Frågan är om jag kommer gilla det eller inte - och svaret på den frågan är att testa såklart. Men jag tänkte vara omständig och lat, så jag frågar er istället
Moderator: Redaktörer

peetwa skrev:Jo, har sett massor med folk som använder stelbenta delningsfilter som inte kan löptidskorrigera för skillnaden i löptid mellan sub och fronthögtalare.
Då får man ju en urfasning med en dip kring delningsfrekvensen. Antog att det kunde vara en sådan. Rumsliga utsläckningar och dylikt ofta resulterar i en topp bredvid dippen och en sådan saknas.
peetwa skrev:Har du testar att köra utan så är det ju inte det jag trodde. Men dippar är ju inte så jobbiga som toppar. Du får nog vara glad över att du kan stoltsera med en utav de jämnaste mätningarna jag sett. Hur ser ett sådant rum respektive baslösning ut?
sprudel skrev:Kan du höra att den påverkar ljudet på något annat sätt?
Grym kurva förresten.
Bamsefar skrev:-micke-
Jag skulle tro att din dipp vid ca 70Hz är relaterat till rumsmåtten, och den kommer du inte åt hur du än gör förutom att använda flera basmoduler utplacerade på ett optimalt sätt.
Om man t.ex. skulle kompensera för dippen via en PEQ så skulle effektbehovet antagligen stiga till några kW...
-micke- skrev:Bamsefar skrev:-micke-
Jag skulle tro att din dipp vid ca 70Hz är relaterat till rumsmåtten, och den kommer du inte åt hur du än gör förutom att använda flera basmoduler utplacerade på ett optimalt sätt.
Om man t.ex. skulle kompensera för dippen via en PEQ så skulle effektbehovet antagligen stiga till några kW...
Ja, det tror jag med.
Och visst har jag haft tankar på ytterligare två Y-moduler. Men det blir inte just nu.
Dippen stör mig faktiskt inte så mycket, förutom att kurvan inte ser så fin ut.
peetwa skrev:Jo, har sett massor med folk som använder stelbenta delningsfilter som inte kan löptidskorrigera för skillnaden i löptid mellan sub och fronthögtalare.
Då får man ju en urfasning med en dip kring delningsfrekvensen. Antog att det kunde vara en sådan. Rumsliga utsläckningar och dylikt ofta resulterar i en topp bredvid dippen och en sådan saknas.

-micke- skrev:peetwa skrev:Är subbarna de största svarta fyrkanterna? Intressant.
Ja, precis.
Såhär ser det ut i verkligheten
Zipp skrev:Snyggt, ingen vanlig hifigrotta här inte. Var har du placerat kvartsvågsabsorbenterna? Gärna en bild.
-micke- skrev:Zipp skrev:Snyggt, ingen vanlig hifigrotta här inte. Var har du placerat kvartsvågsabsorbenterna? Gärna en bild.
Det finns lite bilder på MHB.
http://www.minhembio.com/micke%20n
Adhoc skrev:Väldigt fint rum du har fått till!
Gissar jag rätt att du fick bäst mätningar i intervallet 420 - 440 cm från frontväggen och att element på Y2:orna är placerade ca 1 m in i rummet från långväggen?
Adhoc skrev:Har du luskat ut från vilken dimension 70-Hz:aren kommer?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster