Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Hur mycket skiljer?
Jag hör nämligen mitt cr80s, Lennart hör sitt också.
När jag kör med enbart huvudhögtalarna i16s, utan bas är det en bättre upplösning, mer kropp, i ljudet. Är cr 80es genomskinligare.
Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
Det finns en inställning på filtren som släpper igenom fullrange, så lyssningen har nog skett med filter inkopplat resp urkopplat.
Tengil skrev:Hej
Det finns en tråd om detta ämne som kanske kan vara till hjälp.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33963&start=0
Vh Christer
Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
sprudel skrev:Sant. Ska prova med att dra ner steget till basarna så att basen är borta. Då har jag enbart filtret, men i övrigt samma?
subjektivisten skrev:Jag tror inte det är filtret alls utan skillnaden mellan bas och icke bas.
subjektivisten skrev:sprudel skrev:Sant. Ska prova med att dra ner steget till basarna så att basen är borta. Då har jag enbart filtret, men i övrigt samma?
Det kommer inte funka väl? När du kör fullrange så kommer basen spelas av i16s medans med basmodulerna kommer det inte spelas alls (om du stänger av dom).
Dock så är jag ytterst tveksam att man kan skilja på cr80s och cr80es. cr80s har ju redan väldigt låg THD 0,003 % så cr80es 0,0007 % är väldigt liten skillnad.
americantabloid skrev:subjektivisten skrev:Jag tror inte det är filtret alls utan skillnaden mellan bas och icke bas.
Har du lyssnat?
Jag rekommenderar dig att prova, jag vet minst en som kan sitt akustikreglerade rum utan och innan som hör skillnad.
Med vänlig hälsning
at
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
Det finns en inställning på filtren som släpper igenom fullrange, så lyssningen har nog skett med filter inkopplat resp urkopplat.
Korrekt Magnus.
subjektivisten skrev:Jag tror inte det är en hörbar skillnad mellan S och ES. Har man pengarna så ger ju ES ett litet större "headroom" och mer goodfeel. Möjligt att jag byter med, bara för goodfeelingen.
Alexi skrev:två av tre personer som jag frågatt och som bytt från s till es säger att skillnaden är stor.
MorganM skrev:subjektivisten skrev:Jag tror inte det är en hörbar skillnad mellan S och ES. Har man pengarna så ger ju ES ett litet större "headroom" och mer goodfeel. Möjligt att jag byter med, bara för goodfeelingen.
Enligt manifestet 2010/2.Så är det lite skillnad mellan cr80s och cr80es,se nedan:
cr80s :distorsion main ut 0-20khz, <<0,003% (<<-90db).
cr80es:distorsion main ut 0-20khz,<<0,0007%(<<-103db).
cr80s :distorsion sub ut 0-80hz,<<0,0045%(<<-87db).
cr80es:distorsion sub ut 0-80hz,<<0,001% (<<-100db).
Har fått för mig att den största vinsten med es filtret är distorionen är på 103db ut till hela registret utom basen,medans s filtret ligger på 90bd.
Sen om det är en hörbar skillnad vet jag inte.
Ragnwald skrev:Jo, det skulle vara intressant att veta vilken utrustning som mäter så små toleranser, med tillräcklig bandbredd.
Ragnwald skrev:Tengil skrev:En smilie fattades nog
Christer
Den här gången fick du hålla till godo med min glada avatar.
Sanjuro skrev:Blev det inte en nolla för mycket nu Steveo1234?
Oavsett, så är det ruskigt låg dist och jag är också nyfiken på hur man kan mäta så pass små avvikelser.
sprudel skrev:Alexi skrev:två av tre personer som jag frågatt och som bytt från s till es säger att skillnaden är stor.
Har nu haft es ett bra tag istället för cr80s. Hela setupen känns mer tight, homogent, och klarare på något sätt. Det är väl rent kan tänka.
Bioljudet blev bättre också.
Tengil skrev:Sanjuro skrev:Att cr80es hade ett övertag i Feelgood-faktor var ju givet. Det är något speciellt med små, tunga saker.
Den blå lampan ocksåicke att förglömma
![]()
Vh Christer
När jag kör med enbart huvudhögtalarna i16s, utan bas är det en bättre upplösning, mer kropp, i ljudet. Är cr 80es genomskinligare.
nikeb skrev:hej då Ingvar inte svarar på mail och inte visste priserna när jag ringde honom så undrar jag om någon med sista prislistan kanske skulle kunna uppge vad 80S resp 80ES filtren kostar.
jannemannen skrev:sprudel skrev:Hur mycket skiljer?
Det behöver inte vara filtret som ställer till det. Det kan vara så att huvudhögtalarna spelar bättre i ditt rum odelade.
Jag har andra komponenter själv, men jag kör mina huvudhögtalare fullregister för att jag upplever att det låter mer homogent på något sätt. Svårt att beskriva skillnaden med ord.
Mvh/Janne
MorganM skrev:Nackdelar:
1:
Man tappar den hjälp man får av mellan/bas på tex ett par Pi 60,man kanske då upplever ett litet hål i ljudåtergivningen i mellanbasen?
1:
Fördröjning av basen,för att den ska ta vägen genom filtret?
Någon som vet något om detta?
Nattlorden skrev:Båda signalerna går genom filtret. Tror säkert Ingvar tillsett att fördröjningen är lika på båda LP och HP ut...
Bamsefar skrev:MorganM skrev:Nackdelar:
1:
Man tappar den hjälp man får av mellan/bas på tex ett par Pi 60,man kanske då upplever ett litet hål i ljudåtergivningen i mellanbasen?
1:
Fördröjning av basen,för att den ska ta vägen genom filtret?
Någon som vet något om detta?
Nu var det två ettor här, men i alla fall...
På den första ettan: Koppla förbi topparna, dvs låt dom spela fullregister.
På den andra ettan: Hur tänker du nu, fördröjning av signalen pga längden kopparbana på kretskort och kretsar eller ? Det kan du i så fall kompensera med något längre kablar till topparna.... Detta filtret är analogt och inte digital (de digitala tillför normalt sett en fördröjning pga all processning som sker). Dock är jag synnerligen tveksam till om ens någon kan registrera tidsförskjutningen pga att det finns ett fåtal extra komponenter i signalvägen...
MorganM skrev:Var till IÖ idag och köpte ett cr 80es filter.
Nu presterar mina föredetta bs 60 som har omkopplare till px-2 betydligt bättre.
Basen låter tajtare,och har betydligt mer kraft med drivningen av ett Rotel 1080.
Blir att tweaka lite mer med filtret,när man lyssnat in sig lite.
DVD-ai skrev:MorganM skrev:Var till IÖ idag och köpte ett cr 80es filter.
Nu presterar mina föredetta bs 60 som har omkopplare till px-2 betydligt bättre.
Basen låter tajtare,och har betydligt mer kraft med drivningen av ett Rotel 1080.
Blir att tweaka lite mer med filtret,när man lyssnat in sig lite.
Blev det bättre med dom som pX-2 ?!![]()
Jag tycker att dom gånger jag varit med och testat, i tre olika rum, så har det låtit bättre med pi60 + bs60 än att köra pi60 - cr80 - pX-2.
Fast det är ju olika, ditt rum har antagligen något för sig som gynnar två moduler framför pi60 och basstöd
DVD-ai skrev:testa placera dom på 1/4 av bredden på rummet
om rummet är 6,2m så blir det ju på följande sätt.
Vänster vägg - 1,55m - Modul - 3,1m - modul - 1,55m - högervägg
Det brukar ge bra resultat
americantabloid skrev:Hej Morgan!
Dina erfarenheter stämmer väl överens med min och en polares, som båda föredrog att använda bs60 som basmoduler istället för som basstöd.
Med vänlig hälsning
at
MorganM skrev:Någon som vet hur reglaget för fullregister till topparan fungerar?
När jag ändrar det till fullregister på mitt filter,så spelar bara topparna inte basarna (px-2),ska det vara så?
Jag trodde det skulle vara så att,när man ändrar till fullregister,så spelar topparna fullregister utan att delas neråt,och att basarna spelade samtidigt också??
Nattlorden skrev:MorganM skrev:Någon som vet hur reglaget för fullregister till topparan fungerar?
När jag ändrar det till fullregister på mitt filter,så spelar bara topparna inte basarna (px-2),ska det vara så?
Jag trodde det skulle vara så att,när man ändrar till fullregister,så spelar topparna fullregister utan att delas neråt,och att basarna spelade samtidigt också??
Så fungerar mitt också och det är precis så som jag önskar att det skall fungera.
MorganM skrev:Ok!
Men vad har du filtret till då,har jag missat något
Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
Ajaj! Kolla RCA-anslutningarna på kortet, jorden kan vara av, eller glapp där RCA-kontakten ansluter i filtret. Lätt att fixa med liten lödpenna o lite trix.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:Sitter kablarna ordentligt fast? Hade lite problem med mitt ena kabelpar att greppa ordentligt.
Ajaj! Kolla RCA-anslutningarna på kortet, jorden kan vara av, eller glapp där RCA-kontakten ansluter i filtret. Lätt att fixa med liten lödpenna o lite trix.
Om det var till mig, så gällde det att kablarna gled av på utsidan av sin egen självtyngd, det har absolut inget med kortet att göra.
phon skrev:Det kan väl inte bli fel på ett Kaffefilter?
IngOehman skrev:Hur mycket bättre än då cr80es? Rent kliniskt så är det ju faktiskt mycket
bättre, men felen var små till att börja med, och då blir ju skillnaderna som
sådana mindre betydelsefulla. Det handlar mest om marginaler. Men även
jag har svårt att inte mysa mera framför cr80es.
PRecis, men det kan bli ännu mindre fel på något som inte finnsNaqref skrev:phon skrev:Det kan väl inte bli fel på ett Kaffefilter?
Någon kan ha fyllt det med te?
IngOehman skrev:Jag har inte skrivit att jag hör någon skillnad mellan dem. Bara att jag myser
till och med mer framför cr80es.
Det beror nog på en kombination av att jag vet att jag har gjort allt som är
rimligt att göra, och lite till, samt förstås den blotta uppenbarelsen.
IngOehman skrev:Hej alla!
Har precis upptäckt den här tråden och tänkte kommentera några få saker,
men lämna det flesta okommenterat. En hel del av det som skrivits är ju
olika upplevleser, och dessa kan jag inte kommentera.sprudel skrev:Hur mycket skiljer?
Här finns två frågor adresserade:
1. Skillnad mellan cr80s och cr80es.
2. Skillnad mellan med och utan avskärning.
Jag tar den sista frågan först.
Att höra en avskärning hoppas jag alla kan göra, för kunde man inte höra
någon skillnad så vore den ju rätt meningslös. Om man däremot befarar
att de aktiva kretsar som bygger upp HP-filtret, utöver själva filterverkan,
har en negativ inverkan på ljudet, så vill jag lugna alla med att kretsarna
faktiskt är med - även när omkopplaren på fronten står i fullrange.![]()
Så låter det annorlunda så beror det nog på HP-avskärningen som sådan,
och inte på elektroniken.
- - -
Så man kan säga att det som händer när man flippar omkopplaren inte är
att man by-passar filtret, utan man ändrar bara delningsfrekvens från 80
Hz och ned till 0 Hz.Men precis samma aktiva elektronik är alltså kvar i
signalvägen.
Jag har avsiktligt byggt filtret på det viset, för att kunna utvärdera hörbara
effekter av själva elektroniken separat från hörbara effekter av HP-avskär-
ningen. Så jag kan nog lugna alla med att de skillnader man (helt klart) hör
när man flippar över omkopplaren till HP-läget - är just att HP-funktionen
skär bort basen från toppsystemen - men inte att elektroniken påverkar.
För den är ju med hela tiden. Det betyder inte att det är omöjligt att den
kan påverka - men den är inte orsak till skillnaderna, för den påverkar ju
lika oavsett om omkopplaren är i fullrange eller i HP-läget.
- - -
Men har cr80s-elektroniken någon påverkan då?
Mnjae, jag tror inte jag vågar eller vill säga för mycket om det, men själv-
klart har jag skrutinerat filtret noga, både med hjälp av mätinstrument och
med lyssning, och vid vad jag brukar kalla oprovocerad F/E-lyssning så har
det hittills inte kunnat detekteras.
(Oprovocerad lyssning betyder att lyssningen sker med normala signal-
nivåer (alltså med normal elektroakustisk gain efter filtret, ~95 dB/V på
lyssningsplats) och utan felförstärkning.)
Men odetektering är ju inget bevis för att något inte är detekterbart, men
jag tror mig våga säga att det är mycket, mycket bra i varje fall.
Hur mycket bättre än då cr80es? Rent kliniskt så är det ju faktiskt mycket
bättre, men felen från cr80s är ju små till att börja med, och då blir ju skill-
naderna som sådana till cr80es mindre betydelsefulla.
Som jag ser det handlar i varje fall mest om marginaler, om toleranser och
om feel good, snarare än om signifikanta ljudkvalitetsskillnader. Men även
jag har svårt att inte mysa mera framför cr80es...
- - -
Om någon verkligen kan höra skillnader mellan cr80s och cr80es så tror
jag inte att de beror på något som har med de mätbara distorsionsnivå-
erna att göra - som ju på båda filtren är väldigt långt under vad man, givet
vad man vet om hörseln, har skäl att tro att kan höras. Så att leta orsaker
i THD-nivåerna, det tror jag inte på.
Jag har som sagt inte lyckats påvisa någon hörbar inverkan alls i de lyss-
ningar jag gjort, blindt, med matchade nivåer, och med en gain om 95 dB
(på lyssningsplatsen) för 1 V per kanal.
Vh, iö
- - - - -
PS. Någon frågade om hur man mäter så små distorsionsnivåer och det
kan man göra på många olika sätt, och vilken metod man använder beror
lite på vad man behöver få ut av mätningen.
Om man vill få ut en detaljerad graf för distorsionen vid varje enskild frek-
vens (vilket man måste göra om man mäter t ex högtalare, vars distor-
sion oftast har starka frekvensberoenden) så krävs det rätt så avancerade
analysatorer som kan extrahera alla felsignalerna och visa vilka frekvenser
som provocerar fram dem och var de hamnar.
Men om man bara behöver undersöka distorsionen vid en eller några få
frekvenser så finns det finurliga metoder för det, som faktiskt ger en helt
fantastisk upplösning. Den metod jag använder och har gjort i över 30 år,
heter överbryggat T. Den går ut på att man grundtonsbefriar signalen, med
en helt passiv filterkoppling, och därefter så förstärker man felen och tittar
på dem med oscilloskop.
Det går rätt lätt att se fel ned till -130 dB med den tekniken, i synnerhet
om man som jag kombinerar förstärkaren efter T:et med en inkopplings-
bar BP-funktion så att man kan svepa över registret och på så vis plocka
fram komponent för komponent.
Jag byggde min testutrustning (som jag kallar "mr T") i början av 80-talet
då CD-systemet var alldeles nytt, för att kunna analysera distorsionen från
dåtidens CD-spelare (främst den övergångsdistorsionsliknande distorsion
som beror på missmatchning mellan MSB och den analoga summan av alla
de andra bitarna). För att kunna studera CD-spelare så behöver dock det
där T:et vara lite justerbart, eftersom testsignalen i de fallen är en inspelad
ton från en testskiva, och inte en justerbar generator.
Har även en 100 000-kronors distorsionsmätutrustning främst för högtal-
armätningar, men den mäter med god precision bara ned till sisådär -80 dB
vilket dock duger bra för högtalarmätningar.
Tengil skrev:IngOehman skrev:Hej alla!
Så låter det annorlunda så beror det nog på HP-avskärningen som sådan,
och inte på elektroniken.
.
inga kommentarer från Lennart och Sprudel
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster