Köpt en skivspelare (Pioneer pl-15)

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Köpt en skivspelare (Pioneer pl-15)

Inläggav nahoj » 2005-12-10 14:39

Hej hej! har smygläst på faktiskt ett tag men tänkte det var dags att registrera mig och skriva ett inlägg. Detta eftersom jag köpt en ny (gammal) skivspelare, en Pioneer PL-15. Jag är i stort sett nöjd med mitt köp, den låter bra och den verkar överlag vara i fint skick, med en ny Ortonfonpickup. Men helt felfri är den inte, så jag tänkte ställa några frågor till er.
Det största problemet är att den hakar upp sig och börjar hacka på slutet av skivorna. Kan det bero på att remmen behöver bytas?
Jag har dessutom lite problem med automatiken. Spelaren är halvautomatisk, men när skivan är slut drar armen tillbaka rakt över skivan, utan att lyftas först. Vad kan det bero på?
Dessutom undrar jag hur man ställer in antiskatingvikten. det är ett litet snöre med en vikt i, som sitter på en liten "pinne" med olika spår, längst bak på armen. Jag antar att de olika spåren är olika grader av antiskating, men jag vet inte vad som ger mer respektive mindre antiskating.
Slutligen, spelaren är fjäderupphängd, men jag tycker att den är väl känslig för till exempel promenader över parketten. Är det nått man kan åtgärda?

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Inläggav nahoj » 2005-12-18 22:09

Oj, är det verkligen ingen som kan svara på någon av mina frågor?Men
Men om vi säger så här då: hur elastisk ska drivremmen vara? min rem är inte helt slapp och uttorkad, men inte snärtig som ett gummiband heller. borde jag byta?

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-12-18 22:54

nahoj skrev:borde jag byta?

Ja, du borde nog byta skivspelare.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12349
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2005-12-19 00:03

Hur har du ställt in nåltrycket?

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Inläggav nahoj » 2005-12-19 01:58

Magnuz skrev:Hur har du ställt in nåltrycket?


Inte alls, jag kör såsom det var inställt när jag tog hem den. Är en nåltrycksvåg ett måste för att få det rätt? skalan på vikten verkar inte så tillförlitlig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-12-19 02:02

Om du kan ställa den på 0 gram så bör nålen balansera i höjd med skivans yta när du håller armen alldeles utanför skivtallriken. Annars behöver motvikten kalibreras så att nålen gör det. Sedan vrider du upp nåltrycket till max rekommenderat för den pickup som du har.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Inläggav nahoj » 2005-12-19 02:34

Tack för hjälpen, det verkade göra susen att justera nåltrycket! Har precis njutit av en härligt såsig version av A Whiter Shade Of Pale, från den tyska coverserien Coctail International!

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-12-19 05:51

nahoj skrev:Tack för hjälpen, det verkade göra susen att justera nåltrycket!

Tur du inte följde mitt råd då... :oops:

Användarvisningsbild
GunnarJansson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2005-12-30

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 20:47

Är ju ett gäng inställningar som ska göras. Och det är inget man helst gör själv. Eller det går knappast utan instrument. Har du ingen handlare som kan ställa i vikt, antiskating, och vinkeln på nålen. Om nålen ligger i fel läge blir jludet dåligt i början och slutet. Och skivorna slits ner just där och tappar ljud.

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Inläggav nahoj » 2006-01-01 21:05

GunnarJansson skrev:Är ju ett gäng inställningar som ska göras. Och det är inget man helst gör själv. Eller det går knappast utan instrument. Har du ingen handlare som kan ställa i vikt, antiskating, och vinkeln på nålen. Om nålen ligger i fel läge blir jludet dåligt i början och slutet. Och skivorna slits ner just där och tappar ljud.


jösses, verkar komplicerat detta. antiskatingen är bara en tyngd på en liten tråd, borde inte vara så svår att ställa in tycker jag. nålvinkel står det inget om i bruksanvisningen, hur gör man det?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-01-01 21:44

Det är enkelt. Här är en snabbguide ämnad för DJ:s, men alla kan följa den:

http://www.needlz.com/library/bookofshure.asp

Annars är det bara att Googla efter "cartridge alignment" eller liknande så får du fram en uppsjö av artiklar som behandlar ämnet med varierande nogrannhet ända till det extrema.

Användarvisningsbild
nahoj
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-12-09
Ort: Malmö

Inläggav nahoj » 2006-01-01 21:53

Tack för länken, det verkar vettigt. Ska nog få ordning på det här ska ni se . Sen gäller det bara att skaffa sig lite skyssta skivor.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster