Känslighet?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Brunnsbo

Känslighet?

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-29 15:00

Har funderat på detta med känslighet. Om man läser specifikationen på olika högtalare brukar det stå vid x V så får man ut Y dB. Varför tycker jag då att mina piP som har på pappret lägre känslighet än andra högtalare får fram mer detaljer, jag tycker att skillnaden mellan det som spelas lågt och högt i ett stycke kommer fram bättre eller är det dynamik jag pratar om? Jag får förvisso vrida på lite mera på volymratten mär jag spelar piP för att få samma volym än mina andra högtalare vilket borde tyda på att känsligheten är lägre. Vad är det som avgör hur en högtalare klarar av att förmedla högt/lågt ljud vid samma volym? Detta tycker jag är mycket viktig parameter, att det blir "tyst"/lågt när det är det och samtidigt brassar på ja när det kommer igång. Detta får mig även att fundera på "snabbheten" i en högtalare, hur definierar man det? Tycker även detta är mycket viktigt, om anslagen inte kommer/stoppar på momangen upplever jag att det blir tråkigt. Häger dessa saker ihop? Går det att läsa ut dessa kvaliteter på pappret?
Vet inte om jag lyckas förmedla min funderig på ett vettigt sett men det är ett försök.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-29 16:25

I regel tycker man att ett distorderat ljud låter högre.

Ett distorsionsfritt (och därmed utan dynamikkompression) högtalarljud brukar man tycka låter "lägre".
Mundus Vult Decipi

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-29 20:59

Du menar alltså att jag spelar piP högre än vad jag tror pga. lägre distortion och får då ovan nämda fördelar?

Användarvisningsbild
Slagverket

Inläggav Slagverket » 2008-04-29 21:02

Du skulle ju faktiskt kunna göra ett oventenskapligt med möjligen fingervisande test mellan dina 805N o piP med din dB mätare!!! Spela båda och kolla när du tycker det låter ok respektive illa och se vad dB mätaren ger för utslag... Borde vara ganska lätt att testa hos dig som du har det nu?? Eller är jag ute o cyklar??
We are born naked, wet & hungry; then things get worse... (i28, Ys-2, piP, CR80s)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-29 21:56

Slagverket skrev:Du skulle ju faktiskt kunna göra ett oventenskapligt med möjligen fingervisande test mellan dina 805N o piP med din dB mätare!!! Spela båda och kolla när du tycker det låter ok respektive illa och se vad dB mätaren ger för utslag... Borde vara ganska lätt att testa hos dig som du har det nu?? Eller är jag ute o cyklar??

Mm, vill du göra det med en någorlunda stationär signal (så att det blir lättare att läsa av mätaren) med ett spektrum som musik, så kan du ladda ner och bränna

http://user.faktiskt.io/svante/svampbrus/snutt100000.wav

...till en CD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-30 09:16

Brunnsbo skrev:Du menar alltså att jag spelar piP högre än vad jag tror pga. lägre distortion och får då ovan nämda fördelar?

Skulle tro det.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
johanu

Inläggav johanu » 2008-04-30 10:26

i skrev:I regel tycker man att ett distorderat ljud låter högre.

Ett distorsionsfritt (och därmed utan dynamikkompression) högtalarljud brukar man tycka låter "lägre".

Tycker grannarna också att det låter lägre?
Jag är rädd för att de i slutändan tycker tvärsom eftersom man tenderar att spela på högre volym med lågdistad anläggning.

//Johan
Allmänt HiFi-nojjig och nyfiken.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-04-30 11:24

johanu skrev:

Jag är rädd för att de i slutändan tycker tvärsom eftersom man tenderar att spela på högre volym med lågdistad anläggning.

//Johan

Man kan inte tillfredställa alla ! :D
Mundus Vult Decipi

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-04-30 13:12

johanu skrev:

//Johan

Jag bor på landet, kan spela hur högt jag vill hela natten :)

Återgå till Wänner af Ino