Quad

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stefan

Quad

Inläggav Stefan » 2005-11-21 22:54

Hallå!
Är det nån som har info om QUAD ESL57??
Hur ligger dom prismässigt?
Är det nåt att ha?

/stefan 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-21 22:56

Margaux (urs stavn) bör väl veta, han skall ha sådana vad jag förstår..
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-11-22 02:43

Min granne har ett par 57´or.Trevliga högtalare som visst är något att ha iaf om de är i bra skick.Nackdelaen är att de går inte särskilt
djupt i basen/(-3 db vid 45 Hz tror jag ) och att de inte tål mycket effekt.Nöjer man sig med hyfsat låga volymer och inte är basnarkoman så är de väldigt trevliga.
De tillverkades förövrigt mellan 1957 och 1983 och hade de varit dåliga så hade de knappast blivit så långlivade eller hur :D
Skulle gissa att du blir förvånad över det ljud de presterar.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-22 10:12

Försök undvika SR gamla monitorer.
De placerades ovanför quad II stegen som generade en massa värme som torkade ut mebranen snabbare än normalt.
Dessutom är dem oftast moddade.
När det gäller basen är allt relativt.
Gradient hade basmoduler till dessa i produktion, ett par dipoler med 8" Dessutom finns det ett antal DIY-projekt på nätet.
Quad i Tyskland har reservdelar och tillverkar fortfarande membran med orginal(!) maskinen enl. samma principer.

Jag tycker du skall ge dem en chans om du hittar några fina ex.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Quad

Inläggav PerStromgren » 2005-11-22 11:09

Stefan skrev:Hallå!
Är det nån som har info om QUAD ESL57??
Hur ligger dom prismässigt?
Är det nåt att ha?

/stefan 8)

Det är dom. Jag tycker dock att du också bör titta på 57:ans yngre syster, ESL-63. Risken med att köpa ESL-57 är större än med ESL-63. 63:or har skyddskretsar som gör att de oftast har skyddats från ett liv på gränsen till kollaps.

ESL-63 och 57 låter rätt lika förutom att 63 ger högre nivå och ca 10 Hz lägre 6dB-punkt i basen. 57 är givetvis hippare, de måste dock medges. Jag lever själv med ESL-63 sedan 15 år, så jag är väl partisk.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-22 14:13

Man bör kanske vara medveten om vad det kostar att renovera ett par ESL-57.... Antar att det nästan är ett måste med tanke på åldern. Prislistan från www.quad-musik.de/Pricelist/pricelist.html (+tyska momsen på 16%) är närmast avskräckande för den oinvigde. Det blir ca 10000 kr/högtalare för att skaffa nya basar och diskant.

Egenskapsmässigt har de förrutom den begränsade ljudnivån, en extremt liten spridning. Jag vill nog kalla dem enmanshögtalare.

Vill man veta mera om Quad ESL-57 och dess efterföljare finns det många hemsidor med info t.ex. denna:

[url]user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/[/url]

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2005-11-22 22:10

Tack för alla svar :D
Måste provlyssna innan köp,tror att jag kan få dom
ganska billigt
Men om dom har dålig spridning kan det bli jobbigt
när man får slåss med ungarna om bästa platsen
i soffan :?

Förresten, räcker ett slutsteg på 2x10w(rörwatt)??

/stefan 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-22 23:17

2x10W räcker långt, de tål inte mycket mer. Quads egna rörslutsteg var på 2x12W eller något. Som sagt spridningen är begränsad och att täcka in en hel soffa kan kanske bli svårt. Lyssningsavståndet får inte vara alltför stort med tanke på dels den klena maxnivån coh att dipoler alltid har en avståndsberoende frekvensgång. Basen blir svagare ju längre från högtalaren man kommer. Spridningen i höjdled är minimal. Bäst är att prova! För de pengar det kan röra sig om skulle jag tveka, det är samlarobjekt och de blir gärna för dyra. Som sagt, glöm inte att de kräver omvårdnad för att spela korrekt. Åldringsbenägenheten är rätt stor som för de allra flesta elektrostater och det är dyrt att fixa. Ett par havererade/åldrade elektrostater är inte mycket värda och låter inte bra.

Användarvisningsbild
quad

Inläggav quad » 2005-11-23 14:38

Här finns mycket att hämta :

http://groups.yahoo.com/group/quadhifi/

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-05 10:16

Hitta ett par esl 57 på blocket igår som lägger nära mig. Jag skicka ett intresse mail men imorse när jag skulle leverera den glada nyheten till min sambo så blev det tvärt nej, det med att jag har lite tveksamheter kring några saker jag läst, som svår drivna och inte klarar att spela högt (Per nämnde i förbigående vid en snabb lyssning att jag kan spela högre än hans esl 63 men å andra sidan spelar jag sällan så högt) så verkar det inte bättre än att jag faktiskt står över detta tillfälle.

Nu står det inte så mycket i annonsen men vad tror ni om detta packet och priset?

http://www.blocket.se/varmland/Diverse_for_att_stora_friden___51356862.htm?sa=1

Bild
Bild
4500 vill han ha.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-05 10:50

Nu blev jag sugen! Men.. Jag har ingen bra användning för dem.

Är det någon här som är spekulant men bor långt bort kan åka och lyssna, om så önskas.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-01-05 10:56

RogerGustavsson skrev:Lyssningsavståndet får inte vara alltför stort med tanke på dels den klena maxnivån coh att dipoler alltid har en avståndsberoende frekvensgång. Basen blir svagare ju längre från högtalaren man kommer.

Roger, vill du utveckla det där? Jag har fått för mig att ovanstående gäller linjehögtalare och inte dipoler. För en linje och när man rör sig i "närfältet" så sjunker nivån 3db per avståndsfördubbling mot normalt 6db för en punktkälla. För en linje med begränsad längd/kort närfält så blir därför frekvensgången avståndsberoende. En dipol kan väl enklast beskrivas som en högtalare utan låda och denna kan vara av punktkällatyp eller linje, men en dipol av punktkällatyp har den verkligen denna avståndsberoende frekvensgången?
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-05 17:11

Quad har som många andra dipoler en kompensation för "kortslutningen" runt panelen. En när närfältsmätning ger kurvan till vänster. På lite avstånd försvinner bashöjningen. Längre ut rummet händer inte så mycket eftersom även övriga frekvenser dämpas en del. Är likadant på Magnepan.

Bild

Riktade mikrofoner uppför sig på ett liknande vis. Där får man bestämma ett avstånd där man vill ha rak frekvensgång. För flertalet cardioider är det avståndet 30-50 cm.

Återgå till Vintage-hifi