Moderator: Redaktörer
Erik_AA skrev:Meeeen... det är inte alls säkert att du får mer bas vid ett givet volympådrag med pi60... Däremot kan du såklart ösa på med mer volym.
Det låter som att pi60+bs60 skulle vara nåt för dig, den kombon kan kompensera för dåligt rumsstöd i basen, men första steget dit är såklart just pi60...
Och ja, man får mer direktljud med pi60 vilket är fördelaktigt så länge man inte har väldigt kort lyssningsavstånd (mindre än 2-3m).
pgmj skrev:Mina piP hade bra tryck ner till 27Hz i mitt förra vardagsrum.
Jag skulle överväga prof.P-4 om pi60+bs60 känns för kostsamt. Kan ju vara ett bra alternativ ivf. Kanske en konsultation av IÖ vore det mest prisvärda innan investering på 20tkr+ ?
eriken skrev:Jag går i ev uppgraderingstankar pga att mina piPs känns lite svaga i basen. Rummet är en öppen planlösning och väldigt oregelbundet.
shifts skrev:henrikwiklund skrev:Enda problemet är väl att att basmodulerna inte är så snygga.
Min flickvän säger att profundusX-2 är snygga. Så de är snygga!
shifts skrev:henrikwiklund skrev:Enda problemet är väl att att basmodulerna inte är så snygga.
Min flickvän säger att profundusX-2 är snygga. Så de är snygga!
eriken skrev:Hur fungerar förresten pi60 placerad ca 10 cm från bakvägg dämpad med endast Inos aco skivor? Blir det en stor försämring än om den står 20-30 cm ut?
MorganM skrev:Hur ser ditt rum ut mera exakt beskrivet?.Bredd, längd,dörrar öppningar m.m.
Kan vara lättare att förstå ditt problem då.
Har själv provat att flytta runt mina PI 60 och pip för att prova mig fram.
Det jag själv märkt är att ett par pip i ett rum på 3,5mx3,5m låter betydlig bättre än ett par pi 60 i samma rum.Pi 60:orna i det rummet låter instängda,och lite bumliga,uppfattar det som att ljudet inte riktigt vill spela ut/måla upp ljubilden.
eriken skrev:mina piPs känns lite svaga i basen.
/Erik
m_persson79 skrev:Har du funderat på ett par basmoduler?
Jag har lite halvöppen planlösning där jag har en liten "hallöppning" 40 cm till vänster om vänster-piP. Det låter ganska tunt när jag spelar utan moduler (gör det bara när jag glömt slå på slutsteget till basarna numera).
eriken skrev:Kan bara konstatera att pi60 spelar i en helt annan division än piPs hemma hos mig. De spelar med ett sådant otvunget lugn och precision och med en helt annan fyllighet och naturlighet.
Gjorde en snabb mätning och kunde konstatera att mina tidigare två dippar vid 125 och 250 hz var mindre samt att jag hade nu lågbas också, bra mycket mera och lägre
Mitt rum käkar ju mycket bas pga gipsväggar och öppningar som gjorde att pips inte orkade med att ge fylligheten, men det kan verkligen pi60. Nu blir det till att lyssna in mig rejält ett par dagar för att sedan skriva ett par rader om någon är intresserad av mina intryck.
Guerta skrev:m_persson79 skrev:Har du funderat på ett par basmoduler?
Jag har lite halvöppen planlösning där jag har en liten "hallöppning" 40 cm till vänster om vänster-piP. Det låter ganska tunt när jag spelar utan moduler (gör det bara när jag glömt slå på slutsteget till basarna numera).
Det kommer en basmodul till piP/piPs i år enligt IÖ. Han har inte löst det estetiska än säger han. Vad jag har förstått blire en variant som man ställer sina piP/piPs på. Stativen behöver man inte längre då![]()
Kan vara värt att vänta på, jag kommer göra det iaf.
/Gösta
DVD-ai skrev:Guerta skrev:m_persson79 skrev:Har du funderat på ett par basmoduler?
Det kommer en basmodul till piP/piPs i år enligt IÖ. Han har inte löst det estetiska än säger han. Vad jag har förstått blire en variant som man ställer sina piP/piPs på. Stativen behöver man inte längre då![]()
Kan vara värt att vänta på, jag kommer göra det iaf.
/Gösta
Du menar basstöd..![]()
(anledningen till varför jag kommenterar detta är för att skillnaden är väldigt stor på hur dom arbetar och folk ska inte blanda ihopp det)
paa skrev:Basmodul till piP finns ju redan, och heter pP.
En enhet som skulle kunna kallas "basstöd" för piP däremot saknas, och det skulle kanske kunna vara nyheten som nämnts ovan?
phon skrev:paa skrev:Basmodul till piP finns ju redan, och heter pP.
En enhet som skulle kunna kallas "basstöd" för piP däremot saknas, och det skulle kanske kunna vara nyheten som nämnts ovan?
Det blir väl ungefär som basstödet till Guru QM10 då, fast i lite annan modesjang för att passa piP. Gammal nyhet, fast ny nyhet när den passar piP.
DVD-ai skrev:Jo, exakt det jag menar, men om Ingvar kallade den för just basmodul så är det ju antagligen också just en basmodul och inget basstöd, för inte skulle han insistera på att kalla basstödet för basmodul när det ju är ett basstöd i fungtionen och dessutom han är väldigt noga med att man säger rätt...snurrigt
(min mycket vilda gissning är att han hörde fel/ sa fel eller något sådant)
annars så: Jo, ett basstöd till piP är något som absolut är en mycket bra ide, känner flera som kan komma att ha det som nästa uppdatering och det är en produkt som jag tycker verkligen saknas i utbudet.
piP + passande snygga basstöd gör ju en perfekt lite anläggning med potential till "någorlunda" ljudtryck i alla fall
Det är inte ett basstöd, utan de är basmoduler, men inte vanliga som delas
vid 80 Hz, utan de delas betydligt högre upp i frekvens (ja i varje fall i när-
heten av 300 Hz) för det kan man göra om man låter dem vara möblerings-
mässigt knutna till varandra.
Eftersom QM10 redan från början går ned till 30 Hz är inte modulernas pri-
mära syfte att spela djupare bas än QM10 gör, utan att tillåta ett mycket
större dynamiskt utrymme. Dynamic eXpansion Module - DXM.
Vh, iö
paa skrev:Så här skrev iö på forumet om basmodulerna till Guru QM10:Det är inte ett basstöd, utan de är basmoduler, men inte vanliga som delas
vid 80 Hz, utan de delas betydligt högre upp i frekvens (ja i varje fall i när-
heten av 300 Hz) för det kan man göra om man låter dem vara möblerings-
mässigt knutna till varandra.
Eftersom QM10 redan från början går ned till 30 Hz är inte modulernas pri-
mära syfte att spela djupare bas än QM10 gör, utan att tillåta ett mycket
större dynamiskt utrymme. Dynamic eXpansion Module - DXM.
Vh, iö
pgmj skrev:eriken skrev:Hur fungerar förresten pi60 placerad ca 10 cm från bakvägg dämpad med endast Inos aco skivor? Blir det en stor försämring än om den står 20-30 cm ut?
I det rum jag har hört den setup du beskriver så blir basen "bumlig" (för mycket bas) när pi60 står för nära bakväggen.
Oresound skrev:Kanske någon redan skrivit följande;
piP kan man sitta närmare
(Typ studio-nära inte vardagsrums-)
E skrev:pgmj skrev:eriken skrev:Hur fungerar förresten pi60 placerad ca 10 cm från bakvägg dämpad med endast Inos aco skivor? Blir det en stor försämring än om den står 20-30 cm ut?
I det rum jag har hört den setup du beskriver så blir basen "bumlig" (för mycket bas) när pi60 står för nära bakväggen.
pi60 är konstruerad för att stå på (#) rumsellipsen. Tag gärna en skiss
på ditt rum och rita i rumsellipsen, inklusive den rumsellipsdist som
uppstår vid fönster, dörrar/öppningar och liknande.
#) Om lyssningsplatsen hamnar utanför rumsellipsen, kan man
kompensera genom att pi60 placeras innanför rumsellipsen (eller
tvärtom), således att klangbalans ånyo uppstår.
Mvh E*
DVD-ai skrev:Jo, exakt det jag menar, men om Ingvar kallade den för just basmodul så är det ju antagligen också just en basmodul och inget basstöd, för inte skulle han insistera på att kalla basstödet för basmodul när det ju är ett basstöd i fungtionen och dessutom han är väldigt noga med att man säger rätt...snurrigt
(min mycket vilda gissning är att han hörde fel/ sa fel eller något sådant)
annars så: Jo, ett basstöd till piP är något som absolut är en mycket bra ide, känner flera som kan komma att ha det som nästa uppdatering och det är en produkt som jag tycker verkligen saknas i utbudet.
piP + passande snygga basstöd gör ju en perfekt lite anläggning med potential till "någorlunda" ljudtryck i alla fall
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 19 gäster