Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:problemet med mindre moduler blir ju att man kompromissar med kvaliten....finns en anledning till att volymen är som den är..
shifts skrev:Haakan_W skrev:problemet med mindre moduler blir ju att man kompromissar med kvaliten....finns en anledning till att volymen är som den är..
Nä, det är inte min tanke med det jag skrev i första inlägget; precis som
med nuvarande moduler är det optimal storlek jag vill se. Vore helt enkelt
intressant att se var man skulle hamna om man lekte med "Z-kopplingen" på
de övriga elementen. En helt onödig excercis eller finns där något att vinna?
subjektivisten skrev:Du behöver ca 3 gånger fler infra moduler för samma ljudtryck som profundus. Så dom 6 st infra P modulerna blir nog inte mindre än 2 st profundus P moduler.
Nattlorden skrev:Då var det bara min bruttotanke om prof-Å (modern prof-Z typ med två gamla stora Z-basar) som inte kommenterats?
IngOehman skrev:För att summera - vem vill ha ett bassystem som:
1. Har högre distorsion,
2. Är större,
3. Är dyrare, och
4. Inte kan spela lika starkt,
som profY?
Ragnwald skrev:Nattlorden skrev:Då var det bara min bruttotanke om prof-Å (modern prof-Z typ med två gamla stora Z-basar) som inte kommenterats?
Vet vi hur stor låda gamla Z hade med ett element, så torde det gå att räkna ut lådvolymen för en variant med nya dubbelelementuppsättningen. Tror jag.
steveo1234 skrev:Ingvar: Du har inga funderingar på att ta fram något trevligt IB-element? Det skulle ju fungera utmärkt för din del att använda i de akustikbyggena du hjälper till med.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Ingvar: Du har inga funderingar på att ta fram något trevligt IB-element? Det skulle ju fungera utmärkt för din del att använda i de akustikbyggena du hjälper till med.
Steveo1234
Jag är ju i.o.f.s. inte Ingvar, men tycker nog att det finns vissa indikationer på att Ingvar inte ser IB som det allra bästa sättet att återge bas i det här inlägget. Har fått uppfattningen att ditt förtroende för Ingvars kunskaper har ökat sedan du började skriva på faktiskt.se, men noterar även att du fortfarande håller fortfarande IB högt. Därför undrar jag vad du nu anser om det svar du fick i tråden jag länkar till ovan? Har du planerat att göra de mätningar som är omnämnda i den tråden?
Nattlorden skrev:Antingen läste jag inte rätt inlägg eller så finner jag bara ett par invändningar
1) att om man använder ett slutet utrymme bakom (även om det är stort) så bjuder detta utrymme på "eko" som kommer att modulera senare toner.
Detta upplever jag inte som någon konstig invändning?
2) att i en IB är man mer beroende av att upphängningarna är linjära i sin funktion än i en mindre sluten låda där man har luftfjädern som hjälp i kontrollen av konrörelsen
3) att det går åt fler element i en IB för att utföra samma sak.
Punkt 3 kan ju vara irrelevant om man inte bryr sig.
Punkt 1 lär varierar från tillämpning till tillämpning, från mer till mindre till ev. obefintligt
Punkt 2 tycker jag verkar intressant att kolla mer på?
steveo1234 skrev:6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter. Kostnader är runt 50k för detta och då kan man lugnt säga att systemet i praktiken aldrig kommer att gå över 20% kapacitet. Inte ens så som jag spelar...
Tack för svaret ovan, intressant att läsa om din erfarenhet av IB! Hoppas Ingvar har tid och lust att svara också.
Maelstrom har väl slutat tillverkas? Vilken är den bästa 15- respektive 18-tummare du känner till, som går att få tag på för under 6000 kr/st? Jag kan tänka mig att avvara upp till 2 m^3 rumsvolym och maximalt 26000 kr för bassystemet, exkl slutsteg.
steveo1234 skrev:1. Jag tycker det är en konstig invändning. Hur skulle en sådan modulering gå till? Att det bildas en ton i bakvågsrummet? Varför skulle denna ton vara större i en IB än en sluten låda? Rimligtvis borde det vara precis tvärt om? Varför finns inte invändningar mot denna tonen som då även måst euppstå i lyssningsrummet? Om den specifika tonen är så problematisk så går det ju tom att dämpa bort den i bakvågsrummet.
Jag måste missförstå dig här,. Skulle du vilja förtydliga?
2. Helt rätt! Ett IB element behöver en linjär upphängning. Men det är ju bevisligen trivialt att ordna (de IB element som är kartlagda via mätningar är mycket linjära i sin applikation). Elementmotorn behöver ju hantera eventuella olinjäriteter i bland annat upphängningenm men samma problem har du med alla basprinciper. Till IBn´s fördel så slipper man dock många andra problem. Luftfjädern är inte till nytta och ger bara mer distorsion. Ju mindre luftfjäder, desto mindre distorsion.
3 Också helt rätt! En IB är ju mindre effektiv än motsvarande basreflex eftersom bakvågen "kasseras" i en IB (dock bara över basreflexens avstämningsfrekvens. Därunder vinner IB´n i effektivitetsracet. Stort.) Däremot är en IB mer effektiv än en liten sluten låda.
Denna punkt är också ett "ickeproblem" då man börjar jämföra totalkostnader i form av pengar och förlorad golvyta. 6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:1. Jag tycker det är en konstig invändning. Hur skulle en sådan modulering gå till? Att det bildas en ton i bakvågsrummet? Varför skulle denna ton vara större i en IB än en sluten låda? Rimligtvis borde det vara precis tvärt om? Varför finns inte invändningar mot denna tonen som då även måst euppstå i lyssningsrummet? Om den specifika tonen är så problematisk så går det ju tom att dämpa bort den i bakvågsrummet.
Jag måste missförstå dig här,. Skulle du vilja förtydliga?
Inuti en låda som trycksätts har du inte ekot på samma sätt som du har ett eko inne i ett rum, övertrycket hjälper ju till att peta tillbaka konen och vise versa.... den anländer inte många många millisekunder senare som en ljudvåg då basen redan gått vidare till att spela något annat.
Säg att rummet bakom är tio meter långt... då kommer ljudvågen tillbaka efter 20 meter c:a 60ms senare.... och det är en avsevärd fördröjning.
Ja, den går att dämpa bort, men som IÖ skrev... det går åt bra mycket mer dämpmaterial i ett stort utrymme...
Och jo, visst borde samma problem uppstå även via lyssningsrummet, men det är nog ett problem som man har konstaterat som praktiskt olösligt då ingen vill lyssna i ett ljuddött rum...2. Helt rätt! Ett IB element behöver en linjär upphängning. Men det är ju bevisligen trivialt att ordna (de IB element som är kartlagda via mätningar är mycket linjära i sin applikation). Elementmotorn behöver ju hantera eventuella olinjäriteter i bland annat upphängningenm men samma problem har du med alla basprinciper. Till IBn´s fördel så slipper man dock många andra problem. Luftfjädern är inte till nytta och ger bara mer distorsion. Ju mindre luftfjäder, desto mindre distorsion.
Jag är inte säker på att dessa är linjära nog åt IÖ, men det får han svara på själv om han vill. Kan ju vara så att det blivit bättre med detta sedan förra tråden...
Jag uppfattar inte luftfjädern som problem om elementet designats för ändamålet, snarare omvänt.3 Också helt rätt! En IB är ju mindre effektiv än motsvarande basreflex eftersom bakvågen "kasseras" i en IB (dock bara över basreflexens avstämningsfrekvens. Därunder vinner IB´n i effektivitetsracet. Stort.) Däremot är en IB mer effektiv än en liten sluten låda.
Och mot ett antal lite större slutna lådor via samma mängd element?Denna punkt är också ett "ickeproblem" då man börjar jämföra totalkostnader i form av pengar och förlorad golvyta. 6 stycken välkonstruerade 12" element som fungerar i "rimligt" stora lådor är mycket MYCKET dyrare än 4 stycken 15" som är byggda för IB. Och i min mening dessutom sämre.
Mina 8st 12" i vardera ~170liter låda + slutsteg + filter +kabel kostade c:a 27k. Jag kommer heller aldrig att spela i närheten av deras kapacitet.
shifts skrev:Hoppas du får svar på oklarheterna steveo1234. Av vad jag kan avgöra
tycker jag du verkar ha på fötterna kring detta och du har ju inbjudit till
seriös diskussion (som vi har nu) i ämnet flera gånger. Få hakar på. Min
kunskap är alldeles för låg, men läser så gärna.
shifts skrev:Tummen upp till Nattlorden som bidrar!
Nattlorden skrev:1. Det är kanske inte så lätt att mäta, det borde ju vara olika stor märkbar påverkan om konen är i stor eller liten rörelse när reflexen återvänder. De flesta som bygger lär väl dessutom ha lite olika reflextider, så det lär väl bli utsmetat.
Ett test vore väl att bara spela en impuls och sedan mäta på det hela. Kanske via en accelerometer på konen?
Får iofs Vd på 1259 till tre ggr så mycket själv, men även 27 element är mer än tre ggr så många som mina, ja.
niklas skrev:shifts skrev:Tummen upp till Nattlorden som bidrar!
+-0.Även om Nattlorden försöker så får i alla fall inte jag känslan av att han har riktigt full koll på teorin (i förhållande till de riktigt vassa alltså), vilket gör att diskussionen för närvarande haltar lite. Jag hoppas det dyker upp någon som kan svara på steveo1234's inlägg och föra diskussionen vidare medans vi andra kan läsa och lära.
Nattlorden skrev:niklas skrev:shifts skrev:Tummen upp till Nattlorden som bidrar!
+-0.Även om Nattlorden försöker så får i alla fall inte jag känslan av att han har riktigt full koll på teorin (i förhållande till de riktigt vassa alltså), vilket gör att diskussionen för närvarande haltar lite. Jag hoppas det dyker upp någon som kan svara på steveo1234's inlägg och föra diskussionen vidare medans vi andra kan läsa och lära.
Har aldrig påstått att jag har det heller, jag brukar hålla mig till grundfysik, logiskt resonemang och vad minnet plockat upp från andra under tidens gång. Jag tycker jag försöker skriva det jag vet att jag inte kan som hypoteser för andra att ta sig funderare på. ( Jag är D:are, så min matematikutbildning innefattade inte vågekvationer och utan det så är man rätt så såld i akustiksammanhang, t.ex. Jag gick Teknisk Akustik ändå, trots jag visste att jag inte skulle kunne tentera den, för att få höra allt och göra labbarna. )
Dessutom vill jag inte påstå att jag har full uppmärksamhet på forumet när man sitter på jobb och experimenterar med bygga client-server version av mjukvara som inte byggts för det ursprungligen.
Vd = konarea x linjär slaglängd väl? Lite approximativt : Arean är ~7dm2 och linjär slaglängd är ½ dm -> 3½liter
rexq skrev:steveo1234 skrev:Vill man gå lite nuts så går det ju alltid att bygga en IB med säg 16*18" med en Vd på över 100liter.
Det ger en xmax på 28mm.
rexq skrev:Ja minst, det var inget dåligt element som kan hamra så långt linjärt. Haha ja jag instämmer, 100 liter plus då kan man nog slappna av. Men sen kanske det dyker upp nån på forumet som berättar att uppgraderingen till 200 liter vd gav ett fantastiskt lyft och då börjar man sova oroligt igen...
rexq skrev:Ja det är ju grymt prisvärt om man råkar ha utrymmet för det. För att räknas som IB bör man minst ha 10 gånger Vas vad jag förstår?
steveo1234 skrev:rexq skrev:Ja minst, det var inget dåligt element som kan hamra så långt linjärt. Haha ja jag instämmer, 100 liter plus då kan man nog slappna av. Men sen kanske det dyker upp nån på forumet som berättar att uppgraderingen till 200 liter vd gav ett fantastiskt lyft och då börjar man sova oroligt igen...
Japp. Och eftersom det är ett IB element så behöver det inte ha så stor och stark motor mm så det kostar bara $219 stycket. Med mängdrabatt om man köper många. Så 8 stycken borde kosta runt $1500. Säg 20000 med frakt till Sverige. Det är inte många som behöver mer än 2 dock...
rexq skrev:Gånger 3 det ger ju "bara" en låda på 1143 liter, inte så extremt ändå.
steveo1234 skrev:rexq skrev:Gånger 3 det ger ju "bara" en låda på 1143 liter, inte så extremt ändå.
Nevisst. Knappt 1500liter stycket brutto. Och så vill man antagligen ha i alla fall 2 stycken. Så.. 3000liter som minimum då.
Not a problem?
rexq skrev:En låda på 1500 liter låter väldigt mycket men när man räknar på det blir det inte mer än 1,2 meter. Två sådana blir en fin stereobänk.
Nattlorden skrev:rexq skrev:En låda på 1500 liter låter väldigt mycket men när man räknar på det blir det inte mer än 1,2 meter. Två sådana blir en fin stereobänk.
Tja... det är mer än mina båda staplar tillsammans.... så det är en hel del. Jag skulle inte bygga en sådan i 25mm MDF med lämpliga stagningar och sedan försöka flytta på den...
Haakan_W skrev:ett gjutrör på 1500L?
inte för att verka negativ men ett 200L oljefat är ju nog stort?
DVD-ai skrev:Väldigt spännande diskusion !
jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse![]()
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)
Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!
Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig
steveo1234 skrev:Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:Väldigt spännande diskusion !
jag kan se båda fördelar och nackdelar med IB, jag har doch inte möjlighet till att välja IB då jag bor i lägenhet och dessutom ganska begränsat utrymme... men om jag hade hus så skulle det helt klart vara av större intresse![]()
IB har (vad även jag läst/fått förklarat) fördelar vad gäller dist, just för att man slipper luftfjädern och inte bara inverkar på/ mot konen och "motarbetar"motorn, utan även upphängningen blir mindre dessfurmerad om man har en lägre fjädringstyvhet (som man ju får med en iB mot en vanlig sluten eller portad)
Däremot så tycker jag att Ino's moduler låter så pas bra att jag inte vet hur en IB skulle kunna låta hörbart bättre... och är det då värt den extra storleken.. ?! det är min frågaställning !
Det kan tänkas bli billigare, men är den skillnaden i pris värd den stora ökningen i ytra som IB tar i förhållande till Ino modulerna ?!
Oavsett hur iNo modulerna är konstruerade med tanke på detta så gör dom det bra, jag tycker mig inte uppfatta några svagheter direkt, och dessa "vanliga" problem lyser med sin frånvaro tycker jag.
Så... om ja hade ett stort hus så skulle IB vara av intresse, men sålänge jag inte har det så vinner Ino's moduler ("traditionella konstruktioner(slutet/portat)) då dom är smidigare och går tydligen att få tillräkligt bra för att jag inte ska kunna höra några svagheter = tillräkligt bra för mig
Hur menar du att IB tar plats? En standard-IB har ju just den egenskapen att den inte tar någon plats alls i huset. Möjligtvis att man förlorar 200liter utrymme i kryprum eller på vinden. Men det är ju allt? Skulle samma 200liter användas för traditionella basprinciper så blir det inte mycket ljud.
Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:Om du hör skillnad mellan en DIY IB och Ino´s moduler och om du tycker att det är värt arbete/tid/kostnader/mm är ju också en annan fråga. Men det finns bara ett fåtal sätt att ta reda på det svaret.
En som provat att jämföra IB vs (extremt välljudande) basreflex i samma rum är ju Margaux. Tror dock inte han skriver så mkt på forumet längre. Man kanske inte kan dra hur stora växlar som helst då det är en enskild person som tycker till, men jag finner det intressant att läsa hans subjektiva intryck. Har inte heller lyckats snoka reda på om han installerade fler än den enda 15" han från början körde som IB innan han gick över till Y2.
Här och ett antal inlägg framåt är hans intryck efter att ha kopplat in IB.
I denna tråden är hans intryck efter att ha kopplat in Y2.
subjektivisten skrev:Eller så finns det bättre alternativ än IB.
subjektivisten skrev:Säger detsamma eftersom du har ingen koll på Ino basmoduler.
subjektivisten skrev:Säger detsamma eftersom du har ingen koll på Ino basmoduler.
subjektivisten skrev:Nej, vem har sagt det? Men det är ju konstigt resonemang att man INTE får ta Ingvars eller den andras medlemmens åsikter om IB på allvar, för det dom hört har varit för dåliga IB konstruktioner, medans man visst kan göra tvärtom, höra ett par subbar och sen dra slutsatsen vad som går att få till med alla sorterst basreflexlåda och sluten låda.
Jag skiter ju i vilket system man använder, jag är intresserad av slutresultatet och tills jag hör något bättre så är det det bästa jag hört.
pingvinlakrits skrev:Kan inte någon bjuda in Steveo1234 till en lyssning med ett potent basmodulssystem så han får avgöra själv om han tycker att han får en bättre referens än tidigare vad gäller den lösningen och inte IB?
Det behöver ju inte betyda att han ska gå ifrån IB som lösning utan att han får mer kött på benen. Jag har ju inte hört IB som lösning men tycker att det verkar rätt bökigt att få till det.
Såpass kunnig som han verkar vara så tror jag iallafall att han kan behöva lyssna på ett BRA implementerat basmodulssystem innan han sågar idén med det hela.
Han får hemskt gärna lyssna hos mig men jag har inget matnyttigt att tillföra
och heller inget större system som kan ge honom något att tänka på.
Jag väntar själv fortfarande på att en reparerad förstärkare ska komma på plats på ett ställe där det står i32s och Z-4 med cr80es (med de gamla 15" basarna i Z-4...) där jag har en stående inbjudan - inte mer än tio minuter hemifrån...
subjektivisten skrev:Jaså? Du anser inte man kan göra det samma med IB för just den personens IB systemet var dåligt men du har järnkoll på basreflexsystem och slutet vad som är möjligt och ej? Får det inte att gå ihop.
Nattlorden skrev:Min personliga erfarenhet är att du enkelt kan höra skillnad mellan Ino och i princip samtliga andra köpebasar på marknaden... Köpebasarna lider av att man inte tror man kan sälja basar av den volymen som krävs samt att de inte normalt sätt säljs i par.
Första Ino-elementet jag hörde var ett prof-X element i en för liten låda, elektroniskt tillfixat (hos Naqref) (låda två var temporärt söndermonterad) och redan denna enda utklassade alla tidigare hörda basar, både i fullregisterhögtalare eller dedikerade subwoofers oavsett elementstorlek, servokontroll eller dyl.
DQ-20 skrev:För att återgå till det usprungliga trådämnet tycker jag att två av "Z-kopplingens" fördelar inte tagits upp. För det första blir lådan vibrationsfri och för det andra sitter elementen mycket skyddade. Jag tänker mig att dessa två egenskaper kan vara väl så viktiga som pris, volym och relativ prestanda. Att lådan tar längre tid att bygga kanske heller inte är så stort problem för hembyggare som för serieproduktion.
/DQ-20
steveo1234 skrev:Jag är mest intresserad av VARFÖR de låter som de gör, dvs, principerna bakom. I min värld, helt subjektivt, så värderar jag IB`n egenskaper högre än de andra basprinciperna men förstår också att det gäller för mina värderingar.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Jag är mest intresserad av VARFÖR de låter som de gör, dvs, principerna bakom. I min värld, helt subjektivt, så värderar jag IB`n egenskaper högre än de andra basprinciperna men förstår också att det gäller för mina värderingar.
Det är just detta jag finner konstigt. Varför värdera en princip över en praktik? Så även om du hör ett par Ino basreflexer eller "Bremen" slutna lådor som låter bättre än dom IB du hört, så kommer du värdera IBns egenskaperna högre, fast du uppfattar det som sämre ljud?
Principen blir ju aldrig bättre än vad som praktiken medger.
Jag är nog tvärtom, jag är tämligen ointresserad av varför och vad för princip som låter bra, är desto mer intresserad av så bra ljud som möjligt till rimliga kostnader.
subjektivisten skrev:Ja, det lutar åt Z-4 för min del. Tror det kommer räcka gott och väl även i infra området.
shifts skrev:Och panflöjt i kyrka! Förstår ju vad du menar, men det är ju en djävulskt massa pengar vi snackar om ändå. Tror utgifterna kommer ha bäring för välljudet, men ändå: Myyycket pengar.
steveo1234 skrev:Min fråga till Ingvar är fortfarande obesvarad märker jag:
Inga tankar på att ta fram bra element till IB eller komplett LLT?
pingvinlakrits skrev:Ingvar är nog inte helt omöjlig att få att hålla ett föredrag om bassystem / ljudåtergivning / rumsakustik och allt där emellan. Det har ju hänt förut och det var ju inte länge sedan han var i södra Svea och höll ett föredrag.
Man skulle kanske kunna få det till ett specialföredrag med inriktning på låga frekvenser.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 15 gäster