Vem har hört den? Vad tycks?
Samt, hur ser den färdiga högtalaren ut??
i6 klarar 112 dB över 100 Hz (där delar jag idag)
Jag har iPs idag som klarar 109 dB över 140 Hz, vad kan den tänkas klara vid 100 Hz? Nån som vet på ett ungefär?
Moderator: Redaktörer
i6 klarar 112 dB över 100 Hz (där delar jag idag)
Jag har iPs idag som klarar 109 dB över 140 Hz, vad kan den tänkas klara vid 100 Hz? Nån som vet på ett ungefär?
m_persson79 skrev:Det är jag med på!Men jag förstår inte hur det varierar mellan två olika högtalare, som bör placeras på likartat vis. Placerat i samma rum - på samma plats och delade vid samma frekvens.
Frågan är vad max SPL är för iPs vid 100 Hz
RogerGustavsson skrev:En gissning... 100 Hz kräver att dubbla mängden förflyttas jämfört med 140 Hz. Bör väl bli 106 dB?
m_persson79 skrev:Vad har det förbetydelse givet exakt samma "omständigheter", spl vs. frek.? Alla (förutom extremfall kanske) högtalare har väl rumstöd vid 100-140 Hz?
m_persson79 skrev:Det är jag med på!Men jag förstår inte hur det varierar mellan två olika högtalare, som bör placeras på likartat vis. Placerat i samma rum - på samma plats och delade vid samma frekvens.
Frågan är vad max SPL är för iPs vid 100 Hz
_Fredrik_ skrev:Fan, iSex är jävligt bra.
m_persson79 skrev:Jahopp, nu är i6 beställda.
m_persson79 skrev:Självklart
DVD-ai skrev:KUL!!
Jätte rolig liten högtalare som spelar helt vansinnigt fint!
grattis !
Hehe, skall snart ner och skada mig lite till. Annars har jag en granne rätt nära....Nattlorden skrev:(...eller blivit 'skadad' av Ola68-besök...)
phon skrev:Ja där kan man lätt bli skadad.
m_persson79 skrev:DVD-ai skrev:KUL!!
grattis !
Tack, att köpa grisen i säcken på ny nivå (för mig)
m_persson79 skrev:Jahopp, nu är i6 beställda.
Svenn3SaataN skrev:m_persson79 skrev:DVD-ai skrev:KUL!!
grattis !
Tack, att köpa grisen i säcken på ny nivå (för mig)
När är det beräknat att du får hem den? Någon gång i sommar?
Stranne skrev:m_persson79 skrev:Jahopp, nu är i6 beställda.
Kul! Jag är också i tagen att beställa, men kan inte bestämma mig för i vilket utförande. Hur blir dina? Radiefrästa sidor? Färg?
Jag är sugen på att göra något åt pingmang-hållet, men börjar tveka och just nu lutar det åt ett par vita.
m_persson79 skrev:Ang. Ola68-"galenskaper":vore mkt nice att få tillfälle att höra hans nya "ännu galnare"
Stranne skrev:m_persson79 skrev:Jahopp, nu är i6 beställda.
Kul! Jag är också i tagen att beställa, men kan inte bestämma mig för i vilket utförande. Hur blir dina? Radiefrästa sidor? Färg?
Jag är sugen på att göra något åt pingmang-hållet, men börjar tveka och just nu lutar det åt ett par vita.
m_persson79 skrev:
Radie och MDF-utförande för min del. Jag tror och hoppas att inte lådfinish drar ut på tiden..
Stranne skrev:Är jag den enda i hela (ino)världen som tycker diskanten är snygg?
Shit, hade helt missat att jag inte gillade utseendet!Nattlorden skrev:Stranne skrev:Är jag den enda i hela (ino)världen som tycker diskanten är snygg?
Japp. Proportionerna är oharmoniska dome vs. frontplatta och även frontplatta vs. högtalarformat. Fast på det stora hela taget så blir den diskanten inte snygg någonstans om den inte hamnar hårt klämd mellan två mellanregister/basar med likaledes avhuggen korg.
Nattlorden skrev:Stranne skrev:Är jag den enda i hela (ino)världen som tycker diskanten är snygg?
Japp. Proportionerna är oharmoniska dome vs. frontplatta och även frontplatta vs. högtalarformat. Fast på det stora hela taget så blir den diskanten inte snygg någonstans om den inte hamnar hårt klämd mellan två mellanregister/basar med likaledes avhuggen korg.
jonasz skrev:
Ja inte fasen är diskanten snygg men ändock en riktig skönhet jämfört med den oerhört fula piP-diskanten...
DVD-ai skrev:
Detta är INTE den slutgiltiga versionen av lådan, i6 ser alltså INTE ut som på denna bilden.
mvh//David
DVD-ai skrev:Ja, men diskanten och hur den upplevs är i förhållande till lådan den sitter i, så hur ful diskanten är påverkas ju av lådans form, kanske den passar ganska bra helt plötsligt !?
DVD-ai skrev::D
Mehhh, då e det ju ingen sport juhh...
DVD-ai skrev:Ja, men diskanten och hur den upplevs är i förhållande till lådan den sitter i, så hur ful diskanten är påverkas ju av lådans form, kanske den passar ganska bra helt plötsligt !?
sportbilsentusiasten skrev:Ska i6 kompleteras med subbar eller funkar den utan, a la piP?
shifts skrev:Den finns med i manifestet 2011-2.
VarsegodMagnusÖstberg skrev:sportbilsentusiasten skrev:Ska i6 kompleteras med subbar eller funkar den utan, a la piP?
Det är en sluten högtalare (tänk namnstandarden) som är tänkt att avdelas mot basmoduler. Den har i häraden 6 liter i volym, dvs något större än tidigare i5.
Basreflexvarianten heter pi25 och är en golvstående högtalare till skillnad från piP.
celef skrev:men vad alla verkar hänga upp sig på diskantens form, varför är denna del så viktig?
Vilken jäkla tur att du inte är IÖ utan att han använder funktionell design i hela sin reportoar!Nattlorden skrev:celef skrev:men vad alla verkar hänga upp sig på diskantens form, varför är denna del så viktig?
Därfär att den inte följer Inos formspråk utan sticker ut som ett infekterat sår.
MagnusÖstberg skrev:Vilken jäkla tur att du inte är IÖ utan att han använder funktionell design i hela sin reportoar!
Dessutom är det ju smart att använda samma element i flera olika uppsättningar vilket minskar antalet artiklar att lagerhålla
Jag gillar smart tänkande!
Nattlorden skrev:
Jo, men då läser jag gärna en beskriving över vad det är för funktion hos en sådan diskantplatta... så kanske den blir snygg sedan...
Nattlorden skrev:celef skrev:men vad alla verkar hänga upp sig på diskantens form, varför är denna del så viktig?
Därfär att den inte följer Inos formspråk utan sticker ut som ett infekterat sår.
jonasp skrev:Den håller elementet på plats?Funktionellt som tusan!
sprudel skrev:My dear Lord! Har du gått och blivit estetiker?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:My dear Lord! Har du gått och blivit estetiker?
Alltid varit. Dessutom med ett akut färgseenede till fruns fasa. (Nix... det där passar inte tillsammans...)
Nattlorden skrev:sprudel skrev:My dear Lord! Har du gått och blivit estetiker?
Alltid varit. Dessutom med ett akut färgseenede till fruns fasa. (Nix... det där passar inte tillsammans...)
Ragnwald skrev:8% av alla män har nedärvda färgsinnesdefekter, 2 % av dessa är allvarliga (grönblindhet).
screen skrev:Aha...så därför står det illgröna basar i travar i hörnen...![]()
MagnusÖstberg skrev:Vilken jäkla tur att du inte är IÖ utan att han använder funktionell design i hela sin reportoar!Nattlorden skrev:celef skrev:men vad alla verkar hänga upp sig på diskantens form, varför är denna del så viktig?
Dessutom är det ju smart att använda samma element i flera olika uppsättningar vilket minskar antalet artiklar att lagerhålla
Jag gillar smart tänkande!
celef skrev:det är oxå lite förvånande att så många tycker om formen på ino när dom uppenbart inte är formgivna med hänsyn till estetik, är det så att man gillar formen för att man gillar ljudet eller gillar man formen för att det är en ino?
Stranne skrev:Jag vill också ha en bild på slutgiltiga i6 tack. Jag behöver inspiration för
att bestämma hur mina ska se ut... Blir de snygga i vitt? Svart?
Nej - jag har inte beställt, men det är bara för att jag inte kan
bestämma mig för hur jag vill ha dem.
Nattlorden skrev:celef skrev:det är oxå lite förvånande att så många tycker om formen på ino när dom uppenbart inte är formgivna med hänsyn till estetik, är det så att man gillar formen för att man gillar ljudet eller gillar man formen för att det är en ino?
Om man alltid gillat det som är funktionsenligt designat och det sedan kommer något som man inte gillar - då kan man ju lätt få känslan att det är något som missats i funktionen.
celef skrev:ja kanske, men då har man nog tittat på fel saker och kanske dragit fel slutsats? vad i den nya högtalaren (prototyp eller vad det nu är) får dig att känna så mot funktionen?
Nattlorden skrev:celef skrev:ja kanske, men då har man nog tittat på fel saker och kanske dragit fel slutsats? vad i den nya högtalaren (prototyp eller vad det nu är) får dig att känna så mot funktionen?
Det är en form/proportionsfråga. Mycket möjligt att det inte spelar någon som helst roll vad för form fronten på diskanten har, men varför har i så fall någon skapat en sådan bastard? (Gissar dock det är elementtillverkaren som har grundelementet så från början och inget Ingvar specialbeställt)

m_persson79 skrev:Vad är max SPL för ett par Bremen-basar (BR, 50 liter)?
celef skrev:Nattlorden skrev:celef skrev:ja kanske, men då har man nog tittat på fel saker och kanske dragit fel slutsats? vad i den nya högtalaren (prototyp eller vad det nu är) får dig att känna så mot funktionen?
Det är en form/proportionsfråga. Mycket möjligt att det inte spelar någon som helst roll vad för form fronten på diskanten har, men varför har i så fall någon skapat en sådan bastard? (Gissar dock det är elementtillverkaren som har grundelementet så från början och inget Ingvar specialbeställt)
den kapade formen beror nog mest på att möjliggöra tät elementplacering, ungefär som pip-basens kapade sidor möjliggör den smala baffeln, jag tror inte det finns några andra fördelar faktiskt, jo kanske är formen en fördel om man väljer att inte försänka diskanten plant med baffeln, då är en rund diskantplatta nästan sämsta tänkbara
DVD-ai skrev:Ja de va fan att det fanns bilder på den...Aja där e den i alla fall..
Nej, den är det inte - men just den används i en annan högtalare:)RogerGustavsson skrev:Vad är det egentligen för diskant i i6/pi25? Peerless BC25SC15?
http://www.tymphany.com/files/BC25SC15- ... v1_1_0.pdf
MagnusÖstberg skrev:Nej, den är det inte - men just den används i en annan högtalare:)RogerGustavsson skrev:Vad är det egentligen för diskant i i6/pi25? Peerless BC25SC15?
http://www.tymphany.com/files/BC25SC15- ... v1_1_0.pdf
Aerob skrev:
Är det då kanske en D26NC55-06, eller råkar dom bara se lika ut? IÖ brukar
så vitt jag vet inte använda sig av kommersiella element i sina konstruktioner,
så det vore ju å andra sidan konstigt om det vore så i detta fallet.
Sanjuro skrev:Tålamod, tålamod... ...vilken vecka som helst nu.
DVD-ai skrev:Den som har bilder får gärna lägga upp dom, men vad jag vet finns inga bilder = inga bilder kommer att komma upp.
Inte på den variant av låda som jag tänker på i alla fall och som det inte byggts färdigt något par av än.
Men den variant av låda som dom flesta nu redan sett har jag fått höra (en liten fågal viskade i mitt öra) att den kanske kommer att var "standard".
Men att den variant som JAG tänker på och trodde skulle vara den slutgiltiga, kan eventuallt finnas som gratis val, eller specialdesigt med extra kostnad för den som vill.
Men om den alls kommer att finnas, om man kan "få den" eller om det blir till att betala extra, det har jag ingen aning om... men jag vet att den versionen av lådan har varit på tal och är något som "kan komma".
Mer tänker jag inte säga då jag inte vet mer säkert än såhär, den som undrar får nästan ta och höra med Ingvar om han har några kommentarer.
m_persson79 skrev::lol:
Pratade med Ingvar igår, lådorna är klara i juni.
Stranne skrev:DVD-ai skrev:Den som har bilder får gärna lägga upp dom, men vad jag vet finns inga bilder = inga bilder kommer att komma upp.
Inte på den variant av låda som jag tänker på i alla fall och som det inte byggts färdigt något par av än.
Men den variant av låda som dom flesta nu redan sett har jag fått höra (en liten fågal viskade i mitt öra) att den kanske kommer att var "standard".
Men att den variant som JAG tänker på och trodde skulle vara den slutgiltiga, kan eventuallt finnas som gratis val, eller specialdesigt med extra kostnad för den som vill.
Men om den alls kommer att finnas, om man kan "få den" eller om det blir till att betala extra, det har jag ingen aning om... men jag vet att den versionen av lådan har varit på tal och är något som "kan komma".
Mer tänker jag inte säga då jag inte vet mer säkert än såhär, den som undrar får nästan ta och höra med Ingvar om han har några kommentarer.
Ojdå, du skulle inte kunna tänka dig att linda in det där litegrand till, så
att det blir lite mer luddigt menar jag?![]()
Skämt åsido;
Jag har i all fall beställt ett par som inte ser riktigt ut som de som visats
i denna tråden. Skillnaden är vad jag vet att mina ska ha rundade
kanter, vilket enl Ingvar är standard. Åtminstone var det vad Ingvar
sade när jag beställde dem för knappt två veckor sedan. Sen kan det
säkert också vara så att de skiljer sig på fler punkter än just de runda
kanterna, men det har jag ingen aning om.
Bilderna på de vita i6:orna som visats i denna tråden tror jag
visar den prototyp som jag såg i Ingvars källare när jag var där den 12
april.
När jag väl får mina högtalare så lovar jag att lägga upp en bild!
m_persson79 skrev:Juni blir fint, börjar med Mallis och slutar med lite bättre ljud.
Tack för rapportenDVD-ai skrev:.....Inte på den variant av låda som jag tänker på i alla fall och som det inte byggts färdigt något par av än.
Men den variant av låda som dom flesta nu redan sett har jag fått höra (en liten fågal viskade i mitt öra) att den kansk....

DVD-ai skrev:jag tror att avrundningen blir betydligt större
DVD-ai skrev:Nu måste allt vara 100% solklart !
phon skrev:Mina pimpade piPs (aka pk-[s]killers[/s] kompisar) har runda hörn, och inte bara fram.![]()
![]()
![]()
Här är det grundlack och slip, dammigt jobb ...
DVD-ai skrev:MEN, jag har INTE påstått någonstans att jag har all information, varför skulle jag ha det ?!
DVD-ai skrev:De e lugnt![]()
Jag ser fram mot bilder, du beställde "vanliga" eller ?
Om så är fallet får du antagligen en låda som ser ut som den lådan som redan visats i tråden, alltså med avfasade kanter.
eller beställde du med avrundade kanter ? det är frågan
Stranne skrev:Jag har i all fall beställt ett par som inte ser riktigt ut som de som visats
i denna tråden. Skillnaden är vad jag vet att mina ska ha rundade
kanter, vilket enl Ingvar är standard. Åtminstone var det vad Ingvar
sade när jag beställde dem för knappt två veckor sedan. Sen kan det
säkert också vara så att de skiljer sig på fler punkter än just de runda
kanterna, men det har jag ingen aning om.
DVD-ai skrev:då ser det ju onekerligen ut som att rundade kanter är det
som komemr att vara standard, vilket är goda nyheter![]()
frågan är då bara HUR MYCKET rundade, alltså vilken radie
DVD-ai skrev:Nej det skulle det inte, men jag syftade på runda hörn![]()
Alltså som ett alternativ, finns i5 i en version med fasade kanter... ?!![]()
det visste jag intedärför tog jag för givet att alla skulle fatta, jag har sett 3st olika par i5 och alla med rundade kanter båda fram och bak...
![]()
så syftade jag på
molle skrev:Efter att ha snabbläst hela tråden, hittar jag fortfarande inte några mått på högtalaren. Manifestet nämner inget heller. Är jag blind?
För mig skulle en i6 passa bra som centerhögtalare, men lådan får inte vara för hög, eftersom jag då får titta på en och inte på filmen bakom..
IngOehman skrev:Men om du har rätt i det sista du skriver så kommer jag att ta bort
möjligheten att få Ino-högtalare med runda kanter.
IngOehman skrev:Det är ju lite, lite sämre och förstås en del dyrare också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster