NAD 3020, hur bra är den?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

NAD 3020, hur bra är den?

Inläggav berma » 2005-11-21 14:02

Är det någon som har pejl på hur NAD 3020 står sig jämfört med modernare konstruktioner?

Vid första anblicken ser den ju inte så imponerande ut, 2*20W och 2N3055/2955 som utgångstrissor verkar ju vara hur fel som helst.

Men, jag surfade runt lite på nätet och vissa menar att den fortfarande spelar skjortan av många av dagens apparater.

Det är, vad jag förstår, en extremt förnuftigt konstruktion med designkriterier som fokuserar på sådant som är viktigt för en apparat som ska återge musik. Den har bl.a. en nätdel som kan leverera ström snarare än spänning, den återger endast det hörbara området 20-20kHz, det finns en ”mjuklippningskrets” om man råkar överstyra den osv.

Är det någon som vet, hur bra är den egentligen?

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2005-11-21 14:21

Jag hade en i min ägo under många år. Att jag gjorde mig av med den är en av dom saker jag ångrar bittert här i livet...

3020 är inte bara bra, dessutom är den ju grymt retrosnygg på ett helt annat sätt än alla nuvaranda NAD-prylar.

:)

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-11-21 14:45

Fast SÅ bra var den väl ändå inte?

Det var väl mest för priset. Den var ju på sin tid väsentligt billigare än motsvarande konstruktioner.

Dessutom fanns ju "överraskningseffekten" när man krämade med den, den var ju speccad på 2x20W i 8 Ohm. Men det stämde inte alls, den lämnade nämligen hela 2x43W i 8 Ohm när man mätte på den. Detta gjorde att den var fullt jämförbar i "kräm" med en normal 50-Wattare. Och kostade mindre än konkurrenternas "riktiga" 20-Wattare.

"Soft Clipping" lär ju ha hjälpt för att ge intrycket av "kräm", liksom förmågan att driva ända ner i 2 Ohm vilket inte var vanligt på den tiden.

Alltså mycket för pengarna! Men klangligt vet jag inte om den var så speciell, lite avrundat "vänligt" ljud men inget under av detalj och precision och inte alls ofärgat. Men den lät åtminstone inte hårt, vilket många samtida förstärkare gjorde.

I dagens läge är förstås en begagnad sådan intressant om inte annat bara för att det sitter ett rätt så bra phono-steg i den, vilket saknas helt på moderna förstärkare. Dessutom är den användbar som försteg för den som bara har ett slutsteg. Som försteg är den faktiskt bättre än NAD:s egna samtida försteg som dessvärre var utrustat med för klen nätdel.

Men jag skulle inte ha något emot att äga en 3020, om inte annat för att det är ett stycke hifi-historia, jag skulle kunna ha den som medlyssningsförstärkare till datorn eller något :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-11-21 15:03

Försteget i en NAD 3020 låter bättre än en Quad 33, vilket väl var en prestation på den tiden, men sämre än tex en Sentec SC9 eller andra modernare, goda försteg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2005-11-21 15:38

xeizo: "Fast SÅ bra var den väl ändå inte? Det var väl mest för priset. Den var ju på sin tid väsentligt billigare än motsvarande konstruktioner."

Jo, ungefär så. Tror att en liknande slutsats är rimlig att dra om 208an också. Fast den ser däremot inte lika tuff ut.

:)

Användarvisningsbild
Stephan
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2005-10-24

Inläggav Stephan » 2005-11-21 20:08

Jag har min 3020 kvar sedan -79, den jobbar numera i strykrummet...den blir aldrig till salu.

Marantz 2275:an låter bättre så den får äran att spela med ett par OA-14 i vardagsrummet.

Sen har jag sedan en vecka blivit med en Pioneer SX-434 som jag inte riktigt vet vart den ska få jobb någonstans ännu.

Vintage är cooooool!

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-22 00:07

Har ingen 3020 men av schemat att döma så är det en rätt vanligt 70-tals design. Många av dem hade rätt så bra kraftförsörjning, vissa som HK Citation 12 hade separata nätdelar för varje kanal. Detta gjorde att förstärkarna ofta hade rätt bra reserv i avseende på effekten, precis som nämns här i tråden. Det faktum att 3020 använder 2N3055/2955 som effekttransistorer betyder inte så mycket för den totala kvaliten. HK Citation 12 använde en annan trotjänare i form av en RCA 40636.

Båda är quasi-komplementära slutsteg med de brister som det kan innebära. Mest tror jag att kraftförsörjningen är att tacka för dess popularitet.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2005-12-19 12:37

Jag har en lite rolig historia om en 3020i, som väl blev den sista modellen?
Jag fick en i julklapp när jag gick i sexan-sjuan, alltså för 12-13 år sedan. Detta var för övrigt min första riktiga hifipryl och vägen in i träsket. Efter typ två år kom en äldre polare och undrade om jag ville byta den rakt av mot hans betydligt fetare Yamaha-reciever, eftersom han var ute efter Preout-utgången för att kunna köra separat slutsteg. Jag fick tjata lite på pappa men till slut fick jag lov att göra bytet. Ytterligare nåt år ett två senare fick jag själv för mig att köpa ett slutsteg, så jag frågade killen om han hade kvar Naden och kunde tänka sig att byta tillbaka igen, men han hade såklart sålt den. Nu kände jag även killen som köpt den och han ville gärna byta så så fick det bli. Väl tillbaka i min ägo slog det mig att Naden faktiskt på egen hand lät mycket bättre än den 5 gg dyrare Yamahan. Efter att ha tjänstgjort i nåt halvår eller två som försteg var det åter dags att uppgradera och jag fick tag på ett Linn LK1 försteg som jag slog till på och sålde vidare Naden till en annan klasskompis. Detta var nån gång under första året på gymnasiet tror jag, alltså för knappt 10 år sedan. Då behövdes ju pengarna väl så det var väl helt ok, men på senare år har jag börjat sakna den kraftigt. Jag har därför frågat kompisen om jag kan få köpa tillbaka den och vi bestämde i somras att det skulle gå bra eftersom han inte använder den. Inget har dock hänt så i fredags skickade jag ett sms och frågade igen hur det går med saken, jag tänkte att han kunde ta den med sig till mig när han ändå skulle komma på mitt 25årskalas i lördags så skulle han få en femhundring för den. Vad jag inte visste var att han redan tidigare bestämt att han skulle ge den till mig så han hade faktiskt med sig den som en present till mig, så jag fick absolut inte lov att betala en krona för den... Nu står så denna Nad 3020i återigen hemma hos mig och kommer aldrig att lämna mig igen. Jag har tänkt att den ska utgöra hjärtat i en sovrumsstereo ihop med ett par Lancetta ala Lenn Art på hififorum.nu, se länk
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45145

Användarvisningsbild
Mr_Moore
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2005-11-21

Inläggav Mr_Moore » 2005-12-20 22:12

Min är inte dålig den heller, den står så fint i min hylla. Tack vare snälla Stranne

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2005-12-21 11:48

Hehe, hej på dig också Mr...

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2005-12-26 22:02

Var nära att slå till på en 3020 för nån månad sen bara för att kolla hur den låter men det rann ut i sanden. Kanske dumt.......

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2006-01-10 02:13

"Min 3020..."
... har aldrig lämnat min ägo. På senare år har den fått agera slutsteg till mina pr18. Nu kommer den (efter positiva omdömen i denna tråd) att få agera försteg till min nyinförskaffade NAD 208 :-) som tar över rollen som slutsteg till pr18.

Det är ingen som har en 208 över? Skulle behöva en till! :-)

Amit - lycklig biografägare

Användarvisningsbild
Funky
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-11-28

Ang. 3020

Inläggav Funky » 2006-01-13 21:13

Jag var på skärholmens loppmarknad för ett tag sen å prutade ner en 3020i från 400 till 300. Eftersom jag redan har förstärkeri som jag e nöjd med så sålde jag det för 1200:-

Jag fick det för ett vrakpris, köparen fick ett BRA pris - men jag ångrar mig ändå.

RIAA-steget i 3020 e fantastiskt !!

Får man ett så bra pris som jag fick så är det fan ingen mening att sälja - jag borde sett det som en gåva å bara behållt det istället !!


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster