Blev nyfiken...

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Blev nyfiken...

Inläggav Grismannen » 2005-12-10 19:29

...på det här med gamla vintage-grejjor finns ju en hel del snygga och roliga apparater som säkert funkar bra ännu. Så jag skulle vilja fråga vad finns det för märken av det gamla man skall hålla ögonen öppna efter man kanske snubblar över nått fynd. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-10 19:42

Man kan ju säga att man inte ska hålla utkik efter gamla klassiker för de har oftast ett överpris. Är det gammalt får man trots allt räkna med underhåll för att prylarna ska gå att använda. Det underhållet kan kosta rätt mycket....

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-12-10 21:24

Roger här ovan är lite väl pessimistisk tycker, jag. Det är klart, high end hifi från förr kostar mycket även idag; om det överhuvudtaget bjuds ut. Jag har t ex aldrig sett en Sequerra FM 1 på begagnatsidorna.

Rent allmänt kan man väl säga att sådant som är "allmänt" känt för kvalitet och/eller har fått kultstatus är svårt att hitta till riktigt billiga priser. Carlssonhögtalare kostar en del, liksom Tandbergs, Luxmans och Marantz´ större grejer.

Mera "normal" hifi från förr kan man faktiskt fynda. Jag har gjort en del "kap" genom åren. Här är mitt bästa: Jag fick för ett år sedan tag i en Kenwood tuner KT 8300 från sista hälften av sjuttiotalet. Nypris var närmare 4000 kr. Jag hittade den på Österplans loppis i Örebro och betalade 100 kr.
Jag brukar besöka loppisar så fort jag kommer åt, det går faktiskt att fynda där. Många loppishandlare känner inte till prylarna, på samma sätt som de gör som annonserar på Hifimagasinet, Blocket, Tradera osv. Där gör man sällan några fynd.

Till sist något att tänka på. Långt ifrån allt gammalt är värt att bevara, annat än i rent nostalgiskt syfte för ägaren. På Tradera och Blocket bl a, bjuds det ut en hel del prylar som säljarna vill få oss tro är mer värdefulla än de egentligen är. Högtalaren Luxor 7081 Transmissionline från -79, är en trevlig sak och riktigt välljudande för att komma från Luxor, men är den värd 1200 kr, vilket jag sett den bjudas ut för. Nej, knappast; och i alla fall inte med moderna billiga baselement i, kanske möjligtvis om den har orignalbasarna kvar och de är renoverade.

Slutsats: Det är kul att leta på loppisar, men det är långt i från ofta man hittar något riktigt fynd och på begagnatsidorna på webben aldrig.

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2005-12-10 23:26

Mera "normal" hifi från förr kan man faktiskt fynda. Jag har gjort en del "kap" genom åren. Här är mitt bästa: Jag fick för ett år sedan tag i en Kenwood tuner KT 8300 från sista hälften av sjuttiotalet. Nypris var närmare 4000 kr. Jag hittade den på Österplans loppis i Örebro och betalade 100 kr.


Det var nått sånt här jag menade när jag snackade om kap. Att hitta nått för "bra" priser på nån sida där folk kan HiFi är nog bara att glömma. Tack för svaret. :) (Hittar jag nått på nätet kommer jag nog att fråga här vad det rör sig om) :P

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-11 00:02

Jag talar bara från egen erfarenhet.... När man lärt säg vad det kostar att få igång eller hålla i liv en åldrande klenod, kan man kanske tyckas vara pessimistiskt. Pengar har väl de flesta inte i överflöd och då blir det till att ställa saker och ting emot varandra. Är det bättre att lägga en summa pengar på en gammal pryl än motsvarande summa på en helt ny dito? Att byta en mängd föråldrade kondensatorer eller ett antal högtalarelement är kostsamt. För samma pengar kan man få helt nya moderna tingestar som i många fall är bättre än den antika saken man ville renovera. Men man ska inte glömma en faktor, det är lätt att bli sentimental.... Den där prylen som man så hett eftertraktade för 20 år sedan, nu finns den begagnad för rimliga pengar.... Det gäller att vara tänka efter.... Vad skulle jag istället kunna använda pengarna till?

Jag har själv några "antika" delar i min audioutrustning. De flesta inköpta strax efter deras heta period, ca fem år efter de var som mest omskrivna. Då var deras prestanda intakt och inga ålderstecken kunde skönjas. Ett par högtalare med 30 år på nacken betyder arbete... Mina Tympani får jag själv ta hand om när de ska renoveras och då står jag över. Det är säkerligen billigare att köpa nya än att skicka dessa till USA. En förstärkare är inte lika illa om det inte är en med rör förstås. Har t.ex. en Yamaha CT-7000 FM-tuner som skulle behöva ses över. Vad tror ni Yamahas egna verkstad säger? Eller vad säger Audio Pro om min gamla basmodul? Ett par Quad-slutsteg har jag också och där verkar det trots allt finnas t.o.m. vissa reservdelar, fast det är på upphällningen. Har ett par Nakamichi kassettdäck och det är inte lätt att få dessa reparerade annat än i USA eller England. Vilka priser sedan! Skivspelare är också problematiskt. Jo, en Linn går väl an att se över, en Thorenare också kanske men många andra är inte helt lätt eller i varje fall inte billigt att se över. Det finns säkert många som lägger stora summor på gamla klenoder men någonstans går det en gräns där en ny produkt gör det bättre.

Om det nu dyker upp en Sequerra FM 1 på begagnatmarknaden. Vågar man köpa en sådan? Kan jag använda den om några år? Kanske är det då DAB eller något annat format som gäller. Är ens programutbudet värt en sådan apparat? Den mest välljudande kanalen riskerar ändå att läggas ned när som helst och har jag ens intresset för den musik den bjuder? Jag är skeptiskt!!! Pessimistisk? Ja för katten det också! Något har man trots allt lärt under den tid man har förbrukat.....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-12-11 00:09

McIntosh har full service på i princip allt dom gjort sedan 1948. Vissa delar kan vara svåra. Men fronter, originalkartonger etc brukar aldrig vara något problem. Innanmätet går sällan sönder med det fixas också.
Till mycket humana priser. Dom är stolta över att hålla sina äldre grejor vid liv.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2005-12-11 00:21

Javisst! I det hela håller jag med dig, Roger, men som du själv säger: Den faktor som heter sentimentalitet är betydelsefull för många. Kanske även för mig och dig! Du har ju också en del vintage, som du nämner. Och när nostalgin finns med i bilden, kan man kanske tänka som så: Om jag har kvar den här apparaten främst som minne av en svunnen (bättre?) tid i mitt liv, måste jag då hålla den i topptrim?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2005-12-11 00:55

Det är väl som så att nostalgitrippar inom hifi, är något som vi 50+ kan ägna oss åt.
Det handlar ju, som sagts ovan, om apparater som i ungdomen blev milstolpar för ens ljudmedvetande och man samtidigt inte då hade råd att köpa. Nu ska man bara ha dem. :D

I ungdomen fick man göra sina val och bli därvid (kan förstå försvarsattityden hos en del på faktiskt.se), om man inte redan då var så lyckligt lottad att man bodde i Stockholm och var medlem i LTS.
Medlemskapet gav otaliga möjligheter till jämförelsemöten/ hemmahos lyssningar, som verkligen gav perspektiv till allt utbud som presenterades internationellt och hemmavid.

Har varit på jakt efter ett par Acoustic Rescarch AR3a i många år, utan att ha lyckats hitta ett enda exemplar på svenska marknaden, vilket jag tycker är utomordentligt märkligt. Jag vill ha nostalgi ju. 8)

Nagrania
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2003-11-30

Inläggav Nagrania » 2005-12-11 03:03

Jorrå jag minns AR3a men jag gillade aldrig dom högtalarna. Dom var väldigt tungdrivna vill jag minnas och diskanten var inte som jag mins tillräckligt bra. Man kan ju undra var alla dom här grejorna tagit vägen. :roll:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-12-11 12:37

Håller med Nagrania.
Dom snarlika högtalare jag gillade då var Advent och KLH.

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2005-12-11 12:38

:o Uj uj, jag hade nog inte tänkt mig att det skulle vara så svårt att hitta reservdelar som det låter. Men men vi får väll se vad som händer. Jag tycker det är lite kul att pilla med lite gamla slitna grejjor vad det än gäller och se om man på ett billigt och inte allt för bökigt sätt kan få liv i det igen. :D Hade väll tänkt prylar från 70-80 talet inte så mycket äldre. Någon som kan lista några "intressanta" objekt då menar jag en apparat (er) som har lite av kultstatus eller bara känd för att vara en schysst grej som håller än, om vi snackar gamla prylar. Luxman och Marantz verkar vara saker som håller genom åren men vad vet jag jag är ju bara lite nyfiken. 8) Tack för svaren. :)

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2005-12-29 10:04

Gamla Dynaco rörförstärkare är inga problem att hålla liv i. Finns massor av tips på nätet om moddningar eller hur man håller dom i originalskick.

Har själv en ST 70 från 64 å den både funkar å låter bra :D .

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2005-12-29 11:56

... och en Quad behöver inte dö i första taget. Jag vet inte om det hänt något i de senaste företagssvängarna, men förr sa' Quad alltid att de hade alla reservdelar i lager! Även om det inte är helt sant (jag vet att t.ex. paneler till ESL (57:orna) inte finns längre) så ska det inte vara några som helst problem att repraera trasiga apparater. Därmed inte sagt att gamla Quad är fynd, långt därifrån. Ment det kan vara trevligt med apparater som levt länge. Jag tycker att det ligger ett visst värde i att en modelserie kan leva mer än en säsong.

säger Per, som har en QUAD 66 och en 606 i hyllan.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19061
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2005-12-29 12:02

Gamla radioapparater! Jag har en technics ST-7300K (andra halvan av 70-talet) som jag använder varje dag jag är hemma (tyvärr sällan då jag jobbar i Norge). Jag köpte den för 300 kr inkl frakt på HiFi-forum. Den är förstss mycket bättre och framförallt snyggare än den som säljs idag.

Det gjorde mycket fina radioapparater på 70-talet. Får du tag i nåt så köp bara. Lätt att sälja vidare om du skulle "råka" få för många eller tröttna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-29 13:11

perstromgren skrev:... och en Quad behöver inte dö i första taget. Jag vet inte om det hänt något i de senaste företagssvängarna, men förr sa' Quad alltid att de hade alla reservdelar i lager! Även om det inte är helt sant (jag vet att t.ex. paneler till ESL (57:orna) inte finns längre) så ska det inte vara några som helst problem att repraera trasiga apparater. Därmed inte sagt att gamla Quad är fynd, långt därifrån. Ment det kan vara trevligt med apparater som levt länge. Jag tycker att det ligger ett visst värde i att en modelserie kan leva mer än en säsong.

säger Per, som har en QUAD 66 och en 606 i hyllan.


Jodå, det finns fortfarande reservdelar till Quad 57:orna men det finns hos det tyska företag som köpte upp en del av originalmaskinerna. http://www.quad-musik.de/html/spares.html

Har själv en del erfarenhet av Quad 44 och 405-2. 405-2 har jag fortfarande två stycken av, de blir 23 år i början av 2006. Skulle vilja fräscha upp dem med nya elektrolyter (redan inköpta) men ännu hellre lite modifiering à la Snook (ingångsteg), Ludwig (utgångssteg) och Audio Linear (variant av Ludwigs utgång). Om det bara fanns färdiga kretskort med detta implementerat!!! Några länkar:

http://www.dc-daylight.ltd.uk/Valve-Audio-Interest/QUAD/QUAD-405-Modification/QUAD-405-Mods.html

http://www.asawyer.demon.co.uk/


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tandren och 11 gäster