B&O *ICEPower1000 moduler som driv till px-2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

B&O *ICEPower1000 moduler som driv till px-2

Inläggav sprudel » 2009-09-18 09:35

Någon som lyssnat på det här steget?
Slutsteg baserad på
B&O *ICEPower1000 moduler
500W/8ohm 1000W/4ohm

http://www.ezonaudio.se/

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-09-18 09:45

Kör inte lennartj något liknande?

Edit: Precis det han gör:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 86&start=0
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-09-18 09:46

Det står "baserat på" 1000w modulen. Det står inget om vad dom faktiskt får ut ur sitt eget monoblock.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 10:14

Overkill, bara att köra på.

Men varför itne titta på NHT Ice Power istället. Kolla med dem bara att skiten rullar på 240V också så är det ett superklipp.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-09-18 10:22

MagnusÖstberg skrev:

Överdrivet att driva px-2 med detta menar du? Vill gärna ha ett smutt slutsteg som inte producerar för mycket värme, det gör Roteln så det räcker. Känns vettigt ur enegisynpunkt med ett ICE-power. 8000kr är ju en del pengar. Man kan säkert hitta billigare saker men då blir det ju en ny spis :(

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-18 12:58

KK: Har du några uppgifter på hur pass lågt i frekvens detta NHT-steg går? Är intressant om det duger till bassteg! :)
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2009-09-18 14:17

Det där NHT steget verkar vara returer som de har gjort i ordning på fabriken igen. Det behöver iofs inte vara något problem.

De har även monoblock för $399.
http://store.nhthifi.com/A1-mono-amplif ... egory=2528
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2009-09-18 14:32

Om man är lite händig kan man ju köpa hypex-moduler på hifikit och sätta ihop ett eget steg. Tror de finns i 180w, 400w och 700w. Mudulerna är färdiga men lite pill med chassi blir det väl ändå.

http://www.hifikit.se/

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-18 15:07

Problemet (om man nu kan tycka det?) är att dessa alla steg inte har bandbredd under 10Hz. :roll:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 15:16

sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:

Överdrivet att driva px-2 med detta menar du? Vill gärna ha ett smutt slutsteg som inte producerar för mycket värme, det gör Roteln så det räcker. Känns vettigt ur enegisynpunkt med ett ICE-power. 8000kr är ju en del pengar. Man kan säkert hitta billigare saker men då blir det ju en ny spis :(
Så kan det vara, därför jag rekommenderade en blängare på NHT steget där. Effekten räcker till och du kan köra en kanal per bas om du "växer".

Känns mer prisvärt än deras monosteg.

Perfekta som bassteg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 15:21

screen skrev:Problemet (om man nu kan tycka det?) är att dessa alla steg inte har bandbredd under 10Hz. :roll:
Nej, det kan man inte tycka. Man kan inte det ;)

Så perfekta rum har ni inte att det märks. Och skulle ni ha det är det väl bara att kompensera det innan steget.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-18 19:29

Och skulle ni ha det är det väl bara att kompensera det innan steget.

Hur f____n kompenserar man för något innan steget som steget ändå inte släpper igenom? 8O
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 19:42

Stegen stendör inte vid 10hz? Tror jag 8O

Fan, det här är Morello-område :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-09-18 20:05

Till alla moduler UTOM Infra så funkar det väl bra med dessa klass-D steg,men som sagt undre gränsfrekvens med tillhörande thd var ju inte så skojigt på typ detta steg jag funderade över ett tag.

Länk: http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-1.html
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-18 20:06

nä, man är jätteförundrad över Rotels val..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-09-18 20:24

screen skrev:Hur f____n kompenserar man för något innan steget som steget ändå inte släpper igenom? 8O

Genom att förstärka signalen. Om steget t.ex. faller med 6 dB/oktav under 20 Hz, så förstärker man motsvarande (helst dock kanske inte jätte långt ner, blir lite väl hög nivå vid vissa signaler).

Ungefär som det där som det stog om i High Fidelity som någon Dansk (tror jag) kommit på. När de 'återställde' signal genom att höja diskanten. De flesta apparater har lågpass filter över 20 kHz för att inte få in massa skrot signalen i förstärkaren. Dessa filter brukar då även dämpa lite lite lite lite även under 20 kHz. Inget som direkt gör någon skada, men kopplar man flera apparater efter varandra (vilket är rätt så vanligt). Så kan det där litelitelite bli lite och då kanske det kan vara fiffigt att räta upp frekvenskurvan igen.

//Michael

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-18 21:45

Jaha, men då skall man ha koll på det också. Det låter inte vettigt tycker jag, bättre då med en logisk rak funktion även om den skulle kosta en del mer. Att hålla på å trixa med signalerna för att försöka "få rätsida" på något som från början i kedjan är "oförvanskat" är att häda ursprunget tycker jag.

Men det är klart, allt är ju relativt...
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2009-09-18 23:27

köpte precis ett ezon som jag ska driva pX-2 med i mono. Det blir nog bra. Det är i alla fall ganska litet och blir inte så varmt + har massa kraft...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-19 01:32

Vad är det ni förväntar er att få ut under 12 Hz?
Såhär kan responsen i mitt rum se ut med 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor runt om lyssningsplatsen serie+parallellkopplade till ett Ezon-slutsteg med ino cr80s+infra delningsfilter:

Bild

Det går givetvis att trimma ner stigningen under 30 Hz, men då tyckte jag karaktären på basen högre upp "stumnade" på något sätt. Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter i vilken riktning som helst ändrar sig den uppmätta responsen kraftigt mellan 60 och 300 Hz, men under 60 Hz är den praktiskt taget lika i nästan hela rummet.

Jag har ännu inte haft tillfälle att låna något slutsteg med betydligt lägre undre gränsfrekvens, så jag vet fortfarande inte om det är slutsteget, rummet (som saknar dörr mot hallen) eller högtalarna som sätter gränsen nedåt i min mätning ovan.

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2009-09-19 02:04

Hejsan...man vill väl få det så bra som möjligt,Ingvar var hos mig o mätte in mina InfraY-6 rakt till 10Hz hur han mätte detta får du ta med honom (seismografen ; : ),sedan hade han inte utrustning med sig för mer för att mäta djupare,men det kommer dom garanterat att göra (hade 3st luftventiler öppna) men men

Så riktig djupbas kräver sina "bunkrar" ; )

Sedan så var det ju det här med elektroniken,vill man gå riktigt djupt så i mina öron så verkar inte klass-D stegen levera som dom skall,men funkar till övriga basmoduler,men ni får väl prova er fram : )

Edit: stavning ; )
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2009-09-19 10:25

lennartj skrev:Jag har ännu inte haft tillfälle att låna något slutsteg med betydligt lägre undre gränsfrekvens, så jag vet fortfarande inte om det är slutsteget, rummet (som saknar dörr mot hallen) eller högtalarna som sätter gränsen nedåt i min mätning ovan.

Jag är rätt misstänksam mot mätningar under 20Hz då få mikrofoner verkar konstruerade för att ta upp signal där nere. Visst det går vä att kompensera en liten bit om man har fått den kalibrerad.

Ja, jag tycker inte man skall haka upp sig under 10Hz för det är ju extremet lite material som har innehåll där nere. Jag personligen kör inte Infra X-6 för att jag skall kunna spela under 10Hz.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-19 10:38

wayfarer skrev:
lennartj skrev:Jag har ännu inte haft tillfälle att låna något slutsteg med betydligt lägre undre gränsfrekvens, så jag vet fortfarande inte om det är slutsteget, rummet (som saknar dörr mot hallen) eller högtalarna som sätter gränsen nedåt i min mätning ovan.

Jag är rätt misstänksam mot mätningar under 20Hz då få mikrofoner verkar konstruerade för att ta upp signal där nere. Visst det går vä att kompensera en liten bit om man har fått den kalibrerad.

Ja, jag tycker inte man skall haka upp sig under 10Hz för det är ju extremet lite material som har innehåll där nere. Jag personligen kör inte Infra X-6 för att jag skall kunna spela under 10Hz.

Medhåll. Kan man spela med full nivå vid 10hz så finns det inte så mycket mening med att hänga upp sig på hur signalen beter sig vid 5hz eller så. Det följer ju lixom att klarar systemet 10hz så räcker det gissnings för resten också. Enda kruxet blir såklart att kunna spela tillräckligt högt för att det ska vara någon poäng. Men, vem skaffar ett system som spelar tillräckligt djupt utan att kunna spela tillräckligt starkt? Vore ju meningslöst.

Tycker jag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-09-19 10:50

wayfarer,
du har så rätt.
I mina förbehåll för mätningen borde jag lagt till både mikrofonen (Behringer ECM8000) och den USB-anslutna mikrofoningångens/AD-omvandlarens (UA-25EX) frekvensgång.
För egen del är jag helnöjd både med utsträckning neråt, kvalitet och kvantitet i basregistret.
Jag tror att det finns mycket få inspelningar där det skulle bli en hör- eller kännbar förbättring med ett DC-kopplat slutsteg med i övrigt minst likvärdiga prestanda som Ezon i min anläggning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-19 14:45

steveo1234 skrev:Kan man spela med full nivå vid 10hz så finns det inte så mycket mening med att hänga upp sig på hur signalen beter sig vid 5hz eller så. Det följer ju lixom att klarar systemet 10hz så räcker det gissnings för resten också. Enda kruxet blir såklart att kunna spela tillräckligt högt för att det ska vara någon poäng. Men, vem skaffar ett system som spelar tillräckligt djupt utan att kunna spela tillräckligt starkt? Vore ju meningslöst.

Tycker jag.

Mycket kloka ord det där.

Djupbasförmåga utan ljudtrycksförmåga är i varje fall till hälften bortkastat.
Det är därför jag inte säljer mindre infra-system än X-6. Jag vill ju helst att
några av de ljud som systemet alstrar, längre ned än prof.X sträcker sig (i
det fall som de finns i sådana dignitet på inspelningarna att det blir hörbart)
skall komma ordentligt över hörseltröskeln.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-19 14:48

lennartj skrev:Vad är det ni förväntar er att få ut under 12 Hz?
Såhär kan responsen i mitt rum se ut med 4 Bremenbasar i slutna 25 l lådor runt om lyssningsplatsen serie+parallellkopplade till ett Ezon-slutsteg med ino cr80s+infra delningsfilter:

Bild

Det går givetvis att trimma ner stigningen under 30 Hz, men då tyckte jag karaktären på basen högre upp "stumnade" på något sätt. Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter i vilken riktning som helst ändrar sig den uppmätta responsen kraftigt mellan 60 och 300 Hz, men under 60 Hz är den praktiskt taget lika i nästan hela rummet.

Testa att flytta mätmikofonen 1,55 meter framåt. Jag tror inte att tonkurvan
mellan 30 och 60 Hz kommer att se likadan ut där.

Det baserar jag dock bara på en massor av år gammal minnesbild av hur ditt
lyssningsrum ser ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-19 17:07

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Kan man spela med full nivå vid 10hz så finns det inte så mycket mening med att hänga upp sig på hur signalen beter sig vid 5hz eller så. Det följer ju lixom att klarar systemet 10hz så räcker det gissnings för resten också. Enda kruxet blir såklart att kunna spela tillräckligt högt för att det ska vara någon poäng. Men, vem skaffar ett system som spelar tillräckligt djupt utan att kunna spela tillräckligt starkt? Vore ju meningslöst.

Tycker jag.

Mycket kloka ord det där.

Djupbasförmåga utan ljudtrycksförmåga är i varje fall till hälften bortkastat.
Det är därför jag inte säljer mindre infra-system än X-6. Jag vill ju helst att
några av de ljud som systemet alstrar, längre ned än prof.X sträcker sig (i
det fall som de finns i sådana dignitet på inspelningarna att det blir hörbart)
skall komma ordentligt över hörseltröskeln.

Vh, iö

Bara till hälften?
Själv tycker jag att det är rätt meningslöst att kunna spela riktigt djupt om man inte kan göra det med åtminstone 4 gånger marginal. Varför det då?
Jo, om man ligger på gränsen av vad elementen klarar så är det inte en ren ton man hör utan ett hopkok av diverse övertoner mekaniskt oljud som man lika gärna kan vara utan.
Jag misstänker att jag är den största förespråkaren av rak frakvensgång ner en bit under 10hz på detta forumet och till och med jag föredrar en anläggning som inte ens försöker framför en anläggning som försöker men misslyckas.

Någon borde skapa en tabell som visar hur mycket Vd som behövs i rum med olika täthetsgrader för att klara Dolby referensnivå....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-09-19 17:29

Visst, du missförstod mig nog. (Om det inte är jag som missförstår dig
vill säga. ;))

Mitt "till hälften bortkastat", hade inget med några nivåer att göra.

Det betydde bara att det ju kan finnas flera poänger med mina infra-sys-
tem än att "hör-göra" infraljud...

Du har självklart rätt i att just DEN egenskapen är bortkastad om man inte
kommer ordentligt över hörtröskeln, men som sagt - det kan finnas andra
värden som finns kvar, även när man inte når upp över hörtröskeln med
infraljuden. :)

För protokollet vill jag dock klargöra att dessa poänger varken skall över-
drivas eller har entydig storlek. "Värdet" är ju att slippa fel, det vill säga;
när allt är som det ska är det "ingen egenskap" som vi talar om, utan det
handlar om att slippa de egenskaper som andra system gör fel med avse-
ende på. ;)

Närmare bestämt: Felen är väldigt olika stora på alternativa baslösningar.

Om man t ex jämför med ett profundus-system så är de väldigt bra på att
låta bli att ställa till med det som infra-system är bra på att inte ställa till
med. Jämför man däremot med några av de sämre baslösningar som finns
på marknaden, så kan det mycket väl vara som så att ett infra-systems
främsta företräden, är något annat än att de kan återge frekvenser långt
under 20 Hz.

Jag vet inte om jag lyckas göra mig begript... :?

Men med "hälften" så menade jag alltså att - ett system med förmåga till
utsträckning till mycket låga frekvenser - ju kan ha poänger även i andra
domäner - som är den andra halvan av deras poäng - en "poänghalva" som
är till glädje jämfört med sämre baslösningar (tänker inte på profundus-
systemen då, som exellerar även på dessa punkter)! Detta alltså även om
man aldrig spelar så mycket som en enda ton under 20 Hz på systemet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-09-19 17:36

Borde vara glasklart.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lennartj

inte för nära

Inläggav lennartj » 2009-09-19 23:35

IngOehman skrev:
lennartj skrev:Vad är det ni förväntar er att få ut under 12 Hz?

Bild

Testa att flytta mätmikofonen 1,55 meter framåt. Jag tror inte att tonkurvan
mellan 30 och 60 Hz kommer att se likadan ut där.

Det baserar jag dock bara på en massor av år gammal minnesbild av hur ditt
lyssningsrum ser ut.

Vh, iö

Nu gör jag vad jag egentligen ogillar, nämligen ett stort citat.
Ingvar, givetvis har du helt rätt i ditt påstående, men likaväl som det kan vara baserat på din minnesbild kan du ha kikat i facit, nedanstående mätning på 1 m avstånd från en av "topparna" OA52 ligger i min presentation av anläggningen sedan en vecka:

2009-09-11
Carlsson OA52.2 ovanpå OB52 på ordinarie plats.
Nivå: 0 dB-strecket motsvarar ca 100 dB

Först mätte jag mot en högtalare på 1 m avstånd i höjd och vinkel som Stig rekommenderade.
Bild
Från några hundra Hz och uppåt ser kurvan ganska anständig ut, men basen integrerar inte alls där.
Backar jag till normal lyssningsplats 240 cm från mittpunkten mellan högtalarna ser det trevligare ut i basen, men inte högre upp i frekvens

Med mitt uttryck "praktiskt taget lika i nästan hela rummet." menade jag inte på den del av rummet som är så nära toppsystemen att man ändå inte får en vettig ljudbild.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-09-20 09:09

IngOehman skrev:Visst, du missförstod mig nog. (Om det inte är jag som missförstår dig
vill säga. ;))

Mitt "till hälften bortkastat", hade inget med några nivåer att göra.

Det betydde bara att det ju kan finnas flera poänger med mina infra-sys-
tem än att "hör-göra" infraljud...

Du har självklart rätt i att just DEN egenskapen är bortkastad om man inte
kommer ordentligt över hörtröskeln, men som sagt - det kan finnas andra
värden som finns kvar, även när man inte når upp över hörtröskeln med
infraljuden. :)

För protokollet vill jag dock klargöra att dessa poänger varken skall över-
drivas eller har entydig storlek. "Värdet" är ju att slippa fel, det vill säga;
när allt är som det ska är det "ingen egenskap" som vi talar om, utan det
handlar om att slippa de egenskaper som andra system gör fel med avse-
ende på. ;)

Närmare bestämt: Felen är väldigt olika stora på alternativa baslösningar.

Om man t ex jämför med ett profundus-system så är de väldigt bra på att
låta bli att ställa till med det som infra-system är bra på att inte ställa till
med. Jämför man däremot med några av de sämre baslösningar som finns
på marknaden, så kan det mycket väl vara som så att ett infra-systems
främsta företräden, är något annat än att de kan återge frekvenser långt
under 20 Hz.

Jag vet inte om jag lyckas göra mig begript... :?

Men med "hälften" så menade jag alltså att - ett system med förmåga till
utsträckning till mycket låga frekvenser - ju kan ha poänger även i andra
domäner - som är den andra halvan av deras poäng - en "poänghalva" som
är till glädje jämfört med sämre baslösningar (tänker inte på profundus-
systemen då, som exellerar även på dessa punkter)! Detta alltså även om
man aldrig spelar så mycket som en enda ton under 20 Hz på systemet.

Vh, iö

Nu förstår jag vad du menar. Auhm, tror jag.
Vi provar!
Med ett infrasystem så slipper man (jämfört med portade lådor):
1. HP-filter
2. Spektrala föroreningar från porten
3. Blåsljud från porten
4. Puckeln som uppstår i frekvenssvaret vid portens maxbidrag i ett rum då portens bidrag summeras till rummets förstärkning

Nått mer?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-09-23 12:59

Tack för tipset Magnus. Hittade en nättare variant; monosteg om 250 W 6 ohm. Borde ju räcka då om man kör mono på basarna.
http://store.nhthifi.com/A1-mono-amplifier?sc=12&category=1334

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-23 16:54

sprudel skrev:Tack för tipset Magnus. Hittade en nättare variant; monosteg om 250 W 6 ohm. Borde ju räcka då om man kör mono på basarna.
http://store.nhthifi.com/A1-mono-amplifier?sc=12&category=1334
:)

Jag har ingen aning vad det är för steg..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-09-25 10:00

Men det har snart jag, för nu är ett beställt och anländer nästa helg.
Min gamla reciever på 2x80 w kroknade gött när filtret ställdes in på +6dB :lol:

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2009-09-25 11:24

Berätta gärna vad du tycker om steget när du har testat lite.

//Niklas
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-27 10:22

Bumpar denna en smula eftersom jag är intresserad av ett smutt steg till mina basar.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2009-11-27 13:13

Det blev en Behringer A 500. Känns verkligen inte som att kapaciteten skulle vara begränsad, men om den någonsin skulle göra det så får jag skaffa ett steg till.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-27 13:23

Antagligen helt fel, men jag har fått för mig att A500 har/ haft problem med byggkvaliteten och driftsäkerheten.
stämmer det.. ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-27 14:18

DVD-ai skrev:Antagligen helt fel, men jag har fått för mig att A500 har/ haft problem med byggkvaliteten och driftsäkerheten.
stämmer det.. ?!

Mitt ex har något mekaniskt brummande för sig, rätt högljutt dessutom.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-27 14:54

Kretsen runt volympoten, är inte helt optimal. När poten står i maxläge, vilket den bör få göra, uppstår vissa problem.
Enkel modifiering fixar det.

Två trådar på diy-audio belyser det.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-27 14:56

Ragnwald skrev:Kretsen runt volympoten, är inte helt optimal. När poten står i maxläge, vilket den bör få göra, uppstår vissa problem.
Enkel modifiering fixar det.

Varför bör den det? Är det samma sak som att volymreglagen står i sitt
maxläge?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-27 15:44

Eh.. va?
Volympotarna på 500:an ska naturligtvis med fördel kunna stå i sitt maxläge, utan att några konstigheter visar sig. Enda anledning att vrida ner volymratten är att begränsa potentiell effekt.
Ingångskänsligheten torde vara standard, även på 500.

EP1500 som jag nu kör mina subbar med, har alltid stått i maxläget och utan några som helst problem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-27 15:51

Jo men då mindes jag rätt då, att dan hade någon egenhet för sig... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-27 15:53

Var det en konstig fråga? Jag frågade för jag vet inte alls. Jag kaliberade
med båda volymreglagen på kl 13 och vågar inte ändra på dem nu eftersom
då kommer ju justeringen försvinna all världens väg. Får väl låna hem en
mic igen och vrida reglagen till max då. Det brummar och låter rätt bra även
på kl 13, så det var därför jag undrade vad det gör för skillnad. Jag kan
ingenting om sånt dära där. :)

Men volymreglage/volympot? Vad är det för skillnad?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-27 18:26

shifts skrev:
Men volymreglage/volympot? Vad är det för skillnad?

Två namn på samma sak. Reglerbar spänningsdelare är vad det egentligen är. Nervriden från max, finns risk att du inte utnyttjar slutstegets fulla potential, vid transienta förlopp.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-13 19:28

Det finns ett mycket intressant klipp på YouTube som visar att om du kör en A500 i annat läge än maxvolym, så genererar den markant högre distorsion.

Väldigt talande att se distorsionsmätaren gå upp tiofalt, när han sänker volymen.

http://www.youtube.com/watch?v=RWj5CUl7rio

Rekommenderat är alltså att ställa rattarna på max, och kalibrera därefter; dvs använda den som ett slutsteg. Det allra bästa är nog att kringgå volymkontrollerna helt, men då lär det ju behöva moddas.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-13 19:40

Oj jäsiken! Det där avgör ju saken. Här måste lånas hem en Denonmick.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-13 20:03

Och enligt en tråd på diyAudio så är det en mycket enkel modd. Ett 20K motstånd och en molex-kontakt per kanal så är det fixat. Rattarna kopplas ur och modden kopplas in.

Mitt intresse kommer sig av att jag just fått ett beggat A500 levererat. Det ska få baspallarna att skaka loss.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-12-14 21:26

bomellberg skrev:Det ska få baspallarna att skaka loss.

Hmmm 8)

Inte bara jag som kör med baspallar nu för tiden alltså ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2009-12-14 22:51

Vad är en baspall? :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-12-14 23:08

Återgå till Wänner af Ino