Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Jag satt just och funderade på skillnaden mellan dessa diskanter.
För er som inte vet så är T11m standard diskanten som sitter i pi60, i14, i28 & i56 och T11mx är signatur diskanten som sitter i pi60s, i16s, i32s, i64s.
Jag har flera gånger tidigare både läst och pratat med folk som tycker att i28 är bättre än i16s och att i56 är bättre än i32s pga den högre ljudtryckskapaciteten och därigenom lägre disten vid samma ljudnivå.
Min funderar är då vad är det som är bättre med signatur diskanten? Den vanliga diskanten räcker ju redan för ljudtryck på 127dB då den sitter i i56, borde den inte räcka utan problem för i16s isf?
Så det kan inte bara ha med högre kapacitet att göra. Den måste ha lägre dist även vid lägre ljudtryck. Frågan är då om det är någon hörbar skillnad?
Tex om man har valet mellan i28 och i16s. Vilken är egentligen bäst?
Några tankar om detta?
Bamsefar skrev:Appropådet, om man tittar på baksidan av diskanten så är plattan helt slät på T11m för pi60, medans den bör ha (Wolfie ?) en upphöjning på pi60s T11mx versionen...

Bamsefar skrev:...
Men jag har personligen aldrig sett fysiska exemplar av diskanten som innebär att pi60 och pi60s har samma diskant med olika frontplattor...!
Alexi skrev:
Så helt omöjligt att det blivit fel är det inte, jag träffar Ingvar idag och kollar om det kommit någon ny diskant och lite om vad som skiljer
Alexi skrev:Tyvärr fick Ingvar förhinder, så jag kunde inte fråga honom...
Kollade med honom för en vecka sedan men glömde sen bort att skriva svaret här.Alexi skrev:jag träffar Ingvar idag och kollar om det kommit någon ny diskant och lite om vad som skiljer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster