Moderator: Redaktörer
Mr_Ekan skrev:Ärligt talat: vad som helst som går åt det mörkare. Tycker inte om för stor kontrast mot elementen på den högtalaren.
JeLe skrev:Vad är det för stativ du har till dina piP?Var köpte du dem?
Hetsporren skrev:JeLe skrev:Vad är det för stativ du har till dina piP?Var köpte du dem?
Proson, köptes för 295 kr på Fynda i Falkenberg igår...
Mr_Ekan skrev:Ljusare pissgul. Gärna påkletat av Nattlorden.
//Ekan
Patrik_B skrev:Tips: Pensellacka dom inte i ett dammigt förråd som jag gjorde!
Hetsporren skrev: Jag skall köpa dom färdiglackade/fanérade men omonterade. Har förresten PM:at IÖ om förskottsbetalning till hans konto
(så jag inte köper en annan högtalare) men får inget svar...
Sanny_X skrev:Fråga ang. leveranstid också.
Det stämmer bra detJeLe skrev:Hetsporren skrev:PS: piParna på bilden är lånade, av mike34.
Då är det nog dem som fick mig att köpa piP!
Tror det var det paret som demades på diy-träffen förra året.
Rookie skrev:Lacka dem brunmetallic!
Hetsporren skrev:Tyck till! Jag vet i alla fall vilken färg de inte ska ha...![]()
Hetsporren skrev:Det blir fanér i svart ask...
Naqref™ skrev:Hetsporren skrev:Det blir fanér i svart ask...
Så beigt.... eller kanske inte.

JeLe skrev:Mr_Ekan skrev:Ljusare pissgul. Gärna påkletat av Nattlorden.
//Ekan
Är det "han" nattlorden som har de "sköna" gröna!![]()
![]()
![]()
Jävlar vad fula de är!![]()
Ett par piPs är värda den finaste lacken eller fanérat som finns!
Hetsporren! Överväg fanérat, det spar dig mycket tid.
Hetsporren skrev:Det blir fanér i svart ask...
Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF.
Kan jag få en dylik med t.ex. "ultramatt svart"?
Affald skrev:Mike,
vad är det för fel att lägga på bejkonett & ägget direkt på sidan & sedan linda med gladplast
mike34 skrev:Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF.
Jamen fanér ?? så jäkla tröttsamt tråkigt och vanligt. Du behöver inte ha knaslack som jag gjorde, men det finns väl oändliga möjligheter kvar vad som helst förutom svart ask snälla ?
Kribban skrev:luddet kommer nog funka bra som dämpning![]()
Jag hade nog målat den mattsvarta eller vita Hetsporren![]()
MVH Christer
mike34 skrev:Silpox spisfärg, mattsvart, torkar på 15 sekunder, värmetåligt så du kan spela rikti högt.
mike34 skrev:Kribban skrev:luddet kommer nog funka bra som dämpning![]()
MVH Christer
Silpox spisfärg, mattsvart, torkar på 15 sekunder, värmetåligt så du kan spela rikti högt.
tvett skrev:mike34 skrev:Kribban skrev:luddet kommer nog funka bra som dämpning![]()
MVH Christer
Silpox spisfärg, mattsvart, torkar på 15 sekunder, värmetåligt så du kan spela rikti högt.
Menar du värmefärg eller sotfärg?
mike34 skrev:Sotfärg, jag vet inte om det är 100 % lämpligt för jag har för mig att den ska brännas in lite
Hetsporren skrev:mike34 skrev:Sotfärg, jag vet inte om det är 100 % lämpligt för jag har för mig att den ska brännas in lite
Tillbaks på fanér-ruta ett!
Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF.
americantabloid skrev:Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF.
Kan bara säga att jag tycker du gör rätt som går på svart ask. Har sett ett par i svartask som Pecka hade och det blir väldigt diskret och snyggt. Från början var jag lite skeptisk, men det blir mycket bättre än man tror. Som tidigare nämnts så smälter elementen in fint då.
paa skrev:Jag tycker inte om svartlaserad ask. Ser inte naturligt ut på något sätt, det är nog mest likt plastfaner av alla "riktiga" faner. Men vem bryr sig vad jag eller nån annan tycker, det gäller ju att bli nöjd själv.
Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF. Kan jag få en dylik med t.ex. "ultramatt svart"?
americantabloid skrev:Hej Hetsporren!!!
Kan bara säga att jag tycker du gör rätt som går på svart ask. Har sett ett par i svartask som Pecka hade och det blir väldigt diskret och snyggt. Från början var jag lite skeptisk, men det blir mycket bättre än man tror. Som tidigare nämnts så smälter elementen in fint då.
paa skrev:Jag tycker inte om svartlaserad ask. Ser inte naturligt ut på något sätt, det är nog mest likt plastfaner av alla "riktiga" faner. Men vem bryr sig vad jag eller nån annan tycker, det gäller ju att bli nöjd själv.
IngOehman skrev:Vill bara påpeka att jag inte använder lasyr (ful halvgenomskinlig ytfärg). De är fanerade i ask (ett ganska ljust och väldigt grovmönstrat träslag, hårt som tusan är det också) och sedan betsade (färg som tränger in helt i träet) svarta. Till sist är de klarlackade med en extremt matt lack. Allt för att behålla träkänslan.Hetsporren skrev:OK. Men jag vill verkligen ha fanér, inte målad MDF.
Ja, de är ultramatta.
Vh, iö
Sanny_X skrev:Edit: då blir det ingen resa i veckan?
Hetsporren skrev:Sanny_X skrev:Edit: då blir det ingen resa i veckan?
Nej, det hinns inte med. Är bara ledig onsdag på hela veckan sen jobbar jag fyra dagar, då jag börjar ca kl 5:40 varje dag. På onsdag har jag dessutom ett utvecklingssamtal med Victors lärare kl 16, plus EM-kvalet på kvällen...Vore dumt att inte tacka ja till vännernas erbjudande om transport i detta läge, besöka IÖ (för lyssning) kan vi ju göra en gång då gott om tid finns (för övernattning). Det är så många jag vill träffa då jag besöker baksidan, att några timmars vistelse bara blir frustrerande. Även om bilresan säkert skulle blivit trevlig, med eller utan dubbdäck/jordglob...
Edit/mike34: Säg till när du börjar sakna dina piP för mycket!
IngOehman skrev:Det är väl självklart att solen går upp på framsidan, och ned över baksidan.
Kaffekoppen skrev:"Svartbetsad" ek är bättre än ask (som ser ut som billigaste plastfaneret vilket är skitsamma i en studio)
Swedbank skrev:Du är nu klar med följande betalningar
Privatkonto 8105-X64 150 XXX-3 Datum Mottagare Bankgiro/PlusGiro OCR/Meddelande Belopp
Omgående INO AUDIO 65 77 38-1 piPs i svart askfanér FRIDEFORS 7 950,00
profbd skrev:tur att ingvar har ett stort utbud som hetsporren kan växa med
Hetsporren skrev:Visst, egentligen är det ju ett par pi60 jag vill ha!
Hetsporren skrev:profbd skrev:tur att ingvar har ett stort utbud som hetsporren kan växa med
Visst, egentligen är det ju ett par pi60 jag vill ha!
Redan? Det var väl ingen nyhet? Enda högtalaren jag hört som kör över piP... Basmoduler är jobbiga så pi60 är nog den perfekta högtalaren i mitt rum, köps så fort plånboken tillåter och elektroniken är uppgraderad. Vilket lär ta ett rejält tag. Hade man haft riktigt gott om pengar vore pi60es drömmen förstås...Affald skrev:Redan!Hetsporren skrev:Visst, egentligen är det ju ett par pi60 jag vill ha!profbd skrev:tur att ingvar har ett stort utbud som hetsporren kan växa med
Kaffekoppen skrev:då är det ju roligare med i28 med basmoduler.
rexq skrev:Va trevligt med ett par piPs, tror det hade varit fint med ett par i björk eller lönn mot din ljusa tv-bänk
Kaffekoppen skrev:"Svartbetsad" ek är bättre än ask (som ser ut som billigaste plastfaneret vilket är skitsamma i en studio)
Ja, det är du ju fri att tycka.IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:"Svartbetsad" ek är bättre än ask (som ser ut som billigaste plastfaneret vilket är skitsamma i en studio)
Eh...
Svartbetsad ek ser ut ungefär som en illa målad yta.![]()
profbd skrev:Skeppsdränkt ek
jaha binder man fast eken under ett skepp och kör omkring tills eken slutat andas?
Almen skrev:Hetis: Om du borrar och limmar så kan jag löda.
Hetsporren skrev:Almen skrev:Hetis: Om du borrar och limmar så kan jag löda.
Tack men jag skall INTE varken borra eller löda!
Hetsporren skrev:Almen skrev:Hetis: Om du borrar och limmar så kan jag löda.
Tack men jag skall INTE varken borra eller löda!
Almen skrev:Själva borrandet är det mest nervösa, faktiskt. Man vill ju inte slinta, liksom...
Oh, ja - mina pi60. Men när jag hjälpte en kompis med hans piP så fick han borra så lödde jag.JeLe skrev:Almen skrev:Själva borrandet är det mest nervösa, faktiskt. Man vill ju inte slinta, liksom...
Har du gjort det eller?
IngOehman skrev:Ja så är det nog. Få träslag, om något, ha så kraftig struktur, vilket är vad som krävs för att inte dödas av svärtningen...
...Tycker svartbetsad ask är klart snyggt! Och jag tycker inte att den äkta produkten försunkas ett dugg av att kopian är anstötlig. Trots att de liknar varandra. Tycker nästan att originalet får en extra tjusning i att de subtiliteterna som skiljer gör så fantastiskt mycket för själva känslan när man betraktar ytan.
Men det är jag det.![]()
Vh, iö

LypsylateX skrev:Jag har faktiskt funderingar på om inte piP skulle vara ganska söta i ljus pastellrosa, gärna med en Hello Kitty-logga på sidan.
(Ja, tro det eller ej... jag är seriös.)
Hetsporren skrev:När vi i går packade upp högtalarna noterade jag diverse lackskador, ser ut som bets som runnit eller nåt. Här är en bild på ena högtalarens topp. Frågan är om det går att få bort eller "reparera"? Lackens defekter har INTE uppkommit hos mig, kanske är bäst att tillägga?
Belker skrev:Det ser ut som om fläckarna sammanfaller med hur man viker ett paket. Var de inslagna på det sättet? Isf är ju fukt misstänkt bov.
Belker skrev:Ja det ser ju precis ut som jag misstänkte. Då skulle jag gissa på att de slagits in för tidigt och sedan belastats. Vem slog in? Lackaren? Klåpare i så fall.
Kaffekoppen skrev:Tag snabbt kontakt med IÖ. Jag skall ner till Göteborg till helgen och är det fråga om reklamationsutbyte kan jag ombesörja det.
guldfisk skrev:Fast jag har inte bestämt mig vilken nyans av högblank /piano/lack jag ska ha. Kanske vit. Eller lite mörkare gul. Eller flickrums-/tuggummirosa. Lite inspiration finns hos Audio Pros Allroomserie:
http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... roducts=16
LypsylateX skrev:Jag har faktiskt funderingar på om inte piP skulle vara ganska söta i ljus pastellrosa, gärna med en Hello Kitty-logga på sidan.
(Ja, tro det eller ej... jag är seriös.)
Hetsporren skrev:Kaffekoppen skrev:Tag snabbt kontakt med IÖ. Jag skall ner till Göteborg till helgen och är det fråga om reklamationsutbyte kan jag ombesörja det.
Tack. Jag har mejlat honom...
OOK, då kan jag ombesörja bytet i sommarHetsporren skrev:Kaffekoppen skrev:Tag snabbt kontakt med IÖ. Jag skall ner till Göteborg till helgen och är det fråga om reklamationsutbyte kan jag ombesörja det.
Tack. Jag har mejlat honom...
Det är ju matt lack på högtalarna, och det där medlet verkar ge ett blankt resultat...Alexi skrev:Om du bestämmer dig för att försöka fixa dom så kan jag rekomendera Liberon Ring Remover då borde det försvinna.
Hetsporren skrev:Kaffekoppen skrev:Ring!
Har nu lämnat ett mess på hans svarare...
guldfisk skrev:Gul eller rosa? Jag velar fortfarande. Min sambo kan också tänka sig ljust beige.
Hetsporren skrev:Han har tydligen inte tid att lyssna av sin svarare/ringa mig i alla fall...
UrSv skrev:Hetsporren skrev:Han har tydligen inte tid att lyssna av sin svarare/ringa mig i alla fall...
Ja, eller så inser man snabbt att han får typ 5000 mail per vecka och förmodligen ett par hundra samtal/meddelanden och inser då lätt att han kanske inte hinner med att lägga 184 timmar per dygn på det eftersom det är en omöjlighet att lösa? Snabbt drar man då slutsatsen att man inte kan lasta honom för det och ringer ett par gånger till tills man fått tag i honom direkt? Man kan väl knappast förvänta sig svar inom två dagar?
Ja, så resonerar jag i allafall...
guru skrev:UrSv skrev:Hetsporren skrev:Han har tydligen inte tid att lyssna av sin svarare/ringa mig i alla fall...
Resonerar du även så när din bil strular eller när ditt bredband lagt av ?
Hetsporren skrev:guru skrev:UrSv skrev:Hetsporren skrev:Han har tydligen inte tid att lyssna av sin svarare/ringa mig i alla fall...
Nej, det gör jag inte. Men i detta fall tycker jag absolut att man bör ta hänsyn till en mängd faktorer och jag har sällan mer brådis än att det därför gärna får gå några dagar innan IÖ hör av sig.
Kan förresten tillägga att högtalarna missade Stockholmståget i söndags.
JeLe skrev:Mr_Ekan skrev:Ljusare pissgul. Gärna påkletat av Nattlorden.
//Ekan
Är det "han" nattlorden som har de "sköna" gröna!![]()
![]()
![]()
Jävlar vad fula de är!![]()
Nattlorden skrev:Det är Hetsporrens tråd och han har sett dem IRL, så man kanske skall utmana ödet om en kommentar.
guru skrev:UrSv skrev:Hetsporren skrev:Han har tydligen inte tid att lyssna av sin svarare/ringa mig i alla fall...
Ja, eller så inser man snabbt att han får typ 5000 mail per vecka och förmodligen ett par hundra samtal/meddelanden och inser då lätt att han kanske inte hinner med att lägga 184 timmar per dygn på det eftersom det är en omöjlighet att lösa? Snabbt drar man då slutsatsen att man inte kan lasta honom för det och ringer ett par gånger till tills man fått tag i honom direkt? Man kan väl knappast förvänta sig svar inom två dagar?
Kaffekoppen skrev:Hetsporren!
Såg du mitt PM om alternativ transport?
Hetsporren skrev:Japp, det har jag. Minns knappt hur de såg ut, det var annat trevligt som gjorde störst intryck på mig den gången (läs: whiskey-samlingen/föreläsningen) och jag hoppas kunna göra ett återbesök vid tillfälle.
Angående finishen så låt mig säga så här: Om du, mike34 och Affald skulle skicka in era piP:ar till en piP-skönhetstävling, så skulle nog ingen vinna...
Så här såg "fuktskadan" ut..Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster