Moderator: Redaktörer
Med de rumsdimensioner jag har
Man har ju dessutom i de flesta fall möjligheten att för 5.1-material använde de två bakersta högtalarna i en non-matrix-koppling
BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Skulle tippa på den närmsta eftersom det är samma signal i alla högtalare..
På något sätt känns det som att det är någon medelvärdesbildning av avstånden man vill åt..?
[slrt]
BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..
Slartibartfast skrev:BengtO skrev:Eller så har man satt upp flera högtalare pga man vill att alla som lyssnar ska höra samma sak, samtidigt.. Men det e ju skillnad i ett rum på 2x3 meter och i ett på 6x10..
Ge alla hörlurar istället.
Nej jag tror det handlar om täckningsgraden (alltså att man täcker upp hela rumsvinkeln som bakkanalerna ska täcka).
[slrt]
BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?
IngOehman skrev:Till sist finns i många apparater ytterligare en möjlighet - nämligen att använda prologic-algoritmerna (PLIIxC eller PLIIxM) för att blanda fram disparata SB-kanaler.![]()
Men det bör man under alla förutsättningar undvika, eftersom det ger riktningar som inte är konsekventa med olika placeringar av lyssnarna i lyssningsrummet.![]()
Vh, iö
BengtO skrev:jo.. fast hur fasen blir det vid svep då som går från vänster till höger? Hinner ju knappt börja fasas över förrän mitten tar över och har man då 4 center-surr-kanaler blir det ju väldigt konstigt, eller?
Slartibartfast skrev:
Tänkt att jag skulle fortsätta prata på samma sätt, pratar vi om samma sak då?
[slrt]
BengtO skrev:Slartibartfast skrev:
Tänkt att jag skulle fortsätta prata på samma sätt, pratar vi om samma sak då?
[slrt]
Picture this:
Denna bakvägg är 5 meter
_______________________ < bakre vägg
SR BS BS BS BS BS BS BS SL
______här sitter man______
FR_______center_______FL
________bildkälla_________ < främre vägg
torbod skrev:Det finns väl ingen egentlig nackdel (förutom olika impedans) att koppla in 7.1 om man ändå har tillräckligt många högtalare.
Kör man 5.1 material kommer surround back L & R spela samma signal som surround L & R, så man förlorar inget på det (det går i alla fall ställa in receivern att agera så på alla jag lekt med).
torbod skrev:Dessutom kan man ju bättre ställa in avståndet (fördröjningen) till alla surroundhögtalare. Annars får man ju ta något påhittat medelavstånd vilket kanske inte fungerar optimalt om man inte kan placera ut alla surroundhögtalare på lika avstånd till lyssningspositionen (vilket jag förmodar ganska få har möjlighet till).
torbod skrev:Nackdelen är kanske om man bara har sex surroundhögtalare och kör 7.1 material att surround back L & R bara får 1 par och surround L & R två par högpratare. Fast det mesta material är väl fortfarande 5.1!?
Det är ju enkelt att koppla och prova i alla fall. Nackdelen med att koppla diskret till 7.1 är ju mer kabeldragning fram till receivern än motsvarande daisy chain på 5.1.
En bra uppställning av minst 6 suroundhögtalare ska ju kunna "emulera" 6. 1 och 7.1 material väldigt bra om man har en hyffsad avkodare. Så strävan efter 7.1 uppställning är kanske onödig så länge som äkta 7.1 inte finns.
/Tobbe
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster