Skillnaden mellan piP/piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
The_Groupie

Skillnaden mellan piP/piPs?

Inläggav The_Groupie » 2006-09-10 23:56

Hej Wänner af Ino, som en ovetande yngling så är jag nyfiken på vad skillnaden mellan Pip och Pips är? Är det skillnad i elementen, i filtren eller både och?

Det kanske inte är något av detta jag har bara inte hittat skillnaden någon stans på nätet.

Har några små frågor till:

Vad är prisskillnaden?
Går det att uppgradera en Pip till en Pips om man skulle vilja?

Mvh
The Groupie
Senast redigerad av The_Groupie 2006-09-12 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-09-11 00:10

nu e ja ingen expert, men de som skiljer e bas elementet, o nått i filtret...

visst går de uppgradera... 2000 tror ja de kostar....

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Skillnaden mellan Pip och Pips?

Inläggav IngOehman » 2006-09-11 00:13

The_Groupie skrev:Hej Wänner af Ino, som en ovetande yngling så är jag nyfiken på vad skillnaden mellan Pip och Pips är? Är det skillnad i elementen, i filtren eller både och?

Det är skillnad i baselement och i delningsfilter.

För övrigt heter de piP respektive piPs.

(Om man vill ha en ledtråd till hur det skall uttalas kan man tänka sig att de skulle ha kunnat ha skrivits pi-P respektive pi-P signatur. Vill man uttala piP så säger man alltså pi pe. Att de heter pi betyder att det är ett fullregistersystem, och att de heter P är en storleksagivelse. P som i plutt. De flesta andra Ino-högtalare som heter pi har storleksangivelsen i form av ett tal. Exempelvis pi60.)

The_Groupie skrev:Har några små frågor till:

Vad är prisskillnaden?

2000:-

The_Groupie skrev:Går det att uppgradera en Pip till en Pips om man skulle vilja?

Ja.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-11 00:14

Skillnader mellan piP & piPs...

Utdrag ur manifestet:

Tre saker har jag därför sett över:

1.

Baselementet har fått ett nytt chassi av lättmetall istället för plast. Det betyder i princip att det kan tillverkas med något högre mekanisk precision, att den färdiga högtalaren tål att hanteras lite ovarsammare utan att elementets chassi riskerar att spricka vid extrema G-påkänningar. Det betyder också att alla oönskade vågrörelser i chassiet minskar ungefär en faktor 10 ggr. Som en bieffekt ökar faktiskt långtidseffekttåligheten något (kylning via chassit), och dessutom minskar distorsionen en liten smula, vilket jag faktiskt inte väntat mig. Men det visade sig bero på gynnsamma virvelströmmar i det nya chassiet. Förändringen inspirerade till mera arbete med motorsystemet, som ännu inte är riktigt avklarat. Men snart så… Mer om detta under punkt 3.

2.

Sen har jag sett över elementets mekanik. Membran/upphängning är justerade för finputsning av prestanda. Jag kunde inte göra några stora förbättringar dock och de små justeringar jag gjorde blev rätt kostsamma, men jag tycker nog att de är värda pengarna. Största vinsten är inte i prestanda dock, utan i konsistenthet. Redan basen i piP tillverkas med mycket hög konsistenthet. Med den nya delarna är skillnaderna mellan olika exemplar inte bara små utan verkligen mikroskopiska.
3.

Sista förändringen är i talspole/motor. Ny talspole renderar något lite större motorstyrka och avsevärt lägre förluster. Utan att offra prestanda med avseende på uppbrytningsbeteendet vid höga frekvenser har jag minskat de mekaniska förlusterna med nästan 40%, vilket i sin tur, eventuellt tillsammans med en liten portjustering gör att systemet förmår gå ned ungefär en Hz lägre i frekvens än vanliga piP. En liten justering i motorsystemets uppbyggnad har ytterligare tryckt ned distorsionen.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
The_Groupie

Inläggav The_Groupie » 2006-09-11 00:19

Tack för de otroligt snabba svaren!

Mvh
The_Groupie

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-11 00:50

screen skrev:Skillnader mellan piP & piPs...

Utdrag ur manifestet:

Tre saker har jag därför sett över:

1.

Baselementet har fått ett nytt chassi av lättmetall istället för plast. Det betyder i princip att det kan tillverkas med något högre mekanisk precision, att den färdiga högtalaren tål att hanteras lite ovarsammare utan att elementets chassi riskerar att spricka vid extrema G-påkänningar. Det betyder också att alla oönskade vågrörelser i chassiet minskar ungefär en faktor 10 ggr. Som en bieffekt ökar faktiskt långtidseffekttåligheten något (kylning via chassit), och dessutom minskar distorsionen en liten smula, vilket jag faktiskt inte väntat mig. Men det visade sig bero på gynnsamma virvelströmmar i det nya chassiet. Förändringen inspirerade till mera arbete med motorsystemet, som ännu inte är riktigt avklarat. Men snart så… Mer om detta under punkt 3.

2.

Sen har jag sett över elementets mekanik. Membran/upphängning är justerade för finputsning av prestanda. Jag kunde inte göra några stora förbättringar dock och de små justeringar jag gjorde blev rätt kostsamma, men jag tycker nog att de är värda pengarna. Största vinsten är inte i prestanda dock, utan i konsistenthet. Redan basen i piP tillverkas med mycket hög konsistenthet. Med den nya delarna är skillnaderna mellan olika exemplar inte bara små utan verkligen mikroskopiska.
3.

Sista förändringen är i talspole/motor. Ny talspole renderar något lite större motorstyrka och avsevärt lägre förluster. Utan att offra prestanda med avseende på uppbrytningsbeteendet vid höga frekvenser har jag minskat de mekaniska förlusterna med nästan 40%, vilket i sin tur, eventuellt tillsammans med en liten portjustering gör att systemet förmår gå ned ungefär en Hz lägre i frekvens än vanliga piP. En liten justering i motorsystemets uppbyggnad har ytterligare tryckt ned distorsionen.

Mvh Björn//

OK. Rent tekniskt har vi fått svaret. Den fråga som kvarstår är: Låter det bättre? Det är väl en rätt intressant fråga om man ska betala 50% mer för "samma" högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-11 01:24

Bill50x skrev:OK. Rent tekniskt har vi fått svaret. Den fråga som kvarstår är: Låter det bättre? Det är väl en rätt intressant fråga om man ska betala 50% mer för "samma" högtalare?

/ B

Ja det är helt klart en markant bättre högtalare, där framförallt röster och mellanregistret hanteras bättre. Stark rekommendation !
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-11 02:25

Bamsefar skrev:
Bill50x skrev:OK. Rent tekniskt har vi fått svaret. Den fråga som kvarstår är: Låter det bättre? Det är väl en rätt intressant fråga om man ska betala 50% mer för "samma" högtalare?

/ B

Ja det är helt klart en markant bättre högtalare, där framförallt röster och mellanregistret hanteras bättre. Stark rekommendation !

Tack för svaret. Jag har jämfört och håller med. Ville bara retas lite med screen eftersom han "bara" redovisade skillnaderna rent tekniskt, inte vad som är bättre för oss som lyssnar :-)

/ B

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-11 08:42

Och jag svarade bara (försöker hjälpa om jag kan) The_Groupie, som undrade precis detta. Eller är det någon som ser nåt annat?

Nej, har själv inte haft förmånen att avlyssna dessa än!

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-11 09:25

Jag går mot strömmen och tycker inte att en uppgradering är värd priset, speciellt inte om man behagar lyssna på de nivåer piP är avsedd för, speciellt inte om man har för avsikt att dela av mot basmobuler, vare sig det är piP eller iP som avses.

piPs kan spela något högre utan att bli hård, men redan vid den nivån piP tenderar till att ändra karaktär spelar systemet högre än jag anser högtalaren skall användas till.

Signaturmodellen är för de som är kompromisslösa, inte nödvändigtvis de som är förnuftiga ;) Prisvärdheten är ju alltid individuell och kan inte avgöras genom att fråga andra. I en fråga som detta måste man nog ta ställning själv.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-11 10:20

Kaffekoppen skrev:Signaturmodellen är för de som är kompromisslösa, inte nödvändigtvis de som är förnuftiga ;)

Det där håller jag inte alls med om. Är man kompromisslös så gäller helt andra lösningar som t.ex. pi60s eller ännu hellre i28/i32s + basmoduler.

Det känns nästan som om du inte lyssnat på ett par iPs / piPs under normala omständigheter ;)

Kaffekoppen skrev:Prisvärdheten är ju alltid individuell och kan inte avgöras genom att fråga andra. I en fråga som detta måste man nog ta ställning själv.

Detta är därimot 100% korrekt.

Om man ser till rå MDF satsen för 4 kkr, och sedan 2 kkr för signaturdelen = 6 kkr så är det såklart markant dyrare. Man skall aldrig spränga ens ekonomi för något som man inte har råd med ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-09-11 10:39

Jag kopplade upp mina piP i lyssningsrummet i helgen....

Efter att ha spelat med i28 och X-4 ett tag så kan jag säga att piP inte
längre räcker speciellt långt... :roll:

Känns som om de börjar överstyras vid nivåer långt under vad jag vant
mig vid...

Vet att jag tidigare spelade högre med piP (som fullregister, med samma
slutsteg som idag och med samma försteg) än jag anser att jag kan göra
nu innan det låter för ansträngt, förmodligen vänjer man sig vid den
mycket lägre distorsionen från i28.
I och för sig så är lyssningsrummet akustiskt sätt rätt så förändrat mot
då jag hade piP spelandes ensamma där nere. Kan tänka mig att de fick
betydligt mer stöd från närliggande väggar förut då de inte var dämpade.

Jag skulle alltså definitivt gått på ett par piP Signatur om de nu fungerar
som folk beskriver dem... Alltså klarar att spela oansträngt vid de nivåer
som "vanliga" piP börjar låta ansträngt.
Inga anknytningar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-11 13:35

Bamsefar skrev:Det känns nästan som om du inte lyssnat på ett par iPs / piPs under normala omständigheter ;)
Beror på om du kallar konstruktörens källare för normala omständigheter eller inte.. ;)

Den direkta jämförelsen skedde dock hos pingvinlakris, där såväl piP som piPs spelades såväl som fullregister, men även avdelade mot Ino basmoduler. Alla närvarande hade samma notering - att piP/piPs blev hårda och ansträngda på för högtalaren för starka nivåer. piP låter helt enkelt tillräckligt bra i grudutförande för att det skall kännas svårt att motivera en uppgradering om man inte samtidigt kan tänka sig att lägga X antal kronor på akustikreglering av lyssningsrummet. De personer som kan tänka sig den merkostnaden kommer iallafall inte ha piPs som slutmål, utan kommer ta steget mot större system.

Skillnaden mellan systemen är inte alls stor, och inte särskillt märkbart framträdande förrän på nivåer som jag inte tycker högtalarna skall spela iallafall. Vad gäller kompromisslösheten så är det naturligtvis i förhållande till den inbördes prestandan i storleksklassen. Det finns en skillnad mellan högtalarna, men jag anser alltså att den inte befogar en uppgradering. Det är inte prisvärt utan en modell för dem som måste ha det ultimata inom given kategori. Och det är de sista procenten som kostar fläsk att få fram, således är det en produkt som liksom Ferrari kan köra avsevärt fortare på smala vägar än vad som är lämpligt. Det är således enligt min mening inte alls förnuftigt, men visst kan det vara kul att veta att man har det bästa... Det är ju en signaturmodell...

Det är prisvärdare att gå från piP till pi60 än från piP till piPs så som jag ser det.

Huruvida mina synpunkter överrensstämmer med någon annans är för mig egalt ;) Som redan nämts är detta en fråga man personligen måste ta ställning till.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-11 14:11

Själv tycker jag det är rätt svårt att välja mellan dem... :?
(Fast ibland är det lätt, det beror ju på omständigheterna.*)

Tycker att prisskillnaden står i rätt bra proportion till prestandaskillnaden, men det blir förvisso mer sant ju starkare man spelar. Det blir dessutom mera sant ju längre tid man spelat på dem eftersom de liknar varandra lite mera när de är helt oinspelade. Båda dessa högtalare utvecklas ganska mycket under inspelningen (klart mer än pi60 exempelvis).

Sen har man ju den mekaniska kvaliteten också. Signatur-versionen har baselementets schassie gjutet i magnesium och det är inte bara stadigt (och medger noggrannare toleranser vid produktionen) utan det hjälper till att kyla motorsystemet vid långvarigt bruk också. Stadigheten gör att den går att skicka i en resväska i lastutrymmet på ett flygplan förresten. Det skulle jag avråda för i piP-fallet. Man vet aldrig hur illa de slänger bagaget. :(

Motorsystemet är mycket mera avancerat på piPs, men eftersom baselementet i vanliga piP, trots att det har en förhållandevis enkel konstruktion, har blivit så av naturen välbalanserad är kanske skillnaden som man upplever vid lyssning inte så stor som man kunde tro :o , i synnerhet inte när man spelar lite försiktigare.

Huruvida skillnaden är värd 2000:- (och där ingår förstås även de förändringarna i delningsfilter som anpassar det till de annorlunda egenskaerna hos baselementet, men också att högtalaren skulle tåla mycket större transienteffekter utan att riskera elektriskt överslag) eller inte är ju något som var och en måste bedöma själv.

*Jag kan ibland tycka att frågan är lättast att avgöra om man frågar sig själv [1] om det är en slutgiltig lösning eller en tillfällig, [2] om det är ens huvudlyssing eller en extraanläggning, och [3] om man har snäv ekonomi eller ett rikt ekonomiskt utrymme. Dessa tre frågor tillsammans brukar kunna ge svaret på vilket system som passar bäst. Kanske blir svaret till och med att pi60 eller något av de större systemen passar bäst! :wink:

Kan avsluta med att berätta, att om jag hade tyckt att piP konstra piPs varit ett lätt och självklart val - så hade den ena av dem försvunnit från programmet i ett hujj! :wink:

Jag tar bort modeller på direkten om jag inte tycker de har något värde eller funktion på grund av konkurrans från liknande modell. När det gäller piP och piPs tycker jag de båda har en solklar plats i olika sammanhang. I synnerhet när det handlar om monteringssatsen i mdf. Där kommer ju de 2000:- i kostnadsskillnad in proportionellt mycket mera än de gör i de mera ytbehandlade eller förfärdigade skicken.

Vh, iö

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 15:22

The Groupie: Ändra gärna i din rubrik till piP/piPs. Det ser ut som singular vs plural annars...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-09-11 15:26

Finns det demo-möjlighet för båda modellerna i källaren i Lahäll? Jag har just sålt mina gamla högtalare för att köpa piP eller piPs, och skulle hemskans gärna vilja lyssna på dem under identiska betingelser och med en kunnig demonstratör som kan visa på skillnaderna med lyssningsexempel innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall beställa.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-09-11 15:39

Hetsporren skrev:The Groupie: Ändra gärna i din rubrik till piP/piPs. Det ser ut som singular vs plural annars...

Inte alls tcyker jag. piP heter väl knappast piPs i plural?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-11 16:12

UrSv skrev:
Hetsporren skrev:The Groupie: Ändra gärna i din rubrik till piP/piPs. Det ser ut som singular vs plural annars...

Inte alls tcyker jag. piP heter väl knappast piPs i plural?

Hur-som-helst så heter ju högtalarna piP resp. piPs...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-11 18:10

Morgan skrev:Finns det demo-möjlighet för båda modellerna i källaren i Lahäll? Jag har just sålt mina gamla högtalare för att köpa piP eller piPs, och skulle hemskans gärna vilja lyssna på dem under identiska betingelser och med en kunnig demonstratör som kan visa på skillnaderna med lyssningsexempel innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall beställa.

Ja, båda kan avlyssnas vid demo i Lahäll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-09-11 19:06

IngOehman skrev:
Morgan skrev:Finns det demo-möjlighet för båda modellerna i källaren i Lahäll? Jag har just sålt mina gamla högtalare för att köpa piP eller piPs, och skulle hemskans gärna vilja lyssna på dem under identiska betingelser och med en kunnig demonstratör som kan visa på skillnaderna med lyssningsexempel innan jag bestämmer mig för vilken modell jag skall beställa.

Ja, båda kan avlyssnas vid demo i Lahäll.

Vh, iö

Jag är också gärna på en demo. 2000kr är inte så mycket ifall det visar sig att jag tycker bättre om dem.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-12 00:29

Kaffekoppen skrev:Den direkta jämförelsen skedde dock hos pingvinlakris, där såväl piP som piPs spelades såväl som fullregister, men även avdelade mot Ino basmoduler. Alla närvarande hade samma notering - att piP/piPs blev hårda och ansträngda på för högtalaren för starka nivåer.

Och det har bäring i att ???

Inge illa menat, men det där är en komplett haltande jämförelse. Att man spelar för högt med en viss högtalare i sig, men att med det som grund säga att dom inte är prisvärda är ju att skjuta hål på sig själv ;)

Jag var där också;) Jag konstaterade att det spelades för högt för piP / piPs ja, men jag noterade också att det fanns mycket goda skäl att uppgradera mina iP till iPs, just tack vare signaturens rösthantering.

Så inge illa men de 2000 sek som signaturbasuppdateringen kostar är SYNNERLIGEN prisvärd.

Du får givetvis tycka vad du vill ;) men pi60 för 19000 sek (rå MDF i monteringssats) är för många för dyrt, således är 6150 sek för piPs (rå MDF i monteringssats) att föredra - speciellt om man inte lirar tokhögt (vilket jag vågar påstå att det gjordes hos pingvinlakrits - dvs spelades med högre ljudtryck än de flesta faktiskt.se gör hemma). Det skiljer trots allt nästan 13000 sek från piPs till pi60. Det ÄR MYCKET pengar, förvisso prisvärt fortfarande, men inte alls lika tillgängligt för de allra flesta. Du försöker få det till att "har du råd med 2000 sek för signaturbasarna så är det ju bara ett par tusen till pi60" - i själva verket är steget från piP till pi60 i praktiken 15000 sek. Och i skenet av 15000 vs 2000 så är piPs massivt prisvärd, speciellt om man inte har råd med 19.000 sek.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-12 08:15

Njae, det är synnerliggen prisvärt enligt dig - inte enligt mig ;)

Precis liksom Iö har jag svårt att skilja dem åt, men visst finns det skillnader där.

Hos Pingvinlakris spelades det inte bara tokhögt, även om det var just då, när de blev pressade, som skillnaderna blev allt tydligare. Så just på moderata volymer kommer skillnaderna att vara än mindre. Det är nog som Iö säger själv att konstruktionen av piPs ursprungsbas är osedvanligt lyckad och att de insatser som görs i basen till piPs, om än så på pappret intressanta, i realiteten inte har så avgörande betydelse som kan tros.

ps.. förövrigt är det nog en definitionsfråga för vad som kan kallas tokhögt. Det spelades klart över högtalarens förmåga, men det i sig innebär inte att det var tokhögt. Effekten av distrosion och att det lät ansträngt gjorde nog att det uppfattades som så. Det spelades klart högre med pi60 utan att det kom krav på volymsänkning!

Jag försöker inte ske sken av något alls. Jag poängterar bara att steget från piP till pi60 känns BETYDLIGT mer motiverande än steget från piP till piPs. Och det är inte en prisfråga utan en prestandafråga. Jag tycker alltså att den prestandaökning man får med piPs är så pass marginell att det är bättre att avstå om man inte istället tar ett steg till. Tror du får läsa igenom min text igen ;) För att få fram nyanserna krävs akustikåtgärder i sådan omfattning som jag inte tror de flesta piP köpare gör, åtminstone inte de som har piP som slutmål.

Du kan aldrig övertala mig att den 50% merkostnaden av piPs är massivt prisvärd, ty då skulle skillnaderna vara avsevärt tydligare och självklara för alla. Och det tror inte jag att de är.

ps.. Iom denna diskussionen har ju förövrigt Iö fått bekräftat att det finns en målgrupp och en plats för båda modellerna :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-12 09:00

Kaffekoppen: Snacka på du ;) Men jag anser att du jämför päron och äpplen.

Over and out.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-12 09:36

Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra ;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-12 09:49

Kaffekoppen skrev:Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra ;)

Färdigbyggda (i svartask, ek & körsbär) kostar piP 9000 kr och piPs 11 000 kr.
Det betyder alltså 22 % merkostnad (inte 50 %) för det åtråvärda esset... :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-12 09:55

Oavsett prisskillnad så är det bara köparen som kan bedömma detta. Därför ogillar jag tex tester (vin, högtalare - vad-som-helst) där bedömningen tar hänsyn till priset. En sådan kan förstås finnas men det ska dessutom finnas en skala i absoluta termer. Just eftersom prisvärdheten är upp till köparen.

Jag kan tänka mig de som anser att 2 tusen extra för piPs är en piss i Atlanten, andra kan leva med det enklare utförandet och använda slantarna till mer musik. Beror helt på tillgången på pengar, intresse, snålhet osv.

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-09-12 10:05

Instämmer till fullo. Det är bättre om tester beskriver faktiska egenskaper, och överlåter till läsaren, lyssnaren, tittaren eller vad det nu är att själv väga egenskaperna mot varandra, inklusive kostnaderna.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-12 10:43

Hetsporren skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är just det som är poängen. Både äpplen och päron kan vara gott! men jag vet inte om den ena frukten är värd 50% mer än den andra ;)

Färdigbyggda (i svartask, ek & körsbär) kostar piP 9000 kr och piPs 11 000 kr.
Det betyder alltså 22 % merkostnad (inte 50 %) för det åtråvärda esset... :wink:
Jämförelsepriserna avser de mest köpta varianterna, dvs samma fanerer som ovan samt industrilack i byggsats. Arbetet med att löda filter och skruva i elementen torde väl vara det mest prisvärda man kan göra då det innebär en prisbesparing på minst 4800:-....

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-12 11:02

hur ligger pr18 till jämfört med piPs ? enligt vissa poster här på forumet så låter pr18 bättre än piP i alla fall? Studiomonitorvarianten av piPs och pr18 skiljer ju inte mycket i pris färdigmonterade. Fast de kanske inte finns i monteringssats iofs, pr18 alltså. pr18 har väl lite större bas och dyrare diskant.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-12 11:02

Kaffekoppen skrev:
Hetsporren skrev:
Färdigbyggda (i svartask, ek & körsbär) kostar piP 9000 kr och piPs 11 000 kr. Det betyder alltså 22 % merkostnad (inte 50 %) för det åtråvärda esset... :wink:
Jämförelsepriserna avser de mest köpta varianterna, dvs samma fanerer som ovan samt industrilack i byggsats. Arbetet med att löda filter och skruva i elementen torde väl vara det mest prisvärda man kan göra då det innebär en prisbesparing på minst 4800:-....

Nu är du nog ute och cyklar för enligt senaste listan kostar piP, i byggsats med ovan nämnda fanerer/industrilack, 5950 kr och piPs 7950 kr. Alltså 3050 kr billigare än färdigbyggt, i bägge fallen, inte 4800 kr...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-12 11:22

Cyklar lite... Priserna avser rå MDF, men trots det är 3000:- hyffsat bra betalt för en kvälls arbete...

ps.. färdigskattade pengar dessutom, dvs minst 30% med i realiteten vilken är 4000:- kronor brutto ;)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-12 11:27

Kaffekoppen skrev:Cyklar lite... trots det är 3000:- hyffsat bra betalt för en kvälls arbete...

Visst, det kan man ju tycka. Men oavsett hur man gör och vilken version man beställer så kommer priskillnaden mellan piP och piPs alltid att vara 2000 kr. Huruvida man vill betala de där extra pengarna måste man ta ställning till själv, helst efter att ha läst Ingenjörens inlägg tidigare i tråden. Ett svårt beslut för somliga, enkelt för andra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-12 11:40

Hetsporren skrev:Ett svårt beslut för somliga, enkelt för andra.

För mig är det lätt, OM jag skulle köpa dessa högtalare så blir det Signaturen. Om jag inte gör en "Hetsporre" och köper svartlackade Audio Pro istället :-)

Vad är skillnaden mellan de två, Hetis?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-12 11:54

Bill50x skrev:Om jag inte gör en "Hetsporre" och köper svartlackade Audio Pro istället
Why not? :)

Bill50x skrev:Vad är skillnaden mellan de två, Hetis?
Ojdå, det känns som en annan tråd... :wink:

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-09-12 12:16

Pinnick skrev:hur ligger pr18 till jämfört med piPs ? enligt vissa poster här på forumet så låter pr18 bättre än piP i alla fall? Studiomonitorvarianten av piPs och pr18 skiljer ju inte mycket i pris färdigmonterade. Fast de kanske inte finns i monteringssats iofs, pr18 alltså. pr18 har väl lite större bas och dyrare diskant.

Jag har nu ingen erfarenhet av pr18, men väl av pi18 som är hemmaversionen av pr18 (och som för övrigt inte går att köpa längre om jag förstår det hela rätt). pi18 är inte en fullregisterhögtalare (trots sitt lilla p i början) utan behöver basmoduler för att verkligen spela ut. Å andra sidan så klarade dom sig bra i alla fall utan basmoduler, precis som mina nuvarande i28or som också är njutbara utan att infra modulerna är inkopplade. Allt beror på "hur mycket" bas man behöver....

Så därför går det igentligen inte att jämföra piPs mot pr18. piPs är en fullregisterhögtalare med begränsad max ljudtryck, medans pr18 klarar markant högra ljudtryck men också kräver basmoduler med aktiv delning och således extra slutsteg.

Men, om jag nu skulle bli tvingad (!) att välja mellan piPs och pi18 (!) så skulle välja pi18 om jag visste att jag skulle skaffa basmoduler inom en inte för avlägsen framtid ;)

Vart det rörigt nu ?
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-12 12:49

Skulle göra samma val efter att ha hört Bamsefars gamla pi18 hemma hos Dawen

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-09-12 13:17

BF, nejhdå det var en bra förklaring. Jag var iofs helt säker på att pi10, pi18, pi24 alla var fullregistrare. Ännu mer säker blev jag när det kanske skulle komma basstöd som heter bs30 (till pi24 visserligen).

..men så var det inte :-)

(hur man än vrider och vänder på det så verkar piPs max kosta 2000:- mer än piP oavsett monteringsskick och ytfinish)

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-18 16:57

Tänkte kolla med er innan jag stör Ingenjören själv. Var och köpte ett par piPs idag, men när jag kom hem och tittade på baselementen så tycker jag de verkar vara gjorda av plast, som jag förstått det så skulle det vara lättmetall... Alltså det som membranet är fästat i och som håller fast magnet o.dyl. Har jag fått fel tror ni?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-05-18 17:25

kolla va de står för modell nummer....

Ino-B59x för piPs

Ino-B59 för piP

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-18 17:33

blixten_no1 skrev:kolla va de står för modell nummer....

Ino-B59x för piPs

Ino-B59 för piP

Ino-B59 05Ohm står det på mina... skit också... dessutom var ett av kabinetten felmonterade, bakstycket satt upp och ner...

Lite surt när man bor i Norrköping och fick leja en kompis till att köra mig upp till IÖ... :(

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-05-18 17:35

så står de i prislistan iaf. men bara att ringa IÖ för säkerhets skull. men vet ju inte om han har ändrat nått...

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-18 17:44

blixten_no1 skrev:så står de i prislistan iaf. men bara att ringa IÖ för säkerhets skull. men vet ju inte om han har ändrat nått...

Inget svar, hursomhelst så är ju kabinettet felaktigt... Hoppas detta går att ordna utan att jag måste försöka ta mig till Sthlm igen....

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2007-05-18 17:46

de e bara ringa o ringa o ringa :p förr elle senare svara han :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-18 19:00

Du har fel element. Troligen fel delningsfilter med.

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-18 21:38

Kaffekoppen skrev:Du har fel element. Troligen fel delningsfilter med.

Japp, elementen är fel, dock ska filtrena vara rätt, men det spelar ju egentligen ingen roll eftersom kabinettet ändå måste bytas.... Prolemet är att det är väldigt svårt för mig att ta mig till Täby... För att inte tala om dyrt, blir ju några hundra i bensinpengar, helt i onödan....

Edit: Ingen som skall till Täby via Norrköping de närmsta dagarna?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-18 22:36

Det skall jag 8O

Fast jag skall förståss via Götevborg... ;)

Åker från Sthm tidigt imorgon bitti... passerar Norrköping vid 9-tiden och återkommer via Norrköping till Sthm på söndag fm.

Ingvar träffar jag titt som tätt. Är det intressant så släng ett PM.

Neråt igen... vet jag ine..

Magnusjohansson

Inläggav Magnusjohansson » 2007-05-19 13:57

Stackas IÖ, jag var också där igår, och han hadde jetlag sedan han varit i USA. Och det kom bara fler och fler och skulle handla. Jag kom dit vid 10:00 och kom där ifrån vid 15:30. :D Men det var trevligt. Fint väder osv. Sen är han ju så otroligt trevlig och intressant att prata med.

Men jag hadde på känn att det skulle bli fel någon stans. Det var lixom som upplagt för det.

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-05-19 14:19

Magnusjohansson skrev:Stackas IÖ, jag var också där igår, och han hadde jetlag sedan han varit i USA. Och det kom bara fler och fler och skulle handla. Jag kom dit vid 10:00 och kom där ifrån vid 15:30. :D Men det var trevligt. Fint väder osv. Sen är han ju så otroligt trevlig och intressant att prata med.

Men jag hadde på känn att det skulle bli fel någon stans. Det var lixom som upplagt för det.

Ha ha, ja han verkade lite stressad... Nu ordnar det sig iallafall, jag sätter mig helt enkelt på bussen imorgon så möter IÖ upp på Cityterminalen. Får se om jag sitter uppe söndag natt och monterar eller om jag kan hålla mig tills måndag kväll :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-19 16:04

Kaffekoppen skrev:Njae, det är synnerliggen prisvärt enligt dig - inte enligt mig ;)

Precis liksom Iö har jag svårt att skilja dem åt, men visst finns det skillnader där...

Oj 8O

Nu missläser du mig verkligen. Jag har inte svårt att skilja dem åt alls, och det har jag inte heller skrivit. Tycker att kvalitetssteget mellan dem är i utmärkt paritet med prisskillnaden och således hörbar. Hade jag inte tyckt det skulle bara piP finnas.

Vad jag skrev var:
Själv tycker jag det är rätt svårt att välja mellan dem... :?
(Fast ibland är det lätt, det beror ju på omständigheterna.*)

Välja och skilja är inte synonymer.

Att det är svårt att välja är orsaken till att jag gör båda. Hade jag tyckt det var svårt att skilja dem åt hade det varit väldigt lätt att välja mellan dem - för då hade vaälet nämligen hamnat på piP, varje gång. :wink:

Vh, iö

Återgå till Wänner af Ino