iP i hylla?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BootCut

iP i hylla?

Inläggav BootCut » 2008-03-14 00:10

Hej,
Jag hade tänkt att investera i ett par iP + ProfundusP-2. Det blir lite trångt på ena väggen och funderar på om man kan ha den ena iP:n i en hylla (se bild). piP fårutgöra referens för storleken. Givetivs får den plats men hur påverkas ljudet? Jag antar att jag får dämpa hela det hyllplan där iP ska stå. Annars är det väl risk att otrevliga reflexer och kanske även resonanser uppstår? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Bild
By bootcut

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-03-14 04:57

Ska iP'n ersätta fjärrkontrollerna? Isåfall skulle jag vinkla hyllat litet. Dämpa alla närliggande angränsande ytor hårt och sedan se om jag kan höra skillnad mellan höger och vänster kanal. Har du piP nu så kan du ju testa själv innan du springer in i problemen...

Det jag skulle vilja är att högtalaren står så pass öppet in mot den andra högtalaren, upp mot luften samt mot den yttre väggen som möjligt. Om man dämpar högtalarväggen ordentligt och ställer högtalaren så fritt som möjligt i skåpet så bör det kanske kunna funka. Men jag vill inte säga något innan jag sett mycket mer av rummet och hört mycket mera musik spelats i det.

Man vill ju placera vänster och höger högtalare så lika som det bara går, så länge det går. Går det inte? Nej då måste man lyssna sig till det bästa alternativet!

Lycka till.
admin

Användarvisningsbild
BootCut

Inläggav BootCut » 2008-03-14 19:29

Ja, de ska iaf ersätta fjärrkontrollernas plats :) Ser ut som jag behöver damma hyllan...
Givetvis kan jag ställa höjden på hyllplanet så att det blir rätt. Men du menar att du hade vinklat hela hyllan i sidled? Räcker det inte om man vinklar högtalaren? Det syns kanske inte så tydligt på bilden, men precis framför hyllan är det en dörröppning. Där alla sidoreflexer försvinner.

Jag tycker också att det borde funka om man dämpar tillräckligt bakom och sidan om den andre (högra) högtalaren och dessutom dämpar i hyllan. Men jag ska testa med mina piP.

Tack!

Återgå till Wänner af Ino