Niklas; ja, jag tycker det. Vad ska jag annars skriva? Att jag tror det?
I ett "bra och känt rum" (mitt eget, förra boende) så hade jag pre 2006. Hade en kille över som skulle köpa dem av mig och var över med pengar i näven. De skulle säljas eftersom jag nyss flyttat ihop med tjejen och jag tänkte jag skulle ha mindre högtalare. Men - sambo som kom hem mitt i transaktionen tyckte vi skulle behålla dem... ...så de blev kvar.
Han som skulle ha dem köpte istället nya och en månad senare kom den killen över och vi körde en lyssning på nya vs gamla. Det var en helt öppen lyssning där vi lyssnade på först ena, sedan andra paret. Svårt att höra någon väsentlig skillnad till en början.
Sedan spelade vi med en ny på ena sidan och med en äldre på andra sidan och sedan växlade vi sidor på dem. I början kände jag mig lika nöjd med mina pre 2006 men när vi körde med en av varje så hörde jag att den nya diskanten var mer högupplöst. Lite klarare helt enkelt. Då bytte vi plats på dem (från vä till hö eller tvärtom) och återigen hörde jag att den nya diskanten var mer högupplöst. Med en av varje inkopplad var det ingen svår sak att plocka ut diskanten även om man blundade och inte visste vilken sida som var vilken och lät den andra personen koppla in och ur valfri sida till ny/äldre.
Då började det bli mer intressant och vi körde lite mer komplex musik. Vid det laget tyckte jag att skillnaden var hörbar men att bas/mellan lät väldigt lika varandra. Dock så kunde man efter inlyssning på ett par partier även detektera att den nya basen var mer artikulerad - så även den kunde jag "plocka ut" vid lyssning. Även om man kan tillskriva det att då jag hörde vilken sida som var den bättre diskanten så upplevde jag basartikulationen som tydligare från den sidan.
Således tycker jag att jag hörde skillnad. Inte en jätteskillnad men dock hörbar. För min del handlade det inte om prestige - jag skulle ju helst sluppit uppgradera mina, speciellt var jag förtjust i diskanten som satt i mina men det var bara att inse att den nya är bättre. Först tänkte jag att jag bara skulle bytt diskanterna men sedan när jag hörde skillnaden på basartikulationen (som jag upplever som stramare på den nyare basen) så tyckte jag att det var lika bra att byta bägge, speciellt eftersom filtret måste bytas.
Hoppas det svaret var mer koncist.