Rullband ?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sjunnerup

Rullband ?

Inläggav sjunnerup » 2006-01-03 20:54

Har fått tag i en rullbandare som jag snyggat till (Revox B77) ,men var fanken får man tag i rullband nuförtiden?Helst 10,5 tum på metallspole och NAB-centrum.
Nån som vet?

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2006-01-03 22:01

Sök på tradera så får du träffar. Sök på Ampex rullband t ex.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
sjunnerup

Inläggav sjunnerup » 2006-01-04 05:01

Tack för tipset Har lagt bud på rullband.
Men finns det ingen som importerar rullband nuförtiden?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-04 08:20

Rullband är på utdöende. Här kan du få tag i rullband:

http://www.thomann.de/iw_smb_suche.html?SUBJECT=KOMFORTSUCHE&iwid=5&SUCHBEGRIFF=QUANTEGY+&x=13&y=13

Är ju rätt häftig kostnad per timme jämfört med andra lagringsmedia....

Gjorde en snabbkoll på Internet och det verkar som vare sig Emtec (Basf), Agfa, TDK eller Maxell gör några rullband längre. Quantegy (Ampex) håller fortfarande på. Är de ensamma på marknaden?

Användarvisningsbild
tuben

rullband

Inläggav tuben » 2006-01-21 16:29

Hejsan.

http://www.joson.se/ tycks ha rullband också. Kolla i deras butik..

tuben

ägare till tandberg 74 och 3400.

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2006-01-23 09:49

Hej!

Rullband är på utdööende men inte dött, ännu.

Skolorna använder rullband på många ställen fortfarande.
Det var dessutom en blänkare i sista numret av High Fidelity om någon som tog över rättigheterna till något av de stora gamla märkena.
Kolla blaskan där fanns länk etc

mvh

Martin

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-01-23 15:52

BASF/Emtec har återuppstått som RMG..

http://www.soundware.se/index/produktsidor/emtec

/ptr

popedh

rullar

Inläggav popedh » 2006-03-03 00:08

Rullabnd är inte döende... Vi och de flesta andra proffesionella inom ljud jobbar med tape varje dag.... även om det blir rätt mycket digitalt oxå... Quantegy, tidigare Ampex, har ny generalagent i Sverige.. Tapeaudio.se Dom kan leverera på dagen. men som sagt, det är dyrt.
Det märkliga är att inget fortfarande låter bättre än en vältrimmad studermaskin på 15" hastighet med dolby SR! men man hoppas att dom hittar på nån digital motsvarighet snart, så man slipper alla dessa tejper,)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-03 01:09

Det märkliga är att inget fortfarande låter bättre än en vältrimmad studermaskin på 15" hastighet med dolby SR!

Jag kan bara hålla med men det märkliga är att många mixar ändå ner till två kanaler 1/2" och 30" eller t.o.m. två kanaler 1" och 30" och då utan Dolby SR. Dolby SR låter fantastiskt bra.

popedh

rulle

Inläggav popedh » 2006-03-03 01:17

Absolut... vi har ampex ATR100 här på halvtum 30" som vi nästan alltid körde på förrut.. utan SR såklart.. men nu blir det mest 1/4" på en gammal A80 från 75 med SR.. tyvärr ballar ju basen ur på 1/4" 30" men med sr å 15" e det toppen. kom gärna hit & lyssna om du tvivlar;)

popedh

rulle

Inläggav popedh » 2006-03-03 01:22

eller du tvivlar ju inte.. missförstod ditt meddelande först;)
/I

Användarvisningsbild
Morello

Re: rullar

Inläggav Morello » 2006-03-03 09:16

popedh skrev:Det märkliga är att inget fortfarande låter bättre än en vältrimmad studermaskin på 15" hastighet med dolby SR! men man hoppas att dom hittar på nån digital motsvarighet snart, så man slipper alla dessa tejper,)

Det finns redan. :) AD-omvandlare och hårddisk tex. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-03-03 11:25

Jag har en Studer A912:a med SR/A .... mycket bra. Tim de Pavaricini brukar på beställning bygga om Studer C37 eller J37 till 1" 2-track och 15-30". Jag har tyvärr aldrig hört en sådan ombyggd maskin men dom var ju redan väldigt bra innan ombyggnaden. Då ska man veta att C37:an är från 1959. Ibland har jag ångrat mig när jag inte nappade på att ta över en Ampex ATR 104. Det här var på 80-talet men jag tyckte just då inte att jag hade plats för en sådan. Annars är ju just den modellen kanske den bästa som Ampex någonsin har byggt.

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:45

Morello skrev:
popedh skrev:Det märkliga är att inget fortfarande låter bättre än en vältrimmad studermaskin på 15" hastighet med dolby SR! men man hoppas att dom hittar på nån digital motsvarighet snart, så man slipper alla dessa tejper,)

Kan inte du & jag bestämma att vi ignorerar vanrandras inlägg... har ingen lust att sitta å svara på massa skit från nån som inte verkar kunna ett smack! ok?

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-03-03 11:48

8O
Miljö-alarmist

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-03 11:58

poped skrev:Kan inte du & jag bestämma att vi ignorerar vanrandras inlägg... har ingen lust att sitta å svara på massa skit från nån som inte verkar kunna ett smack! ok?

Det är inte osannolikt att du har rätt i det du skriver under dina inlägg med.

Reta inte upp dig och ta allt så personligt. ... Detär rysaligt trist att läsa för oss andra. En sån kommentar tycker jag du kan skicka ett PM om. Det är mellan er.

/Magnus

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 11:59

Nagrania skrev:Jag har en Studer A912:a med SR/A .... mycket bra. Tim de Pavaricini brukar på beställning bygga om Studer C37 eller J37 till 1" 2-track och 15-30". Jag har tyvärr aldrig hört en sådan ombyggd maskin men dom var ju redan väldigt bra innan ombyggnaden. Då ska man veta att C37:an är från 1959. Ibland har jag ångrat mig när jag inte nappade på att ta över en Ampex ATR 104. Det här var på 80-talet men jag tyckte just då inte att jag hade plats för en sådan. Annars är ju just den modellen kanske den bästa som Ampex någonsin har byggt.

Mmm det hade vart fräckt med entum... men man e ju inte kompatibel med nån.. inte i sverige i af;) Vikanske skall köpa varsin så det finns 2 i sverige i af;)

popedh

ahhh

Inläggav popedh » 2006-03-03 12:06

Ber om ursäkt... PM... ok.. nu fattar jag... skall ta personliga saker där i forsättningen)

DTH

Inläggav DTH » 2006-03-03 12:13

popedh skrev:
Morello skrev:

Kan inte du & jag bestämma att vi ignorerar vanrandras inlägg... har ingen lust att sitta å svara på massa skit från nån som inte verkar kunna ett smack! ok?

Olyckligt att det skall kärva till sig i en så pass intressant teknisk frågeställning.

Det skulle vara verkligt intressant att höra lite mer om vilka brister digitaltekniken har i dagsläget gentemot en vältrimmad Studermaskin. Varför är det bättre att göra AD-omvandlingen senare i kedjan?

Mvh

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 13:22

Det skulle vara verkligt intressant att höra lite mer om vilka brister digitaltekniken har i dagsläget gentemot en vältrimmad Studermaskin. Varför är det bättre att göra AD-omvandlingen senare i kedjan?

Mvh[/quote]

Att det låter bättre är väl fel ord... Digitalt är mer likt originalet, men jag älskar vad en analogmaskin gör med ljudet.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 13:37

popedh skrev:Att det låter bättre är väl fel ord... Digitalt är mer likt originalet, men jag älskar vad en analogmaskin gör med ljudet.

Aha det är din subjektiva bedömning alltså....nog för att jag tycker det är bättre att den lyssnar(konsumenten) än den som producerar musiken avgör det. :wink: ...därför så borde man göra musiken så neutral och "oförstörd" som möjligt...sen är det upp till konsumenten att redigera om han/hon så vill
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 14:06

The_Man skrev:
popedh skrev:Att det låter bättre är väl fel ord... Digitalt är mer likt originalet, men jag älskar vad en analogmaskin gör med ljudet.

Aha det är din subjektiva bedömning alltså....nog för att jag tycker det är bättre att den lyssnar(konsumenten) än den som producerar musiken avgör det. :wink: ...därför så borde man göra musiken så neutral och "oförstörd" som möjligt...sen är det upp till konsumenten att redigera om han/hon så vill

Hade alla haft en bra kvartummsmaskin hemma så visst;)

Men det funkar ju inte så. vi får i uppdrag att göra en bra produktion.
Som passar så många konsumenter som möjligt... Den dagen då merparten inte vill att det skall gå över tape som kommer vi sluta givetvis.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-03 14:16

popedh skrev:Men det funkar ju inte så. vi får i uppdrag att göra en bra produktion.
Som passar så många konsumenter som möjligt... Den dagen då merparten inte vill att det skall gå över tape som kommer vi sluta givetvis.

Jag förstår...men frågan är om det är konsumenten, uppdragsgivaren eller producenten so avgör om det är bra ljud eller inte....eller om det är musikern, vilket det borde vara eftersom han/hon borde bäst veta hur han/hon ska låta :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-03-03 15:41

popedh skrev:
Morello skrev:

Kan du inte sluta att vara otrevlig och argumentera istället? :roll: :roll:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

popedh

Inläggav popedh » 2006-03-03 16:18

The_Man skrev:
popedh skrev:Men det funkar ju inte så. vi får i uppdrag att göra en bra produktion.

Jag förstår...men frågan är om det är konsumenten, uppdragsgivaren eller producenten so avgör om det är bra ljud eller inte....eller om det är musikern, vilket det borde vara eftersom han/hon borde bäst veta hur han/hon ska låta :D

Tyvärr är det ju så att skivbolaget betalar, och därför bestämmer...
Det är ju svårt att komma ifrån detta faktum.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-04 23:01

någon nämde Tim de paravichini han har jag och IÖ samt JL och några andra tappra besökt
helt oförglömligt :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2006-11-05 18:14

profbd skrev:någon nämde Tim de paravichini han har jag och IÖ samt JL och några andra tappra besökt
helt oförglömligt :lol:

Berätta!!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-11-07 02:15

profbd skrev:
Tyvärr är det ju så att skivbolaget betalar, och därför bestämmer...
Det är ju svårt att komma ifrån detta faktum

Ja och det är inte till välljudets fördel.

Mvh

Användarvisningsbild
NeNNe57

Inläggav NeNNe57 » 2006-11-10 19:54

Bild
Några av mina bandare

Användarvisningsbild
Pioneer_4_ever

Inläggav Pioneer_4_ever » 2006-11-11 11:04

Har en likadan, fast med 19 & 38 cm/sec. Väldans bra maskiner så länge man håller dom rena i bandtransporten. Sjyssta NAB-adaptrar, NeNNe57, var har du hittar dom??

Nästa

Återgå till Vintage-hifi