Kan dessa klassas som Vintage HiFi?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Kan dessa klassas som Vintage HiFi?

Inläggav regent8 » 2006-01-23 18:20

FörFörstärkare: Technics SU-9070
Tuner/Receiver: Harman Kardon 730,
Högtalarer: Audio pro a4.14
Skivspelare: samt Thorens TD160 mkII med Stanton Pickup

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Kan dessa klassas som Vintage HiFi?

Inläggav n3mmr » 2006-01-23 19:51

regent8 skrev:FörFörstärkare: Technics SU-9070
Tuner/Receiver: Harman Kardon 730,


vet jag inte nå nämvärt om, men
Högtalarer: Audio pro a4.14
Skivspelare: samt Thorens TD160 mkII med Stanton Pickup


är definitivt Vintage. Klart med häftiga kvaliteter, dessutom.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-23 23:06

Där skulle jag nog vilja protestera

fram till sextiotalet är defintivt vintage, möjligen en bit in på sjuttiotalet
nyare än så är bara oldschool ! :wink:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-24 17:34, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kan dessa klassas som Vintage HiFi?

Inläggav Morello » 2006-01-24 10:15

n3mmr skrev:
regent8 skrev:FörFörstärkare: Technics SU-9070
Tuner/Receiver: Harman Kardon 730,


vet jag inte nå nämvärt om, men
Högtalarer: Audio pro a4.14
Skivspelare: samt Thorens TD160 mkII med Stanton Pickup


är definitivt Vintage. Klart med häftiga kvaliteter, dessutom.



En TD160 eller ett par A4.14 är näppeligen "vintage". Ordet "vintage" är inte en synonym till "gammal". 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-01-24 12:16

Om man definierar vintage som klassiker med kvalitet så kvalar A4-14 och TD160 definitivt anser jag. De andra vet jag inget om.

Själv anser jag mig ha två vintageprylar i bruk: TD 150 vinylspelare och Technics M 65 E kassettdäck, båda från 70-talet. På landet dessutom en Tandberg reciever och i källaren en Tandberg till plus en liten Lenco-förstärkare. Samt ett par Sonab V-1, men där kan kvaliteten ifrågasättas.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-01-29 00:24

Vintage är ett i grund och botten inte ett bra ord, som beteckning på äldre hifi. Använt inom andra områden läggs en, låt vara subjektiv, kvalitetsaspekt in i själva termen. För stereo hifins del skulle det innebära att så gott som all 70-tals hifi skulle vara diskvalificerad i sammanhanget. Jag intresserar mig inte för vintage hifi, menar jag - jag intresserar mig för äldre hifi. Hur man sedan definierar ordet äldre, kan nog variera från person till person.
Om vi nu ändå använder ordet vintage, det verkar ju vara etablerat och allmänt accepterat, uppstår en del gränsdragningsproblem.
Ett KT 88 rör tillverkat på 60-talet är vintage, det håller nog de flesta med om. Men ett KT 88 tillverka på 80-talet är inte vintage. Eller?
Om man nu har ett par Dynaco Mk 3, med KT 88:or från 80-talet - är slutstegen fortfarande vintage?
Är Mac Intosh 275 från 50-talet vintage? Ja, skulle nog alla säga. Men, är de nyproducerade vintage?
Hur mycket ska man få modifiera en apparat för att den fortfarande ska få kallas vintage?
Så mycket man själv vill?
Så lite som möjligt för att få den i spelbart skick? Jag har en förstärkare Luxor 7082A från slutet av sjuttiotalet. När jag fick tag i den var två av utgångstrissorna trasiga. De finns fortfarande att köpa, men jag ersatte alla fyra med modernare trissor. Fortfarande vintage?
Överhuvudtaget inget får ändras? Går inte t ex originaltransistorer i samma ålder som apparaten att få tag i får man vackert ha den i icke spelbart skick! Eller?
Hur bedömer man de apparater som tillverkades för runt 25 år sedan och som sedan dess och fortfarande är i produktion av samma tillverkare? Är Technics discovinylspelare, vilken ju kom i slutet av 70-talet, men som fortfarande ju tillverkas, vintage? Är de ex som tillverkades på sjuttiotalet vintage och de som tillverkats på 90-talet inte vintage?
Här är förslag på definition av vintage när det gäller apparater för musikåtergivning.
Apparaten är konstruerad och tillverkad för 25 år sedan eller tidigare.
Apparaten är i originalskick - inga modifieringar får förekomma.
Om apparaten behöver repareras för att bli i användbart skick, ska en reparation genomföras på ett sådant sätt och med sådana delar att resultatet efter reparationen betyder att apparaten avviker från originalutförandet på minsta möjliga sätt.

Praktiskt skulle mening nr 2 kunna innebära att man inte får byta original phonojackar till guldpläterade dito.
Mening nr 3 skulle i praktiken kunna innebära att uttorkade elektrolyter får bytas mot modernare typer.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 00:40

Vintage för mig är när modellen är tillverkad, det går nästan att dra en parallell till "antikvitet"
Om du reparerar modellen ändrar väl inte förutsättningarna, dock blir modellen mer eller mindre i originalskick beroende på delar du använder.
Nytillverkade apparatmodeller av en vintage typ är retro.

Så ser jag på saken :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-01-29 10:30

Det finns en brittisk firma, just nu kommer jag inte i håg namnet, som har tagit fram en genomgripande ombyggnad av Quad 303. Det blir i pratiken en ny förstärkare efter modifikationerna. Är förstärkaren fortfarande vintage?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6851
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2006-01-29 11:28

Kranzberg skrev:Det finns en brittisk firma, just nu kommer jag inte i håg namnet, som har tagit fram en genomgripande ombyggnad av Quad 303. Det blir i pratiken en ny förstärkare efter modifikationerna. Är förstärkaren fortfarande vintage?

Absolut inte tycker jag. Jag skulle klassa det som retrodesign, dvs nytillverkning med gammalt utseende.

Vintage är ett fånigt ord, det betyder egentligen "årgång".

Man kan titta på veteranbilsrörelsen. Hur renoverar man en veteranbil där det ofta är omöjligt att hitta originaldelar? Till de mer populära märkena finns nytillverkade delar efter originalspecifikation. Man skulle kunna göra samma inom elektroniken, t.ex. få en rysk rörtillverkare att göra EL34 med Telefunkens logo på men jag tror nog att Telefunken skulle opponera sig. Att få Allen Bradley att nytillverka kolmassamotstånd efter spec från 50-talet blir nog oxå svårt. Någonstans måste man dra en gräns.

Jag har själv renoverat en kommunikationsradiomottagare från 1939. Motstånden i den hade stigit 20% i resistans så det var bara att byta ut rubbet. De gamla vaxade papperskondingarna läckte som såll så de fick gå oxå. Kopplingstrådarna hade isolering av gammalt intorkat gummi med textilöverdrag så de fick oxå gå. Elektrolyterna var bara att slänga. Det enda som gick att behålla var mekaniken inklusive rörhållarna samt spolar, keramiska kondingar och trimmers och den stora vridkondingen. Det enda som var NOS var de nya rören jag satte i.

Vad kallar man en sådan renoverad apparat?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 13:55

helrenoverad :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
berma
 
Inlägg: 502
Blev medlem: 2003-08-26

Inläggav berma » 2006-01-29 14:29

Jag har igen känsla av att elektronik någonsin kommer betraktas som antikviteter, det kommer nog aldrig att förekomma någon äldre radio eller grammofon i antikrundan.

Orsaken till det tror jag beror på just det som diskuteras här. En gammal apparat är troligen trasig, dvs. obrukbar och egentligen värdelös, knappast användbar ens som prydnad (låg WAF). Om den inte är trasig är den förmodligen modifierad på något sätt och då inte original vilket gör antikvärdet lågt.

Som alternativ till antikvitet har kanske därför begreppet vintage uppkommit. När det gäller vin betecknar det väl ett årgångsvin, förhoppningsvis också en bra årgång.

I överförd bemärkelse skulle vintage för hifi kunna betyda vissa (bra?) årgångar av ett visst märke, exempelvis Marantz förstärkare från 1975-78, eller något i den stilen. Att en apparat är renoverad eller uppgraderad påverkar ju inte att det är en god årgång, eller?

Men jag tycker egentligen inte att vi behöver definiera vad Vintage är, det är väl bra med lite luddiga begrepp, det ger oss alla lite större frihet. :wink:

Mvh.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-29 18:45

Vintage är ett luddigt begrepp och betyder lite olika beroende på vad det gäller. Kolla på t.ex. Wikipedia.

Kranzberg
 
Inlägg: 366
Blev medlem: 2005-03-12

Inläggav Kranzberg » 2006-01-29 23:04

Tillåt mig komma in i diskussionen igen, med förslag på definition av "vintage" när det gäller ljudåtergivningsapparatur.

Vintage är en apparat vars tillverkning upphörde för 25 år sedan eller tidigare. Den får ha reparerats eller, om den är defekt, får repareras, på ett sådant sätt att den efter reparationen, avviker från original på minsta möjliga sätt.
En apparat enligt definitionen ovan, vilken dessutom har blivit föremål för modifiering, av ägaren eller av denne anlitad person eller firma, i syfte att, enligt ägarens bedömning, förbättra ljudkvaliteten, kallas "modifierad vintage".

Reparation: En gammal kondensator byts ut mot en ny, modern.
Modifierad vintage: Ersätta original rca-jackar med dito nya guldpläterade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Inläggav PeterAkemark » 2006-01-29 23:14

Nostalgia kanske kunde vara ett mer adekvat namn. Någon nämnde också Allen Bradley, jag jobbade på Atomfysik i Frescati när jag första gången kom i kontakt med motstånd därifrån. Det luktar på ett mycket speciellt sätt när de brann upp. För övrigt så fanns/finns det ett tyskt märke som också hade en säregen doft, Beyschlag, och det var ännu tidigare. På Philips Teleindustrier, Stora Essingen, någon gång på 60-talet, de använde just Beyschlag.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2006-01-30 03:43

PeterAkemark skrev:Nostalgia kanske kunde vara ett mer adekvat namn. Någon nämnde också Allen Bradley, jag jobbade på Atomfysik i Frescati när jag första gången kom i kontakt med motstånd därifrån. Det luktar på ett mycket speciellt sätt när de brann upp. För övrigt så fanns/finns det ett tyskt märke som också hade en säregen doft, Beyschlag, och det var ännu tidigare.


Nu kom du nog nära hjärtat på alla hemmalödare ! :D

(Mina gamla lödningsminnen är också väldigt luktanknutna.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2006-01-30 08:05

Nostalgi kanske det är för en del. Många är intresserade av att samla äldre HiFi för samlandets skull. Men i mitt fall är det så att mina gamla apparater har jag för att jag tycker de fungerar bra. Mina "vintage"-högtalare sålde jag (till en samlare tror jag) för de motsvarade inte längre mina krav. När jag bytte skivspelare från en 90-tals till en 70-tals var det för att jag tyckte 70-talaren lät bättre. Att jag dessutom gillar designen är ett plus men inte huvudorsaken.

Användarvisningsbild
regent8
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Kan dessa klassas som Vintage HiFi?

Inläggav regent8 » 2006-02-09 10:36

n3mmr skrev:
regent8 skrev:FörFörstärkare: Technics SU-9070
Tuner/Receiver: Harman Kardon 730,


vet jag inte nå nämvärt om, men
Högtalarer: Audio pro a4.14
Skivspelare: samt Thorens TD160 mkII med Stanton Pickup


är definitivt Vintage. Klart med häftiga kvaliteter, dessutom.


Här, ser jag nu, vill man klassa Technics su 9070 som vintage
http://www.vintagetechnics.com/controlpower/su9070.htm
http://www.minhembio.com/bild/56067.jpg

Inuti är snyggt http://www.minhembio.com/bild/56062.jpg (inte min apparat men likadan)

HK 730 äre man åtminstone benägen att höja.
Ha överseende med att det är en annons (inte min!)
http://www.tretillfem.com/annonser/anno ... sp?id=4504

Har inte hittat andra bilder.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-02-09 11:58

Nostalgi är när apparaten är gammal och låter inte särskilt bra men är lite kul och har ett ringa värde allmänt men kanske ett högt affektionsvärde av någon anledning för en enskild.
Vintage är samlarobjekt eller apparater som fortfarande klarar sig bra i konkurrensen och kan betinga skyhöga priser.
Japanska recievers ifrån tiden då man precis börjat med transistorer skulle jag kalla nostalgi. Utom möjligen någon Luxman, Accuphase eller någon Sansui men sen är det stopp.
Obs, mina referenser.


Återgå till Vintage-hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster