NAD 5120

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Moore
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2005-11-21

NAD 5120

Inläggav Mr_Moore » 2005-12-26 16:52

bara undrar vad ni tror om en NAD 5120, skivspelare, kan vara värd?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-12-26 19:12

Ska du sälja kan jag tänka mig att ge max 600kr ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mr_Moore
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2005-11-21

Inläggav Mr_Moore » 2005-12-26 20:10

Hade kanske tänkt köpa, men vet inget om vad en sån kan vara värd. :D
Den ska ju passa in till resterande anläggning, spelar ju inte allt för mycket vinyl, men frugan vill gärna kunna göra det.

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-12-26 22:29

Jag har en själv. Den är ju skapligt ful, men har den fördelen med platt lock som gör att den kan stå inne i ett rack/möbel och inte behöver stå högst upp.

Ljudmässigt låter den mycket bra, jag kan faktiskt inte säga att mina tidigare Thorens, Dual, AR, H/K-skivspelare lät bättre. Om något isåfall sämre(!)

Skivtallrikslagret är mycket bra, jag har nog aldrig stött på ett med så lite friktion i vilket kompenserar för den något kexiga skivtallriken på ett utmärkt sätt.

Motorn är bra, däremot är den mekaniska kvaliteten på motorlagret mindre bra, motoraxeln kan börja wobbla lite vilket ger ett mekaniskt oljud som dessbättre inte forplantar sig ut i högtalarna tack vare den flytande upphängningen. Får motorn stå på ett tag slutar den wobbla.

Tonarmen är bättre än man tror, en av dom mest avancerade som gjorts trots det billiga utseendet. Det är en utlralättviktsarm som utrustats med viskös resonansdämpning i form av en mekaniskt kopplad oljekolv vilket medger användandet av MC-pickuper med styva nålar trots att armen är lätt.

Med en konventionell lätt arm skulle basen blivit färgad och låtit ihålig med en styv MC-pickup, och man hade varit hänvisad till mindre välljudande men mjuka ex OM-pickuper, men med NAD-armen låter basen torr och fast och faktiskt väldigt CD-lik även med en styv nål. Förutsatt att man ställt in dämpningen korrekt.

Spelaren låter helt enkelt väldigt mycket high-end i sin ljudkaraktär, möjligen utan den allra sista finessen. Det enda den egentligen har emot sig är som sagt utseendet och klent motorlager.

Användarvisningsbild
Mr_Moore
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2005-11-21

Inläggav Mr_Moore » 2005-12-26 22:38

xeizo>> vad för pris skulle du sätta på den?

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2005-12-26 22:44

Tja, den har ju utseendet emot sig och man måste vara en ganska avancerad lyssnare för att kunna uppskatta dess fördelar. Dom flesta lyssnar ju med ögonen 8O

Så jag skulle prissätta den ganska lågt, 600Kr har redan föreslagits och jag skulle vilja tillägga absolut inte över 1000Kr snarare närmare 600 isåfall. Ett typiskt hifiklipp mao, för den som vet vad han köper :wink:


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster