IngOehman skrev:Ja, 70 watt är definitivt i klenaste leget om man vill kräma på ordentligt.
(Effekten i den andra, lägre, impedansen har man ingen glädje av. Det är ju i högtalaren man använder som en förstärkare behöver kunna leverera effekt.)
Spelar man mycket dynamisk musik går effekten åt snabbt...
Vh, iö
Det stämmer bra det!
Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt fått ett av mina Dynamic Precision
slutsteg att klippa ihop med piP
Matningsspänningen på den ligger (om jag inte minns helt fel) någonstans
kring +- 60 V och nätdelen är massiv... Slutsteg är specat till 2x200 Wrms
effekt lastat med 8 ohm (vilket ju stämmer rätt väl med en toppeffekt
på runt 400 W, o lite underspecning).
Men det var en kort kort period på en åt helsikke för hög volym när jag
tittade på Nemo... piP´s baskoner fladdrade förstås ut och in i sina ändlägen
ett-3 par gånger innan slutsteget klippte för en kort stund (och då
tack vare fina skyddskretsar dödade insignalen)
Tur för piP...
Minns jag rätt stod 2105:ans försteg på volymsteget +9 eller +10 dB
och LFE kanalen var styrd till frontkanalerna och sekvensen i filmen
var när den lilla flickan knackar hårt på akvariet hos sin farbror tandläkaren...
Slutsteget styr ut fullt vid runt 1-1,5 V på ingångssteget...
Kan man då säga att piP tål i runda slängar runt 700 W under kort tid
eftersom de höll?
Men alltså det är rätt vettigt att ha lite förstärkar kapacitet bakom
högtalarna så att man slipper att det ska börja låta illa i dynamiska
partier om man vill spela på lite högre volym.
Effekttopparna kan bli rätt höga i korta stunder vid kraftiga anslag, men
ofta är ju de väldigt tidsbegränsade så energiinnehållet är ju ändå ofta
ganska litet, så högtalare kan ju på så vis under kort tid hantera stora
effekter.
Vilket ju egentligen gör det ganska svårt att rekomendera
en effektstorlek på en förstärkare till en viss högtalare.
Ibland räcker det gott och väl med 2x10 W för att spela på en ganska
hög ljudnivå om musiken inte är allt för dynamisk (menar förstås då
att musiken har stora skillnader mellan högsta och lägsta nivå) medan
det med någon annan mer dynamisk inspelning kan kräva att effektförstärkaren
behöver lämna 100 ggr mer effekt (40 dB nivåskillnad) om man spelar
på samma "grund ljudnivå".
Så att säga om ett Bryston 3B är för litet eller ej är ju lite svårt när man
inte vet hur högt du spelar eller vilken typ av musik du spelar.
Det går alldeles säkert att få slutsteget att klippa tillsammans med pi60,
det går säkert att få betydligt större slutsteg att klippa också för den
delen, frågan är ju bara vart man vill sätta gränsen för hur högt man
att systemet ska kunna spela (eller vilka typer av signaler det ska kunna
hantera).
Jag tror däremot att 3B slutsteget fungerar alldeles ypperligt tillsammans
med pi60 och räcker gott och väl till för att spela så högt att man får
bestående hörselskador
Sen finns ju en grej till att tänka på... Vill man att slusteget ska klippa
signalen innan man bränner högtalarna, eller tvärt om?
