Moderator: Redaktörer
pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.
Helt förståeligt tycker jag.
Men säkert ska någon neråt landet någon gång och då kan man ju synka kanske.
blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.
de ända som gäller e hämtning i sthlm
Bill50x skrev:blixten_no1 skrev:IÖ skickar inga högtalare, haft så mycke strul me postens hantering.
de ända som gäller e hämtning i sthlm
Märkligt. Vi skickar dagligen paket och har mycket sällan något problem. Det handlar förstås mycket om att packa på rätt sätt.
/ B
paa skrev:pingvinlakrits skrev:paa: öhman skickar inte per postorder. Han har tydligen haft problem med att skicka och returer för fraktskador och postgång (om jag minns rätt) så han har valt att inte göra det alls.
Helt förståeligt tycker jag.
Men säkert ska någon neråt landet någon gång och då kan man ju synka kanske.
Jag har nog missuppfattat det, han säljer alltså piP ohörda; men skickar således inte.
BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..
IngOehman skrev:Att köpa piP utan att ha hört dem alls kommer inte på fråga dock. Det får man verkligen inte!
Vh, iö
Kort sagt: Skall helt normala människor inte [skall] få uppnå myndighetsåldern under sitt liv?
profbd skrev:det är väl inte så underligt att ingvar vill dema dom själv
han vill säkert undvika att de drivs med underlig hiendprylar eller demas i ett rum som påminner om en bastu eller dylikt
Jag tycker det var ett riktigt bra inlägg! Svär på baraJimmyN skrev:P.S Vill förtydliga att inlägget är skrivet med största värme och välmening. Förstår dock om det uppfattas gnälligt och lite "svära i kyrkan-varning". D.S
Affald skrev:skulle man inte kunna acceptera I.Ö. val av hur han vill göra?
Gillar man inte läget blir det att söka beggat eller skita i det, hur svårt är det att göra någon annan människas val till viljes?
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..
Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!
/J
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..
Om du nu tycker det, kan du inte leta efter någon annan möbel som påminner lite mera om en högtalare... någon borde det ju finnas om jag gör jämförelsen, kan man ju tycka!
/J
Liten byrå eller sänghurts liknar väl mer högtalare än vad en soffa gör...
/ B
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Lite udda att jämföra ett par piP med en 3-sitssoffa..
/J
BengtO skrev:Hehe, menade ju inte så.. men om man nu har en elektronik-mackapär eller en möbel i samma storlek i omärkt förpackning som fraktas av samma bolag (exempelvis posten) borde de ju inte göra skillnad på hanteringen när de inte vet vad innehållet är.
profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen
Vee-Eight skrev:profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen
Det har man sagt iaf.Men vet du att någon öht varit där?
profbd skrev:vill bara påpeka att det är TRETTIOSJU år sedan Neil armstrong landsteg på månen
Nu missade du en negation, va? Eller var det ironi?Kaffekoppen skrev:Njae... det finns nog inget företag som om förutsättningarna finns vill öka försäljningen, vare sig det handlar om att öka sin vinst eller sprida sina produkter för allas välmående!
Almen skrev:Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...
Almen skrev:
Tänker på produkter som till exempel Königsegg - det är väl ganska lång väntetid på dem också? Kan tänka mig att man måste provköra dem innan man får köpa. För jävligt, alltså...
Affald skrev:Borde inte tråden låsas snart då det ältas samma sak i olika beklädnader typ! inkl. mig själv![]()
//JB
RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är?
Edit:
Felskrivning.
Bill50x skrev:RichardJ skrev:Det låter mest som ni är sura över att Öhman inte är en vanlig affär där man plockar det man skall ha från hyllan, går till kassan och sen har kunden alltid rätt.
Jag satt fan på en buss i 2 timmar, letade stadskartor på stationen, ringde till gamla polare för att få tag på rätt linje, åkte fel, fick byta och åka tillbaka hela vägen, ringa Öhman får rätt linje, åka halvvägs och hoppa av fel, på tåget igen och så var man framme. Sen hitta huset, lyssna (underbart upplevelse), sen packa så gott det gick och så fick jag bära på högtalare, sd-fötter, dämpplattor OCH stativplattor genom hela jävla Stockholm och dessutom övertyga busschauffören att få ta med sakerna på bussen. Väl framme i hemstan var det samma visa på lokalbussen. Inte fan ångrar jag mig för det. Dyrt blev det, och jobbigt var det. Men varje gång jag slår på stereon så förstår jag varför jag gjorde det.
Så jag förstår inte riktigt vad problemet är?
Edit:
Felskrivning.
Tja, vem har sagt att det ska vara lätt? Hade du varit ute i går kväll hade det tagit 4 timmar extra att komma hem. Egentligen kom du alldeles för lätt undan
/ B
Affald skrev:Det bästa av allt är att man i I.Ö´s fall för göra som man vill, alltså bestämma själv.
Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?
Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.
JimmyN skrev:Reflektion av mig som outsider är att folk verkar vara så inskränkta i den här kretsen att det knappt är värt att diskutera något alls. Folk sätter direkt taggarna utåt för att försvara kungen. (trots att denne inte ens är under attack)
Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.
Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.
Snälla ni. Ödmjukhet!
Tack.
//Jimmy
Bill50x skrev:Gaston skrev:Om jag vore i IÖ's kläder skulle jag mycket väl kunna tänka mig att vägra all frakt av alla slag. Det är ju helt enkelt en hobby att sprida lite ljudglädje i våra stugor. Det kan man förstå att det finns en tillfredställelse i att kunna göra.
På vilket sätt blir man lyckligare av att strula med fraktbolag och eventuella ledsna ägare och kanske till och med snåla försäkringsbolag?
Förenklar jag det hela nu? kanske? Men om det nu skulle vara som jag ponerar går det ju inte att bestrida eftersom det bygger på en personlig värdering av lycka.
Visst förenklar du det hela. Jag kan naturligtvis inte beskriva IÖ´s känslor inför att sälja sina alster, det kan bara han själv göra.
Bill50x skrev:Men om man låter eventuella fraktproblem (som de flesta andra företag inte har några bekymmer med alls) vara en basal ingrediens i sin hantering av marknaden så kanske man just ska begränsa det hela till att vara just en hobby.
JimmyN skrev:...
Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Saknas all distans? Det enda jag vill ha är en produkt, för mig ett dött objekt. JA! Jag vill betala för den och sedan få med den hem till mitt eget krypin där jag senare skall slita den med hälsan.
Verkligen jättetråkigt att vi som faktiskt vill ha produkterna rentav motarbetas med motiveringen att "Jag åkte massor med mil och krånglade med massa praktiska problem, då ska du också göra det; ALLA ska göra det.
Snälla ni. Ödmjukhet!
Tack.
//Jimmy
dimitri skrev:JimmyN skrev:...
Jag har inget intresse av att gå med i klubben eller utsätta mig för det Richardj gått igenom bara för att få köpa ett par högtalare.
Snälla ni. Ödmjukhet!
Tack.
//Jimmy
Det är coolt. Det ger andra större chans att handla det de VERKLIGEN vill.
pingvinlakrits skrev:Nu är det ju så att han håller på med lite allt möjligt så det är väl fullt förståeligt att han inte vill ta sig tid (som han inte har) och syssla med postorder?
Morello skrev:Jag tror dessutom att efterfrågan är större än produktionskapaciteten, varför man kan välja kunder som hämtar.
Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Almen skrev:Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.
Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.
Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.
Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...
piP marknadsförs inte, eller hur?Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
Almen skrev:piP marknadsförs inte, eller hur?
Almen skrev:Bill50x skrev:I en marknadsekonomi...
Även i marknadsekonomier finns det människor som inte optimerar enbart på lönsamhet. Utan att helgonförklara just Öhman, så finns det många hobbyföretagare som försöker inrätta sin verksamhet så att det blir minimalt med jobbigt och maximalt med roligt.
Pratade litet på en viss inflyttningsfest i Stockholm härförleden med en snickare som hobbyade som smed, och bland annat smidde knivar av specialhamrat stål (väldigt vackra, kan jag intyga). Jag hade inte en tanke på att försöka få honom att leverera till Järnia, öka produktionen, eller på annat sätt marknadsmässigt förbättra sin verksamhet.
Jag, likt många andra, ser inte riktigt problemet.
Almen skrev:Tror det är där pudelns kärna ligger. Kan gå mycket tid åt det som man hade haft roligare för.Bill50x skrev:...försäkra sig om att kvaliteten är som den ska vara...piP marknadsförs inte, eller hur?Å andra sidan är marknaden nerlusad med 2-vägare i samma prisklass och kultstatusen kanske skulle blekna om högtalaren bara gick att köpa lika lätt som andra produkter? Kanske är det så att piP redan idag marknadsförs på smartaste sätt med maximal försäljning med tanke på målgrupp och konkurrens?
Eventuell kultstatus beror på hur den spelar musik, inte att den är svår att få tag på.
pingvinlakrits skrev:Bill50X; Jag håller delvis med dig i ditt tänkande men apropå att få volym i det hela så är det nästan undantagslöst som så att om man (i det här fallet Öh-man) lägger ut piP på entreprenad och låter massproducera den så kommer kvalitetsnivån sjunka. Det tror iallafall jag. Och skall den hållas uppe så kommer initialkostnaden att dra igång en lina med de kvalitetskraven vara oproportionerligt hög och då kommer priset att stiga - annars går det nog inte att nå break-even på mycket lång tid.
Bill50x skrev: På vilket sätt påverkar IÖ´s "handpåläggning" den enskilda högtalarens kvalitet?
Den mobiltelefon du använder, din mikrovågsugn, din kaffebryggare... allt är förmodligen gjort av underleverantörer. Varför skulle det vara så annorlunda med ett par högtalare?
/ B
pingvinlakrits skrev:Nja, det kanske var att hårdra det men ja - Ingvar utför ju viss handpåläggning - selektering/matchning av komponenter och det försvinner säkert om man ska göra stor skala av det hela, det är ju en fördyrande process om någon ska sitta och matcha element och komponenter.
Så svar: nja. Skratta går ju - men han mäter ju faktiskt upp det man hämtar - handplockat = handpåläggning. Och det gör ju faktiskt att hans handpåläggning påverkar den enskilda högtalarens kvalitet
IÖ använder självklart ett otal underleverantörer - precis som i mobilindustrin och de andra du nämner. Han sitter ju inte och gör allt själv - så den delen av ditt resonemang förstår jag inte riktigt..?
Sedan är det ju svårt att slå prisbilden med att köpa en "påse" från en "mysko snubbe" i en "källare" och montera själv.
Sedan kan ju folk sitta och oja sig över att så kan man inte hålla på men som sagt IÖ:s sätt att bedriva verksamheten är nog ytterst svår att tillämpa rent marknadsekonomiskt - sedan förstår man ju om han inte vill ha in en ytterligare intressent som ska pytsa in pengar som vill göra det till en big business och som han ska känna sig livegen till. Han vill väl behålla kontrollen över sitt varumärke.
pingvinlakrits skrev:Bill50X: den analogin du gör är ju lite haltande. Jag håller inte med om att man konsumerar mer av en sak för att den är "billig".
En produkts "rätta värde" har sällan med faktiskt pris eller en generell prisbild att göra
phloam skrev:Efter att ha läst denna tråd är bara en sak jag, av ren nyfikenhet, skulle vilja ha en förklaring till: _Varför_ måste man lyssna innan man kan köpa?
Utan att kritisera, utan att ifrågasätta osv... Om jag s.a.s. var på väg dit så skulle jag grubbla över anledningen...? Jag accepterar vilken förklaring som helst, men om man ska ställa upp på detta krav, är det inte rimligt att först få veta tanken bakom kravet...?
Bill50x skrev:
Det är väl bara IÖ som kan svara heltäckande på den frågan. Men det som framgått i andra trådar är att IÖ dels vill kunna dema sina högtalare i en bra miljö med goda förutsättningar. En miljö som han själv har kontroll över. Och alltså presentera en ljudåtergivning han kan stå för.
Dels vill han inte sälja sina högtalare på hörsägen, dvs via andras påståenden. Om jag hade ett par piP och beskrev dom som alldeles superfantastiska och du köper dom och blir besviken, ja det hade kunnat undvikas om du lyssnat först.
/ B
phloam skrev:Men alltså. Vore det inte lika bra att skapa en riktigt ordentlig mytologi kring dessa högtalare och dess skapare. Ino skulle helt klart se dödscool ut i typ medeltida munkkåpa.... rykten om hemliga initiationsriter.... mystiska kvasi-egyptologiska ristningar inuti högtalarna... jag menar, det skulle inte funka om högtalarna inte vore så bra som de faktiskt är...! Nu är det ju lite magiskt så kom igen, ge oss en Ino-kult! Det är det vi vill haaa!
paa skrev:Är det inte alldesles för mycket sådant sektsnack redan?
phloam skrev:paa skrev:Är det inte alldesles för mycket sådant sektsnack redan?
Nej, tvärtom, det kanske bara visar på att det finns en dold frustration över det saknas något ordentligt "kultigt" att bita i inom hifiområdet?Här skulle man då också kunna hitta en intressant marknadsförings-nisch
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster