst.

Crown-slutsteget är helt enkelt på en annan nivå än vanlig budget-hifi, en försmak av dyr-fi-världen.

Så välbyggda förstärkare var inte så jättedyra för 28 år sen, men en förstärkare med den kvaliteten på komponeneterna om den vore gjord idag skulle säkert vara löjligt dyr 8O

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-04 02:55

Appropå Crown. Lyssnade på DC-300 ihop med Klipschhorn (dom äkta) hemma hos en bekant, nångång i början på 70-talet. Det lät riktigt, riktigt bra.
Sen var jag på konsert i kungl tennishallen och lyssnade på Blood sweat and tears, de hade riggat med DC-300:or i flertal anslutna till en massa Altec Voice of the theatre. Det var rejält tryck i lokalen, kan jag lova.

Vad gäller åldringen av apparater, så kan man väl generellt säga att elektrolytkondensatorer i strömförsörjningen, bör bytas innan det märks att de ska bytas, vilket innebär vid ca 15 års ålder.
Är ju oftast en enkel operation, inte spec kostsam, men viktig.
Spraya för jösse nammen inte kretskorten med 5-56. :wink:

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-04 07:46

Word@5-56! Det klibbar förfärligt och blir en brun sörja när det blir uppvärmt, Oxide Clean skall det vara! :D

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2005-11-04 07:52

- Hur hör man att en förstärkare åldrats?
- Den läspar! :D :?

(Apropå svårigheter att återge s-ljud, som nyligen diskuterats.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2005-11-14 13:57

Vad gäller åldringen av apparater, så kan man väl generellt säga att elektrolytkondensatorer i strömförsörjningen, bör bytas innan det märks att de ska bytas, vilket innebär vid ca 15 års ålder.

Endast dessa kondingar som bör bytas?
Har ett slutsteg från -80 talet , tycker iofs att det fungera bra men kan/kommer det bli en påtaglig förbättring?
Eller är det bara för att det "känns" rätt som man skall göra det?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-14 14:10

Jag tror det beror rätt mycket på kvalitén på kondingarna, det varierar nog stort mellan olika märken/modell på komponenter hur länge dom håller.

Men tycker du att det fortfarande låter bra och att det inte känns som att förstärkaren har "andnöd" när du drar på, eller låter hårt eller beslöjat, så finns det ju inga större skäl att byta bara för bytandets skull.

Det är ju ändå musik det handlar om och låter musiken bra bör man vara ganska nöjd :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-11-14 14:30

xeizo skrev:Jag tror det beror rätt mycket på kvalitén på kondingarna, det varierar nog stort mellan olika märken/modell på komponenter hur länge dom håller.

Men tycker du att det fortfarande låter bra och att det inte känns som att förstärkaren har "andnöd" när du drar på, eller låter hårt eller beslöjat, så finns det ju inga större skäl att byta bara för bytandets skull.

Det är ju ändå musik det handlar om och låter musiken bra bör man vara ganska nöjd :D


Absolut. Men ett bekymmer är att många av oss lever med förstärkaren när den åldras, vilket gör att man vänjer sig sakta.

Finns det inget mer mätmässigt sätt att veta att förstärkarkaren behöver en visit på service-bänken? Själv har jag en QUAD 606 som jag inte har en aning om ifall det är dags för eller inte.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-14 14:46

Tja, det är väl bara att försöka få tag i en servicemanual från den aktuella tillverkaren. Där brukar det stå i detalj hur man skall mäta/ställa in allting i förstärkaren. Men det kräver ju en hel del utrustning för att det skall vara möjligt, exakt vilken utrustning brukar också stå i servicemanualen.

Någon nämnde Sontec i Stockholm som duktiga på att renovera gamla förstärkare läste jag någonstans.

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-11-15 00:58

Kommer osökt att tänka på en god vän som inte ville byta rören i sin förstärkare, "för de låter ju bra".
Daglig lyssning under en tioårsperiod försämrar ju rörens potential att bemästra musiken på bästa sätt, men det är ju inte värre en att man vänjer sig, man märker helt enkelt inte försämringen förrän den dag man byter rören.

Samma sak med en smutsig strömförsörjning, uttjänta kondingar.
Vad händer när en likriktarbrygga sviktar?
Har ifs aldrig hänt mig vad gäller stereoprylar, men ett par gånger i gamla goa TV-apparater. :(

Användarvisningsbild
GunnarJansson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-12-30

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-12 22:17

Marantz, har ju som sagt byggt sina äldre förstärkare att lika mjukt rörljud. Har två hemma nu. Men sålde bort min 4-kanalsmodell. Ångrar mig starkt. Eftersom jag köpte en ny en gång på hälften av 70-talet. Har också haft en Yamaha. Lät precis som du skrev. Hårt men med kraft. Man tröttnar rätt fort.

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav Stephan » 2006-01-14 09:32

Kul att fler hört det vi hör, att Marantzen har ett varmt och tilltalande rör-ljud, medan Yamahan lät HÅRT, sedan var ju Yamahan oerhört snygg och välbyggd, men ett klart tröttande ljud att lyssna en länge stund på...

Någon som har någon uppfattning om Pioneers värstingar (typ SX-1980) från mitten av 70-talet?

Hittade en Pioneer SX-434 på loppis, bra byggkvalitet men Marantzen slår den med hästlängder ljudmässigt, men den var säkert också betydligt dyrare när det begav sej.
[/img]http://www.classicaudio.com/value/pio/SX434.html[/img]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-01-14 13:29

Skulle nog vilja slå ett ganska stort slag för Marantz, Sansui eller Luxman som varandes det intressanta ifrån 70-talet. Kanske även stora Tandberg typ TR2075. Det mesta japansk ifrån den tiden var inte särskilt roligt alls och lät nykonstruerat transistorljud. Låg mätbar dist, hög motkoppling och hög lyssningströtthet.
Man får inte blanda ihop utnötning med oxidation. Omkopplare som stått i ett läge kan må bra av att bara hastigt vridas hö-vä-hö ett antal ggr. Sprej brukar rädda en hel del, men gamla volymkontroller har ofta blivit utslitna så man kan t.o.m. få ett bättre ljud en man tror om man kostar på några kronor för en ny pott.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster