Nu har jag en TD 150

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Nu har jag en TD 150

Inläggav mapem » 2005-11-24 12:06

Nu står till slut en Thorens TD 150 Mk II hemma hos mig. Den har Thorens egna TP 13a-arm och en Shure-pickup. Den är i bra skick, lite dammig bara. Den lilla antiskatingvikten med sitt snöre finns kvar till och med. På trälådan finns en Tandberg-logga. Den köptes i paket tillsammans med en Tandbergförstärkare av mina föräldrar på 70-talet och är inte särskilt mycket använd. Min mor ville inte ha den kvar, hon har slutat spela skivor och lyssnar bara på radio.

Frågan är vad jag ska göra med den. Men jag måste ju lyssna på den. Min första åtgärd blir då att ersätta DIN-kontakten med två phonopluggar. Lustigt nog är phonoingången den enda på min Naimstärkare som inte har DIN-kontakt.

Min fru är ytterst skeptisk och kan inte förstå hur jag kan tro att denna gamla spelare skulle kunna matcha den betydligt modernare vi redan har. Men jag är ju lite gripen av magin hos denna konstruktion, alla flytande upphängda skivspelares moder!
Senast redigerad av mapem 2005-11-30 10:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2005-11-24 12:30

Gratulerar...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-11-24 14:26

Grattis!

Undrar hur en sådan modern tingest skulle mäta sig med en äldre skivspelare?


( tänker förstås på min TD124 .... årgång -54 tror jag det är .. 8) )
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nu har jag en TD 150

Inläggav PerStromgren » 2005-11-24 18:02

mapem skrev:Nu står till slut en Thorens TD 150 Mk II hemma hos mig.

Gratulerar!
mapem skrev:Den har Thorens egna TP 13a-arm och en Shure-pickup. Den är i bra skick, lite dammig bara.


Den tonarmen var nog inget att yvas över ens då, tyvärr. Själv har jag också en 150:a, men försedd med åtminstone ett snäpp bättre tonarm, en SME 3009-II.

Men jag ska inte förta glädjen över din nya leksak!

mapem skrev:Men jag är ju lite gripen av magin hos denna konstruktion, alla flytande upphängda skivspelares moder!


Var den? Jag vill minnas att det epitetet borde hamna hos AR XA, men jag kan ha fel.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nu har jag en TD 150

Inläggav Bill50x » 2005-11-24 18:20

perstromgren skrev:
mapem skrev:Men jag är ju lite gripen av magin hos denna konstruktion, alla flytande upphängda skivspelares moder!


Var den? Jag vill minnas att det epitetet borde hamna hos AR XA, men jag kan ha fel.


Minns samma sak AR XA var nog den allra första skivspelaren med flytande upphängning. Dessutom utan tonarmslyft vilket måste gjort att varje ny skivsida som skulle spelas blev en spännande händelse :-)

/ B

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-11-24 19:22

Det finns dom som anser att Thorens var först med flytande upphängning, eller möjligen att de utvecklades oberoende av varandra samtidigt på varsin sida om pölen. TD 150 Mk1 lanserades 1965 enligt the Anaolog Dept., AR tydligen redan 1964 enligt din länk. Så i så fall var väl AR först, om inte Thorens presenterade nån annan modell innan som kanske inte kom i produktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-24 19:55

AR X/A testades av ett antal amerikanska tidskrifter 1963 enligt tidigare länk. Möjligen att de fanns på marknaden redan 1962.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-11-25 08:47

RogerGustavsson skrev:AR X/A testades av ett antal amerikanska tidskrifter 1963 enligt tidigare länk. Möjligen att de fanns på marknaden redan 1962.


Det var tidigt det! Det här måste kollas upp! Jag sökte lite på nätet och hittade flera intressanta sidor. På en site hittade jag uppgiften att AR XA fanns i butiker redan 1961!

Enligt den här skribenten, som verkar mycket initierad, så byggde Thorens TD 125 och TD 150 på AR:s principkonstruktion med remdrift och flytande upphängning.

Sedan kopierades Thorens design av Ariston som i sin tur kopierades av Linn i LP 12, som kanske blev den mest berömda varianten.

Kul med HiFi-arkeologi, eller hur?

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-11-30 08:26

Hörnini, jag har inte hunnit göra så mycket med den ännu, den står i ett hörn i matrummet. Det gungar fint om man petar lite på tallriken.

Men nu har jag köpt RCA-kontakter i alla fall. (Och en lagom lödpenna.)

Jag klippte av kabeln vid DIN-kontakten och slängde kontakten utan att kolla hur det var kopplat. Så nu har jag ett litet problem. Kabeln har en yttre skärm och sen är varje ledare gjord med en kärna och en skärm.

Hur gör man med den yttre skärmen? Ska den anslutas till de nya kontakterna eller är det bara kärna och skärm i varje ledare som ska lödas på kontakterna?

Ursäkta om dennna fråga är korkad och dum, men jag är tekniskt ganska okunnig. :oops:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2005-11-30 09:35

Jag skulle kunna tänka mig att ledare + inre skärm går till varsin RCA-kontakt, medan den yttre skärmen ansluts i förstärkarens chassi. Den sitter då i andra änden i skivspelarens chassi.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 09:56

phon skrev:Jag skulle kunna tänka mig att ledare + inre skärm går till varsin RCA-kontakt, medan den yttre skärmen ansluts i förstärkarens chassi. Den sitter då i andra änden i skivspelarens chassi.


Det skulle jag också kunna tänka mig! Så nu har du stöd från två. Go for it! :D

Min SME-arm är kopplad på det viset.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6839
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2005-11-30 10:19

Jag skulle oxå kopplat ytterskärmen till chassit.

Om du inte hade slängt DIN-kontakten hade du nog sett att innerskärmarna gått till mittstiftet och ytterskärmen till skalet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-11-30 10:56

Vad gjorde man utan kunniga forummedlemmar? Tack! Kvällen kommer att gå i lödandets tecken, och kanske kan det bli en provlyssning.

Förresten, pickupen är en Shure M75 ED. I min nuvarande vinylspelare sitter en Audio-Tecnica AT 95 E, som ofta nämns som bra budgetalternativ. Hur är nämnda Shure jämfört med denna?

Armen på TD 150 Mk II är Thorens egna TP 13a, som anses hyfsad på t ex the Analog Dept., men om själva spelaren verkar fungera och låta bra skulle jag gärna ha en SME 3009, en cool klassiker. Och kanske en Ortofon OM20-30-40, beroende på kassan. Kan man sätta en 40-nål i ett 10-hus?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-11-30 11:22

mapem skrev:Förresten, pickupen är en Shure M75 ED. I min nuvarande vinylspelare sitter en Audio-Tecnica AT 95 E, som ofta nämns som bra budgetalternativ. Hur är nämnda Shure jämfört med denna?


Pickupper är som högtalare, det är mycket tycke-och-smak som avgör. Se bara till att pickuppen spårar ordentligt och lyssna, så kan du nog avgöra vilken som är "bäst", dvs låter trevligast eller mest ofärgat.

mapem skrev:Armen på TD 150 Mk II är Thorens egna TP 13a, som anses hyfsad på t ex the Analog Dept., men om själva spelaren verkar fungera och låta bra skulle jag gärna ha en SME 3009, en cool klassiker.


Som sagt, det blir klart coolare, men du får problem med plexihuven, om jag inte missminner mig, eftersom SME 3009 måste sitta långt bak på tonarmsplattan. Min egen TD150 är ombyggd med större plint plus en större huv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-11-30 13:27

mapem skrev:Vad gjorde man utan kunniga forummedlemmar? Tack! Kvällen kommer att gå i lödandets tecken, och kanske kan det bli en provlyssning.

Förresten, pickupen är en Shure M75 ED. I min nuvarande vinylspelare sitter en Audio-Tecnica AT 95 E, som ofta nämns som bra budgetalternativ. Hur är nämnda Shure jämfört med denna?

Armen på TD 150 Mk II är Thorens egna TP 13a, som anses hyfsad på t ex the Analog Dept., men om själva spelaren verkar fungera och låta bra skulle jag gärna ha en SME 3009, en cool klassiker. Och kanske en Ortofon OM20-30-40, beroende på kassan. Kan man sätta en 40-nål i ett 10-hus?


40-nålen passar i OM-10 Super. Alla Super ska tydligen vara identiska. Jag köpte en OM-10 Super och 40-nål. Handlaren tog tillbaka 10-nålen, jag betalde bara mellanskillnaden.

Användarvisningsbild
bostrowskij
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-04-06
Ort: Lapphelvetet

Inläggav bostrowskij » 2005-11-30 15:05

Shure M75 är en helt OK pickup, faktiskt identisk med den gamla V15 typ 2 inuti. Problemet är bara att få tag på bra nålar. Dagens originalnålar är tillverkade i Mexico och håller inte samma kvalitet som de gamla USA-tillverkade, mycket grövre "cantilever" (nålrör). Kan du få tag på en USA-tillverkad N75ed typ 2 nål (inte lätt...)så behåll M75:an , i annat fall skulle jag satsa på en ny PU.
Har själv TD150 II med SME 3009, och det innebär helt riktigt att originallocket inte går att använda. Dessutom blir bakre högra fjädern väldigt komprimerad av en 3009:a som ju är rätt så tung, men det har inte inneburit något problem för min del, fjädringen är mjuk och fin med vertikal "studs".

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-11-30 22:58

Ett första intryck: Motorn surrar, det hörs inte i högtalaren bara direkt från verket. Ett svagt surr.

Musikaliskt då: tight och djup bas. Detaljerad, klar skimrande diskant. Liten tendens till vasshet på vissa skivor. Röster dock mjuka och fina, naturliga. Tendens till rumble. Betydligt mer rymd än från min andra spelare, konsertsalskänslan infinner sig lättare. Klart engagerande, nästan påstridig.

Min vanliga spelare låter snällare och mer förlåtande, men lite plattare och tråkigare, eller behagligare om man ser det från andra hållet. Inte lika detaljerad.

Ingen tvekan om att det finns potential i min TD 150! Men den måste nog gås igenom ordentligt. Frågan är om jag ids.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-12-05 15:35

Jag har nu i alla fall itts (heter det så, kära språkpoliser? Idats?) skruva av bottenplattan och medelst handpåläggning på motorn lyckats upphäva surret från densamma. Efter ytterligare en kvälls jämförande provlyssning är nu alla inblandade parter överens om att denna gamla TD-150 som den står och går solklart slår den nyare spelaren.

Sonen, som är singer/songwriter med eventuell skiva i vardande, sa kategoriskt att han hörde det första sekunden och att den som inte hör det gillar inte musik.

Hustrun, som hävdar att hon direkt kan avgöra om ett piano är en Steinway eller Bösendorfer, ville först inte tro att den gamla sunkiga och lite kantstötta apparat som stått hos hennes svärföräldrar i alla år kunde vara bättre än vår gemensamt inköpta mattsvarta sobra moderna spelare. Men hon föll till föga och erkände att hade det inte varit för utseendet så hade hon också redan från början föredragit Thorens-spelaren.

Ja kan nu välja att nöja mig med spelaren som den är. Den låter ju faktiskt väldigt bra. Byta nål bör man naturligtvis (och kanske rem, den kändes lite slapp).

Eller så kan jag ge mig in på en till lika delar lockande och avskräckande framtid som skivspelarrenoverare.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-12-05 16:25

mapem skrev:Jag har nu i alla fall itts (heter det så, kära språkpoliser? Idats?)

[OT]Japp, det heter "itts". Men jag ska villligt erkänna att jag var tvungen att slå upp det (i SAOL); mitt språköra var inte tillräckligt tränat för att avgöra utan hjälp.

Kul att 150:an kommit till heders. Nu skulle jag ju gärna testa saken mer vetenskapligt: bränn en CD-kopia (eller spela in på ReVoxen/Nagran) med bägge spelarna i varsitt spår och be hustrun och sonen att avgöra vad som är vad... men det är bara elaka tankar, det är bättre att glädjas åt den gamla spelaren!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2005-12-06 17:20

Vetenskapliga test, det får nog vara denna gång! Vi får väl lita på våra öron så gott vi kan.

Nu står jag i alla fall inför följande omedelbara val.

Antingen byta nålen på en Shure M75 MG från tidigt 70-tal.

Eller ny pickup., t ex någon av följande:

Audio-Technica AT95 eller AT 110?

Ortofon OM10, OM 20?

Nagaoka MP 10, MP 11?

Eller något annat förslag i den lägre prisklassen. (Byta nål kostar bara ca 250:-.)

Ev byter jag arm längre fram om jag väljer att fortsätta med denna antika spelare. I så fall billigaste Rega eller Linn-arm för att ge den ett modernare stuk, eller beg SME 3009 för att hålla stilen!

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Inläggav Stefan » 2006-01-02 20:46

Hej,har en TD150 mkII med Ortofon superOM 10
och den spelar helt fantastiskt,är redan sugen på att
uppgradera till ny nål efter tre veckor,det blir nog en
OM30 eller OM40 nål om kassan tillåter :P

/stefan
8)

Användarvisningsbild
Stefan
 
Inlägg: 494
Blev medlem: 2003-07-24
Ort: Värmdö

Inläggav Stefan » 2006-01-11 13:02

Grado Red fick jag tips om,ska tydligen passa
till den tonarmen

/stefan 8)

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-01-11 13:50

Själv gjorde jag så till slut att jag köpte en lite dyrare nål till Shuren, en HE-nål, dvs någon sorts dubbelelliptisk slipning som ska ha stor anliggningsyta i spåret. Sen har jag efter bästa förmåga försökt ställa in arm och pickup.

Den nya nålen låter betydligt ljusare än den gamla sfäriska, men utan att vara gäll. Den spårar perfekt med 1,5 g nåltryck. Man hör mycket mer detaljer än tidigare, mycket mer upplöst och förfinat. Nästan lite för mycket förfining.

I alla fall kommer jag mig på att när jag sätter mig med en skiva för att lyssna på hur den nya pickupnålen låter så glömmer jag det utan lyssnar bara på musiken. Och det är väl ett gott betyg.

Användarvisningsbild
bostrowskij
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-04-06
Ort: Lapphelvetet

Inläggav bostrowskij » 2006-01-12 21:52

mapem skrev:
I alla fall kommer jag mig på att när jag sätter mig med en skiva för att lyssna på hur den nya pickupnålen låter så glömmer jag det utan lyssnar bara på musiken. Och det är väl ett gott betyg.


Det är just det här som gör att jag föredrar vinyl framför digitalt. När jag jämför CD- och vinylljudet i ett kort perspektiv tycker jag att CD låter "bättre", dvs renare och tydligare men samtidigt lite livlöst. Jag tappar fokus på musiken efter en stunds lyssning på CD , börjar tänka på allt möjligt annat. Men med vinyl kan jag sitta en hel natt och spela LP efter LP utan att tröttna , musiken tar över på ett annat sätt.
Kul att du blev nöjd med nålen!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2006-01-12 22:15

bostrowskij skrev:När jag jämför CD- och vinylljudet i ett kort perspektiv tycker jag att CD låter "bättre", dvs renare och tydligare men samtidigt lite livlöst. Jag tappar fokus på musiken efter en stunds lyssning på CD , börjar tänka på allt möjligt annat. Men med vinyl kan jag sitta en hel natt och spela LP efter LP utan att tröttna , musiken tar över på ett annat sätt.


Precis så. Frågan är om vi mäter och lyssnar efter fel saker när vi ska avgöra om något låter rätt/bra? Istället för att känna efter om man kan leva sig in i musiken dissekerar vi ljudet och lyssnar efter sådant som vi enkelt kan mäta, tex om det låter orent (=distat), ljust eller mörkt (=frekvensgångsavvikelser) osv. Det är lätt att fundera på (och mäta) "är det för lite, lagom eller för mycket bas?". Nästa steg blir "HUR låter basen?" - tredje steget kanske blir "spelar basen rytmiskt, tillsammans med övriga instrument?"

Å andra sidan låter gamla knastriga bluesskivor på LP ofta väldigt svängigt och engagerande, kan det vara så att lite ofullkomligheter gör musiken "bättre"?

/ B

Användarvisningsbild
bostrowskij
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-04-06
Ort: Lapphelvetet

Inläggav bostrowskij » 2006-01-12 23:15

Sen måste man ju erkänna att det är ju en viss coolhetsfaktor med vinyl också som gör att det är lättare att ha överseende med bristerna hos vinylen än dito hos CD :wink:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-13 00:29

mapem skrev:Jag har nu i alla fall itts (heter det så, kära språkpoliser? Idats?)


idits
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2006-01-13 00:37

Idts skulle jag nog skriva, fast jag vet inte. Jag ids inte kolla vad som är rätt :wink:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-13 19:49

MP skrev: idits


Lita på mig
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster