piP-rum?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vattuvarg

piP-rum?

Inläggav vattuvarg » 2011-01-22 20:27

Om man utgår från ett par piP, hur skulle då rummet se ut om man förutsättningslöst bygger för stereolyssning?

Vilka vinklar ska rummets hörn och ytor ha?
Hur stort ska rummet vara i de tre dimensionerna?
Ska man sitta högt eller lågt?
Hur ska golv, väggar och tak se ut?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-04 14:20

Här hade man gärna sett att IÖ hade gjort en kommentar. Brukar han inte å andra sidan säga att det är fel väg att gå, att man konstruerar ett rum för en specifik högtalare?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-04 19:51

Jag gissar att IÖs artikel om rumsakustik (som kan laddas ner på LTS hemsida) gäller även för piP?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-04 20:32

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-04 20:40

RogerGustavsson skrev:Är det denna du tänker på? http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/rumsakustik.pdf

Precis, tack. Orkade inte leta länk från mobilen...

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-04 20:58

RogerGustavsson skrev:Här hade man gärna sett att IÖ hade gjort en kommentar. Brukar han inte å andra sidan säga att det är fel väg att gå, att man konstruerar ett rum för en specifik högtalare?

Nej.
Men tvärtom är ju lite galet eftersom högtalarens användningsområde blir aningens begränsat.
Iaf om man Har för avsikt att sälja dem till fler ;)

Vill man ha rummet optimalt lär man ta i beaktande vilka högtalare som ska användas i rummet.
Eller rättare sagt egenskaperna hos högtalarna som ska användas i rummet.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-04 22:47

Jag tänkte på att han ibland nämnt att rummet bör ha en viss bredd och det ger nästan automatiskt ett väl stort rum för piP. Han kanske hellre analyserar ett rums egenskaper och gör dem passande till behovet än tvärtom? Det vara verkar ungefär så han svarar på detta forum. De rum som vi har sett visas här har inte sett likadana ut. Något av dem avvek väldigt mycket från de övriga. Det finns kanske inte ett optimalt rum utan flera? Sedan räcker det kanske inte bara med torra fakta om dimensioner, materialval etc? Hur många konsertsalar har inte fått byggas om när huset väl är färdigt? Detta trots alla möjliga simuleringar före byggnation. Tror det är svårt att spika upp ett antal specifikationer som håller hela vägen. Tumregler är bannade av IÖ!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-02-05 07:55

Helt rätt.
Varje rum behöver sina egna lösningar för att bli så optimalt som möjligt.
Olika rum kan ju även vara optimerade mot helt olika mål.
Två till synes väldigt lika rum kan betee sig ganska olika. De kan ju vara byggda av olika material, olika regling etc. just därför finns inga bra tumregler ;)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2011-02-13 12:28

Det skulle varit kul att titta i den där pdf:en men jag kan helt enkelt inte ladda ner den.

Det som får mig att fundera är tre saker:

1. Lera som byggmaterial är något som ligger mig nära om hjärtat. Det går att variera rätt mycket i densitet och det kräver inte raka linjer och räta vinklar. Dessutom är materialet en smula elastiskt (i brist på ett bättre ord). Så det går att tänka på lyssningsrummet ganska förbehållslöst.

2. Mitt hem hämtar inspiration från flera olika delar av världen. En del av detta är en förhoppning att så småningom kunna packa undan sängen helt på dagarna, men har inte hittat en lämplig leverantör av tatamimattor. Just nu sover jag alltså på en ikeafuton och det är den jag sitter på när jag lyssnar. Ljudet upplevs alltså sittande på golvet, mer eller mindre. IÖ gav mig tips om hur mina högtalare skulle ställas med de förutsättningarna och med lite mickel låter det riktigt bra.

3. Det är bra att förstå hur saker och ting fungerar. Om man vet hur så kan man återskapa egenskaperna även med enkla medel. Tänk EKK som högtalarkabel. Ibland kan en bättre lösning födas just ur att man vet något och vågar tänka lite udda. Jämför SD-fötter med spikes. Från och med i fredags låter förresten mina högtalare aningens bättre då jag ersatt primitiva papplådestativ mot dubbla bag-in-box-ställ i ek (jo, faktiskt), och låter högtalarna halvdeles flyta på EPDM-lister. Det låter hörbart bättre även om högtalarna inte flyter helt fritt.

Så jag frågar vidare. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-20 21:42

Ska du bygga ett hus av lera och halm? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2011-02-20 22:35

Ragnwald skrev:Ska du bygga ett hus av lera och halm? 8O

Det är fullt möjligt, Ragnwald. Det är faktiskt rent av underligt att inte fler gör det. Men det är väl lite som med spikes kontra SD-fötter. Det finns en vedertagen lösning och det finns en udda. Vilken som är framtidens mest utbredda byggteknik det kan man bara spekulera i, men lerbygge måste nog räknas som udda här i landet. ...än så länge.

Men byggen får vänta. Min lilla familj måste nog bo i två residens ett tag till, ett i norr och ett mycket närmare Ino. Barnens bästa kommer ju först. ...och kärleken brinner het på alla möjliga våglängder ändå, inklusive de hörbara.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-02-21 06:39

Finns en kåk i ire på gotland som är byggd så den skall tydligen ha ett högt k-värde

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-21 09:36

boom skrev:

Finns en kåk i ire på gotland som är byggd så den skall tydligen ha ett högt k-värde

Det här är också byggt av lera och halm, världsarvsskyddade Ait Ben Haddou.

http://lh5.ggpht.com/_XJmLB16lHCs/R4C0C ... stream.jpg

När jag var där 1995 bodde endast tre familjer där. Floden hade "försaltats" och det fanns inget dricksvatten längre. Byggnaderna vittrar och försvinner med tiden och därför finns det många helt övergivna Kasbahs utmed "Route du Kasbah" i Marocko. Ett fenomen som man snabbt märker nere i öknen är att det isolerar bra mot värmen och heller inte verkar lagra den. Betonghusen man byggt på senare år är outhärdligt varma hela dygnet då de ackumulterar värmen.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-02-21 11:47

Jag har för mig att dom skrev om lerhus i ny tekninik för en massa år sen.
Om man bor där det finns gott om lera så har man gratis byggnadsmaterial. Väggtjockleken var tydligen en halv meter eller mer. Ingen isolering behövs, så det verkar vettigt att bygga i lera.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2011-02-21 23:57

Det finns många olika sorters jordbyggande som resulterar i material med väldigt olika densitet.

Det lättaste materialet, lättlera, är halm täckt med ett tunt lager lera. densiteten är ungefär 300 kg per kubikmeter. Det isolerar ungefär hälften så bra som glasull.

Det tyngsta jag sett är pisé, stampad jord, som i det närmaste är som sandsten. Isolerar inte så bra, men lagrar massor av energi.

lättlera: http://www.youtube.com/watch?v=7J0862TFPwU
pisé: http://www.youtube.com/watch?v=z7cdsBRouws

Lite överraskande att ni skulle snöa in på just tanken att bygga med jord... Sammanfattningsvis så går rummet att bygga med olika densitet och med nästan vilken form som helst. Hur ska rummet se ut för piP eller piPs?

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-22 10:49

Ring Ingvar.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2011-02-22 20:49

pgmj skrev:Ring Ingvar.

Så småningom blir det så att jag ringer Ingvar och ber honom hjälpa mig få till ett finfint lyssningsrum. Det kommer antagligen inte ens att gå att kombinera ihop till en "turné" som ni gör söderut. Men det kommer det att vara värt. Fram tills dess kan Jag sitta här mitt lilla rum och vara helt okunnig om akustik eller kanske lära mig något.

Vilken variant tycker du att jag ska välja, pgmj?

Hade gärna kikat i den där PDF:en det tipsades om tidigare i tråden, men jag omdirigeras till annan sida istället, tyvärr.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-22 21:01

PM'a din mailadress så skickar jag artikeln.

pgmj

Inläggav pgmj » 2011-02-23 12:41

Hmm, kollade just den PDF jag laddat ner från LTS gamla hemsida om rumsakustik (som länkades till ovan). Och innehållet verkar tämligen identiskt med intervjun här:

http://sonicdesign.se/oeint9.html

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2011-02-23 22:05

pgmj skrev:Hmm, kollade just den PDF jag laddat ner från LTS gamla hemsida om rumsakustik (som länkades till ovan). Och innehållet verkar tämligen identiskt med intervjun här:

http://sonicdesign.se/oeint9.html

Tack.

Återgå till Wänner af Ino