piP-problem

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TeM

piP-problem

Inläggav TeM » 2006-10-31 19:36

Hej!

Är väldigt intresserad av att bygga ett par piP eller möjligtvis ett par piPs. Jag är däremot inte intresserad av att åka från Malmö till Stockholm för att hämta ett par. Någon som har någon bra idé hur man skall lösa detta problem?

/TeM

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-31 20:14

fråga nån som pendlar i jobbet elle nått sånt. så borde dom ju komma närmare malmö åtminstånde

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 23:20

Är det inte bara att beställa ett par, rena postorden typ?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2006-10-31 23:24

IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

de ända som gäller e hämtning i sthlm

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-31 23:25

paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Helt förståeligt tycker jag.

Men säkert ska någon neråt landet någon gång och då kan man ju synka kanske. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-31 23:37

pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Jag har nog missuppfattat det, han säljer alltså piP ohörda; men skickar således inte.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-31 23:47

blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

Märkligt. Vi skickar dagligen paket och har mycket sällan något problem. Det handlar förstås mycket om att packa på rätt sätt.

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 00:49

Bill50x skrev:
blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.

Märkligt. Vi skickar dagligen paket och har mycket sällan något problem. Det handlar förstås mycket om att packa på rätt sätt.

/ B

Jag har jobbat på lager i sammalagt två år (elektroniklager och möbellager) och på båda ställena var det väldigt vanligt att man fick skador i frakten. Dock kan man förpacka komponenter så de inte går sönder på ett lätt sätt - detta kan man VERKLIGEN inte med möbler. Med möbler så gäller det att har rätt fraktare bara, och hur plockar man ut honom tro?

Jag tror högtalare liknar möbler mera. Jag har dock både fått skickat till mig själv samt skickat (med bussgods) och det har alltid kommit fram i ursprungsskick. Tur? Bra fraktbolag? Högre standard idag? Inte en aning.

/J
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-01 10:00

Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-01 10:18

Håller med Slarti till 100%. rätt "gubbe" så är saken gjord, men han växer dock ej på träd....

Säljer & skickar en del "hyllor" på dagarna & får detsamma till mig & det är ofta skador :( Speciellt om det skickas som styckegods... dvs. ej på pall. Schenker ersätter på nettot 150:- / kilo!!! så det gäller att ha rätt värde kontra vikt om man ej skall täcka förlusten själv :(

Jag förstår I.Ö. eftersom det blir problem & tjaffs med skador & vem som skall anmäla & vem som skall ersätta vem med vad ect... finns roligare sätt att tillbringa sitt korta liv med än i fraktbolags träsket :evil:

TeM,
rätt som det är dyker det upp en annan piP.are ifrån Skåne & så kanske ni slår era påsar ihop & samåker till I.Ö. ?
Är du aldrig i Stockholm själv? ett ypperligt tillfälle att slå 2 flugor i samma smäll annars...

Håll utkik & ha lite tålamod så ordnar det sig i sinom tid :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-01 11:29

För tusan.. är det någon som vill köpa piP eller nått annat obskyrt och ha en helg i Sthm så fixar vi bostadsplats i Sthm... bara skicka ett PM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-11-01 12:10

paa skrev:
pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.

Jag har nog missuppfattat det, han säljer alltså piP ohörda; men skickar således inte.

No way att jag säljer några piP ohört! 8O

Vad jag har sagt är att man i normalfallet måste ha varit här på demo för att få köpa några Ino-högtalare, men att jag när det gäller piP har gjort undantag från detta - på grund av att det finns så många möjligheter att höra dem på andra ställen.

Att köpa piP utan att ha hört dem alls kommer inte på fråga dock. Det får man verkligen inte!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 13:13

BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..

Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!

/J
admin

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 16:48

IngOehman skrev:Att köpa piP utan att ha hört dem alls kommer inte på fråga dock. Det får man verkligen inte!
Vh, iö

I ett helt annat sammanhang skriver du:

Kort sagt: Skall helt normala människor inte [skall] få uppnå myndighetsåldern under sitt liv?

Nå, ska de? :D

Du bestämmer givetvis helt själv vad du säljer till vem, men är inte detta att ta ifrån dina kunder sitt eget riskbedömande? Jag kan kan tänka mig att priset för ett par piP inte är större än att flera som varit här och hört lovorden är beredda att ta risken att de inte låter fint. Att Porsche kräver att man ska gå körkurs för att få köpa deras grövre maskiner kan ju vara ett sätt att ta ansvar för folks liv, men ett par högtalare?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-01 17:07

Jag är böjd att hålla med Per.

Jag vill kunna plöja igenom elektronik och högtalare utan att en tillverkare talar om för mig att jag dels MÅSTE höra ett par innan jag FÅR köpa dom. Sedan måste jag själva hämta dom på platsen då dom inte skickas.

Nu har vi ju dock fått fraktfrågan förklarad men resten är lite tråkigt. Jag själv kommer således kanske aldrig ens få höra ett par INO då jag inte är lagd åt det hållet att jag känner för att leta upp andra konsumenter som redan gått igenom alla stegen, enbart för att få lyssna på deras högtalare.

Jag vill beställa, testa och utvärdera produkten på egen hand. Var det inte min kopp te så säljer jag den till någon annan som inte orkar med kravtrappan.

Men jag kanske inte är värdig INO isåfall? :)

Mvh / Jimmy

P.S Vill förtydliga att inlägget är skrivet med största värme och välmening. Förstår dock om det uppfattas gnälligt och lite "svära i kyrkan-varning". D.S

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-01 17:16

det är väl inte så underligt att ingvar vill dema dom själv
han vill säkert undvika att de drivs med underlig hiendprylar eller demas i ett rum som påminner om en bastu eller dylikt

ps ingvar har bestående men efter postens framfart
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 17:47

profbd skrev:det är väl inte så underligt att ingvar vill dema dom själv
han vill säkert undvika att de drivs med underlig hiendprylar eller demas i ett rum som påminner om en bastu eller dylikt

Du menar att han vill att de ska framstå i så god dager som möjligt? Men den kontrollen har han ju redan avhändat sig genom att tycka att det är OK om man lyssnar hos någon annan piP-innnehavare! Eller räknar han med att kedjan av piP-köpare är så tajt att han kontrollerar hela sekt^H^H^H^H kundkretsen? 8O

Nå, vill Ingvar svara, så gör han det säkert alldelse själv. Vi ska inte spekulera i anledningen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-01 18:13

det är väl många producenter som ställer krav på hur deras grejor säljs :?:
tom bose har väl en del krav på det
många hifiaffärer är ju så bedrövliga idag att man lika väl kan handla osett över internett

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-01 18:19

skulle man inte kunna acceptera I.Ö. val av hur han vill göra?

Gillar man inte läget blir det att söka beggat eller skita i det, hur svårt är det att göra någon annan människas val till viljes?

Eller så provar man barnens metod att lägga sig ner & banka med armar & ben grinandes i golvet till´s föräldrarna ger upp! men då är risken stor för dårhuset nästa :twisted:

//JB
ps. som själv skall dit, lyssna, köpa mitt andra par & ta med hem till Götet. & det är ett nöje att få träffa I.Ö. i egen person :)
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-01 18:24

JimmyN skrev:P.S Vill förtydliga att inlägget är skrivet med största värme och välmening. Förstår dock om det uppfattas gnälligt och lite "svära i kyrkan-varning". D.S
Jag tycker det var ett riktigt bra inlägg! Svär på bara :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-01 19:20

Affald skrev:skulle man inte kunna acceptera I.Ö. val av hur han vill göra?

Gillar man inte läget blir det att söka beggat eller skita i det, hur svårt är det att göra någon annan människas val till viljes?

Det är klart, det tror jag alla inser. Men vi ska väl inte behandla honom på något annat sätt än andra högtalarsäljare, väl? Han är en hyvens grabb, inget snack om den saken, men i rollen som försäljare får han tåla mothugg, om det nu kan räknas som mothugg att kritisera hans val av kunder baserat på hur de gör sina val.

Jag tycker det vore förfärligt trist att inte kunna gå i polemik med honom här av rädsla för att han hämnas genom at inte sälja sina högtalare till mig. Nu är jag inte omedelbar spekulant och kan därför orda fritt! :D Däremot skulle jag inte ha något emot att beöka den berömda källaren; jag hoppas att jag får en chans, trots polemiken här.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-11-01 19:40

Själv tyckte jag besöket i täbykällaren var mycket lärorikt, dels får man veta hur bra högtalarna kan låta rätt placerade och i ett bra rum och dels kan man fråga en massa om högtalarna och få svar direkt!

Är bra att veta högtalarens potential när man sen testar den i olika rum, då vet man att det kanske inte är högtalarens fel om det låter dåligt utan placeringen/rummet. Man kan då undvika en byteskarusell och åtgärda det som är fel istället.

Alltså: Jag kan mycket väl förstå att man vill försäkra sig om att få nöjda kunder genom att kunderna måste provlyssna först, speciellt om man har ett hobbyföretag vars mål är att utveckla högtalare som kunderna verkligen är nöjda med. (skulle nog själv köra nån liknande strategi om jag skulle tillverka nåt, tänk att se sina högtalare som man finslipat i många år helt felplacerade där de inte alls kommer till sin rätt....)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-01 21:01

Nja, nu är vi inne och tänjer på spekulationsgränserna lite...

IÖ säger ju att han tillåtit piP köp utan demo just för att spridningen på piP är såpass stor att man kan få höra dem lite varstans - och med det menas ju att man i vilket fall som helst åtminstone har hört dem innan man bestämmer sig. Men han förordar ju iallafall en demo. Det föreligger ju ingen motsägelsefullhet i det. Att han sedan är mycket strikt med att resten av sortimentet är förbehållet folk som fått demo är ju också hans val.

IÖ har ju ingen kontroll över sina köpare och han är ju inte heller överdrivet intresserad av slutanvändarens elektronik verkar det som. Det finns ett par som hört piP och piPs hemma hos mig utan att hört dem hos IÖ och jag påpekar för alla att de bästa förutsättningarna för demo är hos IÖ men att de "förutsättningslöst" gärna får lyssna hemma hos mig.

Om IÖ sedan vill slippa ifrån posthantering/paketinslagning och hela den balettcirkusen så är det självklart 100% upp till honom. Där jag jobbar har vi tusentals artiklar och vi skickar inte heller en pinal som postorder. Flera som kanske önskar det men vi gör det inte för det.

Jag är fullt beredd att ta omaket att hämta mina pinaler, stora som små, på plats - trots att det för mig innebär ca tre timmars kommunalt resande eller hyra/låna bil. Att jag sedan får en massa matnyttig info är ju bara en välkommen bonus. :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-01 21:14

Slartibartfast skrev:

Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!

/J

Liten byrå eller sänghurts liknar väl mer högtalare än vad en soffa gör...

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 22:21

Bill50x skrev:
Slartibartfast skrev:

/J

Liten byrå eller sänghurts liknar väl mer högtalare än vad en soffa gör...

/ B

Tack för hjälpen. :)

/J
admin

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-01 22:42

Slartibartfast skrev:

/J

Hehe, menade ju inte så.. men om man nu har en elektronik-mackapär eller en möbel i samma storlek i omärkt förpackning som fraktas av samma bolag (exempelvis posten) borde de ju inte göra skillnad på hanteringen när de inte vet vad innehållet är.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-02 00:40

BengtO skrev:Hehe, menade ju inte så.. men om man nu har en elektronik-mackapär eller en möbel i samma storlek i omärkt förpackning som fraktas av samma bolag (exempelvis posten) borde de ju inte göra skillnad på hanteringen när de inte vet vad innehållet är.

Jag vet inte vad du vill säga med detta, men du verkar ju hålla med mig fullt ut! :) Alltså att fraktaren inte gör någon direkt skillnad på låda A och låda B. Det jag tillade var att om låda A ofta går sönder p g a hanteringsproblem, och låda B liknar låda A, så kan man med Murphys hjälp räkna ut att man kommer ha ett fraktproblem om man ska skicka låda B.

För att förklara litet yttligare så var liknelsen om att båda har en yta som är lätt att skada, och båda går att slå sönder med mer eller mindre våld.

Jag kan gärna förklara mitt ställningstagande ytterligare - men jag ser gärna att frågan får en egen tråd - denna tråd handlar om något HELT annat än de intentioner trådskaparen kan tänkas ha haft, tror jag!

/J
admin

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-11-02 01:11

Murphys: Om två lådor har samma utseende och tyngd och behandlas likadant av fraktaren så kan du ge dig attan på att det är lådan med dina nya små piPs som blir skadad.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-11-02 01:24

vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-11-02 08:44

profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Det har man sagt iaf. :wink: Men vet du att någon öht varit där?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-02 08:52

Vee-Eight skrev:
profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen

Det har man sagt iaf. :wink: Men vet du att någon öht varit där?

Jo det vet man, man kan mycket knastrigt höra hans gratulationer till herr Rosenbaum efter att han landat på månen.

Förklaring, för den som orkar läsa:
Lille Neil befann sig en gång nedanför grannens fönster och åhörde när herr Rosenbaum bad fru Rosenbaum att s**a av honom. Då sa hon "Inte förrän grannpojken Neil landar på månen"

Alltså ett 100%-igt bevis. Eller hur?
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-11-02 08:55

I "Nalle har ett stort blått hus" så kan månen prata 8O
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-02 10:06

Alltså, det finns gott om företag som har begränsad distribution och marknadsföring. Inget konstigt med det i mina ögon.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-02 13:13

Hmm, det kanske stämmer....

Menar du med det att fraktbolagen skulle kunna frakta pkt utan att dom skulle bli mosade till 100% då eller?

Kan berätta att Big Boss på *Schenker gjorde ett uttalande om att ha 98% nöjda kunder. Dom andra 2% innefattar lev. förseningar, skador, bortslarvning mm. 2% är 2000 missnöjda schenker kunder/dygn!

När var det Armstrong landade på månen igen sa du ;)

//JB
*har ca. 50% på alla transporter i svedala, ganska så stora alltså, störst tillåmed.
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-02 15:12

Eftersom Ino audio har lång beställningskö så har de inte behov av att öka försäljningen. Dvs de har inget direkt att vinna på att ta allt bekymmer med frakten.
Genom att ge kunder merarbete för att få sina högtalare så blir det främst de mest intresserade kunderna som kommer att skaffa sig Ino-högtalare, och det bör vara possitivt för IÖ.
Nackdelen är att det blir en mycket större koncentration av Ino högtalare nära Stockholm istället för en större spridning över landet.

Att ha 3 timmars (tur o retur) kommunalt till IÖ är väl väldigt lite. Gissa vad restiden från Malmö blir. Om man nu skall ha en större högtalare så är nog inte tåg att tänka på heller. Då blir det troligen minst en övernattning på vägen.
Fast å andra sidan tog det en kollega drygt 10 timmar från Stockholm till Linköping igår... Rekordet var visst Eugeniatunneln (480m) som tog drygt 2 timmar.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-02 17:37

Njae... det finns nog inget företag som om förutsättningarna finns vill öka försäljningen, vare sig det handlar om att öka sin vinst eller sprida sina produkter för allas välmående!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-02 17:45

Kaffekoppen skrev:Njae... det finns nog inget företag som om förutsättningarna finns vill öka försäljningen, vare sig det handlar om att öka sin vinst eller sprida sina produkter för allas välmående!
Nu missade du en negation, va? Eller var det ironi? ;)

Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-11-02 18:17

Almen skrev:Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Det är därför jag inte köper nån.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 18:31

Almen skrev:
Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...

Japp.. Supersportbil för 8 miljoner som per styck tar flera månader att hanbygga kontra ett par Pip för runt 4000kr

Same same :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 18:32

Hur IÖ säljer sina högtalare och till vem är väl helt upp till honom? Det som är viktigt är att man som kund vet vad som gäller och kan ta ställning utan att vara eller bli vilseförd. Och mig veterligt har IÖ aldrig hymlat med försäljningsvillkoren utan tvärtom varit mycket tydlig i det avseendet.

Vad jag tycker om dessa försäljningsvillkor är en helt annan sak :-)
Jag tycker också det är synd att han inte är en större affärsman och inser att han skulle kunna leva gott på sina konstruktioner. Men det är också en helt annan sak :-)

/ B

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-02 18:37

När man handlar av I.Ö./Ino är det INTE bara en konstruktion lr högtalare utan en hel filosofi. Sedan är det upp till var & en att gilla läget.

Ännu engång, passar inte galoscherna så köp beggat lr skit i det! hur svårt kan det vara...

Det bästa av allt är att man i I.Ö´s fall för göra som man vill, alltså bestämma själv. Independent så att säga :)

Borde inte tråden låsas snart då det ältas samma sak i olika beklädnader typ! inkl. mig själv :oops:
//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 18:52

Affald skrev:Borde inte tråden låsas snart då det ältas samma sak i olika beklädnader typ! inkl. mig själv :oops:
//JB

Ingen är osams
Ingen har kommit med personangrepp eller andra under-bältet-tilltag.

Tycker inte låsning är befogad.

Men vi säger såhär då. Jag vet att jag vill ha ett par pIP, skulle velat köpa dom och testa dom men nu går det inte. Så jag gör som Affald ordinerar; jag gillar läget.

Vem är närmast Skara med en vettig uppställning?

PM'a eller skriv här.

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-11-02 21:31

Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.

Så jag förstår inte riktigt vad problemet är?

Edit:
Felskrivning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 21:36

RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.

Edit:
Felskrivning.

Tja, vem har sagt att det ska vara lätt? Hade du varit ute i går kväll hade det tagit 4 timmar extra att komma hem. Egentligen kom du alldeles för lätt undan :-)

/ B

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-11-02 21:46

Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?

Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.

Användarvisningsbild
RichardJ

Inläggav RichardJ » 2006-11-02 21:51

Bill50x skrev:
RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.

Edit:
Felskrivning.

Tja, vem har sagt att det ska vara lätt? Hade du varit ute i går kväll hade det tagit 4 timmar extra att komma hem. Egentligen kom du alldeles för lätt undan :-)

/ B

Det är ju det jag menar. Det var lätt eftersom allt är relativt. Därför förstår jag inte varför folk klagar?

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-02 23:01

Reflektion av mig som outsider är att folk verkar vara så inskränkta i den här kretsen att det knappt är värt att diskutera något alls. Folk sätter direkt taggarna utåt för att försvara kungen. (trots att denne inte ens är under attack)

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.

Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy
Senast redigerad av JimmyN 2006-11-02 23:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-02 23:20

Jag får möjligen ta på mig en del av ansvaret för att detta kom upp. Anledningen var att jag tidigare här diskuterat med iö om samhällets ansvar för individen, där han påpekar att ingen ansvarar för individen mer än indiiden själv, som alltid ska kunna välja på eget bevåg. Individen ska få växa upp och bli myndig, som han säger. Detta fick mig att undra över hans vägran att sälja piP:ar utan att hans köpare först har lyssnat på dem.

Längre kommer jag givetvis inte utan hans kommentar, och inte ni heller.

Ni som vill köpa av honom måste givetvis gilla läget, som Affald så riktigt påpekar.

Men:

Affald skrev:Det bästa av allt är att man i I.Ö´s fall för göra som man vill, alltså bestämma själv.

[Du menade får inte för, väl?]

Min poäng var att man faktikst inte får göra som man vill i det här fallet! Man får inte köpa ett par piP utan att ha lyssnat på dem! Om det nu är så.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 23:42

Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?

Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.

Visst förenklar du det hela. Jag kan naturligtvis inte beskriva IÖ´s känslor inför att sälja sina alster, det kan bara han själv göra. Men om man låter eventuella fraktproblem (som de flesta andra företag inte har några bekymmer med alls) vara en basal ingrediens i sin hantering av marknaden så kanske man just ska begränsa det hela till att vara just en hobby.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-02 23:49

JimmyN skrev:Reflektion av mig som outsider är att folk verkar vara så inskränkta i den här kretsen att det knappt är värt att diskutera något alls. Folk sätter direkt taggarna utåt för att försvara kungen. (trots att denne inte ens är under attack)

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.

Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Du har helt rätt. Hur någon annan har kämpat för att få köpa sina lådor har ingen som helst relevans. Vad du ska göra är att, precis som i alla andra inköpsprocesser, väga insats mot tillfredsställelse. Går jag in i en butik och varan är för dyr - då avstår jag. Kräver varan för mycket engagemang så avstår jag. Måste jag resa för långt, svara på för många frågar, möta för otrevliga försäljare, riskera P-böter... osv - så avstår jag.

Det är exakt detta som är marknadsekonomi. Båda parter ska vara intresserade av affär, och det ska uppstå en win-win situation. Om den ena parten ballar ur så blir det ingen affär.

Precis som man inte kan kräva att folk ska köpa en viss produkt så kan man inte heller kräva att någon ska sälja den. Vi köpare röstar med fötterna, dvs gillar vi inte försäljningsvillkoren så går vi någon annan stans.

Mitt enda råd är - gör det!

/ B

Användarvisningsbild
TeM

Inläggav TeM » 2006-11-02 23:50

Oj, många inlägg har det blivit. Min fråga var ju egentligen om någon har en idé om hur man skulle få högtalarna till Malmö om man inte själv vill hämta i Stockholm. Måste väl för säkerhets skull också påpeka att jag verkligen har lyssnat på piP-högtalarna och tycker att de är fantastiska högtalare.

/TeM

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2006-11-02 23:53

Hur vanligt är det att det medföljer en instruktion som beskriver hur högtalarna ska placeras för bästa resultat när man köper högtalare? En ärlig fråga alltså eftersom jag bara köpt ett fåtal högtalare och till dessa har inga sådana instruktioner medföljt.

Kan man inte se det som en fördel att man får en snabbkurs i rumsakustik när man är på demo?

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-11-03 00:02

Bill50x skrev:
Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.

Visst förenklar du det hela. Jag kan naturligtvis inte beskriva IÖ´s känslor inför att sälja sina alster, det kan bara han själv göra.

Tro tusen det, jag försökte bara föreställa mig varför man inte skulle vilja/orka bemöda sig med att sprida sina alster med transportföretag.
Bill50x skrev:Men om man låter eventuella fraktproblem (som de flesta andra företag inte har några bekymmer med alls) vara en basal ingrediens i sin hantering av marknaden så kanske man just ska begränsa det hela till att vara just en hobby.

Här tror jag du vänder på följden. Jag tror det är mer troligt att hobbies utvecklas till fullödiga företag när man inte har några större problem att hantera 3:e parts försäljning och transport än om man helt enkelt vill undvika denna sortens hantering av vilken anledning det nu må vara. Jag tror alltså inte IÖ begränsat det hela utan istället avböjer (kanske för att han helt enkelt är nöjd med hur det är nu) att expandera sin verksamhet till att innefatta dessa nämnda led.

Skillnaden kan verka liten men jag tror inte att den av IÖ upplevs begränsad utan mer fri i sin nuvarande utformning.
Men som du påpekat så är detta till stor del spekulationer och endast IÖ kan egentligen svara på hur han kommit fram till att detta är hans föredragna sätt att bedriva den verksamhet som många av oss trots allt uppskattar.

Användarvisningsbild
IndyLeMans

Inläggav IndyLeMans » 2006-11-03 00:11

TeM: Jag är också sugen på ett par Ino, kanske pipare "till en början". Ståkkålmsresa är planerad, måste bara grunna lite till på modellvalet. Jag skall försöka komma ihåg att PM:a dig om/när saken blir biff(?!).
Nota bene: Jag har licens! 8)

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-03 00:14

JimmyN skrev:...

Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Det är coolt. Det ger andra större chans att handla det de VERKLIGEN vill.

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-03 00:18

dimitri skrev:
JimmyN skrev:...

Snälla ni. Ödmjukhet!

Tack.

//Jimmy

Det är coolt. Det ger andra större chans att handla det de VERKLIGEN vill.

Förklara hur du menar så är du snäll. Jag lyckades inte utröna om det var en sarkasm eller inte :)

//J

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-03 10:18

Pers,
har en släng av Kungen sjukan dvs dyslektesi... givetvis snappade du rätt att det skall var å :oops:

Nikstra,
alla rum är unika varför det inte går att säga hur just du skall placera dina tingelstar :)

Eftersom jag själv vänt uppåner på mina "lyssningshörnor" efter att följt SannyX´s tråd (det är hans fel att det ser ut som det gör hemmavid & sambon är sur) ;) kan säga så här att Farbror Barbro har så rätt när hon yppat att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet.... nu pratar jag bara om placering. Prylarna blir sekundärt enligt min HiFi följd :)

/JB
- THE DEAD END -

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-11-03 11:24

Almen skrev:Nu missade du en negation, va? Eller var det ironi? ;)
Hur kan du tro det ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 11:30

JimmyN:

Det är - ibland - jobbigt att handla av Öhman - av logistiska skäl.

Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder? Sedan är det tråkigt att han inte kan uppfylla dina krav på enkelhet och servera allt som man vill ha det, men som sagt - det är upp till honom. Han är ju inte ensam om att inte vilja skicka och han kan ju inte rå för att du bor långt ifrån.

Han är dessutom LÄTT att ha att göra med - planera in ett besök i hufvudstaden någon helg, spika ett möte med Öhman, ring och påminn någon dag innan ;) åk upp och passa på att hälsa på en forummedlem kanske och ha lite kul.

Apropå åka långt: folk har ju åkt från Australien för att lyssna - och sedan igen för att hämta.

Tycker du att det är för jobbigt pga avståndet så får du ju skippa Ino, och botanisera bland de lokala HiFi-handlarna och eller nätet efter andra lösningar.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-11-03 12:03

Om du hade skrivet ditta som svar nr.2 i posten hade den varit en kort historia nu. Väl skrivit Pingvinlakrits :)

//JB
- THE DEAD END -

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-03 12:28

Ja, inte kräver jag att lokala keramiker på Gotland ska syssla med postorder.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 12:36

Biltema skickar inte heller. Ingen ide att jiddra med dom heller, dom skickar inte i alla fall.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-11-03 12:39

Att träffa konstruktören av produkten måste väl vara ett plus också!?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 15:38

pingvinlakrits skrev:Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder?

I en marknadsekonomi kan man se det som en kostnads- eller resursfråga. Vad är det som hindrar att man har ett hämtpris och ett leveranspris? Tar det mig en timma att packa ihop ett par högtalare, skicka efter bud, fixa frakthandlingar osv så kan jag belasta försäljningen med alternativ inkomst. Kan man ta, säg, 1500:- i timmen som akustikkonsult istället för att packa högtalare så får väl postorderförsäljningen belstas med motsvarande plus emballage och fraktkostnad.

Kunden får naturligtvis väga detta mot vad det kostar att själv åka, tex, Malmö tur och retur för att hämta lådorna. En bra bil kostar väl 40:- milen totalt sett, vad blir det för peng på 120 mil?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 16:19

Mycket bra inlägg Bill. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 16:25

Morello skrev:Mycket bra inlägg Bill. :)

Tack Bull. "Scratch my back and I´ll scratch yours" 8)

Hahaha!

/ B

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-11-03 16:31

Det var ett bra inlägg, det håller jag med om. :)

Ett problem kan dock finnas, tror jag... :roll:

Jag skulle gissa att han hellre arbetar som akustikkonsult än som högtalarpackare. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 16:41

Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 17:53

Morello skrev:Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar. :wink:

Jo, men om man vill så kan man lägga ut tillverkningen i högre grad. piP är väl oftast en byggsats, eller? Det handlar alltså om att komplettera en beställd trälåda med lösa komponenter och få det packat i en låda. Samt att ta fram en lämplig monteringsanvisning. Jobbet kan man säkert få utfört för långt mindre än 1500:-. Dvs, kan man få upp antalet sålda enheter tillräckligt så kan säkert högtalaren anpassas för postorder/direktleverans till samma eller lägre kostnad än vad den kostar idag.

I slutändan handlar det alltså om viljan att göra detta och att hitta bra sätt att öka försäljningen tillräckligt utan för stora kostnader.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-03 18:02

Du tror inte Biltema skulle vilja öka försäljningen också, om det var så enkelt att bara skicka grejorna. Nej, det blir outlösta paket i retur, försvunna försändelser i danska posten och returer med trasiga grejor som kunderna monterat fel osv, osv.
Kan man få tillräckligt många kunder att komma och betala vid hämtning har man minimerat sina problem ganska långt.
Varför inte bara lägga ner allt detta gnäll!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-03 18:14

Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...

Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.

Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.

Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-11-03 18:30

Pingvinen:

Jag har köpt storyn med posten och att han inte vill skicka varan. Så är det många som gör. Vad jag egentligen motsatte mig var att det finns ett KRAV på att man först måste provlyssna högtalaren för att ens FÅ köpa den, sedan åker man hem igen och väntar X antal veckor, kanske t.om månader innan man måste åka tillbaka för att hämta högtalaren.

Jag måste på något vis förtydliga att jag inte alls är särskilt sur, bitter, ledsen eller whatever för det här. Jag kan dock känna att det är tråkigt.

Jag vill ha produkten. Men den insatsen ur ekonomi (alltså utöver högtalaren) och tidsperspektiv är för mycket för att jag ska kunna fullfölja ett köp.

En variant hade kunnat vara att någon som bor i stockholmsområdet och som inte får allergena känningar av det blå valthornet kunde ha åkt över till Öhman och sedan skickat ett par pIP till mig mot skälig ersättning per post.

Det hade inte varit omöjligt,

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 18:31

Almen skrev:

Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.

Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.

Jag ser inte heller något "problem" i saken. Vad jag skrev var just "I en marknadsekonomi så kan man...". Hur IÖ vill hantera situationen är helt upp till honom, det har jag också skrivit tidigare. Många "hobbyister" vill inte för några pengar i världen göra sin hobby till ett yrke. IÖ har dock förklarat att han inte kan göra fler högtalare, inte för att han inte vill utan för att han inte kan lägga mer tid på det hela med tanke på att de går med förlust. Med DET resonemanget menar jag att det finns många sätt att lösa knuten. Men om IÖ inte VILL sälja fler piP´ar, ja då finns där inget problem alls.

Vad jag förstår, av det lilla jag sett av piP, är att det är en relativt enkel högtalare att producera och distribuera. Om inte annat så är väl IÖ´s inställning, att en kund lätt kan sätta ihop den själv, bevis för detta? Med andra ord borde det vara lätt att leja ut alltsammans på en tredje hand, försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara och var glad över intäkterna.

Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-11-03 19:02

Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.

Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-11-03 19:16

Almen skrev:piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

klart den gör, varesig öhman ser det som en typ av marknadsföring eller inte så är det klart och tydligt att sättet han "marknadsför" på är effektivt iaf om man tänker på att det är väntetid på många modeller....fast jag har inte riktigt bestämt mig om det är marknadsföring det också ;) för så svårt är det ju inte att hitta nya snickare...men då gissar jag på att priset går upp eftersom om man kollar på pris med och utan kabinett så...ja om vi säger så här jag hade inte limmat 2lådor för dom pengarna

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-03 19:23

Almen skrev:

Jo, visst är Peter en smed av högsta dignitet och hans knivar är vackra. Men att jämföra med högtalare är inte relevant över huvud taget tycker jag. I högtalarfallet är det konstruktionen som är nyckeln och den behöver man bara göra en gång. I knivfallet ligger det tjusiga i själva hantverket och den tiden går int att trolla bort.
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-11-03 20:03

Hatori Hanso* tillverkar världens bästa samurajsvärd. Han har inga "kunder". Han väljer själv vem som får den stora äran att få sig ett svärd smitt. Har någon protesterat?

*Kill Bill

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:12

dimitri skrev:*Kill Bill

Nämenvaf.... vad har jag nu gjort?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 20:26

Almen skrev:
Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.

piP marknadsförs inte, eller hur? ;)

Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.

Vasa? Marknadsförs inte piP? Självklart gör den det. Bara via andra kanaler än helsidor i HiFi & Musik....

Det är ingen tvekan att piP (och piPs) är synnerligen kompetenta högtalare. Men visst finns det alternativ i samma prisklass beroende på vilka kompromisser man accepterar. Fråga Hetis tex.

Kultstatusen (i alla fall bland en del av Faktiskt.se´s medlemmar) beror naturligtvis på den ljudande kvaliteten. Men eftersom Faktiskt.se medlemmar också tillhör människosläktet så är vi här lika påverkbara av andra faktorer än de rent tekniska. Precis som "Mannen på gatan" :-)
Svåråtkomliga varor är givetvis mer åtråvärda än de som gratis stoppas ner i brevlådan. Dyra varor är "bättre" än billiga. Vill du köpa en Ferrari - ställ dig i kö. En Ferrari är inte svårare att producera än en Golf. Men vem vill betala 3 mille för en bil som vilken sketen miljonär som helst kan köpa rakt över disk hos lokala bilhandlaren?

Men Ferrari kan naturligtvis inte sälja sina bilar bara på att prislappen är hög och att kunderna måste ställa sig i kö. Här är det varumärket som är det unika, precis som BMW, Coca-Cola, IBM, H&M osv på olika grunder. Att gömma sig i en källare i Täby och höja priset till det 10-dubbla räcker lixom inte....

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 20:59

JimmyN: piP är lagervara och kommer du upp får du ett par med dig i famnen. Det ska mycket till för att han inte har just den uppsättningen i lager.
Värre kan det vara med övriga system.

De dyker ju upp begagnat mellan varven så håll utkik - och din egen lösning med att få någon att köpa ut och skicka går säkert att ordna med lite ihärdighet. :)

Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.

Att det skulle finns en efterfrågan betvivlar jag inte, men om Öhman inte tycker det är mödan lönt är ju upp till honom. Själv är jag tacksam att man för en blygsam penning kan plocka upp ett par piP-lådor i rå mdf och allt som behövs för en spottstyver. Försök med det om det ska bli big business.

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
tan

Inläggav tan » 2006-11-03 21:32

skönt att ni inte nämner signatur modellen:) svårt att inte läsa denna tråd men ganska meningslöst.
piPs Profundus X cr80s 6 x a1 Denon 2106 Nad 216 THX
http://www.minhembio.com/tans/248030/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 21:54

pingvinlakrits skrev:Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.

Är inte alls med dig här. På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet? Jag trodde storheten låg i dimensioneringen av element, filter, låda osv. IÖ överlåter ju faktisk det slutliga montaget på kunden! Menar du att en kvalificerad högtalartillverkare skulle vara sämre på att skruva ihop grejorna än en vanlig slutkonsument?

Sitter man på ett kit bestående av en färdig låda, ett baselement, ett diskantelement och komponenter till ett delningsfilter samt dämpmaterial - vad kan gå fel?

I all "outsourcing" så handlar det om att hålla kontroll över processen. Vid upphandling specificerar man vilka komponenter som ska ingå och på vilket sätt dom ska sättas samman. Man kontrollerar givetvis att produktionen sker efter uppgjorda riktlinjer.

Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-11-03 22:40

Bill50x skrev: På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet?
Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?
/ B

:D

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 23:09

Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.

Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet.

Dessutom skar han ju till basportarna åt en snubbe sist jag var där. Och Bill50X: det ingår i servicen.
;)

IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?

Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv. IÖ är ganska öppen med sina marginaler (men jag tänker inte diskutera dem här) och de är försvinnande små och på vissa av artiklarna gör han i princip ingen vinst alls (!) utan tillhandahåller dem som ren service till befintliga kunder som vill bygga på.

Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.

Men tråden börjar bli tröttsam - för alla inblandade - så vi kan väl lägga spekulation om IÖ:s verksamhet åt sidan och vara överens om att IÖ (tack och lov) inte är som alla andra. ;) Jag är glad åt att han finns och att han är som han är - en frisk fläkt i HiFi-Sverige och en mycket jovialisk och sympatisk person.
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-11-03 23:17, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-03 23:17

Som stickspår till ämnet kan ju nämnas utflyttningen av våra kära grannländers välkända högtalarelementsproduktion till Kina - billigare? Ja.
Bättre? Nja, i en del fall har de kopierat gamla beprövade konstruktioner rakt av till utseendet - men med helt andra specar!

Replikor, men med lägre kvalitet i många fall och dessutom är det ju oseriöst att märka upp dem med de gamla modellbeteckningarna så att folk kan ledas att tro att de köper den beprövade produkten från förr. :?
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-03 23:38

pingvinlakrits skrev:Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.

Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet

IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?

Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv.

Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.

Många saker på en gång....

Selektering och matchning av komponenter kan vem som helst göra. Det viktiga är att man specificerar inom vilka kriterier det hela ska ske. Antingen genom att man specar de individuella komponenternas prestanda eller den färdiga produktens.

Prisbilden från "en mysko gubbe i Täby-källare" är naturligtvis annorlunda än från ett företag som vill gå med vinst. Men skillnaden är faktiskt att Täby-snubben bjuder på gratisjobb. Och vill han göra så är det OK för mig. Men. Ju billigare en sak är, ju mer konsumerar vi av denna sak. Om en piP såldes för 100 kronor skulle den kunna säljas i massor. Men det skulle betyda att inte bara IÖ behöver jobba gratis utan även underleverantörerna. Det är ju först när en produkt bär sina egna kostnader som man får fram dess rätta värde. Och först då vet man om kunderna är villiga att betala för detta värde.

Att IÖ skulle behöva bli livegen för att någon vill pytsa in pengar i verksamheten är bara en dålig gissning. Satsningen kan ju lika gärna göras av IÖ själv. I grund och botten handlar det om vad IÖ egentligen vill göra med sin produkt. I vårt samhälle finns det ingenting som hindrar att man lägger ner hur mycket privata resurser som helst på sin egen produkt och väljer till vem man vill sälja den. Vill man spendera 3 års utveckling på något som sedan säljer för 20 papp i månaden så är det OK. den enda som kan bedöma om detta är ägaren av konceptet.

/ B

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-11-04 01:38

Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".

En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra - det är för många faktorer som påverkar för att man ska kunna göra ett så svepgenerellt uttalande. En del saker säljs till dump-priser av en del och till överpriser av andra - vad är rätt pris? Bägge? Bestämmer marknaden eller jag vad som är rätt pris? Är jag "marknaden"?

Att en produkt bör bära sina kostnader är väl självklart - gör den inte det så är ju inte företagandet långsiktigt hållbart och det kan bara bära sig tills pengarna är slut.

Och visst kan vilket företag som helst matcha komponenter och plocka ihop efter bästa förmåga - jag är bara mer förvånad över att det inte är praxis...

Jag tycker piP har sitt "rätta värde" - däremot tycker jag att majoriteten av konkurrenternas jämförbara produkter är grovt överprissatta i jämförelse med både högre pris och lägre prestanda - detta trots att de backas upp av kapitalstarka företag med bred marknadsföring och glättiga broschyrer - hur kan det komma sig? Vem som helst kan ju gå och köpa dem och det är ju just vad folk gör - då har ju även de sitt "rätta" pris.

Inget fel med endera tänkandet, jag håller i princip med i allt du skriver, men jag ser det också på ett lite annat sätt. :)

Nog spekulerat från min sida för ikväll... ...god natt! :)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 02:29

pingvinlakrits skrev:Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".

En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra

Visst konsumeras det mer om det är billigt. Det är bara att titta på antalet besök på sjukhus när det gäller sjuka barn. Trots att det gäller något som borde ligga varje förälder varmast om hjärtat så ökar antalet besök med sjunkande anmälningsavgift.

En produkts rätta värde kan ju egentligen bara sättas i relation till vad brukaren är villig att betala. Du har helt rätt i att det inte har ett dugg med "faktiskt pris eller en generell prisbild att göra". Det har egentligen inget med produktionskostnaden att göra heller.

Om du tycker att piP har sitt rätta värde idag, tycker du fortfarande samma sak med medvetande om att det ligger en massa gratisarbete bakom från IÖ´s sida? IÖ hävdar ju för övrigt att hans högtalare egentligen säljs med förlust. Det betyder väl egentligen att hans skapelser är underprissatta i jämförelse med andra högtalare - inte att andra högtalare är för dyra.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 02:57

Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?

Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-04 12:40

phloam skrev:Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?

Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?

Det är väl bara IÖ som kan svara heltäckande på den frågan. Men det som framgått i andra trådar är att IÖ dels vill kunna dema sina högtalare i en bra miljö med goda förutsättningar. En miljö som han själv har kontroll över. Och alltså presentera en ljudåtergivning han kan stå för.

Dels vill han inte sälja sina högtalare på hörsägen, dvs via andras påståenden. Om jag hade ett par piP och beskrev dom som alldeles superfantastiska och du köper dom och blir besviken, ja det hade kunnat undvikas om du lyssnat först.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 15:38

Bill50x skrev:
Det är väl bara IÖ som kan svara heltäckande på den frågan. Men det som framgått i andra trådar är att IÖ dels vill kunna dema sina högtalare i en bra miljö med goda förutsättningar. En miljö som han själv har kontroll över. Och alltså presentera en ljudåtergivning han kan stå för.

Dels vill han inte sälja sina högtalare på hörsägen, dvs via andras påståenden. Om jag hade ett par piP och beskrev dom som alldeles superfantastiska och du köper dom och blir besviken, ja det hade kunnat undvikas om du lyssnat först.

/ B

Ok! Det resonemanget kan jag definitivt köpa. Viktigt med tydlighet från början här så att inga onödiga missförstånd uppstår.

Men alltså. Vore det inte lika bra att skapa en riktigt ordentlig mytologi kring dessa högtalare och dess skapare. Ino skulle helt klart se dödscool ut i typ medeltida munkkåpa.... rykten om hemliga initiationsriter.... mystiska kvasi-egyptologiska ristningar inuti högtalarna... jag menar, det skulle inte funka om högtalarna inte vore så bra som de faktiskt är...! Nu är det ju lite magiskt så kom igen, ge oss en Ino-kult! Det är det vi vill haaa! :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-04 17:20

phloam skrev:Men alltså. Vore det inte lika bra att skapa en riktigt ordentlig mytologi kring dessa högtalare och dess skapare. Ino skulle helt klart se dödscool ut i typ medeltida munkkåpa.... rykten om hemliga initiationsriter.... mystiska kvasi-egyptologiska ristningar inuti högtalarna... jag menar, det skulle inte funka om högtalarna inte vore så bra som de faktiskt är...! Nu är det ju lite magiskt så kom igen, ge oss en Ino-kult! Det är det vi vill haaa! :D

Är det inte alldesles för mycket sådant sektsnack redan?

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-11-04 17:33

paa skrev:Är det inte alldesles för mycket sådant sektsnack redan?

Nej, tvärtom, det kanske bara visar på att det finns en dold frustration över det saknas något ordentligt "kultigt" att bita i inom hifiområdet? :) Här skulle man då också kunna hitta en intressant marknadsförings-nisch :P

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-11-05 01:22

phloam skrev:
paa skrev:Är det inte alldesles för mycket sådant sektsnack redan?

Nej, tvärtom, det kanske bara visar på att det finns en dold frustration över det saknas något ordentligt "kultigt" att bita i inom hifiområdet? :) Här skulle man då också kunna hitta en intressant marknadsförings-nisch :P

Försöker inte de flesta high end tillverkare skapa en mystik och kult över
sina produkter?
Whisky tillverkare lekaså...

Nä f**** that tycker jag, fram med konkret fakta och bevis. Finns inget
som är värre än kvasi-vetenskap där folk försöker få en att förstå något
som är helt uppåt väggarna då de själva inte har en aning om vad de
pratar om.

Ärlighet vara längst. Det är rätt bevisat i de flesta sammanhang.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-05 09:27

Wolfie skrev:Ärlighet vara längst. Det är rätt bevisat i de flesta sammanhang.

Tvivlar. Vilka sammanhang tänker du på?

/ B

Återgå till Wänner af Ino