Moderator: Redaktörer
MattiasKarlsson skrev:Ring Ingvar nu, skatteåterbäringen kommer ju nästa veckan
PojkenMedTur skrev:Finns ett par till på hifimagasinet, en äldre modell med basporten en bit upp i lådan. Låter dessa märkbart sämre än de nuvarande med basporten på "rätt" plats? Baselementet är uppgraderat till nya modellen och köper jag denna så uppgraderar jag nog diskanten också.
norman skrev:PojkenMedTur skrev:Finns ett par till på hifimagasinet, en äldre modell med basporten en bit upp i lådan. Låter dessa märkbart sämre än de nuvarande med basporten på "rätt" plats? Baselementet är uppgraderat till nya modellen och köper jag denna så uppgraderar jag nog diskanten också.
Jag köpte ett par äldre (-93) med basporten högre upp. Uppgraderade nästan direkt med nya element (lite fräsjobb behövdes för att baselementet skulle passa). Man får en ny port med, men den är ju enklast att sätta i samma hål som den gamla.
Att porten sitter högre upp gör att man får lite mer högfrekvent skräp ut ur den, det går att lösa genom att lägga dit lite dämpmaterial i botten på lådan.
Med dämpmaterial i botten tror jag det är svårt att höra skillnad på portplaceringen, därför har jag ännu inte orkat flytta den...
PojkenMedTur skrev:Är förresten inte pi60 redan fyllda med dämpmaterial i botten?
PojkenMedTur skrev:Jag ringde för en månad sen ungefär och kom överrens med en kille i gävle om att få köpa hans pi60. Sen dess har det varit jättesvårt att få tag på honom och idag meddelar han att han ångrar sig ang. försäljning.
Nu sitter jag här med ett extremt pi60-sug och inga högtalare.
...
Johan_Lindroos skrev:Pojkenmedtur:
Vanliga pi60 har numera såpass lika prestanda som pi60s så jag skulle hellre rekomendera den. Vill du ha något "värre" så är det delat system som du bör gå på. Däremot kan pi60 + bs60 vara en mycket intressant kombo. Torde väl kosta som "bara" ett par pi60 signatur. Då får du mer kapacitet i basregistret. -> Ger veklig merprestanda som kan höras, istället för laminerade väggar som förmodligen inte hörs någon skillnad på (förutom "knacktestet" då...).
shifts skrev:Här är bilden på delvis skymda i14 som stod i KK:s lägenhet:
Basmoduler byggda med Bremenelement. Så fint.
Edit: Hoppas inte MagnusOstberg misstycker att jag lånar bilden. Isf. tar
jag bort bildlänken.
MattiasKarlsson skrev:Köp i32s nu då. Den är ju inte större än pi60 och du kan spela ganska högt utan basmoduler. För egen del känns mellansteg som dyra saker.
_Fredrik_ skrev:Ja jäkligt fint alltså!
Ända haken med i14 är att det blir så in i helvete mycket mer pengar, med basmoduler, filter och i mitt fall även två slutsteg, min receiver har inte main in.
Jag noterar att många placerar sin moduler på rad eller höjden och väldigt nära varandra. Får man verkligen ut maximalt av fördelen av många bashögtalare då, dvs får ordning på rummets ev resonanser?
MagnusÖstberg skrev:Tackar!
Det ggår faktiskt precis lika bra att göra med piP. Jag spelar sällan starkare än piP klarar av över 80hz...
Mina är placerade så just för att fixa bummlet i basområdet. Önskar förövrigt att det såg ut sådär hemma just nu... blir städning imorgon!
Hos mig spelar inte i14 längre._Fredrik_ skrev:Ja jäkligt fint alltså!
Ända haken med i14 är att det blir så in i helvete mycket mer pengar, med basmoduler, filter och i mitt fall även två slutsteg, min receiver har inte main in.
Jag noterar att många placerar sin moduler på rad eller höjden och väldigt nära varandra. Får man verkligen ut maximalt av fördelen av många bashögtalare då, dvs får ordning på rummets ev resonanser?
MagnusÖstberg skrev:Du har ju redan köpt dem, så vad spelar våra kommentarer för roll?
Vitt är snyggt!
DVD-ai: Jag hade inte råd att köpa loss dem. Det var anledningen. Det kan sluta med vaaaad som helst som toppar framöver.
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle inte betala extra för att de var monterae av Öhman, så titta på priset av monteringskitt i rå mdf.
Du verkar ju vara en sådan som mer handlar med feel-good-känslan än logiken och sådanna personer fungerar inte min logik på. Kanske är ni många nog för att hålla uppe priset.
Det är ju rätt svårt att kontrollera själv...MattiasKarlsson skrev:Tycker priset är okej. Jag skulle verkligen ge mer för en högtalare som Ingvar själv monterat än någon annan har gjort det. Det skulle ge mig mer feelgood och efter sett flera felmonterade pip på forum så skulle gärna slippa dom tankarna. Lycka till
Nattlorden skrev:Har man sån ekonomi går man väl på pi60es ?
screen skrev:Jag tycker du gör rätt som köper dessa. Listpriset ligger på 54:-KKr för färdigmonterade i industrilack. Socklar 1250:- + 500:- för dämpkuddar = 56K:- i runda slängar.
Jag gissar att du kommer att bli nöjd om dessa är av senaste snittet och inte för gamla.
Om man blir nöjd med något så grämer man sig inte för de pengar man lagt ut, men det är mycket värre tvärtom.
Ställ dom så att dom kommer till sin rättvisa och jag gissar att du kan komma att bli euforisk över vad dom presterar.
Grattis ! Och njut bara...
Du kommer inse att du använder mindre effekt än du tror.PojkenMedTur skrev:Fast jag känner mig lite dum i mitt slutstegsköp, signatur ska ju kunna må bra av upp till 600w också =/
Nattlorden skrev:SP-331 tyckte jag lät helt ok på den tiden jag lyssnade på slutsteg. Troligen lite färgat åt det "musikaliska" hållet, men inte så mycket att jag störde mig på det. Så det är nog helt ok för din del.
rexq skrev:Folk har blivit tokiga. Man kan spela så man blir vräkt med ett par piP, dock lite klena i basen. pi60 är perfekta lägenhetshögtalare tillsammans med en 100 glada watt.
MattiasKarlsson skrev:Nja, man kan ha lite olika krav på ljudtryck
rexq skrev:Visst är det kul med ljudtryck. Skulle jag bo i villa skulle jag fylla ett rum med basmoduler men i lägenhet är mer än pi60 bortkastade pengar tycker jag om man skall respektera sina grannar.
MattiasKarlsson skrev:Absolut inte. Jag har många gånger spelat högre än vad pi60 klarar av och man får inte glömma att delat system är så mycket mer kapabelt i basen. Tunga låtar med Infected och pi60 kommer krokna rätt tidigt.
rexq skrev:MattiasKarlsson skrev:Absolut inte. Jag har många gånger spelat högre än vad pi60 klarar av och man får inte glömma att delat system är så mycket mer kapabelt i basen. Tunga låtar med Infected och pi60 kommer krokna rätt tidigt.
Det kan jag hålla med om men när man spelar så att pi60 kroknar är man en egoistisk och dålig lägenhetsgranne.
PojkenMedTur skrev:rexq skrev:MattiasKarlsson skrev:Absolut inte. Jag har många gånger spelat högre än vad pi60 klarar av och man får inte glömma att delat system är så mycket mer kapabelt i basen. Tunga låtar med Infected och pi60 kommer krokna rätt tidigt.
Det kan jag hålla med om men när man spelar så att pi60 kroknar är man en egoistisk och dålig lägenhetsgranne.
Är en trevlig feel-good-känsla att veta att man kan iaf, samma känsla som skillnaden mellan att äga pi60 och pi60s
MattiasKarlsson skrev:Deras inspelningar är kassa, så det är nog det du hör.
MattiasKarlsson skrev:Tja, det kan vara slutsteget som inte orkar. Testa annan musik som är bättre inspelad på samma ljudnivå.
PojkenMedTur skrev:agalloch - the white gick visst att spela svinigt högt iaf :)
edit: fast kanske inte riktigt när det blev lite fler instrument samtidigt---
MattiasKarlsson skrev:PojkenMedTur skrev:agalloch - the white gick visst att spela svinigt högt iaf :)
edit: fast kanske inte riktigt när det blev lite fler instrument samtidigt---
Testa Yello - Planet dada (spår 14, remixen) eller några Infected mushroom.
Mycket rock och dyl är dåligt inspelat så det går inte att spela så högt. Rage against the machines första går att spela rätt högt utan det låter illa, testa den.
MattiasKarlsson skrev:Jodå, du lär kunna fixa en 95-100 dB vid lyssningplatsen iaf.
blacklabel skrev:Kan du inte slänga upp ett par bilder? alt. uppdatera ditt album på MHB
PojkenMedTur skrev:MattiasKarlsson skrev:Jodå, du lär kunna fixa en 95-100 dB vid lyssningplatsen iaf.
Förutsatt att jag fixar större förstärkare antar jag.
Håller ögonen öppna efter Nad 208, rotel 1090 och liknande...
Britt-Gunnar skrev:PojkenMedTur skrev:MattiasKarlsson skrev:Jodå, du lär kunna fixa en 95-100 dB vid lyssningplatsen iaf.
Förutsatt att jag fixar större förstärkare antar jag.
Håller ögonen öppna efter Nad 208, rotel 1090 och liknande...
annars kanske detta kan vara av intresse
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=18822
du borde dock kunna pruta ner det en hel del då den enär 6 år gammal detta är ju lite fult tucker jag "Nypris idag ca 36 000 DKK, 54 500 Sek." vem köper från Danmark i nuläget, mitt Bryston skulle ju kostat 100kkr därefrån istället för de 65 jag gav från Norge.
MattiasKarlsson skrev:Ser jäkligt tajt ut där mellan högtalarna. Går det att dra ute vänste högtalare mer på sidan vid seriös lyssning?
PojkenMedTur skrev:Denna borde göra ljudet ganska mycket bättre va?
http://www.blocket.se/stockholm/Ryamatt ... ?ca=11&w=1
Tengil skrev:PojkenMedTur skrev:Denna borde göra ljudet ganska mycket bättre va?
http://www.blocket.se/stockholm/Ryamatt ... ?ca=11&w=1
Ingvar sade
1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt.
2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.
3. Ha mycket grejor på väggarna.
4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför.
5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom.
Sedan säger han vidare
Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.
Vh Christer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster