Mina piP kan inte spela starkare när de delas mot sub,hjälp!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Xenod

Mina piP kan inte spela starkare när de delas mot sub,hjälp!

Inläggav Xenod » 2006-03-22 11:11

Hej på er!

Jag har läst här ett tag men inte gjort så mycket väsen av mig tidigare.

Efter ett besök i Lahäll förra månaden kom jag hem med ett komplett surrondsystem med piP som grund.

Sedan tidigare ägde jag en SVS PB10-ISD subwoofer (http://www.svsound.com/products-sub-box-10isd.cfm) samt en Denon 3805 reciever.

Mitt problem är att jag inte upplever att jag kan spela speciellt mycket starkare när jag delar av piP vid 80 Hz mot subben. Jag använder då recieverns inbyggda filter (12 dB/oktav?) och 80 Hz som delningsfrekvens, piP anges som small...

Ljudet upplevs som aningens mindre ansträngt när jag spelar allt vad piP orkar men bara aningens. Vet inte om man brukar kunna det men jag kan heller inte se någon minskning av konutslaget när jag switchar från full-range till delat...?

Blir det väldigt stor skillnad tror ni om jag fixar ett separat filter med minst 24dB/oktav? Eller kan de va nå annat som är mysko?

Men sen en annan fundering... Vad jag har läst i andra trådar verkar många fått en STOR skillnad när de delat piP mot basmoduler. Hur är detta möjligt?

Max-ljudtryck är väl ändå 104 dB för frekvenser >100 Hz? Jag kan spela ungefär 95 dB (toppvärde) i lyssningsplats i mitt rum. Rummet är kvadratiskt och 11,25m2 stort. Högtalarna är näraväggplacerade med dämpning bakom och det är ca 3,1 meter från högtalarna till sweetspot. Jag borde väl inte kunna kräma ur speciellt mkt mer ur mina piP ljudtrycksmässigt hur jag än gör?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Mina piP kan inte spela starkare när de delas mot sub,hj

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-22 11:21

Jag mätte upp avrullningen på någon av Denons 380x-modeller. Högpassfiltret var på 12 dB/oktav. Brantheten kunde alltså ha varit bättre. Skillnad mot "fullrange" måste det dock bli. Det du kan experimentera med är att höja delningsfrekvensen, men det kan avara till nackdel för att baslåddan kan då eventuellt lättare höras var den står.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-03-22 11:58

Använder du 5.1-ingången på Denonen? Är den ingången lågpassfiltrerad?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-03-22 13:25

Kanske förstärkaren som inte orkar med det som du förväntar dig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-03-22 15:01

Nu ni, hände det grejer!

Jag hittade felet förut efter att ha gjort ett experiment där jag i princip bombsäkert kunde konstatera att piP faktiskt INTE delades...

Spelade låten Ondekoza - Mikuni Genso Kyoku (japanska trummor som dundrar på ganska ordentligt) på full gas och iakttog konerna när jag switchade till delning. Absolut INGEN skillnad, de fladdrade som papperstussar i en storm!

Testade massa inställningar, och nu har jag kommit fram till att delningen inaktiveras när man spelar i "direct" eller "pure direct"-läge. Kanske ni andra tycker är en självklarhet men jag visste inte det :roll:
Konstig nog spelar subben ändå när man slår på delning, antar att det blir duplicering av frekvenserna under crossover frekvensen?

Slog iaf om till vanligt stereoläge och *bingo*, konerna lugnade sig betydligt! Hann inte testa något mer förut men jag ska lyssna lite i kväll tänkte jag för att bedömma resultatet.

Är det någon som vet ungefär hur många dB mer man kan spela med rimlig dist?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-22 15:17

nånstans mellan 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

nån mattenisse borde kunna räkna ut det iaf :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-22 15:33

Vad har du för receiver? Min låter helt annorlunda när jag slår om från direktläget till vanliga stereoläget :?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Re: Mina piP kan inte spela starkare när de delas mot sub,hj

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-22 15:38

Dawen:
Xenod skrev:... samt en Denon 3805 reciever...

Jag har ingen koll på hur min gör (1802) kan kolla när jag kommer hem om det är intressant.. kanske jag kopplar in halis oa14.3Y och kör lite via dess inbyggda steg+subb..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-03-22 15:57

Haakan_W skrev:nånstans mellan 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

Ah ok, inte speciellt mycket starkare då men kanske en betydande sänkning av dist?

dawen skrev:Vad har du för receiver? Min låter helt annorlunda när jag slår om från direktläget till vanliga stereoläget Confused

Har en Denon 3805 reciever. Länge sedan jag testade skillnad mellan pure direct och vanliga stereoläget men jag minns iaf att jag föredrog pure direct, det var åtminstone en märkbar skillnad. Ska testa mer ingående senare!

Kanske blir så att jag köra vanliga stereoläget och delning när jag lyssnar högt, och kör pure direct med piP som fullrange när jag sitter o finlyssnar lite lugnt :)

Tack för alla svar! Nu är ju problemet löst iaf. Men jag kanske kan fortsätta med en liten följdfråga?

Vilken förändring upplever ni andra som har piP delade mot basmoduler?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-22 16:00

Xenod skrev:
Haakan_W skrev:nånstans mellan 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

Ah ok, inte speciellt mycket starkare då men kanske en betydande sänkning av dist?

från 104 till kanske 107 är ju dubbelt så starkt...dvs betydligt starkare :) disten borde vara på samma nivå...

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-03-22 16:18

Haakan_W skrev:
Xenod skrev:

från 104 till kanske 107 är ju dubbelt så starkt...dvs betydligt starkare :) disten borde vara på samma nivå...

Jo dubbelt så starkt rent ljudtrycksmässigt. Men jag upplever inte skillnaden så stor när jag lyssnar. När man lyssnat ett par minuter eller mer upplevs 3 dB vara lika högt/lågt som innan man höjde. Öronen ställer om sig känns det som...

Men iofs 3 dB starkare är inte illa, däremot är utgångsläget ganska lågt (104 dB) vilket gör att skillnaden inte känns så stor. Typ :?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-22 16:22

Hmmm, det här antyder väl att Denon-recieverns filter är implementerat i den digitala domänen. Det kanske inte är så bra alltid?

/J
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
kecke

Inläggav kecke » 2006-03-22 16:35

Hej Xenod!
Jag vet inte om jag är fel ute, men när du kör directläget är det inte inställningarna i dvd:n som gäller. Du måste ställa om frontarna till small även där. Kan det vara lösningen? Jag hann inte kolla vad du använde för signalkälla utan det blev ett svar i "blindo" från mig.

Kecke

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-22 17:08

hmmm... jag tror inte riktigt det ovanstående relationerna stämmer.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-22 17:23

Jag skulle tro att piP + Profundus-X kan spela i mer än 110dB ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-03-22 17:24

kecke skrev:Hej Xenod!
Jag vet inte om jag är fel ute, men när du kör directläget är det inte inställningarna i dvd:n som gäller. Du måste ställa om frontarna till small även där. Kan det vara lösningen? Jag hann inte kolla vad du använde för signalkälla utan det blev ett svar i "blindo" från mig.

Kecke

Han kör väl inte analogt? Fick uppfattningen om att det var digitalt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-22 17:47

Thomas_A skrev:

hmmm... jag tror inte riktigt det ovanstående relationerna stämmer.

hmm ja jag har ingen aning, men om det står 108db @ 140hz borde det ju inte bli bättre av att dela vid 80hz? eftersom det förmodligen är mätt/simulerat med en sinuston?

kan inte nån kunnig reda ut detta det vore intressant

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-22 19:47

Jag hade sett en gammal siffra på 110 dB/par vid >140 Hz, men den kanske är reviderad. Det stämmer nog.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-03-22 19:49

Är ingen expert men visst borde konutslagen minskas. Framförallt kapar man bort en del längst ner i frekvensområdet där kontrollen är dålig. Är det inte så att en basreflexavstämning ger rätt dålig styrsel av konen under avstämningen? Att det siffror inte ser ut att vara stor beror väl lite på att portbidraget blir mindre vid högre frekvenser. En iP utan port ska väl motsvara en piP över ca 100 Hz?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-03-22 20:45

Kan tillägga att 2105:an har samma hyss för sig om man kör i direct-läge. Hade nämligen samma problem som när jag hade piP + PP-2.

Mvh

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-03-22 21:00

Yamaha funkar också så... så jag kör i vanliga 2ch stereo läget.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-03-22 21:22

RogerGustavsson skrev: En iP utan port ska väl motsvara en piP över ca 100 Hz?

Ska den det?
Jag vet inte men nog borde porten släppa igenom så mycket luft så att elementet inte får samma egenskaper som ett element i en sluten låda, kanske man borde plugga igen porten när man ska dela av den.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-03-22 21:59

Det magiska ljudet framträder i puredirect-läge på Denon (3806). I stereoläge tycker jag det blir mer än märkbart sämre. Detta skulle inte vara nåt alternativ för min del.... Lyssna och jämför...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-22 23:52

Xenod skrev:Har en Denon 3805 reciever.

Slarvigt läst av mig :oops:

Xenod skrev:Vilken förändring upplever ni andra som har piP delade mot basmoduler?

Nu har jag inte piP utan storebror pi18 som jag ett tag kört med separata basmoduler. Skillnaden för mig blev framför allt att jag inte hör rummets påverkan lika mycket i basområdet, fast samtidigt så låter mina pi18 inte alls lika rent :( Detta beror antagligen på mitt delningsfilter (Sentec EC8, fast med rätt sunkiga pålödda kablar, eftersom det var det enda jag hade hemma då jag moddade bort de gamla DINkontakterna i samband med att jag justerade delningsfrekvens på filtret).

Nu när jag kopplat så att jag kör pi18 rent så är ljudet mycket renare, och basen är det ingen större skillnad på faktiskt. Trots att pi18 rullar av lite tidigare än piP så saknar jag inte någon sub att tala om.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-23 08:11

dawen skrev:fast samtidigt så låter mina pi18 inte alls lika rent :( Detta beror antagligen på mitt delningsfilter (Sentec EC8, fast med rätt sunkiga pålödda kablar, eftersom det var det enda jag hade hemma då jag moddade bort de gamla DINkontakterna i samband med att jag justerade delningsfrekvens på filtret).

Det beror helt klart på delningsfiltret i EC8, utan tvekan !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-03-23 11:49

Jaså, är det inte bra? :?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-03-23 11:56

dawen skrev:Jaså, är det inte bra? :?

Kan inte uttala mig om själv EC8, mer än att den upplevelse du beskriver inte existerade när jag hade pi18 tillsammans med Ino Audios egna CR8 delningsfilter.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-23 12:10

Haakan_W skrev:hmm ja jag har ingen aning, men om det står 108db @ 140hz borde det ju inte bli bättre av att dela vid 80hz? eftersom det förmodligen är mätt/simulerat med en sinuston?

kan inte nån kunnig reda ut detta det vore intressant

Jo alltså, hur högt högtalaren kan spela vid 140 Hz blir ju inte bättre av att man delar vid 80 Hz, men:

När man spelar riktigt starkt kommer ju sannolikt högsta ljudtrycket från basdelen, dvs även om det är "mer än" 108 dB vid 140 Hz kanske det är 6-12 dB mer under delningsfrekvensen.

Givetvis ökar förmågan till kortvariga toppar något helt enormt också när det lilla elementet i piP löper betydligt mindre risk att bottna.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-23 15:06

ok det låter ju inte helt orimligt :)

men det vore ju bra om nåt mattegeni kunde lösa den här ekvationen för jag vart också lite konfundersam....för 104-107db är ju inte hysteriskt mycket och motiverar inte inköp av basmoduler om det nu inte är sista botten man verkligen är ute efter...

vad jag försöker säga är alltså om man endast vill kunna spela starkare så löser ju inte basmoduler problemet eftersom piP är fortfarande flaskhalsen så att säga, pp2 är ju alldeles i överkant då eftersom dom pallar 117db vid 20hz

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-23 15:27

en 3-4dB extra i medelnivå kan väl mycket väl vara det så plötsligen får dem att vara tillräckliga - det beror ju på ägarens volympreferenser...

För mig personligen kan piP spela mer än väl mycket för högt som det är, så det är bara det fysiska (och några Hz mindre) i basen jag söker med min uppgradering - inte ökad nivåkapacitet. Möjligtvis i den meningen att disten förmodligen går ner när elementet slipper överlagra "musiksignalen" ovan på basgången.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-03-23 17:15

Tycker att Denon receivers är lite kostiga faktiskt. Både 3805 0ch 2105..
Jag upplever det som att min gamla Yamaha A5 fungerar bättre rent delningsmässigt. Där blir det en sjujäkla skillnad delat och odelat i konutslag. Visserligen har jag inte en susning om var delningen hamnar, men Denons modeller ger större utslag ända uppåt 150hz.
Sedan tycker jag även att det är sunkigt att man måste in i en meny och test-brusa för att justera nivån på Denon.
Sista tråkiga saken är att tonkontrollerna inte ingriper på subben hos 2105, utan bara på sidosystemet. Kasst.

Tacka vet jag Tacts delningsfilter, guds gåva till folket :D

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2006-03-23 17:55

Ändra nivåerna på Denon går ju att göra när som helst utan att gå in i några menyer. Bara att trycka på den runda "CH Select Enter"-knappen på fjärren så stegar man genom högtalarna och kan ändra nivåerna (pil upp eller ner) medans man lyssnar på musik eller kollar på film. Otroligt bekvämt tycker jag.

Det mest negativa tycker jag är att om man har sub-utgången påslagen så skickas bas dit även i stereo-läge trots att man har frontarna inställda på large.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-03-23 19:31

aha.. det har jag tydligen missat :oops:
Tyckte jag också att det verkade onödigt krångligt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-03-24 01:08

kecke skrev:Hej Xenod!

Kecke

Hej Kecke!

Glömde visst skriva övrig signalväg, men det är precis som Strauss säger att jag skickar en digital signal via Coaxial kabel från min cd-spelare (dvd i mitt fall, närmare bestämt Philips DVD963SA).

Nattlorden skrev:För mig personligen kan piP spela mer än väl mycket för högt som det är, så det är bara det fysiska (och några Hz mindre) i basen jag söker med min uppgradering - inte ökad nivåkapacitet.

Är du säker på att det inte är distortionen som gör att du upplever att piP kan spela högre än du vill lyssna? Jag kände så på mina förra högtalare, att jag inte behövde mer ljudtryck.

Sen åkte jag till Öhman där det spelades 10-15 dB starkare ( i medelnivå på Pi60S och det lät ändå hyggligt behagligt! Ok det kändes väl i öronen efter 3 timmar, men jag har ganska känsliga öron och tinnitus oxå, brukar aldrig kunna lyssna i närheten av så högt i vanliga fall. Har även proppar på vanliga biografer.

martinfor skrev:Det magiska ljudet framträder i puredirect-läge på Denon (3806). I stereoläge tycker jag det blir mer än märkbart sämre. Detta skulle inte vara nåt alternativ för min del.... Lyssna och jämför...

Lyssnade idag och jag hade extremt svårt att höra någon skillnad alls faktiskt? Konstigt för jag har för mig att jag tyckte det var skillnad sist jag testade detta, när recievern var ny. :?

Idag har jag testat hur det låter när jag delar också. På normal volym låter det helt okej, men när jag spelar riktigt starkt så lät det inte alls bra! Basen lät som den kom i otakt...? Har iofs inte kalibrerat med dB-mätare än utan bara försökt att få det att låta så likt piP fullrange som möjligt.

Får starta en ny tråd om hur man lättast trimmar in basmoduler...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-24 01:51

placera om subben och justera fasen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-24 09:37

Xenod skrev:Är du säker på att det inte är distortionen som gör att du upplever att piP kan spela högre än du vill lyssna? Jag kände så på mina förra högtalare, att jag inte behövde mer ljudtryck.

Japp, jag är så säker som jag kan bli. Jag är ingen högvolym-människa, trivs aldrig där det spelas högt. Dessutom är det ju inget problem som andra märker när jag skruvat upp högt vid demotillfällen.

( Hade dist-problem med mina gamla högtalare och för låg förstärkareffekt pga klippning, men det problemet är bortinvesterat. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2006-03-25 15:54

Ah okej, jo alla är ju olika.

För min del räcker piP också till normal lyssnings faktiskt, men nån gång kommer festdjävulen fram och vill ösa lite extra :twisted:

Förresten jag vred om fasen på subben till 180 grader och det blev MYCKET bättre! Är det filtret i receivern som kan tänkas fasvrida signalen eller?

Har ju subben och piP längs samma vägg men subbens element ca 20 cm närmare lyssningsplats, så fasen borde väl egentligen vara nära 0 grader?

Ska ringa hem nån kompis som får finjustera in fasen nu när jag lyssnar :P

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-27 14:37

Är det inte ett tankelapsus här? Spelar man 104 dB vid 34 Hz finns det ju ingen headroom för en överlagrad signal, dvs SPL max gäller för en ren sinuston inte för ett musikstycke med mycket bastoner.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-27 15:02

När man menar att en högtalare kan spela 104dB över 34Hz vad menar man då? Är det med en ensam sinuston eller någon form av brus? Om en högtalare kan spela en 34Hz sinus vid 34Hz borde det väl inte vara några problem att även överlagra en 20kHz ton på 104 dB ovanpå den om diskanten klarar den?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-03-27 15:16

Martin skrev:När man menar att en högtalare kan spela 104dB över 34Hz vad menar man då? Är det med en ensam sinuston eller någon form av brus? Om en högtalare kan spela en 34Hz sinus vid 34Hz borde det väl inte vara några problem att även överlagra en 20kHz ton på 104 dB ovanpå den om diskanten klarar den?

Över delningsfrekvensen till diskant blir ju inte aktuellt, men övriga frekvenser kommer att påverka.

Återgå till Wänner af Ino