Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är
det lättare att berätta om likheterna, som är dessa:
Det ungefärliga utseendet, den grundläggande krav-
specen, den ungefärliga storleken.
Vh, iö
kris10an skrev:IngOehman skrev:Skillnaderna är nästan alla ingående delar. Därför är
det lättare att berätta om likheterna, som är dessa:
Det ungefärliga utseendet, den grundläggande krav-
specen, den ungefärliga storleken.
Vh, iö
Tack för svar! Hur skiljer de sig ljudmässigt, om kravspecen är liknande för bägge? Vilka ljudmässiga fördelar finns med 60s alltså?
IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.
kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges
norman skrev:Glöm inte att kolla vilken "årsmodell" det är på högtalaren om du skall köpa begagnat. Senaste pi60 är väl t.ex. en bit bättre än de tidigare.
E skrev:IngOehman skrev:Ur vissa aspekter finns det dock detaljskillnader som gör pi60s bättre även sedda ur ett icke-ljudnivårelaterat perspektiv. Men Jag tycker nog de skillnaderna är förhållandevis små ändå, och de flesta ligger nog, för de flesta, under hörtröskeln.
Det är alltså bra att ha en hög hörtröskel? Nä, jag förstod nog inte riktigt.
Har inte alla friska öron ungefär samma hörtröskel (i samma rum)?
Mvh E*
kris10an skrev:Tack för ett uttömmande svar! Anledningen till frågan är att ett par 60 och 60s dykt upp till försäljning begagnat, men med en prisskillnad på ca 16000 kr. Eftersom jag vet med mig att jag brukar ha svårt att höra skillnader på olika förstärkare, cd-spelare etc så kan det möjligen vara så även i detta fall, iaf om skillnaderna är så små som uppges
RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
IngOehman skrev:Hur kul är det att ha hifi-apparater om man inte räknar in hur kul det är att använda dem (spela musik)?
Inte ett dugg tycker jag*. Därför ser jag inget skäl att räkna in andra faktorer än vilket behov av prestanda man har, och vilket investering som är rimlig i förhållande till redan gjorda investeringar och den musiklyssning man tänker ägna sig åt.
subjektivisten skrev:RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
Ja, plus en hel del andra saker. i28 vs i32s
RMA skrev:Skillnaden på 4db,gäller den även mellan i28 & i32s?
RMA skrev:Varför fick inte piPs laminerade lådor?
RMA skrev:Fanns det inget att vinna eller var det för knepigt att få till dimensionerna?
IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?
Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.
Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
För den som har 2500 fonogram i samlingen kostar ett par pi60s 1 krona per CD för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger innan man slutar spela dem för alltid. 1 krona kanske är en rätt försumbar merkostnad?
Men har man bara 320 fonogram i samlingen blir dock redan ett par pi60 en rätt rejäl merkostnad för varje CD, som kostar 5 "högtalarkronor" för varje gång man spelar dem, om man spelar dem 20 gånger var, någonsin.
Kort sagt - ju större musiksamling man har, desto dyrare högtalarsystem går att motivera. Det tycker i varje fall jag.
Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare?
[slrt]
kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?
johanu skrev:Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.
Skulle ju faktiskt räcka med en låt som man vill lyssna på dagarna i ända.
Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.
andershelin skrev:kris10an skrev:Hur mycket är ett par begagnade pi60 av senare modell (2006) värda i andra hand? Vad är ett rimligt pris att betala alltså? Vad kostar de nya?
1: Vad de är värda kan bara du avgöra.....
2: se 1
3: 31.700:- i industrilack, 24.300:- byggsats (industrilack), 21.100:- byggsats (rå MDF), 17.800:- (lösa element+ deln.filter+ritning)
Dessa priser enligt prislista 2008/12
Sen skall det till SD-fötter (500:-) och ev.lackering. Riktigt snygga socklar för omkring tusenlappen.
Anders
johanu skrev:Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:Kanske är det förnuftigaste argumentet för endera modellen att relatera det till skivsamlingen?
Så du gillade min förklaring till varför jag skulle ha en fetare stereo? Eller hade du också tänkt i dom banorna tidigare?
[slrt]
Men är det inte viktigast hur mycket man lyssnar på sina skivor. Antalet kan ju vara rätt ointressant.
Skulle ju faktiskt räcka med en låt som man vill lyssna på dagarna i ända.
Kostnad per lyssnad minut blir ju den samma oavsett hur mycket man har lagt ut på musiken, endast lyssningstiden är intressant.
andershelin skrev:Det här tror jag är ett fynd......
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5800
Har dock lite dålig koll på om det finns någon modell senare än 2006.
Jag tror mina gick på strax under 24 med lack, sd-fötter och socklar. Då köpte jag byggsats i rå-mdf. Inköpta 2008
IngOehman skrev:Slarti: Jag har inte sett vad du skrivit i frågan, är det något liknande? Ja, jag har tänkt i dom banorna alltid.
IngOehman skrev:All glädje med har av anläggningen är ju en del av det värde som man får tillbaka av att använda den.
IngOehman skrev:
johanu: Njae... Jag relaterade ju till antalet fonogram GÅNGER antalet spelningar av vart och ett av dem. Missade du det?
Vh, iö
andershelin skrev:Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....
Anders
Kaffekoppen skrev:Tycker personligen att prisskillnaden bara är motiverad för de riktiga entusiasterna som har sett över akustiken.
andershelin skrev:Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....
Anders
m_persson79 skrev:andershelin skrev:Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....
Anders
Hmm.. Inget illa menat men, är du ute efter subjektivt tyckande?
Anser du frågan besvarad nu?andershelin skrev:m_persson79 skrev:andershelin skrev:Känner att orginalfrågan inte besvaras riktigt.....
Anders
Hmm.. Inget illa menat men, är du ute efter subjektivt tyckande?
Nej, men svaret på: "Pi60 eller Pi60s" kan ju inte var hur mycket olika mäniskor lyssnar på musik och hur många fonogram de har...., eller??
Anders
Kaffekoppen skrev:Subjektivt tyckande i okända miljöer efterfrågas alltså.
Jag anser mig inte ha hört dem var och en i en miljö som gör att skillnaderna mellan dem framträder. Jag har inte hört en fullrangehögtalare prestera bättre i någon miljö.
Du svarade inte på frågan om du var nöjd med svaret avseende de tekniska skillnaderna, fast det kanske inte var intressant alls. Det framstår som om det undras över det i ursprungsinlägget.
Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?
Almen skrev:Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter (mer än att bli övertalad att köpa pi60). Det är väl bara att boka tid i källaren för lyssning? Ingen annan än du själv kan bestämma...
Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?
När jag väl varit i källaren och lyssnar var det bara att börja spara. Men det är bara mina erfarenheter. Det finns (hör och häpna!) de som varit i källaren utan att senare köpa.
Angående pi60 kontra pi60s - om du tvekar så köp pi60.
Almen skrev:Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?
.
kris10an skrev:Almen skrev:Jag är inte riktigt med på vad du är ute efter (mer än att bli övertalad att köpa pi60). Det är väl bara att boka tid i källaren för lyssning? Ingen annan än du själv kan bestämma...
Jag har lyssnat på B&W 801D, Wilson Watt Puppy, Mårten Coltrane Supreme, Audiovector värsting, Respons Grand Artist, TAD storhetsvansinne, och inget (förutom möjligen B&W) har varit i närheten i pi60 vad gäller naturlighet, dynamik, upplösning och... sa jag naturlighet?
När jag väl varit i källaren och lyssnar var det bara att börja spara. Men det är bara mina erfarenheter. Det finns (hör och häpna!) de som varit i källaren utan att senare köpa.
Angående pi60 kontra pi60s - om du tvekar så köp pi60.
Aha, ok, verkar vara en bra högtalare med andra ordDu har rätt, vill nog bli lite övertygad. Eftersom det verkar vara några stycken här som har en pi60/s så tänkte jag det vore intressant att höra varför de valt just den. Men det har alltså sin förklaring i att man går och lyssnar på den, baxnar och sen vet man att det är den man vill ha?
![]()
Bland de andra högtalare du räknar upp är den ju dessutom väsentligt billigare så dessa andra är egentligen inga alternativ för mig även om så vore att de skulle vara bättre vid en jämförelse under samma förutsättningar och miljö.
johanu skrev:
...
Nej då, det fattar jag att du gjorde, men själv lyssnar jag på mina pi60 nästan all min vakna tid då jag är hemma. Många timmars lyssningsglädje blir det.
...
//Johan
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?
Därför 95% kommer sitta att fundera "hur hade det varit med pi60s". Visst kostar det extra pengar men det kan man säga mellan piP och pi60 med, men slår man ut det på 10-15 år så blir det 166-111 kr extra i månaden.
Kaffekoppen skrev:subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?
Därför 95% kommer sitta att fundera "hur hade det varit med pi60s". Visst kostar det extra pengar men det kan man säga mellan piP och pi60 med, men slår man ut det på 10-15 år så blir det 166-111 kr extra i månaden.
Ok, jag känner ingen som har pi60 som funderat så, utan de har vägt många aspekter mot varandra, men du kanske har rätt.
Jag känner personligen ingen som varit missnöjd med pi60 eller bytt mot något annat (förutom succesivt övergått till delat system).
Efter senaste uppdateringen är pi60 helt enkelt en så bra högtalare att jag har svårt att tro att mer än nio av tio skulle ens fundera på att byta överhuvudtaget när den väl är i drift hemma - snarare en av tio - då kanske framförallt hoppa över pi60s och välja ett delat system.
Undrar hur försäljningssiffrorna är mellan modellerna...
subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.
subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl?
Rydberg skrev:Nä det stämmer inte, jag hade ett par svarta pi60s innan jag fick mina pi60s i körsbär. Båda hade b88x-baselementet.
paa skrev:subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.
Hade dom senaste versionen av pi60 innan dom bytte?
Britt-Gunnar skrev:men hade inte du och en kompis svårt attt skilja pi60 och b&w803 vid en direkt jämförelse?
IngOehman skrev:Men om de är super-duper-mycket bättre då?
Vad jag försöker säga är bara att jag råder dig att lyssna på så många högtalare som möjligt innan du bestämmer dig för något. Lyssna på den du tror på mest, sist. Då kan du ju ta beslutet med ordentligt med lyssningserfarenhet i bagaget.
(Eller märka att du blir positivt överraskad och kan köpa något innan du hört den du trodde mest på mest - eller att du måste söka vidare efter att du hört den du trodde på mest. Men oavsett hur det går med det, så är det en strategi som gör att du slipper du bli missnöjd med det du till sist väljer, eftersom den leder till att du köper något du blir nöjd med.)
Men oavsett hur det går, så lägg upp en stretegi att lyssna på många alternativ INNAN du bestämmer dig, så slipper du bli missnöjd med att du finner att du behöver göra det.
Den som vill komma och lyssna på Ino-högtalare behöver ju dessvärre i regel vänta en tid innan det finns plats att komma och lyssna, men den tiden kan man ju använda till att lyssna på så mycket annat som möjlgt, så att man vet vad det finns för alternativ.
Vh, iö
Almen skrev:Britt-Gunnar skrev:men hade inte du och en kompis svårt attt skilja pi60 och b&w803 vid en direkt jämförelse?
Njae... Jag har lyssnat på pi60 kontra 804 en gång, och då var det i och för sig slående hur lika de lät i många avseenden, men att de inte skulle gå att skilja... Har jag sagt det?
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Varför skall man köpa pi60s om man har råd?
Almen skrev:Stefan hade gamla pi60.
Jag velade enormt mycket innan jag bestämde mig, men när jag hörde om uppdateringen 2006 och insåg hur bra redan pi60 låter så var det inte så svårt. Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.
paa skrev:Almen skrev:Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.
Ja, det är ju lätt som en plätt att fålla lite draperier...
kris10an skrev:Tänkte att andras erfarenheter också kunde vara intressanta, det är ju inte helt lätt att provlyssna alla möjliga högtalare i en bra miljö (hemma), så om någon redan tagit sig besväret så...[...]
E skrev:kris10an skrev:Tänkte att andras erfarenheter också kunde vara intressanta, det är ju inte helt lätt att provlyssna alla möjliga högtalare i en bra miljö (hemma), så om någon redan tagit sig besväret så...[...]
Är ditt hem den bästa miljön att provlyssna högtalare i? Eller är det bättre
att besöka de tillverkare som verkar intressanta?
Mvh E*
Almen skrev:paa skrev:subjektivisten skrev:Ja, så tänker jag själv (därför alla trådar om i64s). Rydberg hade väl pi60 innan han skaffa pi60s väl? Stefan gick väl också från pi60 till pi60s.
Hade dom senaste versionen av pi60 innan dom bytte?
Stefan hade gamla pi60.
Jag velade enormt mycket innan jag bestämde mig, men när jag hörde om uppdateringen 2006 och insåg hur bra redan pi60 låter så var det inte så svårt. Känns som att mellanskillnaden i sådana fall kan läggas på rumfix.
kris10an skrev:Tja, eftersom jag ska använda den hemma och inte hos tillverkarendet blir ju svårt att åka till B&W och övriga tillverkare för att provlyssna i vilket fall som helst. Men visst jag förstår din poäng, det blir svårt att höra en högtalares fulla potential om den inte spelar i en optimal miljö.
profbd skrev:gå och köp ett par pi60 och sluta gnata
har en sketen bussförare råd med ett par i28:or
måste en spårvägare ha råd med ett par pi60
fridefors skrev:profbd skrev:gå och köp ett par pi60 och sluta gnata
Måste den? Vet inte hur många barn du försörjer men jag har iaf inte ens råd med de beggade för 22 000 kr som finns ute nu:(
fridefors skrev:profbd skrev:gå och köp ett par pi60 och sluta gnata
Måste den? Vet inte hur många barn du försörjer men jag har iaf inte ens råd med de beggade för 22 000 kr som finns ute nu:(
Kanske inte så lätt att tjäna pengar på att smuggla sprit till Norge som spårvägare...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster