Moderator: Redaktörer
Buddie skrev:
Adzer: Tackar - ja, jag skulle gärna lyssna på ett stort toppsystem, jag tror att man kommer att ha svårt att stänga munnen efteråt, måste ju vara en "Jaw dropping experience"!
Sedan vill jag passa på och tacka för dina finfina bilder ju gjort på högtalarna - jättekul att kunna jämföra dem på det sättet.
subjektivisten skrev:Kul läsning. Sen så är det inte så mycket fixat hos Ingvar som man kan tro. Det är nog främst basabsorbenten som är lite extra. Jag och flera andra har mycket mer dämpning än vad Ingvar har t ex.
Kul att du får lite att fundera på, jag tror man kan få till det ganska nära Ingvars rum men tämligen små medel (ja, förutom basabsorbenten).
Buddie skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.
Buddie skrev:Bassman skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.
Precis. Det är inte rörigt/oordning - det är basabsorbtion!!
IngOehman skrev:Buddie skrev:Bassman skrev:Sedan får man inte bortse att det är grejer överallt, precis överallt! Sånt gynnar också välljud kan man tänka.
Precis. Det är inte rörigt/oordning - det är basabsorbtion!!
Det kan man kanske tro, men det låter faktiskt bättre när det är
nystädat. Det som är gjort i rummet är ju balanserat för att vara
precis lagom, när ordning råder.
Tyvärr höll jag på att säga, för om nyckeln till välljud vore något
så enkelt som att låta saker förfalla, vore allt ju mycket lättare.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nejdå, du har rätt, det är faktiskt både ock.
Sedan du var där ha jag haft chans att undersöka saken lite närmare, och
förstärkaren klipper, men högtalaren slår också i varje fall lite längre än sin
linjära slaglängd, så nog tangerar man högtalarnas gräns allt.
Frågan är dock vad som är den dominerande källan till hörbar distorsion,
och det är nog förstärkaren.
Buddie skrev:a, det där är den t-amp som det pratades om. Du kan gå in på prisjakt.nu och kolla in recensioner och affärer som har sålt dem - det kan kanske vara värt att kolla med några av dem för att kolla om de kan fixa fram fler. Om du får tag på nån, köp två - jag vill/ska också ha en, eller ta tre, kan vara bra att ha en i "reserv".
Purre skrev:Ni som var där igår, pratades en del om t-amp och Ingvar hade en isärskruvad på bordet.
vattuvarg skrev:Buddie skrev:a, det där är den t-amp som det pratades om. Du kan gå in på prisjakt.nu och kolla in recensioner och affärer som har sålt dem - det kan kanske vara värt att kolla med några av dem för att kolla om de kan fixa fram fler. Om du får tag på nån, köp två - jag vill/ska också ha en, eller ta tre, kan vara bra att ha en i "reserv".
Det går att köpa amp6basic från 41Hz.com här i landet. En sådan liten förstärkare driver mina piP rätt fint, även om rummet är litet och lyssningspositionen en aning annorlunda. Observera att länken går till en färdigbyggd modul, därav priset.
RogerGustavsson skrev:Purre skrev:Ni som var där igår, pratades en del om t-amp och Ingvar hade en isärskruvad på bordet.
Vad sades om den? Bu eller bä?
Buddie skrev:vattuvarg skrev:Buddie skrev:a, det där är den t-amp som det pratades om. Du kan gå in på prisjakt.nu och kolla in recensioner och affärer som har sålt dem - det kan kanske vara värt att kolla med några av dem för att kolla om de kan fixa fram fler. Om du får tag på nån, köp två - jag vill/ska också ha en, eller ta tre, kan vara bra att ha en i "reserv".
Det går att köpa amp6basic från 41Hz.com här i landet. En sådan liten förstärkare driver mina piP rätt fint, även om rummet är litet och lyssningspositionen en aning annorlunda. Observera att länken går till en färdigbyggd modul, därav priset.
Vattuvarg: Hur levereras amp6basic, är den monterad i någon låda eller är det något man fixar själv? likadant med reglage, potentiometer, ström etc? Har du några bilder på hur din stärkare ser ut så vore det intressant att se.
Blev rätt sugen på den där, bra pris och om den orkar driva PiP hjälpligt så lär den ju kunna knuffa mycket ljud ur PiM
vattuvarg skrev:Det går att köpa amp6basic från 41Hz.com här i landet. En sådan liten förstärkare driver mina piP rätt fint, även om rummet är litet och lyssningspositionen en aning annorlunda. Observera att länken går till en färdigbyggd modul, därav priset.
Buddie skrev:Vattuvarg: Hur levereras amp6basic, är den monterad i någon låda eller är det något man fixar själv? likadant med reglage, potentiometer, ström etc? Har du några bilder på hur din stärkare ser ut så vore det intressant att se.
Blev rätt sugen på den där, bra pris och om den orkar driva PiP hjälpligt så lär den ju kunna knuffa mycket ljud ur PiM
Buddie skrev:Vattuman: Tack för utförligt svar! Bra pris o prestanda (och storlek) så vi får se, kanske blir en sådan stärkare.
Buddie skrev:
De e farligt i den där Täby källarenman bara måste handla något!
///Buddie
Buddie skrev:Här kommer min rapport om varför jag var på lyssningskväll och hur jag upplevde detta.
Jag är ingen HiFi nörd. Jag gillar musik som de flesta gör. Jag älskar kvalité och ”bra” saker (saker som jag tycker är bra, eller bevisligen är bra och jag gillar det – jag menar, bara för att en viss travhäst är bäst, betyder inte det att jag gillar hästar, eller trav). Då jag inte haft något intresse av att lägga mina surt förvärvade slantar genom åren, från sommarjobb osv på stereohårdvara eller skivor, men ändå lyssnat en del genom MTV (innan det bara blev rap o annan skit (min åsikt)) och kamrater och lånade skivor, har jag aldrig haft något att lyssna på förutom föräldrarnas stereo (pappa gillar HiFi).
Nåväl, för 7-8 år sedan jobbade jag med en RIKTIG HiFi nörd
....................
Nu när man sitter här och planerar/fantiserar vad man ska/vill köpa lyckas jag ändå hejda mig lite. Det är lätt att glömma att man får lyssna på INO högtalarna i ett väldigt bra rum, som har massor med åtgärder för att säkerställa så god lyssning som möjligt. Innan köp så ska jag försöka låna högtalare och lyssna på dem hemma hos mig för att se hur det kan bli
(måste ju tänka på WAF när det gäller placering och dämpning och sådant). Men jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att börja med ett par PiX att ha i köket, drivet att en T-amp och matat med Spotify o Internet radio.
Sedan är jag sugen på Pi60 med Bs60 – men vi får se hur det löper på.
I varje fall var det en fantastisk upplevelse, som var på tok för kort.
Komorok skrev:@Buddie: IÖs källare är ju inte så där jättefixad. Bara lite draperier, aco-skivor
och lite basåtgärder vad jag kunde se. Typ en membranabsorbent och en
bredbandig basabsorbent.
Komorok skrev:@Buddie: IÖs källare är ju inte så där jättefixad. Bara lite draperier, aco-skivor
och lite basåtgärder vad jag kunde se. Typ en membranabsorbent och en
bredbandig basabsorbent.
subjektivisten skrev:I jämförelse mot andra rum så är det ganska lite fixat, ja.
subjektivisten skrev:I jämförelse mot andra rum så är det ganska lite fixat, ja.
Komorok skrev:@Aerob: Man kanske blir lite fartblind när man meckar så mycket med det själv?
När du räknar upp det så där liksom. Men hmm.... så mycket aco står det inte
bakom draperierna. Diffusering? Man måste ju ha filmer någonstans, så varför
inte ha dem där de gör mest nytta?
Asch, vad som är mycket är ju upp till var och en att bedöma själva.
Aerob skrev:Kan inte förstå er som menar att IÖ's rum är lite fixat! Vi snackar heltäckningsmatta,
stora tunga draperier med massa ACO-skivor bakom, diffuserande tak, diffuserande
väggar (CD och DVD-skivor), en gigantisk basätare både under soffan och hela
den bakre väggen. Menar ni verkligen att det ska anses vara lite?
Edit: Just det ja, diffuserande bord också!
subjektivisten skrev:Aerob skrev:Kan inte förstå er som menar att IÖ's rum är lite fixat! Vi snackar heltäckningsmatta,
stora tunga draperier med massa ACO-skivor bakom, diffuserande tak, diffuserande
väggar (CD och DVD-skivor), en gigantisk basätare både under soffan och hela
den bakre väggen. Menar ni verkligen att det ska anses vara lite?
Edit: Just det ja, diffuserande bord också!
Ja, skulle det vara så mycket? Förutom basabsorbenten så känns det som mycket är ganska vanliga prylar att ha i rummet, som CD och DVD skivor i hyllor.
Kollar man rum som är byggda efter Ingvars ritningar så har dom flesta, som jag sett iaf, klart mer dämpning i högtalardelen, diffuserad bakvägg (när jag senast var hos ingvar så var den helt platt).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster