Moderator: Redaktörer
Sanjuro skrev:Basstöden kopplas in tillsammans med huvudhögtalarna (med en kort kabel direkt från högtalarna) och du behöver inget extra förstärkeri och inte dra dubbla kablar från förstärkaren. )
Sanjuro skrev:Med bs60 inkopplade ser förstärkaren bara en fjärdedel av lasten och du behöver alltså inte en extra eller en kraftigare förstärkare utan det blir ett sällsynt win-win fall där.
Nattlorden skrev:Varför skapa ett så udda system istället för att gå på toppar och basmoduler?
1: kontrollboxen kanske inte kan dämpa nog mycket, vet jag inget om dock....
2: filterfungtionen i bs60 stöden kommer nog inte att blir helt "rätt" om du ska seriekoppla så kommer den ena modulen's filter att påverka den andra.
svårt att se hur man skulle kunna lösa detta, förutom om man skulle ändra filtret, men. Njaaaa
Då känner jag med för att köra delat !
Nattlorden skrev:Tänk också på att om stärkaren håller på att storkna under effektkraven så är det då samma som skall sköta finliret samtidigt...
DVD-ai skrev:Impedansen "halveras" inte riktigt heller då bs60 väll ligger på en klart högre impedans än pi60(s) i >500Hz området, och oavsett så rör det sig om en så pas snäll impedans som någonstans kring 5-6ohm nominellt har jag för mig vilket inte ska vara något problem att ta med i beräkningen.
Men som sagt, systemkännsligheten ökar ca 6dB, = 1/4 av effekten krävs för att uppnå samma ljudtryck som utan bs60 (i området >500Hz då bara naturligtvis). Det man alltså gör med "dosan" är att dämpa signalen >500Hz så att det i slutänden motsvarar just 6dB >500Hz för att få en jämn respons. (tror inte den dämpar just 6dB hela vägen från 500Hz, utan stegrar från 500Hz och ner tills den når 6dB någonstans >500Hz, någonstans i det området där bs60 spelar hela odämpat av det inbyggda filtret.)
det som blir då är att steget i området >500Hz bara levererar 1/4 av den effekt som egentligen skulle erfodras för att uppnå samma amplitud som i övriga resister.
Almen skrev:DVD-ai skrev:Impedansen "halveras" inte riktigt heller då bs60 väll ligger på en klart högre impedans än pi60(s) i >500Hz området, och oavsett så rör det sig om en så pas snäll impedans som någonstans kring 5-6ohm nominellt har jag för mig vilket inte ska vara något problem att ta med i beräkningen.
Jag approximerade lite, visst. pi60 är specad till 7 ohm, bs60 8 ohm.Men som sagt, systemkännsligheten ökar ca 6dB, = 1/4 av effekten krävs för att uppnå samma ljudtryck som utan bs60 (i området >500Hz då bara naturligtvis). Det man alltså gör med "dosan" är att dämpa signalen >500Hz så att det i slutänden motsvarar just 6dB >500Hz för att få en jämn respons. (tror inte den dämpar just 6dB hela vägen från 500Hz, utan stegrar från 500Hz och ner tills den når 6dB någonstans >500Hz, någonstans i det området där bs60 spelar hela odämpat av det inbyggda filtret.)
det som blir då är att steget i området >500Hz bara levererar 1/4 av den effekt som egentligen skulle erfodras för att uppnå samma amplitud som i övriga resister.
Du har vänt fel på ">" i ovanstående, tror jag.
DVD-ai skrev:Men det är fortfarande inget som ska vara något problem för något vettig steg. Har steget problem med den lasten så ska man skicka ut steget genom fönstret! men vara noga med att öppna fönstret först såklart
DVD-ai skrev:Njaaa, det vet jag inte om det stämmer, han har (vad jag hört) sagt att med bs60+pi60(s) så får man bättre prestanda än med enbart pX-2. Och sedan tycker jag att man får möjlighet till bättre ljud
schmutziger skrev:DVD-ai skrev:Njaaa, det vet jag inte om det stämmer, han har (vad jag hört) sagt att med bs60+pi60(s) så får man bättre prestanda än med enbart pX-2. Och sedan tycker jag att man får möjlighet till bättre ljud
Blir lite tunt över 80Hz i den senare lösningen
subjektivisten skrev:Om du undrar skillnaden mellan BS-60 och X-2 så säger väl Ingvar själv att det blir bättre med X-2, men det kräver ju mer slutsteg.
DVD-ai skrev:Njoo, det blir ju en 2,5 vägare lösning, men inte riktigt i traditionell betydelse där man ju utnyttjar baffelsteget för att i samma veva få upp kännsligheten. så blir det ju inte här...
i detta fallet är det bara för att få upp känsligheten/kapaciteten i basområdet
pgmj skrev:Å en till fråga... pi60 är ju specade "ner till" 25Hz, medan bs60 enligt manifestet är specade +/-1dB ner till 22Hz. Ger alltså bs60 inte bara mer ljudtryck utan även utökat frekvensomfång jämfört med enbart pi60? Eller hur man nu beskriver detta med rätt terminologi...
schmutziger skrev:Skulle det vara möjligt att köra 4par bs60 istället för bara ett par? parallel o seriekopplat , för ännu mer ljudtryckspotential och bättre basåtergivning?
Jag menar om man staplar dem på varandra jämte pi60 så borde det väl kunna gå.
Eller kollapsar ljudbilden på något sätt?
Kan man inte dämpa tillräckligt mycket med bc60?
eler någt annat?
För det hade ju blivit ett ultrapotent system!
Ytterligare en poäng är att distorsionen sjunker. En svaghet, eller i varje fall en begränsning (det är ju ingen svaghet jämfört med att inte använda basstöden) är att huvudsystemen är med och spelar i basområdet, och därför är de också med och sätter gränsen för kapacitatsökningen - hur stor kapacitet basstöden själv än har som enskildheter.
Det är därför kapaciteten aldrig ökar mer än 6-8 dB (vilket dock motsvarar en rätt signifikant förstoring av en förstärkare, närmare bestämt 4 - 6,3 ggr större, alltså som att gå från 100 W till 400-630 W i basregistret!)
schmutziger skrev:Japp IÖ hade viist svarat mig i en annan tråd:Ytterligare en poäng är att distorsionen sjunker. En svaghet, eller i varje fall en begränsning (det är ju ingen svaghet jämfört med att inte använda basstöden) är att huvudsystemen är med och spelar i basområdet, och därför är de också med och sätter gränsen för kapacitatsökningen - hur stor kapacitet basstöden själv än har som enskildheter.
Det är därför kapaciteten aldrig ökar mer än 6-8 dB (vilket dock motsvarar en rätt signifikant förstoring av en förstärkare, närmare bestämt 4 - 6,3 ggr större, alltså som att gå från 100 W till 400-630 W i basregistret!)
![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21626
Men ändå....
Kan man inte dämpa pi60 mer i basen i sådana fall?
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:Japp IÖ hade viist svarat mig i en annan tråd:Ytterligare en poäng är att distorsionen sjunker. En svaghet, eller i varje fall en begränsning (det är ju ingen svaghet jämfört med att inte använda basstöden) är att huvudsystemen är med och spelar i basområdet, och därför är de också med och sätter gränsen för kapacitatsökningen - hur stor kapacitet basstöden själv än har som enskildheter.
![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=21626
Men ändå....
Kan man inte dämpa pi60 mer i basen i sådana fall?
Blir en dyr och konstig lösning, då är det bättre att dela pi60 i stället och köra med basmoduler![]()
Sedan så är filtret i bs 60 mer än bar en spola, det är ett andra ordnignens filter (spole + kondensator) och en krets för att jämna ut impedansen (ytterligare kondensatorer och motstond)
+ en brytare om man så vill ha för att kunna köra modulerna som ProfundusX-2 eller bs60...
DVD-ai skrev:Dyrt i förhållande till vad du får och hur mycket "knöl" det blir såklart...![]()
bättre att köra pX-4 och dela PI60 med cr80s då i stället, då får du mer prestanda och på "rätt sätt". Om du verkligen vill ha mycket kräm runt 80-200Hz så kan du ju ha ett par bs60 till pi60 och dela detta då har du prestanda >80Hz som påminner om i32![]()
Så menar jag naturligtvis, alltså att alternativet med bs60 x 4 till pi60 inte borde bli något hitt hur du än tänker dig att få till den lösningen, och att hålla på och dämpa pi60 gör ju så att hela funktionen bli fel då förhållandet pi60 / bs60 och deras funktion kommer att påverkas av en dämpning = kommer inte att spela ihopp som tänkt
schmutziger skrev:DVD-ai skrev:Dyrt i förhållande till vad du får och hur mycket "knöl" det blir såklart...![]()
bättre att köra pX-4 och dela PI60 med cr80s då i stället, då får du mer prestanda och på "rätt sätt". Om du verkligen vill ha mycket kräm runt 80-200Hz så kan du ju ha ett par bs60 till pi60 och dela detta då har du prestanda >80Hz som påminner om i32![]()
Så menar jag naturligtvis, alltså att alternativet med bs60 x 4 till pi60 inte borde bli något hitt hur du än tänker dig att få till den lösningen, och att hålla på och dämpa pi60 gör ju så att hela funktionen bli fel då förhållandet pi60 / bs60 och deras funktion kommer att påverkas av en dämpning = kommer inte att spela ihopp som tänkt
men ändå!
Det är ju kul att inte vara som alla andra.
är eg mest intresserad av principen och då varför det inte går att ha fler än en bs60 per sida.
det måste väl vara mer på den negativa skalan än att man inte bör dämpa pi60 mer i basen?
för man förlorar ju inte ljudet bara andra element som spelar det, eller?
adzer skrev:haha bs60 delade vid 80hz hade varit roligt
pi60s + bs60 + profX-4 borde klara 125dB i hela registret :p
DVD-ai skrev:adzer skrev:haha bs60 delade vid 80hz hade varit roligt
pi60s + bs60 + profX-4 borde klara 125dB i hela registret :p
Fast om man ska vara petig så kade ju ProfundusX-8 eller ProfundusY-4 varit mysigt det till det...![]()
Men, som du va inne på tidigare, det är ju så att till den musik som du lyssnar på så skulle ProfundusX-4 räcka MYCKET långt och det ställer mer krav på prestandan över 80Hz som du ju får med bs60 rill pi60
Men ska du dela och vet med gi detta från början så kan du ju lika gärna satsa på i28 eller i32 på en gång då det blir nästan samma pengar...
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:DVD-ai skrev:Dyrt i förhållande till vad du får och hur mycket "knöl" det blir såklart...![]()
men ändå!
Det är ju kul att inte vara som alla andra.
är eg mest intresserad av principen och då varför det inte går att ha fler än en bs60 per sida.
det måste väl vara mer på den negativa skalan än att man inte bör dämpa pi60 mer i basen?
för man förlorar ju inte ljudet bara andra element som spelar det, eller?
Jag TROR att det finns andra problem som kan uppstå, och en av dom är att om du samankopplar flera bs60 så är det inte säkert att dom spelar korrekt med pi60 av den anlednignen, det kanske blir något annat fel.. ?!
Vet ej, men detta med att pi60 antagligen måste dämpas mer och individuellt är ju ett problem då det medför att du påverkar dess impedans och fasegenskaper. Och då är det inte säkert att pi60 spelar ihopp med basstöden på rätt sätt längre.
Men det är en kul ide...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster