Ino-novis behöver vägledning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanR

Ino-novis behöver vägledning

Inläggav StefanR » 2006-10-29 18:27

Hej på er alla,

Har följt diskussionerna om Ino Audio och framförallt piP i två forum nu och är börjar bli smått otåligt intresserad av denna högtalare. :)

Jag har fått prislista och manifest från IÖ och överväger ett system bestående av piP (ev. piPcrt ) samt Dialog 1, kanske även ett par Ambiens 1 och Profundus P.
Mitt problem är jag måste naturligtvis lyssna på ett dylikt system innan, även om jag förstått det så att IÖ inte kräver det för just piP.

Finns det någon barmhärtig själ i Göteborgstrakten som kan tänkas dema dessa högtalare under en timme eller så för en ung och glad audiofil? Jag bidrar gärna med fika :D

Jag hoppas att någon med ungefär denna konfiguration känner sig manad till detta men är självklart öppen för alla förslag. Det är piP som är mitt primära intresse, låter de bra betvivlar jag att Dialog 1 och Ambiens 1 låter sämre :wink:

Mvh Stefan

Ändring: Lade till Profundus P.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-29 22:02

Det är t o m så lyxigt med stereosystem att jag sällan tycker man behöver en centerkanal. För biofilm ser jag inte behovet heller - som många på faktiskt.se skulle kunna hålla med om.

Så mitt tips är att droppa den till en början - köp till om du saknar centralplacerat ljud.

/J
admin

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-29 22:11

Tack för tipset! :D

När jag läste IÖs manifest igen märkte jag att det är precis vad han rekommenderar också! :)

Men tappar man då inte informationen från centerkanalen om man använder 5.1 läge på förstärkeriet? Jag kanske missuppfattat hela idén? :?
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-29 22:15

StefanR skrev:Tack för tipset! :D

När jag läste IÖs manifest igen märkte jag att det är precis vad han rekommenderar också! :)

Men tappar man då inte informationen från centerkanalen om man använder 5.1 läge på förstärkeriet? Jag kanske missuppfattat hela idén? :?

Om apparaten har en funktion för att ange att center saknas så mixas mittkanalen in i höger och vänster kanal i stället, och saken är biff, saknas den funktionen så får man skaffa en centerhögtalare eller en mer kompetent AV-receiver eller processor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-10-29 22:18

Men tappar man då inte informationen från centerkanalen om man använder 5.1 läge på förstärkeriet?

Svar: Nej det gör man inte, den projiceras fram av frontarna om man väljer "center off" i recievern eller prosessorn.

Däremot om man sitter (vid t.ex. flera lyssnare) mycket snett eller på någon av sidorna i rummet så är en center nog att föredra.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-29 22:20

Aha spännande!

Det märks hur "ur tiden" jag är med min i de närmaste antika surroundreceiver. Tror inte den har den funktionen faktiskt. Men desto större anledning att byta :D

Kom på en till fördel, då kan jag lägga pengarna på ett par Profundus P istället. De låg precis utanför budgetgränsen annars :lol:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-29 22:41

Vilken typ / prisnivå på elektroniken har Ni? Vad jag läst om IÖ och många andra Ino-lyssnare så verkar inte elektroniken vara av extremt hög (läs dyr) klass? Lika det faktum att man rekommenderas använda EKK kabel (har jag för mig) till högtalarna som är precis tvärt emot vad som rekommenderas i övrigt. Det ger ju ett oöverträffat pris/prestanda-förhållande då det uppenbarligen håller hög klass, annars skulle väl inte så många använda det. :)

Den enda sak jag kan tänkas påverkas av den enkardeliga EKKn är att skineffekten på diskantregistret påverkas, är det något som någon märkt något av?

Ber om ursäkt om det jag skriver tagits upp i någon annan tråd eller om de bör placeras i någon annan tråd. Säg gärna till så flyttar jag gärna mina inlägg :)
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-29 23:31

StefanR skrev:Vilken typ / prisnivå på elektroniken har Ni?

Kika runt i medlemspresentationerna för information kring vadför anläggningar människor på forumet har. Tror det är lättare än att alla skriver vad de har för anläggning här också.. ;)

Och detta med att Ino-användare har billigare elektronik ligger nog i att man inte anser sig behöva något fläskigare innan man har gjort ordentliga ingrepp i rummet samt tycker att högtalaren* är den absolut viktigaste delen i en anläggning. Jag vet många på forumet som har lagt lika mycket på elektroniken som sina högtalare (största delen?) och frågan är om man behöver lägga mer på den om man tycker att högtalaren i samspel med rummet gör den aspelut största skillnaden?

Detta är mitt egna resonemang och jag kanske förenklar de många viljorna lite för enkelt. Hur komplexa är inte allas viljor tillsammans igentligen?

/J

*Om jag inte missförstått IÖ så definierar han väl nästan högtalaren som högtalarens samspel med rummet. Men ta inte detta som en exakt sanning, utan bara min tolkning av honom. :)
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-30 00:08

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-30 09:24

Slartibartfast: Dina tolkningar låter rimliga! :) Låter ju även rimligt med att högtalarens samspel med rummet utgör den viktigaste inställningen eller vad man ska säga. Kom att tänka på en gammal tumregel (som vissa av oss avskyr host :) som sade att minst halva kostnaden av en anläggning skall vara på högtalarna.. verkar ju stämma rätt bra i detta fall isf. Nåväl, ska inte besudla forumet med en massa allmänt strunt :wink:

Paa: Tack för tipset! Ska titta på tråden å det snaraste :)
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-30 16:48

Hej igen!

Ni som lämnade in era piP på lackning, vad kostade det och hur lång tid tog det? Jag överväger pianolack men har inte bestämt mig. Är osäker på var jag skall vända mig.. :?

Ingen i Göteborgstrakten som har ett par piP att spela för mig? :roll: Tänk på att ni gör en annan människa väldigt glad! :lol:
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-10-30 16:50

Hej Stefan,

Har du bestämt dig för piP eller? Jag har lyssnat en del på bägge och föredrar alla dagar i veckan den lite större pi60 :) Om du är intresserad av pi60 så bör du veta om att du först måste lyssna hos Öhman för att sedan lägga en beställning på ett par :? Det behöver du dock inte göra med piP. Jag bör vid östra sjukhuset i göteborg om du vill lyssna på pi60.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-10-30 17:33

har precis flyttat mina piP till bion efter att följt sannyx tråd om att "madrassera hela rummet utan att för den sakens skull vara tokig" ;)

Suddig bild här:
Bild

Bor i Gbg så efter du lyssnat av Merkurius pi60 är det bara att köra vidare till Landvetter för piP, PM.a om intresse finns. Efter det kanske du blir klokare :)

//JB
ps. gissa vilken logga barnen etsat fast i panelen :(
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-10-31 11:33

Tack Merkurius och Affald för era erbjudanden! :D

Merkurius: pi60 är självklart en dröm men ligger tyvärr lite utanför min budget, ganska mycket om sanningen ska fram. :cry: Risken är att jag säljer både bil och kläder för att köpa ett par om jag lyssnar på dem med :lol:

Affald: Tråkigt att höra om din skärm... :(

Tack igen båda!
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2006-11-18 16:33

Välkommen till INO-djungeln ;)

Köpte ett par piPs härom veckan och är fullkommligt såld.

Varit hos IÖ och njutit två vändor, dels en demo och sedan när jag hämtade mina piPs

Vet inte hur tokig på bastryck du är, men min personliga uppfattning är helt klart att du inte har något som helst behov av extra-stöd om du köper pi60.

Tyckte jag hört mycket och bra ljud förut, men ack så fel man haft.
Tror aldrig någon varken fullregisterhögtalare eller subbas har satt så mycket tryck i bröstet på mig någonsin som pi60.
Dessutom fullt kontrollerat och utan dist.

Vet inte hur din budget ser ut men ett par pi60.... Ja, vad ska man säga?

Som sagt, piP är verkligen små men presterar stort.
pi60 är större, men presterar GRYMT stort.

När piPs ljud är insålt hos tjejen vet jag definitivt vad som väntar... :)

Vad beträffar lacken finns det lite bilder i översta tråden.
Personligen tycker jag att "pingvinlakrits" Saab-färg (bilderna längst ner) var grymt snygg.
Kollade med lokala billackaren i N-tälje och han ville ha 1000:- för att lacka mina.

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-18 23:00

Tack för tipsen Pinoccio! :)

Var faktiskt och lyssnade på piP tillsammans med mycket trevlig elektronik hos en lokal konnässör :D

Ljudet var bättre än jag vågat hoppats, alla kompromisser som jag märkt med alla andra högtalare jag hittills lyssnat till var helt bortflugna och piP:arna var bättre på alla punkter..

Lutar nog åt piPs för mig med. Har inte bestämt mig riktigt än :) Angående bastryck; detta var den enda lilla pytte-punkten med piP, att de inte kom ned till de lägsta frekvensrna. Däremot är jag verkligen imponerad av hur djupt de spelar ändå. Har sällan hört ett så bastant men ändå... välartikulerat ljud, speciellt från högtalare i den storleksklassen. Oj vad jag maler på om saker som alla vet redan.. ;)

Åter till "bastrycket", ev. uppgraderar jag med a1:or och P-2 senare. Och pi60 ja... Har ännu inte lyssnat på dem än. Det överlämnar jag till framtiden, det känns som att de kommer att tillhöra det slutliga systemet.. Men då siktar jag på att ha ett eget lyssningsrum för att göra dem rättvisa.

Ja Pingvinlakrits piP:ar är läckra, gillar dock många andras också. Tycker nog att Belkers är väl värda att nämnas. Jag tänkte nog försöka mig på något liknande hans högtalare. 8)

Till alla: fortfarande imponerad av alla faktiskt.se's medlemmars byggen. Ni gör dem så otroligt snygga! :o
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
misc100

Inläggav misc100 » 2006-11-27 22:01

Mina piPs och D1s samt stativ är till salu om du är intresserad...

http://www.blocket.se/vi/10187125.htm?ca=14_s

Användarvisningsbild
StefanR

Inläggav StefanR » 2006-11-27 22:08

Hej Misc100!

Har redan lagt märke till din annons! :lol:

Tyvärr så ligger det lite utanför min prisklass med D1. Annars var paketet helrätt... Är precis åt piPs det lutar för mig.

Tack för förslaget ändå!

Mvh Stefan
Mvh Stefan

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-11-28 01:58

Vet inte hur tokig på bastryck du är, men min personliga uppfattning är helt klart att du inte har något som helst behov av extra-stöd om du köper pi60.

Man vänjer sig förvånansvärt fort :D :twisted:
ett bra rum!

Återgå till Wänner af Ino