Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Ja iom att det står 124dB >16hz i manifestet så kan du dra på en bra bit till.
Kan även intyga att dessa siffror stämmer väldigt bra efter egna erfarenheter. profY är monster rent ut sagt.
adzer skrev:Nej jag tolkar det som att den klarar en ton på alla frekvenser över 16hz i minst 124dB.
Jag har aldrig mätt så exakt men med tanke på vilka absurda ljudnivåer man kan spela musik på dessa så skulle det absolut inte förvåna mig.
Testa annars vet ja.
Dra på en 16Hz sinus och höj tills det ine låter bra längre och återkom med resultat.
Du vet att profY har 95dB i känslighet för en ensam modul så du kan vri på en bra bit till.
MagnusÖstberg skrev:Det är väl en faktor det med för de mest nervösa
MagnusÖstberg skrev:I just Blixtens lägenhet tror jag den mesta disten kommer från andra ting som levererar ljud än baslådorna även vid utnyttjande av maximal slaglängd på dem.
adzer skrev:Testa annars vet ja.
Dra på en 16Hz sinus och höj tills det ine låter bra längre och återkom med resultat.
Åh, jag har absolut ingen aning om du spelar på marginalen med i14 - jag menade att så som din lägehet är utformad så torde en del väggar och saker i skåp som skrammlar ge mer dist än dina basmoduler själva gör - även vid max konutslag!blixten_no1 skrev:Magnus jag bygger för framtiden oxå.
Och då ska inte topparna dista...
Du har varit hos Blixten mer än mig och jag har ingen aning om hur nära gränsen han ligger. Y-basarna kanske inte förvarnar innan de går i botten heller? Jag frågar för jag känner inte så många med Y-basar och ingen jag varit hos har varit nära att bottna dem (åtminstonde inte så man kunnat ana det på ljudet) trots betydligt större rum än Blixten har på mycket starka nivåer.Komorok skrev:Håller försiktigt med, men hade jag haft Blixtens anläggning så hade jag också skaffat fler basar för att inte riskera att bottna dem. Det är jobbigt när man upptäcker att man ligger på gränsen. Det är ju ett tydligt tecken på att man behöver ett större system.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Testa annars vet ja.
Men 16 Hz sinus känns väl mera än hörs?
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Testa annars vet ja.
Ja men du hör ändå när elementen börjar dista.
JB skrev:adzer skrev:RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Testa annars vet ja.
Ja men du hör ändå när elementen börjar dista.
Man kan väl säga så här.. när 16 hz hörs så distar det =P
Ragnwald skrev:Tala då om med vilken återgivningskedja du åstadkom denna test och hur du gick till väga.
MagnusÖstberg skrev:Nu har/hade väl Tengil och Wolfie Y-4 men rummen var som sagt mycket större och lyssningsavståndet mer än dubbelt mot Blixtens. Dock så kan ju rum äta bas på ett sätt som är svårt att veta..
Ja, med gott stöd i basen räcker uppenbarliggen X-4 oerhört långt. Visst hade du fått jobba på en del för att tygla rummet men det var väldigt trevligt att lyssna/sova därWolfie skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu har/hade väl Tengil och Wolfie Y-4 men rummen var som sagt mycket större och lyssningsavståndet mer än dubbelt mot Blixtens. Dock så kan ju rum äta bas på ett sätt som är svårt att veta..
Jag hade "bara" X-4... Fast mitt dåvarande rum hade förstås 4 väggar
av lättbetong och betongplatta som golv så visst fast där lite förstärkning
i basområdet (som det åtgick en massa absorbenter för att få hyfs på).![]()
Fasen jag börjar bli sugen på basmoduler igen... Inget bra...
Zipp skrev:Körde låten Takla Makan från albumet Touch Yello på inte allt för hög volym (ej tokhögt på något vis) och mätte samtidigt tersbanden på lyssningsplats. Den visade 95dB för 16Hz tersen vilket visar att PY räcker ganska långt...
MagnusÖstberg skrev:Ja, med gott stöd i basen räcker uppenbarliggen X-4 oerhört långt. Visst hade du fått jobba på en del för att tygla rummet men det var väldigt trevligt att lyssna/sova där
Jag undrar om inte du kan kosta på dig att designa in basmoduler på ett estetiskt vis!
Wolfie skrev:Tror att ett Infra X-6 system skulle räcka gott åt mig i dagsläget. Spelar sällan högre än att väggarna skakar med i alla fall.
Det är ju viss skillnad på skakar med och rämnar ned...
Wolfie skrev:Tänkte att jag blir nog nöjd ändå med bara pi60s... men abstinensen är svår...
Wolfie skrev:coolers. Fast jag har inget delningsfilter kvar![]()
MagnusÖstberg skrev:Wolfie skrev:coolers. Fast jag har inget delningsfilter kvar![]()
Du kan låna mitt CR80 + infra samtidigt
Hmm... jag har ett system med likartad lösning som infra X-8 och det jag tänkte plocka ihop till dig (så jag får tummen ur) är baserat på Bremenbasarna.
Wolfie skrev:Skoj!
Skicka mig ett PM med ditt nummer (jag har det inte kvar sedan tel. byte) så hör jag av mig innan jag ska till Sthlm nästa gång
Wolfie skrev:coolers. Fast jag har inget delningsfilter kvar![]()
Sålde mitt cr80s då jag tyckte det vore dumt om det bara låg och skräpade...
Tänkte att jag blir nog nöjd ändå med bara pi60s... men abstinensen är svår...
Fast ett nytt filter går ju snabbt att ordna (ett samtal till IÖ så är ju ett
cr80es med infra-tillsats ordnat).
Vad är det förresten för basar du använder?
Johan_Lindroos skrev:Wolfie skrev:coolers. Fast jag har inget delningsfilter kvar![]()
Sålde mitt cr80s då jag tyckte det vore dumt om det bara låg och skräpade...
Tänkte att jag blir nog nöjd ändå med bara pi60s... men abstinensen är svår...
Fast ett nytt filter går ju snabbt att ordna (ett samtal till IÖ så är ju ett
cr80es med infra-tillsats ordnat).
Vad är det förresten för basar du använder?
Så j'drans enkelt är det väl inte! Jag fick vänta i över tio år efter beställning på mitt es-filter!![]()
![]()
steveo1234 skrev:Zipp skrev:Körde låten Takla Makan från albumet Touch Yello på inte allt för hög volym (ej tokhögt på något vis) och mätte samtidigt tersbanden på lyssningsplats. Den visade 95dB för 16Hz tersen vilket visar att PY räcker ganska långt...
Hur mycket rumsförstärkning har du vid 16hz?
Är inte en tersband en tredjedels oktav? Isåfall är det väl 16-någonting hz som mäts? Eller är det den tredjedels oktaven som har 16hz som centrum?
Zipp skrev:steveo1234 skrev:Zipp skrev:Körde låten Takla Makan från albumet Touch Yello på inte allt för hög volym (ej tokhögt på något vis) och mätte samtidigt tersbanden på lyssningsplats. Den visade 95dB för 16Hz tersen vilket visar att PY räcker ganska långt...
Hur mycket rumsförstärkning har du vid 16hz?
Är inte en tersband en tredjedels oktav? Isåfall är det väl 16-någonting hz som mäts? Eller är det den tredjedels oktaven som har 16hz som centrum?
Vet inte hur mycket rumsförstärkning jag har, men utifrån neutralt inställt Q-värdet på cr80es så får jag "rak" frekvensgång ner till ca 12 Hz (-3db).
16Hz är centerfrekvensen med faktor f_upper=16*2^(1/6) och f_lower=16*2^(-1/6).
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster