Nedgradera till iP?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Nedgradera till iP?

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 12:01

Jag var egentligen hyfsat nöjd med mina piPs förut, jag uppgraderade till pi60 (som råka bli s) för att jag skulle kunna spela på högre volymer.

Nu sitter jag här med mina pi60s och tycker inte att ljudet är så väldigt mycket bättre vid pip-volym än pip, mitt rum är väldigt kasst och jag hyr i andra hand så planerar inte att fixa rummet så mycket bättre.

Satte upp en jättetjock gardin och köpte en rätt stor matta men hjälpte inte såvärst.

På högre volymer så blir ljudet ansträngt så är inte sugen på att lyssna jättehögt.

Det som däremot är väldigt mycket bättre är filmtittning, här märker man en jättestor skillnad.

Funderar på att sälja mina pi60s, borde inte vara några problem att få tillbaka vad jag betalade för dem, och köpa iP plus basar.

Finns bilder på mitt rum i presentationsavdelningen för de som inte har sett det, Kommer flytta bort skrivbordet till där det stora bordet står nu mellan fönstren och sätta upp en 46-52"-tv på väggen. Planerar att kolla mer på film i höst än jag planerar att lyssna på musik...

Blir då massa funderingar:

1: Är iP _bättre_ på något ljudmässigt sätt än piP om man har basmoduler.

2. Verkar det vara en bra ide öht?

3. borde jag satsa på pp2 eller px2?

4. Vilka förstärkare klarar att dela vid 80hz? Är det någon större skillnad i kvaliten på delningsfiltret på olika stärkare?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-18 12:31

När jag skaffade prof-x till pi60 så blev ljudet alldeles förträffligt (basstöd kopplade som prof-x ). Nu kan man spela starkt och rent utan att det låter ansträngt. Mycket mysig tung, djup, fyllig, ren bas! Med basen från prof-x blev det som att hela systemet låter renare rakt igenom och angenämare att lyssna på.
Jag kan tänka mig att Pingvinlakrits på forumet har upplevt samma sak om man läst hans inlägg. Han gick väl från pi60 & basstöd till i16s och prof-x om jag inte har läst fel under åren.
i14 och prof-x skulle nog vara det du verkar söka efter? Kanske. :)

(ursäkt att du inte fick några svar på dina specifika frågor. Men det låter som om du kanske inte riktigt fått ut max ur pi60s. Eller också upplevs de kanske av dig inte så mycket bättre än piPs helt enkelt. Bra för ekonomin. :) )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 16:25

Undrar om inte flummis aka. Hum skulle kunna uppgradera en pip till en drömpip med lite slangar och annan bröte.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-07-18 19:56

Varför vill du byta ner dig till iP från pi60s? För att ha råd med basar eller för att de är för stora i ditt boende. Jag skulle nog behålla pi60s om det går. Det är ju en högtalare att ha livet ut, dumt att byta ut den om det endast är för något temporär orsak. Om du vill ha basmoduler så skulle jag spara tills man har råd. Så jag är långt i från övertygad att det är en bra ide.

Eftersom du redan har konstaterat att piP är lite små för dig så skulle jag satsa på profundus X som basar. De är en bättre match för pi60 om du vill dela dessa. Jag har precis som mrGaskill delat av pi60 med bassystem, i mitt fall Infra-X6. Jag är väl på väg mot de större topparna, i28 eller större, men har inte ännu bestämt mig eller sparat ihop pengarna. Det ger en en prestanda vinst då pi60 lyfter de inte behöver spela de lägsta frekvenserna.

I princip alla hemmabio receiverar har ju filter för att dela vid 80Hz, då behöver man bara skaffa ett extra slutsteg för basarna. Nad har en fördel då de har möjlighet att använda de inbyggda slutstegen även om man senare skaffar ett externt filter.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-18 22:16

HumFlum, kom över hit. Här finns några mycket fjolliga lådor att ironisera över. Du gillar ju det. Kom hit och spela dum ett tag så hjälps vi åt. :D

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-18 22:42

Jag hade fått för mig att du skrev saker med glimten i ögat. Men så verkar det inte vara.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 22:51

wayfarer skrev:Varför vill du byta ner dig till iP från pi60s? För att ha råd med basar eller för att de är för stora i ditt boende. Jag skulle nog behålla pi60s om det går. Det är ju en högtalare att ha livet ut, dumt att byta ut den om det endast är för något temporär orsak. Om du vill ha basmoduler så skulle jag spara tills man har råd. Så jag är långt i från övertygad att det är en bra ide.

Eftersom du redan har konstaterat att piP är lite små för dig så skulle jag satsa på profundus X som basar. De är en bättre match för pi60 om du vill dela dessa. Jag har precis som mrGaskill delat av pi60 med bassystem, i mitt fall Infra-X6. Jag är väl på väg mot de större topparna, i28 eller större, men har inte ännu bestämt mig eller sparat ihop pengarna. Det ger en en prestanda vinst då pi60 lyfter de inte behöver spela de lägsta frekvenserna.

I princip alla hemmabio receiverar har ju filter för att dela vid 80Hz, då behöver man bara skaffa ett extra slutsteg för basarna. Nad har en fördel då de har möjlighet att använda de inbyggda slutstegen även om man senare skaffar ett externt filter.

Jag vill byta ner mig för att jag har givit upp ambitionerna att i detta rum kunna spela jättehögt och bra och nu ändrat ambitionerna till att det ska låta utmärkt på vanliga nivåer samt låta bra vid filmtittande/tvtittande.

Kan sälja min utrustning för samma som jag köpt det för så ser inte varför jag skulle behålla nåt bara för att "jag kan ha det resten av livet". I framtiden vill jag säkert ändå ha ett större delat system bara för att det verkar så roligt :)

Njuter mer av musiken i mina hörlurar inkopplad i benchmarken har jag kommit på, de är även väldigt förlåtande så komprimerad modern musik upplevs låta utmärkt :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-18 22:53

Flint: Nu får du fan ge dig. Du är verkligen genuint otrevlig. I mitt tycke ska
sådant upprepat beteende utan något som helst syfte rendera en avstängning.
2021 maj på Spotify

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-18 23:07

Då jag själv sålt mina pi60 nyligen till förmån för delat system, och då jag dessutom har ett par iPs + basmoduler så vill jag flika in lite:

Fick höra mina pi60 i ett kalt, men ganska stort rum med låg takhöjd och det framkommer vilken stor potential högtalarna har, de är fantastiska. Så är det ju inte där jag bor nu och jag höll i mina pi60 ganska länge för att jag hade hoppats finna en lösning där de fick vara kvar, men inte i vägen. Men till slut klippte jag navelsträngen och det kändes mest kul att få höra dem i ett rum som kan bli jättebra med lite fix.

Mitt lilla system med iPs, cr80s och basmoduler räcker mycket långt. De är ju klart lättplacerade och det blir ju lite mulligare än med enbart piPs samt att man lättare kan rumsanpassa det hela.

Jag tycker idén med nergradering inte är helt fel, rätt sak på rätt plats är ju inte alltid den bästa produkten totalt sett. Fast jag skulle kalla det sidogradera. ;)

Har du råd att satsa på i14 samt delningsfilter med prof X så är det ju en fantastisk kombination, men iPs i ditt tillfälliga boende vore ju smutt samt att du kan behålla allt (delningsfilter och prof X) om du sedan ska köra större toppar, typ i14/i16/i28 etc.

:)

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-18 23:10

Jag skulle föreslå i16s, så har han precis som pi60s fast delat system.
För ett trollfritt Faktiskt: Ignore är din vän :)
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 23:11

Stor skillnad med ino-delningsfilter kontra sämre delningslösningar?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-18 23:14

MK: bra idé (jo, jag är nöjd med mina ;) )

Pojken Med Tur: Jo, skillnaden är såpass stor eftersom anpassningsmöjligheterna tillhandahålles med filtret i stor utsträckning. Det är dumt att snåla in på den detaljen eftersom en stor del av vinsten och möjligheterna ligger i filtret.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-18 23:18

Men det är def. px man ska köpa förutsatt att man har plats på golvet och 3000kr mer i plånboken oavsätt även om man skulle köra iP?

Placerar man dem ovanpå basmodulerna isf eller måste man ha stativ till dem?

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-07-19 00:12

Först vill jag nog förklara lite bättre varför jag tycker du skall behålla pi60 även om jag håller med om att det finns en väg till mycket välljud med ett delat system. Det är bara krångligare men även flexiblare att få ordning på.

Du säger att du troligen kommer använda anläggningen mer till film. Ett mycket enkelt hemmabiosystem är just pi60 och 6 st a2. Det blir inte enklare än så och det låter mycket bra. Visst har man ett bråkigt rum eller vill spela på nivår där basen skall kännas i hela kroppen så är det kanske inte tillräckligt. Men i de flesta rum går det att få ordning på detta system med relativt begränsade och enkla åtgärder. Nu vet jag inte hur långt ditt andra hands kontrakt är, men om du skall flytta inom halvår så är det faktiskt inte så lång tid och du verkar inte lida av systemet, bara att det kanske inte presterar det bästa för tillfället.

Ett delat system ger ju fler möjligheter att trixa och anpassa. Dessutom kan ju ett mindre toppsystem göra frontarna mycket mer lättplacerade där de behöver stå för att låta bäst. Dessutom har det ju rent utsendemässiga kvaliter. Dock är det ju i slutändan dyrare, med behov för två slutsteg och CR80s filtret (för full flexibilitet som Pingvinlaktris skriver) om man använder de flesta receivers som försteg och eventuell surroundkanalsförstärkare. Sedan är det ju krångligare att ställa in för det finns mycket fler frihetsgrader att klanta till. Det kräver helt enkelt mer kunskap för att få ut allt.

Sedan beror det ju mycket på hur man värderar saker som enkelhet i förhållande till prestanda och hur mycket trixande och experimenterande man är villig att göra.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 02:04

Prof X är mycket kapabel, om du har plats på golvet för två av dem, lådorna är på ca 90L. Jag valde en mindre lösning och prutade på kapaciteten.

iP vill ju stå på ca 60cm höjd (samma diskanthöjd som piP har med rätt stativhöjd som för piP är ca 50cm) men att ställa dem på modulerna vet jag inte om det blir bäst. Modulerna kan ju hamna lite varstans i rummet och de får stå där de integrerar bäst med rummet, i bästa fall "dolt". iP placerar du ju där de lämpligen hamnar.

pi60s är nog en av världens bästa golvare, det blir jag bara mer övertygad om ju fler tyngre/dyrare konkurrenter jag hör. Men att få någon av världens bästa golvare att komma till sin rätta är ju inte helt enkelt. I mitt fall så fick jag inte till det med pi60 efter flytt - och då har jag hört dem under gynnsamma förhållanden så jag vet vad de kan prestera. Och det är fantastiskt.

Kan man komma till ett läge där man klarar sig utan delat system så håller jag med Wayfarer: pi60s räcker och blir över tycker jag. Enkelhet i all sin prakt. Men får man det inte att funka så kan ju delat system fungera mycket bättre.

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-19 02:15

Idag bottna jag Y-2. Så ljudtryck är väldigt individuellt skulle jag vilja påstå.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-07-19 02:22

PMT:

Det kan ju faktiskt vara så att Ino kanske inte riktigt är det du egentligen vill ha...

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-19 02:28

Det jag undrar är om han försökt vända och testa olika ställen att ha högtalarna på. Det kan ju göra en stor skillnad.
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-07-19 08:23

MattiasKarlsson
Bäste herr Favoritkyckling. Skaffa dig bashorn. Då kan du spela för hela huset med bara 25W. Med 400W skulle du kunna få hela kommunen att häddbanga.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-07-19 11:02

KarlXII skrev:PMT:

Det kan ju faktiskt vara så att Ino kanske inte riktigt är det du egentligen vill ha...

Bild
Befogad fråga tycker jag. Däremot kan jag verkligen rekommendera delat system, stod inte heller ut med jätte stora pi60 som bara lät sådär.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-19 11:06

_Fredrik_ skrev:

Bild
Befogad fråga tycker jag. Däremot kan jag verkligen rekommendera delat system, stod inte heller ut med jätte stora pi60 som bara lät sådär.

Problemet är ju som sagt inte att de låter dåligt, alla (6st icke hifi-nördar) mina kompisar som lyssnat säger att det är de bästa ljud de hört i sitt liv. Problemet är att de inte låter så bra som jag mentalt förväntar mig när jag tittar på dem ^^

Skulle ju kännas bättre att om det lät lika bra fast det stod två mjölkpaket-stora högtalare där istället :)

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-07-19 11:38

PojkenMedTur skrev:
_Fredrik_ skrev:

Bild

Problemet är ju som sagt inte att de låter dåligt, alla (6st icke hifi-nördar) mina kompisar som lyssnat säger att det är de bästa ljud de hört i sitt liv. Problemet är att de inte låter så bra som jag mentalt förväntar mig när jag tittar på dem ^^

Skulle ju kännas bättre att om det lät lika bra fast det stod två mjölkpaket-stora högtalare där istället :)
Exakt så tänker jag, det känns lite omodernt att ha ett system som tar upp massa plats i rummet som inte motsvarar i ljudpresentation. iP är coola som fan.
Hifi Is Great Everyday

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 20:13

Våga gå emot strömmen...

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-19 20:16

pingvinlakrits skrev:Våga gå emot strömmen...

Har lagt upp en annons på mina pi60s nu iaf så får vi se vad som händer.

px > pp iaf om man har plats?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-19 20:40

prof P räcker mycket långt och matchar iP finfint. Spar ju lite plats också.
prof X ger ju lite uppgraderingssäkerhet då de även matchar ett par pinnar uppåt, ex i14, i16s och i28 där man. Men, det finns exempel där folk klarat sig finfint med "bara" prof P med i14.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 11:40

Bas var ganska roligt när jag kolla på film upptäckte jag så kommer säkert vilja ha aningen större basar i framtiden än pp2, px4 eller px6 kanske?

Ringde öhman nu och beställde iP + px2 i stockholmsvitt (inte helt 100 men tror mina pi60s är stocholmsvita och gillar verkligen färgen)

Tänker behålla mitt NAD 116 försteg, köpa cr80s, använda Rotel RB1050 för att driva iP och köpa nåt billigt slutsteg för att driva basarna.

Kommer även köpa en squeezebox, en 46" lcd samt flytta skrivbordet till mellan fönstrena.

Hur låter den planen?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 12:03

Var kommer du placera grejorna denna gång? Uppställningen på Mhb såg
något problematisk ut med två stora öppningar precis på utsidorna av hög-
talarna. Tror att bakväggen skulle vara att föredra.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 12:08

kommer ha samma placering denna gång men borde väl bli mindre problematiskt då iP är mindre beroende av väggstöd och basmodulerna är överdimensionerade och tillsammans med cr80s?

eller?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 13:09

Det beror nog på var du placerar basmodulerna. Men dörröppningarna hade
kanske dörr också? Tittade igen och då såg jag att iaf den ena hade dörr. Det
är bra :)

För övrigt är det en förjäkla trevlig liten lägenhet du har. Och med utsikt som
inte är helt oäven.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-20 13:29

Jag tycker det är galet att beställa innan du kollar upp alternativ i rummet. Sen skulle jag valt i14 över ip om jag hade bytt själv.
Insignalen ÄR referensen

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-20 13:40

Impulsivt eller spontant? Ibland är skillnaden hårfin. :)

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 14:33

MattiasKarlsson skrev:Jag tycker det är galet att beställa innan du kollar upp alternativ i rummet. Sen skulle jag valt i14 över ip om jag hade bytt själv.

Som sagt, finns inte många alternativ om jag inte ska byta vägg att ha högtlarna vid och det ska jag inte.

Sänker mina ljudtrycksambitioner de kommande 8 månaderna jag har lägenheten och har inte minsta ångest för det, musik är absolut inte det viktigaste i mitt liv utan bara ett stort plus livskvalitetsmässigt om det låter bra.

Kan ju sen sälja ip med en tusenlapp i förlust och sitter med x2 och cr80s som kan bli x4 eller x6 om jag vill köpa i32or eller i14 eller vad som nu skulle passa i nästa lägenhet. Nästa lägenhet kanske t.om blir sämre än denna och då får ju självklart iP hänga kvar....

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-07-20 15:14

Tycker ip verkar vara superbra för jobbet, jag hade tom gått på pP-2 istället för x bara för att dom inte är så "kubiga", dom kan dessutom inte vara speciellt svårsålda, tvärtom.

Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag kanske kunnat nöja mig med ip istället för i14, kanske skaffar jag ip om jag vill att högtalarna ska synas mindre.

PMT: Jag tror även iP mår bra av ev väggstöd, dessutom faller väl dom av vid 100hz vilket också talar för väggstöd?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-07-20 15:17

Varför sälja båda slutstegen om du skall köra delat system? Då behöver du ju minst 1.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 15:34

Jag kommer behålla rb-1050 till iP, säljer vincenten och nad208an och köper nåt annat till basarna.

Blev för övrigt lite nojig nu, antar att pp2 låter precis lika bra som px2 sålänge man inte spelar högre än iP klarar?

Imponationsfaktorn blir ju lite högre också om grejerna är mindre men låter exakt lika bra...

Ska jag ringa Ingvar och byta :?

Kanske ändå vill ha pY om jag köper större i framtiden??

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 16:12

Nädå, det finns en poäng med prof.X-modulerna även till små modeller som
iP/piP tycker jag, SÄRSKILT om man ska använda dem till film, vilket jag
förstått att du ska. Du har mycket headroom tillgodo dock och får passa dig
så du inte spelar sönder lilla iP.

Men det är svårt att komma ifrån att prof.X-modulerna är rätt bulkiga
jämfört med de betydligt nättare prof.P-modulerna.

Du säljer 208:an alltså? Det var värst. Den hade jag behållt, men du är
kanske orolig för att den ska gå sönder (igen)?
Senast redigerad av shifts 2009-07-20 22:10, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 16:19

shifts skrev:Nädå, det finns en poäng med prof.X-modulerna även till små modeller som
iP/piP tycker jag, SÄRSKILT om man ska använda dem till film, vilket jag
förstått att du ska. Du har mycket headroom till godo dock och du får passa
dig så du inte spelar sönder lilla iP.

Du säljer 208:an alltså? Det var värst. Den hade jag behållt, men du är
kanske orolig för att den ska gå sönder (igen)?

Behåller väl x då :)

Kanske blir sugen att flippa dit några extra bas-db på delningsfilter vid filmtittande som sagt :)

Tänkte för övrigt köpa iP med en sån där diskant-säkring..

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 16:23

Är inte så orolig för att NADet skulle gå sönder, är ju servat och genomgånget dessutom men tänkte att jag inte skulle ha användning av det på minst 8 månader? rb-1050 borde väl funka lika bra?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 16:25

PojkenMedTur skrev:Är inte så orolig för att NADet skulle gå sönder, är ju servat och genomgånget dessutom men tänkte att jag inte skulle ha användning av det på minst 8 månader? rb-1050 borde väl funka lika bra?

Det gör det säkert. Tänkte mer på det massivt goda rykte just det Nadsteget
har, med sina snudd på makalösa effektbank för pengarna.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 16:32

elakt att anväda det för att driva basarna...

:?

Men kanske borde behålla det ändå, ser ju hyfsat enhetligt ut med matchande försteg, litet rotelsteg och delningsfiltret :?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 16:40

Att sälja det kan ju ge garanterade slantar i kassan förstås. Tror inte det
kommer vara svårsålt. Hade jag haft pengarna hade jag gärna knipit det. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 16:52

Har egentligen inte behov att att frigöra kapital men känns ju rätt skönt när det står större siffror på kontot :P

Om jag säljer, vad ska jag ha istället till basmodulerna?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-07-20 16:57

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-07-20 17:45

Till basarna skulle jag satsat på ett digitalsteg, och något Rotel 1070-liknande till topparna. Varför inte göra som jag: gör dig av med 208 och leta upp ett Rotel 1075!? Det går typ på ett ut och så har man bara ett slutsteg. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 17:50

Slartibartfast: 1095?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-20 17:51

rmb-1075 och rmb-1095 är två olika slutsteg. Det förra ger 5x120 W @ 8 Ohm och det andra 5x200W @ 8 Ohm. Eller nåt åt det hållet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-20 17:59

1075 såg lite pluttigt ut. Klass D i den tro?

Edit: Nej, det verkar det inte vara, bara 1095 som är så groteskt stort.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 19:40

Jag har redan ett rotel rb-1050 som väl borde räcka hur bra som helst till topparna, sen nåt digital-steg säger ni? Bra för strömförbrukningen då antar jag?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-20 21:17

Fredrik (och Pojken med Tur):

iP:s rekommenderade placering är att frontbaffeln ska vara på samma avstånd som piP från vägg. Således ska de placeras den bit ut från dämpad vägg som behövs för att de (iP) ska få samma avstånd från väggen som fronten på piP-lådan får vid korrekt placering. Har jag fått veta av säker källa. :)

(Om de står närmare har jag för mig att de får ett oönskat tillskott i mellanbasen.)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-20 22:05

Grattis till ett förnuftigt val!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 22:10

MagnusÖstberg skrev:Grattis till ett förnuftigt val!!

Underbart att kunna göra dig nöjd också =D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-20 22:12

Det är inte omöjligt att jag kommer köra iP till 6 basmoduler själv...

De är makalösa manicker..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-20 23:34

Grindar igenom sökresultaten för "slutsteg" på hifimagasinet, mycket enklare att hitta roliga fynd om man nöjer sig med 2x100w.

Dåligt med digitalsteg och dåligt med billiga kraftfulla steg.

Vad har man för krav på basmodul-steg? Finns det de som är tillräckligt kraftfulla men som ändå inte är att rekommendera?

Hittar bl.a ett sånt här steg:

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 300-a.html

Ser ju tufft ut med separat nätdel 8)

Är detta nåt från kina?

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3960

Ser att basmodulerna är 10ohm-iga, behövs inget speciellt strömstarkt då va?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-20 23:39

Tvärtom ;)

Du behöver ett steg som levererar spänning, men inte behöver klara skitlåga impedanser. Det är rysligt smart, eftersom det med alla steg går att parallellkoppla två basmoduler per kanal utan det minsta problem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-07-21 00:05

Classic 8.0b har jag haft hemma och provat när jag hade B&W683 som frontar.

Det låter väldigt bra men jag lyckades få det att slå ifrån en gång när jag spelade mycket högt. Det kan bero på att B&W683 går under 4 ohm när man drar på eller så räckte inte 120 watt helt enkelt. Men jag sålde i vilket fall steget och det är fortfarande det enda steg jag haft hemma som jag fått att slå ifrån.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-21 00:22

Coolast vore förstås om man hitta nåt gammalt 80-tals-steg med häftiga mätare :)

Men har rätt dålig koll så om le grande cheeze pekar på nåt så köper jag :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-07-21 00:47

Hänger inte riktigt med nu, du har väl ett NAD208 som du vill sälja ? Tillsammans med dina pi60s ?

Eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-21 00:54

Förstår inte heller riktigt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 08:44

arför inte behålla NAD 208'an... ?! :?

där har du ju perfekt drivnign till dina moduler !!! :D

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-21 08:45

Jo, börjar kännas vettigt.

Blir det nån skillnad i ljudet om man driver basmodelerna med ett bättre eller sämre steg?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-21 09:57

Det blir nog bara skillnad om du väljer ett steg med hög undre gränsfrekvens, dvs till det sämre.

Får du loss 10 papp för steget borde du kanske göra som föreslagets, dvs titta på ett flerkanalsteg så du kan rensa upp hemma. Rotel 1095 för bara några tusen till fixar ju upp till 6 basmoduler PLUS frontarna...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 10:08

Jo det ä ett bar tips, om du inte vill ha kvar NAd'en och vill dessutom ha så lite prylar som möjligt, ja då tycker jag att du ska sattsa på att köpa ett kraftigt flerkanalsteg i stället och köra allting på :)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-07-21 10:42

Digitalt steg nämndes tidigare:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=4904

ICE power steg 2*150/300w för 5000:-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 13:07

cool't det slutsteget va :P

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-21 13:22

Mycket snygga! Duger de till basarna så vore det ju kalas...

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-21 13:57

Synd att jag inte har nån dyr-kabel att byta med =/

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 14:12

Jo, riktigt trevligt steg :)

men jag gilalr mina bättre... :D

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-21 14:13

DVD-ai skrev:Jo, riktigt trevligt steg :)

men jag gilalr mina bättre... :D

vad har du då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-21 14:25

Midgard Audio Oberon 6.1

8ohm: 600W
4ohm: 1000W
2ohm: 1200W

Alltså så kan man se stegen som ett steg stabilt

8ohm: 300w
4ohm: 600W
2ohm: 1200W

men som givits möjligheten att leverera ordentligt med effektev även vid höga impedanser.

perfekta till att driva moduler med.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-22 12:48

Ska jag köpa det där snygga bel canto-steget om jag får det för 3500kr?

Drar ju mindre ström och är vackrare än NAD 208, blir ljudet lika bra?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-07-22 15:09

Mina steg låter hur grymt som hälst, vet ej hur just det där steget låter dock...

Men till moduler så lär det vara hur bra som hälst :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-07-22 15:14

PojkenMedTur skrev:Ska jag köpa det där snygga bel canto-steget om jag får det för 3500kr?

Wolfie varnade för det steget i någon tråd i går.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-22 15:22

shifts skrev:
PojkenMedTur skrev:Ska jag köpa det där snygga bel canto-steget om jag får det för 3500kr?

Wolfie varnade för det steget i någon tråd i går.

jo, men att det låter dåligt fullregister behöver väl inte betyda att det låter dåligt till bamoduler?

eller?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-22 16:20

Du skiter ju i vilka råd du än får så varför bry sig när du inte ens kommenterar dem ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-22 17:02

MagnusÖstberg skrev:Du skiter ju i vilka råd du än får så varför bry sig när du inte ens kommenterar dem ;)

Du tänker på 1095 antar jag?

Googlade lite men kom inte fram till nån konkret kommentar om rådet, har det som nåt andraalternativ till att göra nåt annat korkat.

Har antagligen hela aug på mig att vela och slår kanske till om det dyker upp nåt till pangpris på hifimagasinet :)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-23 10:23

Ha lite is i magen vet jag.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-07-23 13:43

jag vill också ha iP med basar!! najs lösning. nu kör jag budget/sneak varianten med NHT toppar och DIY basar och det funkar men det hade varit naje med ett matchat system. kanske får bli så framöver.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-23 20:21

iP/s med basar är finfint. Mitt arbetsrum har ju overkill-bestyckning i dagsläget med iPs och infraP - men tanken är ju att om man framöver hamnar i större lgh/hus och det blir ett lounge-rum/tv-rum och ett bio/lyssningsrum så räcker ju iPs med basunderstöd finfint för loungeriet.

Användarvisningsbild
regent8

iPs med Profundus (a1 oxå)

Inläggav regent8 » 2009-07-23 21:36

Jag köpte en uppsättning Ips + pP2or samt a1or. Mest flexibelt av allt.
Byter nu från lägenhet till litet hus. Inga problem att ta med grejorna. Får plats överallt.
Ett problem dock jag har inte byggt ihop dem :oops:

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-23 23:05

hmmm, beställde iP och inte iPs bara för att jag var på så väldigt ekonomiskt humör =/

Kanske ska ändra till iPs iaf, gick att spela 2db högre eller var det diskanten som satte stopp oavsätt?

i5-storlek hade kännts ännu bättre även om jag inte tvekar om att detta blir smutt :?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-07-23 23:06

PojkenMedTur skrev:hmmm, beställde iP och inte iPs bara för att jag var på så väldigt ekonomiskt humör =/

Kanske ska ändra till iPs iaf, gick att spela 2db högre eller var det diskanten som satte stopp oavsätt?

i5-storlek hade kännts ännu bättre även om jag inte tvekar om att detta blir smutt :?

r5 finns fortfarande att köpa.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-23 23:27

Du funderade aldrig att testa bas-60 (eller vad den heter) till dina pi60s?
Insignalen ÄR referensen

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-23 23:49

PLakrits, Infra-P: har du mer info att ge ? Hur lågt, hur starkt , vad kostar't etc. ? :)
Iofs tycker jag prof-x2 funkar alldeles förträffligt för mina behov just nu.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-24 09:54

MattiasKarlsson skrev:Du funderade aldrig att testa bas-60 (eller vad den heter) till dina pi60s?

Jo, funderade och kom på att jag inte gilla idén.

Får 44000 för högtalarana om jag säljer, 11k för bs60 ger 55k för nåt jag inte blivit kär i och som isåfall skulle bli ganska bra men troligtvis inte perfekt.

Köper nog hellre i28or elelr i14 eller nåt om iP inte skulle duga och tycker dessutom hela processen med att byta prylar och testa olika saker är rolig!

Användarvisningsbild
MattiasKarlsson
Semesterfirare

Inläggav MattiasKarlsson » 2009-07-24 14:06

Poängen är ju att det blir ju aldrig bättre än vad rummet gör sig. Att byta högtalare efter högtalare när det är rummet/placeringen som kanske spökar är ju kanske inte så bra? Med ip så sänker du din SPL/låg dist möjlighet rejält, det vill säga att det kommer låta mer ansträngt mycket tidigare. Sen kanske du byter lägenhet om något år där pi60s skulle funka kanon.

Jag har svårt att se hur en ip + basmoduler ska ge bättre resultat än pi60s med basstöd/basmoduler. Mer än att det är billigare och mindre.
Såklart gör du som du vill men för min del så känns det som en nergradering av fel orsaker. Hoppas det fixar sig till slut :)
Insignalen ÄR referensen

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-07-24 14:22

i5 kan du slå ur hågen, diskanterna är slut. Det paret jag hade (haha, pilutta dig) var det absolut sista paret.

I mitt tycke fungerar iPs bättre än i5, antagligen tack vare stereosystemfelskompensationen. (coolt ord för korsordsfanatiker)
Han som tog över i5 fick till det mycket bra i sitt mycket udda jätterum tillsammans med profX2.
Många meter i tak var det där, typ dryga fem meter. 8O

i14 gör att man passerar gränsen upp till fantastisk återgivning och det blir en helt annan liga. Trots det tycker jag att iP/s är förträffliga och slår ut de flesta köpehifihögtalarna när de har vettigt basunderstöd.

I ditt nuvarande boende ser det ut som att iP kan fungera finfint. i14 är ju mer platskrävande men ger mer när du väl flyttar till större/bättre.

mrGaskill: är dålig på siffror, men i mitt halvöppna vardagsrum som är något större än normalt så kan de inte tävla med med dina prof X2 i ljudtryck, inte på långa vägar eftersom jag inte har fullt antal. Men rumsintegrationen blev bättre med slutna lådor och den placering som råder och tittar man på film så återges de allra lägsta ljuden fenomenalt.

Låter det bra hos dig skulle jag inte byta ut dem.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2009-07-24 17:30

Tack för det Pingvinlakrits. Alltid kul att undersöka en massa olika alternativ, men det känns som att prof-x2 ger väldigt mycket b for the b just nu. ! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-24 23:59

pingvinlakrits skrev:i5 kan du slå ur hågen, diskanterna är slut. Det paret jag hade (haha, pilutta dig) var det absolut sista paret.

Jag vet var det gömmer sig 12 diskanter... ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-07-25 00:16

MagnusÖstberg skrev:
pingvinlakrits skrev:i5 kan du slå ur hågen, diskanterna är slut. Det paret jag hade (haha, pilutta dig) var det absolut sista paret.

Jag vet var det gömmer sig 12 diskanter... ;)

Jag vill ha!

Jag får ju ändå inte perfekt stereoperspektiv i soffan då vänstra högtalaren inte kommer mycket mer till vänster än till dörrkanten?

Eller borde jag hellre vilja ha iP ändå?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-07-25 00:40

Kör med iP :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-08-04 12:30

Nu är jag tillbaka från Island och en trevlig kille kom just och hämta mina högtalare. Avslutade med att spela Jason Mraz - Im yours och det lät jättebra, hoppas inte iP blir för mycket nedgradering :(

Hoppas de inte dröjer för länge heller och nu ska jag ringa och beställa piM i turkost som jag ska driva med min benchmark-dac.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-04 13:36

de kommer bli skillnad på diskanten.... typ massor.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-08-04 13:52

blixten_no1 skrev:de kommer bli skillnad på diskanten.... typ massor.

Fick lite sådana aningar, ja, vid sista lyssningen =(

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2009-08-04 14:37

men de låter ju inte dåligt. på vanliga volymer, det är när man höjer lite mera som dom låter lite sämre.

dock så är det väldigt kul med basmoduler :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 11:51

Tängte att jag skulle väcka tråden till liv lite :)

Jag har ju beställt ett par iPs + diskant säkring, men jag har 3st frågor som jag tänkte att jag kunde ta upp här innan jag ringer och "terroriserar" Ingvar åter igen... :lol: :oops:

1: diskant säkringen, hur pass "lätt" bryter den... ?!
alltså, är det någon här som har den och som har lyckats få denna att bryta när man spelat högt, eller ska det till ganska (ordentligt) mycket innan det händer.
Den är ju till för att skydda diskanten mot att spelas sönder, men hur lätt spelas då diskanten sönder utan säkring?!
Vore kul att höra lite åsikter om detta och egna upplevelser/erfarenheter gällande dessa säkringar så man får sig ett "hum" om hur det ligger till :)

2: I manifestet så står det angivet att iPs ska kunna spela >109dB@140Hz
Och då menas det 140Hz och upp i frekvens misstänker jag då ?
Men är detta då menat som cont, eller som peak ?!
det måste vara cont va ?!

3: Och då säger vi att jag spelar 109dB cont och får en 10dB peak (en transient) vid 8KHz, bryter diskanten då tror ni? det blir ju 119dB... :?
klarar den det eller är det så att säkringen bryter mycket tidigare än så, och vid vilken effekt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-08-19 11:58

Hur som helst tycker jag du ska testa när du har sakerna på plats om du inte
fått svar innan ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-19 12:00

109dB för ett par iP kräver 2x35W. 119dB motsvarar väl 350W. Antar att du själv kan räkna ut vad som händer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 12:09

Haha, jo jag vet att det blir 350w, Grejen va bara den att jag inte tänkte hela vägen fram... (ganska vanligt förekommande fenomen... :roll: )
Och jag tängte inte på att det står 120w max effekt över 300Hz...
alltså, så kommer säkringen att slå av om den blir en 119dB peak vid 8KHz, bra, då vet jag det ! :D

haha, ibland krävs det att någon gör upp hårda fakta i ansiktet på en för att man ska se sambanden, jag skyller på att det blev lite för sent i natt 8)

Edit: alltså, ca 112-113dB borde säkringen börja bryta, vid ca 120W om jag förstått saken rätt.
Det är ju inte helt fel för dessa små krabater 8)
och jag komemr sitta ca 1m från dom också... så jag får ju ingen förlust i fråga om ljudtryck på grund av avstondet, snarare förstärkning, för det är (tyvärr) så att dom kommer att stå på ett datorbord = nära till underlaget...
Senast redigerad av DVD-ai 2009-08-19 12:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 12:13

shifts skrev:Hur som helst tycker jag du ska testa när du har sakerna på plats om du inte
fått svar innan ;)

Absolu, men jag vill ju inte råka spela sönder något... 8O
kanske inte någon annan testa åt mig... :lol:

Ne men det blir väll att jag får testa lite försöktigt...
Men ville liksom bara höra om någon fått den att göra det tidigare, och få lite olika inputt i frågan :)

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-08-19 13:53

Nu är det väl så att man lyssnar inte på musik med en db mätare i knät (ofta iaf :) ). Sitter du en meter i från kommer det säkert att räcka till.
På mina i28 så sitter säkringen i anslutningspanelen
ett bra rum!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-19 14:01

Ne men jag frågar inte om ljudnivå i dB... :(
utan om någon har lyckats med detta, alltså råkat spela så pass högt med iPs så att den klippte, och hur högt uppfattade ni det som at tdet va då, är det något som man kan "förvänta sig" hända lite då och då när man spelar musik på "halv hög" volym...
alltså 100% subjektivt :)

tängte, just detta med transienter, att om man spelar musik och så kommer en kraftig transient och så stängs diskanten av... ?!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-19 18:23

Knappast på ett avstånd om en meter... Vad är det för oväntade transienter du tänker på? Dagens utbud av musik på "konserv" innehåller sällan transienter av det slaget men du har kanske egna inspelningar av den sorten? Det är ju topplimiterat på väldigt mycket idag. Det är lärorikt att mäta den använda effekten på sin egna anläggning, det flesta blir förvånade hur lite effekt de verkligen använder. Sedan finns det en liten grupp som ska reserver för allt...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-08-20 09:06

Jag har mätt på flera av mina och andra setupper, mellan 10-30w cont/kanal (beroende på elektronik och högtalare) har jag mätt när det har varit ganska "lagom högt", och sitter man nära högtalarna så blir det så pass högt att så kommer man sällan att spela :)
Men har även varit uppe på över 100w/kanal med många högtalare så visst går det...
Och med PA högtalarna jag hade hemma förut också så va det betydligt mycket mer ändå... :lol:

Men visst är det så, när jag kommer att lyssna på musik vid datorn genom dessa, då kommer jag sällan vara över 1w cont på frontarna.
Ytterst få gånger som jag kan tänkas vara uppe på över 10w heller. Eftersom jag sitter så nära dom så blir det ju "nog högt" ändå :)

Men jag tyckte det skulle vara kul att veta och få en liten bild av vad andra tyckte/ ansåg om detta.

Transienter på 10dB är ju väldigt sällsynt, men bara för att ta ett extrem exempel :)
3-6dB är mer realistiskt...

Återgå till Wänner af Ino