Voight-hornet, någon som kommer ihåg dom?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Voight-hornet, någon som kommer ihåg dom?

Inläggav PerStromgren » 2005-11-10 14:02

Gott folk!

Jag byggde, som många av mina kompisar, ett par så kallade Voight-horn efter beskrivning i Stereo & Hi-Fi (hette den så?) någon gång '71-'72. Mina bestyckades med den allestädes närvarande Philips 9710M + Philips T0143 (hette den väl, minnet sviker mig, jag trodde dessa beteckningar skulle sitta för evigt... Ack, ja).

Är det någon som gjorde någon mätning på ett dylikt Voigh-horn? Det lät maffigt och högt, men min senare erfarenhet säger mig att högtalaren inte gick speciellt lågt, och dessutom hade en del läskiga kameffekter.

Någon som vet? Finns det kvartvågspipor på marknaden nuförtiden?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-11-10 16:41

Jag hade ett par dylika horn någon gång i början på 90-talet. Dessa var noggrant byggda av en Lunda-ingenjör och elementen som satt i var en 8" bredbandare från Coral och en liten horndiskant, också den från Coral. Jag tyckte att högtalarna lät bra men efter en tid upptäckte jag att de var enormt färgade i mellanregistret. Vid jämförelse med TV-högtalarna framstod denna färgning tydligt. Vid ytterligare jämförelse med mina första Carlsson/Sonab OA14 var hornens saga all. De fann åter hem till Lund hos en student som köpte dem för 700:-

/Fredrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-11-10 19:11

Min farsa spelar på sina fortfarande. Mina används bara som prylstöd - för mycket okunnig lek/dålig rådgivning med delningsfiltren.

Varken min far eller jag kör dem fullregister, utan delar av till en diskant.

Har dock mina funderingar på att smacka i ett Manger-element och prova dem fullregister...

Edit: stvafel
Senast redigerad av Nattlorden 2005-12-30 08:12, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-11-10 22:58

Kvartsvågshorn och TQWT (Tapered Quarter Wave Pipe) är andra namn på samma sak.
Den här länken fanns i en annan tråd här aldeles nyligen:
http://audionova.nu/docs/KVARTSVAG.HTM
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-11-14 11:22

Rishna skrev:Jag hade ett par dylika horn någon gång i början på 90-talet. Dessa var noggrant byggda av en Lunda-ingenjör och elementen som satt i var en 8" bredbandare från Coral och en liten horndiskant, också den från Coral. Jag tyckte att högtalarna lät bra men efter en tid upptäckte jag att de var enormt färgade i mellanregistret. Vid jämförelse med TV-högtalarna framstod denna färgning tydligt. Vid ytterligare jämförelse med mina första Carlsson/Sonab OA14 var hornens saga all. De fann åter hem till Lund hos en student som köpte dem för 700:-

/Fredrik

Hej Rishna,
Har du möjlighet att försöka beskriva färgningen lite mer, hur och sånt?

Kör idag själv med ett budgetsystem som använder detta horn till mellandelen, hu alltså. Har basen för sig i egen basreflex. Anledningen är att för en billig peng få ett "stort, Brett" ljud.

Säger med andra ord inte att detta är ett bra system, men det är bra tryck i, kan man säga.

Synpunkter på detta?

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2005-12-29 09:46

Jo Voigthornen kommer jag mycket väl ihåg. Byggde ett par hösten 71 med Philips 9710M. Hade kompisar som byggde högtalare vid samma tid men dom hade basreflex eller sluten låda. Dessa lät instängda och burkiga gämfört med Voigthornen som jag drev med en liten 10wattare och det gick att spela ruskigt högt med dom.

Dom gick kanske inte så lågt i basen, 9710M är specade till 38Hz om jag inte minns fel, men det räckte till för rock och jazz som jag lyssnade mest på.

Elgura i ett par voigthorn låter väldigt realistiskt. Jimi Hendrix på rejäl volym i ett par dylika är en stor upplevelse :).

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2005-12-29 18:52

Hej X-ray. Jag ber om ursäkt för ett så sent svar på din fråga rörande "färgningen". Jag vill minnas att högtalarna var bestyckade med Coral-element både i bas/mellan och i diskant. Högtalarna lät jättebra med stort och rappt ljud men den där färgningen av röster i mellanregistret var hemsk. Det lät som om personerna talade genom en sån där kon man hade på gympan i skolan. Ganska märkligt egentligen. Kan det månne ha berott på filtret eller dålig dämpning av lådan (fast det ska väl inte vara så mycket dämpning i de där hornen.

Vänligen: Fredrik

Användarvisningsbild
harald

Voight hornet

Inläggav harald » 2005-12-29 21:55

Jag har byggt ett antal voighthorn genom åren. Bäst tyckte jag att HiFi musiks uppgraderade version med Peerless element var dom som lät bäst. Har även byggt med coral Flat 8 och beta 8 . Och några ex med fostex 206 or. Till versionen med peerless element hade jag isophons DKMT???? mellanregister horn och Coral H-100 diskanterjag hade aktiv delning mellan bas och mellan/disk med nakamichi blackbox basarna drev jag med ett Sansui slutsteg och Mellan/disk med ett Nakchamichi slutsteg(derasminsta på den tiden). Jag tycker nog att voighthornet står sig bra även i modern tid.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-30 08:15

Tror farsans är Peerless-varianten och de låter fortfarande bra efter typ 30 år... Fick sig ett bra lyft härom året då en gammal 60-tals B&O stärkare byttes till en modern NAD och fick en hyffsat stor Pioneer CD (dåvarande modell snäppet under PD-S06).

I mina sitter det en Seas-bas och en hornladdad Vifa-diskant, men som sagt, delningsfiltret är åt råttorna...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Voight hornet

Inläggav PerStromgren » 2005-12-30 10:25

harald skrev:Till versionen med peerless element hade jag isophons DKMT????

DKMT1226, kanske? Det var rätt populärt då. Se t.ex. http://www.lup-berlin.de/archiv/Bausatz/index.html
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
harald

Voight hornet

Inläggav harald » 2006-01-01 21:56

Ja så var det dom hette faktiskt ganska bra ljud än då.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-01-04 12:44

Rishna skrev:Hej X-ray. Jag ber om ursäkt för ett så sent svar på din fråga rörande "färgningen". Jag vill minnas att högtalarna var bestyckade med Coral-element både i bas/mellan och i diskant. Högtalarna lät jättebra med stort och rappt ljud men den där färgningen av röster i mellanregistret var hemsk. Det lät som om personerna talade genom en sån där kon man hade på gympan i skolan. Ganska märkligt egentligen. Kan det månne ha berott på filtret eller dålig dämpning av lådan (fast det ska väl inte vara så mycket dämpning i de där hornen.

Vänligen: Fredrik

Tack för svar Rishna,

gör inte så mkt att det dröjer bara jag får en anings respons så är jag nöjd.

Jag använder just nu i ett budgetbygge dessa voighthorn som mellanregister. Röster låter alldeles utmärkt, kanske det var en kombination av lite dålig dämpning samt du nämde filteret också som ställde till det. Har byggt dessa med en baktanke att dom ska kunna ingå i ett surra-runt system till tv:n så småningom och då ta jobbet som frontar.

/ Thord
Let it in and let it out

Återgå till Vintage-hifi