Moderator: Redaktörer
Zipp skrev:Svante, har du koll på vilken periodtid som IÖ använder för sin sin2-puls?
Zipp skrev:Problemet med rumsekona kan man väl komma undan om man bara använder sig av någon eller några halvperioder av fyrkantvågen?
IngOehman skrev:Att använda mätsignaler som fyrkantvågor eller dirac-pulser eller liknande signaler med oändlig bandbredd, är inte optimalt.#
<snip>
#Fast det beror förstås vad man vill visa. Vill man studera förstärkares tendenser till instabilitet i olika reaktiva laster är fyrkantvåg en utmärkt signal att använda.
IngOehman skrev:*Jag har en sådan PCM-version av den, och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
Kan du förklara varför du inte får första notchen
vid 10 kHz, trots att du ställt in en pulslängd om
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Zipp skrev:Har någon sett eller själv mätt upp detta för pi60s?
Svante skrev:IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Det beror på att Tone avrundar pulsens längd till hela sampel. Under rutan med tiden ser man den verkliga tiden som man får: 0,2083 ms eller tio sampel.
Ingvar Skrev:
Jag har en sådan PCM-version av den , och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
BertilAlving skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:En sak förbryllar mig...
prexis 200 us?![]()
Vh, iö
Det beror på att Tone avrundar pulsens längd till hela sampel. Under rutan med tiden ser man den verkliga tiden som man får: 0,2083 ms eller tio sampel.
Så är det när man använder digital utrustning inom mätteknik, man blir begränsad till de variabelvärden som digitaltekniken dikterar (om man inte har oändligt hög samplingsfrekvens förståss, och dito bitdjup).
grannilsson skrev:Ingvar Skrev:
Jag har en sådan PCM-version av den , och om någon som kan sådant (alltså vet hur man gör nedladdningsbar fil av den) har lust att tillgängliggöra den här på faktiskt som en fil, är det bara att säga till (070 - 523 32 32).
Jag tror att jag har den någon stans, jag vet att den var tillgänglig en natt, då Morellos högtalare behövde den,för att testas i hans konstruktionsarbete, undra om det inte var du Ingvar som levererade den till honom mitt i natten
är det Ok att lägga ut den här, om jag lyckas.
Vh Göran Nilsson
Ps. Ino_02sin2.wav tor jag den heter
lilltroll skrev:Hehe
Ja att fönstra rätt är inte lätt.
Öhman, om jag vänder på frågeställningen. Om du tar kvoten mellan den oredigerade pulsen samt den redigerade för varje samle, hur ser det fönstret ut?
Svante skrev:Grejen är väl just att man inte vill ha ett vitt spektrum, det betyder ju att hälften av energin ligger över 10 kHz. En avrullning mot högre frekvenser gör att egenskaperna vid lägre frekvenser "syns" tydligare om mna tittar på oscilloskop. Tex de runt delningsfrekvensen.
Svante skrev:Det är väl lite just beteendet runt delningsfrekvensen som Ingvar vill visa när han kör pulsen genom sina pi60.
Svante skrev:...vilket i sin tur belyser att pulstitt på oscilloskop bara visar en liten del av det som man kan se i en tonkurva (och om man ska vara petig, kompletterad med en faskurva).
Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....
Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln.![]()
![]()
Hur stort är rummet?
Haakan_W skrev:Svante skrev:
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum...
tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall
Haakan_W skrev:Svante skrev:
tänk att mätningen bara går till knappa 50hz många rum brukar vara relativt raka till iaf 40hz som i detta fall
Zipp skrev:Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
Det ser nämligen väldigt rakt ut för att vara i basen och i rum... Trots de många dB-na på y-axlen. Jag brukar säga till mina elever att det är spöstraff på att ha 100 dB på y-axeln.![]()
![]()
Hur stort är rummet?
Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig
Rummet mäter ca 5.8 x 5.5 x 3.1 m.
Zipp skrev:Haakan_W skrev:Svante skrev:
Har sett att utseendet under 33Hz varierar lite med var i rummet jag mäter medans frekvenser över 33Hz varierar enormt mycket. Hur kommer detta sig?
Svante skrev:Zipp skrev:Svante skrev:Hmm, det är inte så att Tombstone sa ifrån att det var överstyrt på ingången? Linjen ligger också väldigt nära 0 dB, vilket är överstyrningsgränsen om man inte har flyttat på kurvan i Y-led.
![]()
Hur stort är rummet?
Jag har flyttat upp kurvan till 0dB strecket. Jag har provat att överstyra några mätningar så jag vet hur det kan se ut då. Jag får med skam ta emot spöstraffet map Y-axelns skalning, fy på mig
Rummet mäter ca 5.8 x 5.5 x 3.1 m.
Ah, där stod det ju.
Måtten ger resonanser vid 29,7 33,8 45,0 55,6 59,5 ...Hz. Vid 30 Hz ser man inte mycket, men vid 34 händer något lite.
Är dörrarna till rummet stängda?
Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?
Svante skrev:Zipp skrev: Är det någon annan som har märkt detta eller är jag den ende?
Ja, triggning är det absolut vanligaste problemet med Tombstone. Det finns en sida som beskriver hur den ska ställas in och det är verkligen viktigt att man har förstått hur det funkar innan man litar på resultaten.
Blir det fel med triggningen så ger det just en förskjutning i sidled.
http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm
Zipp skrev:Om det är fel på triggningen så borde väl olika svep med samma frekvenser också bli olika?
Zipp skrev:Här kommer skärmdumpen på Settings. Jag kanske ska informera att "felet" i x-led bara är ca 1 Hz.
Finns det någon manual som beskriver "Spectral tilt" och "Frequency corr.." m.m?
phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.
phon skrev:Hur blev 33,8 Hz till egentligen?
Zipp skrev:Haakan_W skrev:med den skalan på axlarna säger mätningen ingenting....
Vad är det du inte får fram ur ovanstående graf förutom att jag valt ut ett "intressant" frekvensområde?
För mig så säger den en hel del, tex att denna lyssningsposition är högst olämplig när jag kan får ett betydligt bättre resultat vid en annan lyssningsposition.
IngOehman skrev:
Nåja, säger ingenting och säger ingenting...
Svante skrev:phon skrev:Det går bra att trigga med t.ex. 1000Hz triggsignal fast du mäter nere i basen. Själva triggsignalen behöver inte ligga inom mätområdet.
Javisst! Däremot funkar inte "test sync" om inte 1000 Hz ingår i svepet.
mike34 skrev:Just det. efterlyser "test sync" i valbart intervalltvå inmatnings fält. Tack på förhand.. om det går.. tack i alla fall för bra program. Alla ropar yippie hemma när jag kör det,, nästan alla.
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:
Nåja, säger ingenting och säger ingenting...
den säger ingenting eftersom mätningen ser så konstig ut...för det första är den för "kort" man vill se lite mer peakar och dalar för att se vad för problem det är...
för det andra så ser det väldigt konstigt ut som svante säger eftersom det är spikrakt före dippen....om det är mätfel eller...helt enkelt längre mätning
eller skulle du nöja dig med den mätningen?
IngOehman skrev:
Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.
Vh, iö
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:
Vid högre frekvenser än så är det (i normalstora rum) oftast avsevärt svårare att få tonkurvan att bli rak.
Vh, iö
precis, det var ungefär dit jag ville komma....de flesta rum har ganska rak kurva upp till 30-40hz och därmed säger mätningen ingenting mer än att det kommer en dipp runt 38hz (tror jag det var utan att kolla igen)
jag menade på att det vore bättre göra en mätning för hela basregistret (speciellt mycket högre än 150hz vore väl onödigt eftersom vi vet att pi60s har väldigt rak tonkurva)
+ 50db på y-axeln så säger en mätning så mycket mer om helheten....nu med denna mätning är vi ju precis uppe i det hörbara området mer eller mindre
IngOehman skrev:I praktiken ser jag dock ingen annan nackdel än just tiden det tar att se hur kurvan är, om upplösningen är tillräckligt god för att man skall kunna avläsa kurvan med tllräckligt precision, trots extra stor spännvidd på Y-axeln. Och igen - om man vill visa en dipp på -100 dB så förslår inte 50 dB på Y-axeln.![]()
lilltroll skrev:
Förhoppningsvis tar testet inte så lång tid så att vi måste kompensera för den naturliga 'urladdningen' av motormagnetenPå en 50-100 år så hinner Bl minska något.
Så när som att klockan på ditt ljudkort går rätt så blir mätningen tämligen exakt.
IngOehman skrev:Det vill säga - jag protesterade mot påståendet att mätningen på grund av vald skalning "inte säger någonting", när jag tycker det är uppenbart att just ingen information alls gått förlorad på grund av valet av en "ickeoptimal" Y-axelskala.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det vill säga - jag protesterade mot påståendet att mätningen på grund av vald skalning "inte säger någonting",
Vh, iö
Zipp skrev:Han nu mätt pulsresponssvaret från en sin2 puls med Pi60s.
Som synes så ser det inget vidare ut jämfört med vad IÖ brukar visa. Jag har varit väldigt noggrann med mikrofonplaceringen så det borde inte vara det problemet. Jag kör med en mikrofon med beteckningen Denon DM-S305. Vet inte om det kan vara micken som inte håller måttet eller om det kan vara något fel på högtalaren.
Zipp skrev:Han nu mätt pulsresponssvaret från en sin2 puls med Pi60s.
Som synes så ser det inget vidare ut jämfört med vad IÖ brukar visa. Jag har varit väldigt noggrann med mikrofonplaceringen så det borde inte vara det problemet. Jag kör med en mikrofon med beteckningen Denon DM-S305. Vet inte om det kan vara micken som inte håller måttet eller om det kan vara något fel på högtalaren.
lilltroll skrev:Hur ser det ut i frekvensdomänen?
Det händer någonting runt 6 kHz verkar det som (ringning med en periodtid på ca 160 us)
norman skrev:Zipp skrev:Han nu mätt pulsresponssvaret från en sin2 puls med Pi60s.
Som synes så ser det inget vidare ut jämfört med vad IÖ brukar visa.
Jag mätte på mina pi60 och där fick jag samma resultat som hos Ingvar.
lilltroll skrev:Hur ser det ut i frekvensdomänen?
Det händer någonting runt 6 kHz verkar det som (ringning med en periodtid på ca 160 us)
Zipp skrev:Efter denna enkla simulering med ideala högtalarelement så blir man sugen på att göra lite bättre simuleringar med bättre modeller av högtalarelementen. Nu undrar jag om någon vet var man kan hitta info om hur överföringsfunktionerna (gärna i Laplace-transform) ser ut för typiska bas resp. diskantelement. Ännu bättre skulle vara att få IÖs modeller av Pi60s element rakt av (vet inte om detta är företagshemligheter). Har blivit informerad av IÖ att baselementet plus filter är av femte ordningen (om jag kommer ihåg rätt).
Zipp skrev:Svante skrev:Ok, men vad är det för diameter på mikrofonen? Kan du ta fram en linjal och mäta?
Max diametern = 53mm
Diametern där "konan" slutar = 49mm
Zipp skrev:
Zipp skrev:Efter denna enkla simulering med ideala högtalarelement så blir man sugen på att göra lite bättre simuleringar med bättre modeller av högtalarelementen. Nu undrar jag om någon vet var man kan hitta info om hur överföringsfunktionerna (gärna i Laplace-transform) ser ut för typiska bas resp. diskantelement. Ännu bättre skulle vara att få IÖs modeller av Pi60s element rakt av (vet inte om detta är företagshemligheter). Har blivit informerad av IÖ att baselementet plus filter är av femte ordningen (om jag kommer ihåg rätt).
lilltroll skrev:Zipp skrev:Efter denna enkla simulering med ideala högtalarelement så blir man sugen på att göra lite bättre simuleringar med bättre modeller av högtalarelementen. Nu undrar jag om någon vet var man kan hitta info om hur överföringsfunktionerna (gärna i Laplace-transform) ser ut för typiska bas resp. diskantelement. Ännu bättre skulle vara att få IÖs modeller av Pi60s element rakt av (vet inte om detta är företagshemligheter). Har blivit informerad av IÖ att baselementet plus filter är av femte ordningen (om jag kommer ihåg rätt).
Du kan ju börja med att skriva överföringsfunktioner utifrån TS parametrarna av den elektriska impedansen. Att ta sig över till ljudtrycket är lite värre. Om du skippar talspoleinduktansen så kan du nog få fram något. Där är dessutom lite lättare att mäta på den elektriska sidan, för du har inte flerdim. utbredning där som i luften om du ska jämföra modell och verklighet.
Svante skrev:Så här blir det i det förenklade fallet utan talspoleinduktans och baffelsteg...........................................................................
Zipp skrev:Svante skrev:Så här blir det i det förenklade fallet utan talspoleinduktans och baffelsteg...........................................................................
Tackar så mycket Svante. Kom på att man kan modellera allt i matlab så slipper man räkna så mycket![]()
Ett litet exempel:
s = tf('s');
z1 = r1 + s*L1 + 1/(s*C1);
Wolfie skrev:Man kan ju (om man har tillgång dvs.) använda simulink i Matlab.
Då har man ju i princip en kretssimulator där man kan sätta valfria överföringsfunktioner
i "lådorna".
Tycker Simulink är jäkligt smidigt
Wolfie skrev:Plätt lätt, en 4:e grads ekvation bara![]()
Svante o Lilltroll: Har ni provat att få fram överföringsfunktioner för
högtalarelement genom att bygga ARX-modeller som är adaptiva?
I teorin (i alla fall i den elektriska domänen) så skulle det ju räcka att ta
fram ett stegsvar för elementet för att kunna simulera överföringsfunktionen
väldigt nära verkligheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster