Novis om Ino-basar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Novis om Ino-basar

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-03 11:31

Är det Peerless SLS original i Ino's olika subbasar (8"/10")?

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2009-03-03 11:43

Alla element i IÖ's olika högtalare inkl. basmoduler är såvitt jag vet byggda enligt hans egna specifikationer.

Så svaret på frågan blir nog nej, men någon som är hundra får gärna svara.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-03-03 11:55

spuj har helt rätt, svaret är nej.

De kan se snarlika ut vissa standardelement, men de skiljer sig rätt
väsentligt.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-03 19:57

Jag skulle nästan drista mig till att säga att de snarare ser identiska ut än snarlika... Därav frågan. Plus att jag har SLS-10:or "på lager" som väntar på att få komma i funktion.

Men ok, då tror jag att jag vet (att det inte är original).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-03-03 21:20

Vad är det grundat på? Att korgen eller någon annan yttre del ser likadan ut? Innanmätet kan vara helt annorlunda!

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-03 23:38

Såvitt jag vet är såväl upphängning som motorsystemet ändrat från den tillverkare han använder sig av. Kommer inte ihåg på rak arm vem som gjort dem men de är iallafall inte standard.

Sedan beror det nog på vilka basar du menar? I senare pi60 är det såvitt jag vet en Vifa-bas, konstruerad av Öhman. De större basarna har jag inte koll på fast jag har prof.X basarna som jag inte har kikat närmare på.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2009-03-05 11:34

Prof. X-basarna är det också Vifa som tillverkat om jag minns rätt.

Har starkt för mig att det står Vifa på de X-basar jag har i alla fall.

Men vem som tillverkar dem kan säkert variera också
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-03-05 12:01

W104 är tillverkad av Peerless men vem bryr sig egentligen då Vifa och Peerless bara är olika varumärken inomsamma företag.

Det är inte ett standardelement i den bemärkelsen att det består av de komponenter som Peerless har valt för elementen att säljas fritt till var och en. Därmed inte sagt att det inte består av deras standardkomponenter. ;) Elementen kan se som byggsatser där man har standardbitar som man man kan byta lite som man vill. Lite som en byggsats med lego. Man kan ha olika varianter på spiders, magneter eller membran men det går att välja lite fritt mellan vilka av dessa standarddelar man vill och vips så har man ett specifikt OEM-element. :D

I fallet med p-X basen skulle jag gissa att IÖ har valt att byta ut magneten mot en större och spidern mot en lite mjukare samt sett till att talspolen lindades lite annorlunda (just talspolen är nog den komponent som kan specialbeställas enklast). Tillverkningsmässigt är det inget hokus pokus men det ska man inte bekymra sig för mycket över. Så länge grundråvarorna är bra så är det ju kockens förmåga att para ihop dom som storheten ligger i för det resulterande slutmålet. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-03-05 20:33

Tack alla, för input i frågan. Jag var mest nyfiken på om mina SLS-10:or skulle passa rakt av i någon Ino-konstruktion. Självklart anade jag att så inte var fallet och att IÖ säkert lagt mycket tid och omsorg kring anpassning av elementen för att få till bästa möjliga prestanda - respekt!

Det blir till att satsa på säkra kort - sluten låda med Linkwitz EQ-kompensering.

Återgå till Wänner af Ino