Carlsson OA-116 vs piP ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Teabinge

Carlsson OA-116 vs piP ?

Inläggav Teabinge » 2009-11-25 11:35

Jag vet att det handlar om så mycket, rummets akustiska förhållanden, kringutrustningen och musikaliska preferenser och ev vaxproppar i öronen etc etc.

Men

kan man ändå, allt detta ställt åt sidan en stund, säga något om ifall Ino Audio:s piP och Carlsson OA-116 har liksom olika ljudkaraktärer?"luftigare", "mjukare", "mer detaljerad", etc etc
?????

Såg nämligen precis en annons om ett par renoverade 116 på blocket, läste på och...jo, det var ju trevliga saker att läsa.

Mina musikaliska preferenser är mes akustisk musik och klassiskt. En del pop och rock blir det väl men inte så mycket.

Jag har en väldigt bra CD-spelare, en bra förstärkare, en bra Eq att nyttjas vb.

Rummet är inte helt lätt, ett vardags rum kanske 4 x 8 meter (har inte mätt längden..). Sk trätex material i väggarna vilket är fult under tapeten med akustiskt bra (dämpande).

En av högtalarna står knappt en meter i från en bokhylla i ett hörn. Den nuvarande högtalaren står väl kanske 50-70 dm ut i rummet.

Den andra högtalaren står mot samma vägg som den första, inte i något hörn.

Kanske begår jag något regelbrott nu, men jag tänkte faktiskt posta exakt samma mail i Carlsson-forat förutom här bland Ino-wännerna.

Tacksam för synpunkter om det finns!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-25 11:56

Renoverade 70-talare, kan innebära vad som helst.
Enbart omkantade originalelement, låter förfärligt illa, om inte spindeln också är bytt. Egentligen hela konen borde bytas, den är ofta deformerad av väder och vind.
Med de nya senaste ersättningselementen blir det en annan femma.

Har egen erfarenhet av att ha varit lycklig ägare till ett par OA2212 i ca 30 år. Men såldes för 4 år sedan pga oklarheter med produktionen av de nya elementen och filterlösningarna.

Även om jag inte kan spela lika starkt och ljudbilden ganska annorlunda, så sitter jag sen en tid väldigt nöjd med piP och basmoduler. Spelar mest med basmodulerna avstängda. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-25 12:48

Låser denna tråd pga parallella likadana trådar.

Fortsättning följer här;

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=34119
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Wänner af Ino