Moderator: Redaktörer
The_Groupie skrev:Hej Wänner af Ino, som en ovetande yngling så är jag nyfiken på vad skillnaden mellan Pip och Pips är? Är det skillnad i elementen, i filtren eller både och?
The_Groupie skrev:Har några små frågor till:
Vad är prisskillnaden?
The_Groupie skrev:Går det att uppgradera en Pip till en Pips om man skulle vilja?
screen skrev:Skillnader mellan piP & piPs...
Utdrag ur manifestet:
Tre saker har jag därför sett över:
1.
Baselementet har fått ett nytt chassi av lättmetall istället för plast. Det betyder i princip att det kan tillverkas med något högre mekanisk precision, att den färdiga högtalaren tål att hanteras lite ovarsammare utan att elementets chassi riskerar att spricka vid extrema G-påkänningar. Det betyder också att alla oönskade vågrörelser i chassiet minskar ungefär en faktor 10 ggr. Som en bieffekt ökar faktiskt långtidseffekttåligheten något (kylning via chassit), och dessutom minskar distorsionen en liten smula, vilket jag faktiskt inte väntat mig. Men det visade sig bero på gynnsamma virvelströmmar i det nya chassiet. Förändringen inspirerade till mera arbete med motorsystemet, som ännu inte är riktigt avklarat. Men snart så… Mer om detta under punkt 3.
2.
Sen har jag sett över elementets mekanik. Membran/upphängning är justerade för finputsning av prestanda. Jag kunde inte göra några stora förbättringar dock och de små justeringar jag gjorde blev rätt kostsamma, men jag tycker nog att de är värda pengarna. Största vinsten är inte i prestanda dock, utan i konsistenthet. Redan basen i piP tillverkas med mycket hög konsistenthet. Med den nya delarna är skillnaderna mellan olika exemplar inte bara små utan verkligen mikroskopiska.
3.
Sista förändringen är i talspole/motor. Ny talspole renderar något lite större motorstyrka och avsevärt lägre förluster. Utan att offra prestanda med avseende på uppbrytningsbeteendet vid höga frekvenser har jag minskat de mekaniska förlusterna med nästan 40%, vilket i sin tur, eventuellt tillsammans med en liten portjustering gör att systemet förmår gå ned ungefär en Hz lägre i frekvens än vanliga piP. En liten justering i motorsystemets uppbyggnad har ytterligare tryckt ned distorsionen.
Mvh Björn//
Bill50x skrev:OK. Rent tekniskt har vi fått svaret. Den fråga som kvarstår är: Låter det bättre? Det är väl en rätt intressant fråga om man ska betala 50% mer för "samma" högtalare?
/ B
Bamsefar skrev:Bill50x skrev:OK. Rent tekniskt har vi fått svaret. Den fråga som kvarstår är: Låter det bättre? Det är väl en rätt intressant fråga om man ska betala 50% mer för "samma" högtalare?
/ B
Ja det är helt klart en markant bättre högtalare, där framförallt röster och mellanregistret hanteras bättre. Stark rekommendation !
Kaffekoppen skrev:Signaturmodellen är för de som är kompromisslösa, inte nödvändigtvis de som är förnuftiga
Kaffekoppen skrev:Prisvärdheten är ju alltid individuell och kan inte avgöras genom att fråga andra. I en fråga som detta måste man nog ta ställning själv.
Beror på om du kallar konstruktörens källare för normala omständigheter eller inte..Bamsefar skrev:Det känns nästan som om du inte lyssnat på ett par iPs / piPs under normala omständigheter
UrSv skrev:Hetsporren skrev:The Groupie: Ändra gärna i din rubrik till piP/piPs. Det ser ut som singular vs plural annars...
Inte alls tcyker jag. piP heter väl knappast piPs i plural?
Morgan skrev:Finns det demo-möjlighet för båda modellerna i källaren i Lahäll? Jag har just sålt mina gamla högtalare för att köpa piP eller piPs, och skulle hemskans gärna vilja lyssna på dem under identiska betingelser och med en kunnig demonstratör som kan visa på skillnaderna med lyssningsexempel innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall beställa.
IngOehman skrev:Morgan skrev:Finns det demo-möjlighet för båda modellerna i källaren i Lahäll? Jag har just sålt mina gamla högtalare för att köpa piP eller piPs, och skulle hemskans gärna vilja lyssna på dem under identiska betingelser och med en kunnig demonstratör som kan visa på skillnaderna med lyssningsexempel innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall beställa.
Ja, båda kan avlyssnas vid demo i Lahäll.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Den direkta jämförelsen skedde dock hos pingvinlakris, där såväl piP som piPs spelades såväl som fullregister, men även avdelade mot Ino basmoduler. Alla närvarande hade samma notering - att piP/piPs blev hårda och ansträngda på för högtalaren för starka nivåer.
Kaffekoppen skrev:Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra
Jämförelsepriserna avser de mest köpta varianterna, dvs samma fanerer som ovan samt industrilack i byggsats. Arbetet med att löda filter och skruva i elementen torde väl vara det mest prisvärda man kan göra då det innebär en prisbesparing på minst 4800:-....Hetsporren skrev:Kaffekoppen skrev:Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra
Färdigbyggda (i svartask, ek & körsbär) kostar piP 9000 kr och piPs 11 000 kr.
Det betyder alltså 22 % merkostnad (inte 50 %) för det åtråvärda esset...
Kaffekoppen skrev:Jämförelsepriserna avser de mest köpta varianterna, dvs samma fanerer som ovan samt industrilack i byggsats. Arbetet med att löda filter och skruva i elementen torde väl vara det mest prisvärda man kan göra då det innebär en prisbesparing på minst 4800:-....Hetsporren skrev:Färdigbyggda (i svartask, ek & körsbär) kostar piP 9000 kr och piPs 11 000 kr. Det betyder alltså 22 % merkostnad (inte 50 %) för det åtråvärda esset...Kaffekoppen skrev:Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra
Kaffekoppen skrev:Cyklar lite... trots det är 3000:- hyffsat bra betalt för en kvälls arbete...
Hetsporren skrev:Ett svårt beslut för somliga, enkelt för andra.
Why not?Bill50x skrev:Om jag inte gör en "Hetsporre" och köper svartlackade Audio Pro istället
Ojdå, det känns som en annan tråd...Bill50x skrev:Vad är skillnaden mellan de två, Hetis?
Pinnick skrev:hur ligger pr18 till jämfört med piPs ? enligt vissa poster här på forumet så låter pr18 bättre än piP i alla fall? Studiomonitorvarianten av piPs och pr18 skiljer ju inte mycket i pris färdigmonterade. Fast de kanske inte finns i monteringssats iofs, pr18 alltså. pr18 har väl lite större bas och dyrare diskant.
blixten_no1 skrev:kolla va de står för modell nummer....
Ino-B59x för piPs
Ino-B59 för piP
blixten_no1 skrev:så står de i prislistan iaf. men bara att ringa IÖ för säkerhets skull. men vet ju inte om han har ändrat nått...
Kaffekoppen skrev:Du har fel element. Troligen fel delningsfilter med.
Magnusjohansson skrev:Stackas IÖ, jag var också där igår, och han hadde jetlag sedan han varit i USA. Och det kom bara fler och fler och skulle handla. Jag kom dit vid 10:00 och kom där ifrån vid 15:30.Men det var trevligt. Fint väder osv. Sen är han ju så otroligt trevlig och intressant att prata med.
Men jag hadde på känn att det skulle bli fel någon stans. Det var lixom som upplagt för det.
Kaffekoppen skrev:Njae, det är synnerliggen prisvärt enligt dig - inte enligt mig
Precis liksom Iö har jag svårt att skilja dem åt, men visst finns det skillnader där...
Själv tycker jag det är rätt svårt att välja mellan dem...![]()
(Fast ibland är det lätt, det beror ju på omständigheterna.*)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster