Moderator: Redaktörer
Jag tror den ser väldigt lika ut som i14s sånär som på några mått kanske.
Almen skrev:Såga av en pi60 strax under baselementet, så har du en i14.
profbd skrev:samt att jag har ett elände med pengar som hamnar på hög Wink
Erik skrev:
För mig vore den optimala lösningen om någon skulle kunna skänka mig ett par pi60 som jag kan såga av eftersom jag inte lider av problemet med pengar på hög.
phon skrev:Erik skrev:
För mig vore den optimala lösningen om någon skulle kunna skänka mig ett par pi60 som jag kan såga av eftersom jag inte lider av problemet med pengar på hög.
Då kan jag tänka mig att överta resterna och bygga ett par pi46 av ....
Erik skrev:Avsiktlig knotterlack?
En center gissar jag.
Erik
Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
Wolfie skrev:Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
Jag skulle nog rekomendera att du ger fanken i att ändra några mått alls.
De ser ut som de gör utav en anledning... Design följer funktion, de är
således inte designade alls för att vara utseendemässigt snygga.
Funktionsmässigt är de grymt snygga
Baronen skrev:Varför göra en låda lika stor som pi60 men bara använda lika stor volym som i14 ? Du vinner ju bara på att använda hela volymen och då kan du ju lika gärna göra pi60 direkt.
Erik skrev:Jag sitter redan och knåpar på hur man skulle kunna bygga en toksnygg i14.
Hur lång leveranstid är det på byggsatserna helt utan låda?
Erik skrev:Vilka mått kan ändras på en INO-högtalare utan att man förstör de humanakustiskt anpassade egenskaperna?
MVH Erik
Siffrorna anger innervolymen!
Erik skrev:Tack för klarläggandet ingengör Öhman,
några dagars leveranstid, det sätter fart på kreativiteten.
Om man jämför i14 och pi60, är deras delningsfilter designade för baffel som fortsätter under baselementet resp baffel som slutar under baselementet?
För en i14 skall baffeln alltså sluta under baselementet eller är det den tillbakadragna baffeln som ställer till problem?´
Att ställa i14 på en basmodul är mao inte att rekommendera?
Jag antar att detta inte direkt är kopplat till högtalarens humanakustiska proportioner, men kan man läsa om vad det innebär någonstans?
RG skrev:Siffrorna anger innervolymen!
Ok, tack.
MVH Erik
IngOehman skrev:Jag antar att detta inte direkt är kopplat till högtalarens humanakustiska proportioner, men kan man läsa om vad det innebär någonstans?
Är osäker på vad begreppet humanakustiska betyder. Berätta, så jag kan införliva det i min egen vokabulär! Är det en synonym till psykoakustiska?
iö skrev:Krasst sett kan jag förstå dem, för mellanmodeller har inte samma förutsättningar att kunna bli riktigt bra högtalare, eftersom det bara finns ett mycket litet antal "humanakustiska proportioner"*. Dessa kan man av fysikaliska/psykoakustiska skäl inte nå i en mellanmodell.
IngOehman skrev:Humanakustik är om man (s)er på det etymologiska nämligen "läran om
ljudet i relation till människan", och där inkluderas lämpligen såväl
psykoakustiska som domestiska dimensioner. Alltså allt som har med
människan och ljudet att göra.
Kaffekoppen skrev:Ja, du cyklar friskt., men det är fint väder så det är okej
Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Här är vädret ypperliggt.
Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Vet inteNaqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Varför är det då ett annat h3 på pr60s?
Kaffekoppen skrev:Du kommer fortfarande ändrat innerdimensiner då.
Trodde förövrigt vi pratade om pi60 som högtalare. My bad
Erik skrev:Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Om jag inte tolkade iö tidigare svar fel är det ok att ställa i14 på en basmodul alternative att öka h3 från ca 15 cm till pi60 höjd. Gör man detta kommer man att behöva minska innervolymen med en mellanvägg, denna mellanvägg kan flyttas längre ner om djupet minskas.
MVH Erik
Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.IngOehman skrev:Erik skrev:Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Om jag inte tolkade iö tidigare svar fel är det ok att ställa i14 på en basmodul alternative att öka h3 från ca 15 cm till pi60 höjd. Gör man detta kommer man att behöva minska innervolymen med en mellanvägg, denna mellanvägg kan flyttas längre ner om djupet minskas.
MVH Erik
Det är ok att ställa i14 på ett 50 cm högt stativ, eller att ställa dem på 50 cm höga basmoduler.![]()
I båda fallen blir deras akustiska höjd samma som för pi60.
Vh, iö
Kaffekoppen skrev: Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.
phon skrev:Kaffekoppen skrev: Det där svarade inte på frågan om man kunde öka h3, dvs göra i14 lika hög som pi60 och kompensera det genom att göra högtalaren mindre djup. Se frågeställningen.
Utvändigt borde det fungera, fast ställ den då inte så nära väggen som det nya mindre djupet medger.
Invändigt blir det trångt för basen, (~10cm?) både rent mekaniskt och ur flödessynpunkt, plus lite nya resonanser att hantera. Det kommer säkert ljud ur den ändå.
Erik skrev:Mått som kan justeras lite enligt tycke och smak:
d1, under förutsättning att det inte resulterar i trånga passager inne i lådan och att baffeln kan placeras på avsett avstånd från bakomvarande vägg.
IngOehman skrev:Nej, sådana proportioner får den inte ha invändigt. Djupen kan på sin höjd minskas ett par centimeter.
Att förlänga lådan nedåt är ok dock. Men mycket tomlåda blir det.
Vh, iö
Erik skrev:Nu är det bara att hoppas att jag får ett manifest snart, så att mer verklighetsförankrade mått kan användas i skisser och planer.
Erik
Wolfie skrev:Vad är egentligen meningen med att bygga en i14 i en "pi60-formad låda"
Inte lika bra att köpa ett par pi60 istället på en gång o slippa bekymmret
med att konstruera om lådorna?
Jag menar delar man brant med ett aktivt filter ändå vid 80 Hz så spelar
det ju ingen roll om lådan är portad eller sluten?
En portad låda kan väl ändå inte ha märkbart högre grupplöptid vid de
frekvenserna?
Så mycket mått hittar du inte i Manifestet, ungefär de du bollat med möjligen.
Erik skrev:Var kan jag få tag på inner och yttermått för pi60, i14 och i16?
Kan någon av baslådorna göras med samma fotavtryck som i14 och 50 cm höjd?
Erik
Naqref™ skrev:Kaffekoppen skrev:Iom att h3 är viktigt faller möjligheten att ändra d1 eftersom det skulle alternera innervolymen.
Varför är det då ett annat h3 på pr60s?
IngOehman skrev:Ja det stämmer.
Erik: Om du köper i14 utan kabinett så ingår en ritning på kabinettet, och vill ha dem på något annat sätt, det vill säga i någon specialversion, så sätter vi oss ned och diskuterar hur du vill ha dem. Jag hjälper dig, efter bästa förmåga, att få fram en ritning som du blir nöjd med.
Du berättar vad du vill, och jag kan redogöra för olika utformningars eventuella nackdelar. Vissa utformningar kan ge fel allvarliga så till den milda grad att jag helt avråder från dem, medan andra kanske ger försumbara till små fel. Då kan du lättare ta ställning till det hela, och jag kanske till och med kan komma med några förslag som du gillar men inte ens tänkt på, vem vet.![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster