Moderator: Redaktörer
LasseA skrev:Hur tänker du nu?Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Det spelar knappast någon roll, den delen är inte begränsande (det är xmax som är det). Enkelt åtgärdat genom att öka porstorleken men som sagt helt onödigt..Komorok skrev:LasseA skrev:Hur tänker du nu?Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Jo. MOL-kurvan ser lite knyckig ut kring portavstämningsfrekvensen. Om portarean ökas så kommer du få ännu högre MOL där. Nu räcker väl den outputen, men jag ville ändå nämna den detaljen.
MagnusÖstberg skrev:Då svarar jag sådär vagt och generellt så att IÖ kanske finner det nödvändigt att fixa biffen och rätta till![]()
Långt över avstämningsfrekvensen är det ju ingen skillnad, men där porten kommer in för basreflexlådan börjar det ske saker. Ju närmare avstämningen man kommer desto mer hjälp får basreflexlådan av porten och elementet avlastas. Vid avstämningsfrekvensen sköter porten all luftflyttning och under denna börjar elementet åter jobba succesivt. Under avstämningen faller också systemets effektivitet snabbare än den slutna lådan, normalt 6dB/oktav snabbare.
...
Det är effekttåligheten som begränsar där och den är inställd enligt databladen.Komorok skrev:Håller med dig, men för någon okunnig så ökar ju förståelsen för simuleringen genom vår diskussion. Och då vill jag också nämna att MOL över 60Hz ser ut att vara begränsad pga för klen effektförstärkare. Möjligen pga att effekttåligheten är lite klent angiven eller verklig.
Simulerinfen ser fin ut och är ju kanonpedagogisk, så jag klagar inte på den. Bara kommenterar dess utseende lite.
Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Då svarar jag sådär vagt och generellt så att IÖ kanske finner det nödvändigt att fixa biffen och rätta till![]()
Långt över avstämningsfrekvensen är det ju ingen skillnad, men där porten kommer in för basreflexlådan börjar det ske saker. Ju närmare avstämningen man kommer desto mer hjälp får basreflexlådan av porten och elementet avlastas. Vid avstämningsfrekvensen sköter porten all luftflyttning och under denna börjar elementet åter jobba succesivt. Under avstämningen faller också systemets effektivitet snabbare än den slutna lådan, normalt 6dB/oktav snabbare.
...
Var kommer 6 dB ifrån? I min värld är en basreflex ett 4:e ordningens system och faller med 24 dB/oktav medan en sluten låda är ett 2:a ordningens system som faller med 12 dB/oktav. Vad är det jag missar i ditt resonemang?
Ni har fel. Vid dubbelkontroll så ser jag att jag simulerat med så stor och lång port samt inställningar så att den inte ska kunna vara begränsande. Det är effekttåligheten som klipper av toppen på MOL-kurvan.IngOehman skrev:Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Precis vad jag reagerade på.
Tycker simuleringen borde göras om, med större port och kanske även större låda.
Vh, iö
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Då svarar jag sådär vagt och generellt så att IÖ kanske finner det nödvändigt att fixa biffen och rätta till![]()
...
Var kommer 6 dB ifrån? I min värld är en basreflex ett 4:e ordningens system och faller med 24 dB/oktav medan en sluten låda är ett 2:a ordningens system som faller med 12 dB/oktav. Vad är det jag missar i ditt resonemang?
LasseA skrev:Ni har fel. Vid dubbelkontroll så ser jag att jag simulerat med så stor och lång port samt inställningar så att den inte ska kunna vara begränsande. Det är effekttåligheten som klipper av toppen på MOL-kurvan.IngOehman skrev:Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Tycker simuleringen borde göras om, med större port och kanske även större låda.
Vh, iö
Jag vet inte om det nödvändigtvis krävs 3 ggr fler moduler om de är slutna, då jag simulerar verkar det vara nästan jämnt skägg med 2 slutna mot en BR, en bild som försöker illustrera detta (matar in så mycket effekt som respektive element klarar utan att överskrida sin MOL-kurva, i BR-fallet så behövs ett HP-filter också):IngOehman skrev:Men oavsett allt detta så tycker jag simuleringen visar varför man behöver ta i ungefär 3 ggr mera med inframoduler än med profundus, det vill säga de nära 10 dB (närmare 10 än 9, Magnus) för att det inte skall spelas i botten i "förtid".
MagnusÖstberg skrev:Det där tycker inte jag är jämt skägg, det skiljer ju flera dB
IngOehman skrev:LasseA skrev:Ni har fel. Vid dubbelkontroll så ser jag att jag simulerat med så stor och lång port samt inställningar så att den inte ska kunna vara begränsande. Det är effekttåligheten som klipper av toppen på MOL-kurvan.IngOehman skrev:Komorok skrev:Det ser ut som att porten är begränsande i de fina simuleringarna ovan.
Vh, iö
Aha, okej, jag tittade inte så noga.
Oavsett vilket är den begränsningen inte så meningsfull att ha med, eftersom man kan förmoda att musik och inte statiska mätsignaler kommer att spelas, och då har den termiska effekttåligheten väldigt liten betydelse, och dessutom mindre och mindre ju smalare band som är lågohmigt.
Men oavsett allt detta så tycker jag simuleringen visar varför man behöver ta i ungefär 3 ggr mera med inframoduler än med profundus, det vill säga de nära 10 dB (närmare 10 än 9, Magnus) för att det inte skall spelas i botten i "förtid".
En annan sak som det tycks råda mycket missförstånd om, är att infra-modulerna inte alls i kraft av sina slutna lådor, är överlägsna profundus-modulerna när det gäller att "klara" svåra insignaler. Om man man klara menar att inte distordera alltså.
Tror många kraftigt överskattar infrasystemens förmåga därvidlag, och därför tror att man inte behöver tre gånger flera, men det gör man faktiskt.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Självklart, men det ENDA intressanta är runt avstämningen.
Utgår från att du läst tidigare inlägg?
bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå.
Glebster skrev:bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå.
Du menar såsom Mr. Bolton;
http://www.youtube.com/watch?v=GI6CfKcM ... ata_player
bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå.
RogerGustavsson skrev:bakerman22 skrev:Men om man är cineast är ju slutet den enda vägen att gå.
Det beror på vilken typ av film man föredrar!
Jocke skrev:shifts skrev:Den där diskussionen kan väl hållas i en annan tråd?
Har den största respekt för att vi ska hålla oss till ämnet men är inte applikationen rätt avgörande för huruvida den här diskussionen är angelägen eller helt överflödig?
LasseA skrev:Jag vet inte om det nödvändigtvis krävs 3 ggr fler moduler om de är slutna, då jag simulerar verkar det vara nästan jämnt skägg med 2 slutna mot en BR, en bild som försöker illustrera detta (matar in så mycket effekt som respektive element klarar utan att överskrida sin MOL-kurva, i BR-fallet så behövs ett HP-filter också):IngOehman skrev:Men oavsett allt detta så tycker jag simuleringen visar varför man behöver ta i ungefär 3 ggr mera med inframoduler än med profundus, det vill säga de nära 10 dB (närmare 10 än 9, Magnus) för att det inte skall spelas i botten i "förtid".
Visst, om man ska vara garanterad att de slutna klarar mer än BR så är det väl 3 som gäller men för att nå ungefär samma nivå så tycker jag 2 verkar räcka. Med reservation för att avstämning, lådstorlek etc kan påverka resultatet. Nackdelen med BR är ju att de i princip kräver ett HP-filter också för att inte gå över xmax långt ner i frekvens.
Edit: ändrade avstämning på BR till 15Hz för att få en kurva som ligger närmare den slutnas.
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.
lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Tråden har snävat in diskussionen att bara handla om det smala frekvensbandet kring basreflexportens avstämning.
bakerman22 skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Så man måste ha tre gånger så många slutna för att dom ska hänga på en portad under ett spann av kanske 5-10Hz...?
Titta på den sista bilden jag visade, i praktiken slår BR 2 slutna över större delen av användbara frekvensområdet (allt >13Hz).Wolfie skrev:bakerman22 skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Så man måste ha tre gånger så många slutna för att dom ska hänga på en portad under ett spann av kanske 5-10Hz...?
Något sådant, ja.
LasseA skrev:För att undvika missförstånd så kompletterar jag med en till bild, slutna lådorna utan HP-filter, BR med.
Får väl redivera mitt tidigare inlägg med att det onekligen ser ut som om det krävs 3 slutna lådor för att klå en BR
adzer skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.
steveo1234 skrev:adzer skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Precis. Både under och över portens verkningsområde så finns det självklart mer att ta av med fler slutna lådor jämfört med färre portade.
Men varför denna fascination av det lilla frekvensspannet där porten hjälper till? Sitter folk och lyssnar på uteslutande på dubstep eller liknande som har stark signal i det området?
Jag dimensionerar bassystem för att den SVAGASTE delen av det ska vara tillräckligt stark, hur väl den STARKASTE delen fungerar är inte viktigt för mig.
adzer skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Men varför denna fascination av det lilla frekvensspannet där porten hjälper till? Sitter folk och lyssnar på uteslutande på dubstep eller liknande som har stark signal i det området?
Jag dimensionerar bassystem för att den SVAGASTE delen av det ska vara tillräckligt stark, hur väl den STARKASTE delen fungerar är inte viktigt för mig.
Jag håller helt med och just därför är portade lådor så bra.
Säg att ditt mål är att kunna återge ner till 20Hz, under det bryr du dig inte om.
I princip alla bassystem så kommer den lägsta frekvensen ha lägst känslighet och MOL vilket gör att det är här som problemet ligger. Din svagaste punkt sas.
Sätter du då en port där avstämd till 20Hz så har du helt plötsligt förstärkt den svagaste punkten. Nu kanske din svagaste punkt är på 35Hz istället, men denna ligger då kanske 10dB högre i känslighet än din tidigare lägsta punkt på 20Hz.
Du har dock ingen direkt nytta av att området runt porten kan spela mycket högre än området ovan. Det är precis som du säger den lägsta punkten som är det väsentliga, men du har nu en högre känslighet på din lägsta punkt med dina portade lådor jämfört med dina slutna. Och denna ökning yttrar sig till ca 9-10dB vilket är en tredubbling av antalet korrelerade källor.
Är du med nu?
steveo1234 skrev:
Glömde bort att folk beskär sina signaler med hp-filter.
adzer skrev:steveo1234 skrev:
Glömde bort att folk beskär sina signaler med hp-filter.
Ja gör du inte det så bottnar du ju dina portade lådor utan minsta problem(relativt) så fort det kommer infratoner.
Jag förespråkar HP filter även på slutna lådor. För kommer det en 2-3Hz signal så säger det ofta crash i basarna.
steveo1234 skrev:
Ja, det är ju sant. Personligen tycker jag dock att LLT-varianten av portade lådor är snyggast och då behövs inte HP-filtret iheller.
Har du testat det i praktiken? Signaler på 2-3hz HP-filtreras vanligtvis mycket hårt av källa/processor/filter/slutsteg till den graden att de inte längre utgör ett problem såvida man inte aktivt valt komponenter för att undivika detta.
LasseA skrev:Du får läsa mina senare inlägg i tråden och titta på den sista bilden, jag har reviderat min uppfattningIngOehman skrev:Är inte säker på att jag hänger med i ditt resonamang.
steveo1234 skrev:adzer skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:adzer skrev:lennartj skrev:Det gör de ju, Bakerman22.
Jag får intrycket att du har missförstått diskussionen helt. Den handlar ju
om motsatsen till vad du tror.
Den handlar om respektive systemes svagaste område, alltså inte alls det
runt Fh i basreflexfallet.
Runt Fh kan ju basreflexsystremet spela nästan hur starkt som helst, så
strunta i det!![]()
Vid lite högre frekvenser kan de trippla slutna lådorna spela nästan hur
starkt som helst - så strunta i det också!
Det är inte frekvensområdena där man INTE kommer att få problem som
man behöver fundera över - det är de där man kan få problem.
Det är inte så konstigt och jag tror nog du håller med om du funderar lite
på det.
IngOehman skrev:Så, var hittar vi då problemen?
Jo, i basreflexlådan är det svagaste området i exemplet registret mellan
20 och 30 Hz.
IngOehman skrev:Där klarar systemet "bara" 106 dB. Den nivån, eller mer än
så, klarar den sedan att upprätthålla vid alla frekvenser ned till 13 Hz (där
det inklickningsbara subsonic-filtret skär, om man vill).
Tittar vi på den slutna lådan så är förhållandet annorlunda. Där finns inte
någon port som hjälper mot det faktum att det behövs mer och mer slag-
längd ju lägre frekvens man spelar, så med sluten lådan så blir kapaciteten
bara mindre och mindre ju lägre frekvens som skall spelas, och där nere
vid 13 Hz så klarar den bara 94 dB (10 dB mindre än basreflexlådan klarade
vid sin svagaste frekvens, som nota bene INTE var runt Fh).
IngOehman skrev:
Han man två slutna lådor så klarar de 100 dB alltså 6 dB mera, och med
tre så klarar de 103,5-104 dB sisådär.
Det är fortfarande lite mindre (2-2,5 dB mindre) än basreflexlådans 106 dB,
men som jag ju skrivit tidigare så spelar man sällan bara en ton i taget,
och när man har en komplex signal med flera toner samtidigt, så vinner ju
den slutna lådan lite på att klara de lite högre frekvenserna bättre, även
om de ju inte kräver så mycket membranrörelser.
Så sådär jättemycket hjälper det inte att de klarae mera vid högre frek-
venser. Det är ju de lägre som kommer att vara svårigheten.
- - -
Men lite mera konkret: Om man gör en analys baserad på ett bredbandigt
(säg 13 - 130 Hz) rosa brus istället för ensamma sinustoner, så finner man
att tre slutna lådor klarar praktiskt taget lika mycket som en ensam bas-
reflexlåda (båda med samma högtalarelement).
Och det är ingen tumregel, det är fakta!![]()
IngOehman skrev:
- - -
Dock finns det mängder av komplicerande faktorer som i praktiken gör att
det alltid kommer att slå olika från fall till fall. En faktor som väldigt ofta
glömms bort är att man (talar nu om Ino-fallet, det vill säga infra-moduler)
väljer slutna lådor av ett specifikt skäl - nämligen för att få infra-förmåga.
Det betyder att man kommer att bashöja lådorna så mycket som behövs
för aktuellt rum.
Det gör förvisso att vi, om rummet tillåter, kan återge frekvenser ned till
bara några få Hz (vilket vi inte kan med basreflexlådan), men också att
det som verkade vara basreflexlådans stora svaghet - att låga frekvenser
ger stora konutslag - kommer att drabba även de slutna lådorna.
IngOehman skrev:
Utan eq klarar så de ju att hantera mycket större "ineffekt" (det som leve-
reras från effektförstärkaren, in i högtalaren) än basreflexlådor. Men med
eq så behöver vi titta på "insignalen" (det som levereras före eq och för-
stärkare) och då ser vi att förmågan att klara insignaler ju sjunker i takt
med insatser med eq.
Så i praktiken skall man inte bli förvånad om man finner att man, även när
man tittar på det faktiska infraområdet, ser att basreflexlådan klarar lika
mycket som infrasystemet!
Så infra-systemens styrka är inte att "klara" signaler utan att gå i botten
mycket bättre än basreflexsystem (som många tycks tro), utan styrkan är
att kunna skapa ljud även i det där infra-registret.
Och även här vill jag försiktigt resa att finger om hur viktigt det är med till-
räckliga resurser, om det alls skall vara meningsfullt. Att spela t ex 90 dB
vid 10 Hz är rätt så meningslöst. Det hör man inte.
Så infra-system som är för små är mest ett sätt att slösa pengar.
steveo1234 skrev:Av precis den anledningen föredrar jag element med låg fs och stor VAS i stor låda. Då behöver inte infraområdet höjas med EQ utan sänkas. Det sparar massor av slaglängd och effekt.
IngOehman skrev:Stevero1234:
Det blir för besvärligt att kommentera allt det där.
När det gäller vad jag menade att du tycktes ha missförstått så handlade
det inte om du uppfattning, utan din uppfattning om andras uppfattningar.
Det finns ett antal felaktigheter i övrigt, bland annat så verkar du ha miss-
förstått det jag skrev om att den slutna lådan klarar 10 dB MINDRE än bas-
reflexlådan vid 13 Hz än den slutna, som sin motsats.
Du skriver att den klarar "nästan 10db mer än vad den portade lådan klarar
vid den frekvensen".
Det är fel.
10 dB mera när det i verkligheten är 10 dB mindre är en extrem överdrift,
20 dB fel! Alltså ett påstående om att den klarar att generera 100 gånger
mera effekt(!) än den klarar i verkligheten.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Av precis den anledningen föredrar jag element med låg fs och stor VAS i stor låda. Då behöver inte infraområdet höjas med EQ utan sänkas. Det sparar massor av slaglängd och effekt.
Nej, det spar ingen slaglängd alls. Det spar bara eq.
Och det kostar stora lådor och potentiellt även de bekymmer sådana kan
föra med sig, inte minst akustiskt.
Lådor skall vara lagom stora, brukar jag säga.Lagom betyder att de ges
den storlek som gör att summan av alla fel bli så liten som möjligt (själv-
klart hörvägt).
.
steveo1234 skrev:<...snip...>
Klart att det sparar slaglängd? Om jag kan sänka In-nivån till slutsteget med 6db under 20-40hz för att slutresultatet i rummet är 6db för starkt så kan jag minska ner både effektförbrukning och slaglängd högst betydande med en ”omvänd” LT. Att jag dessutom kan göra det i det spekrum som är mest krävande att återge är helt lysande.
steveo1234 skrev:Klart att det sparar slaglängd? Om jag kan sänka In-nivån till slutsteget med 6db under 20-40hz för att slutresultatet i rummet är 6db för starkt så kan jag minska ner både effektförbrukning och slaglängd högst betydande med en ”omvänd” LT. Att jag dessutom kan göra det i det spekrum som är mest krävande att återge är helt lysande.
IngOehman skrev:Det gör förvisso att vi, om rummet tillåter, kan återge frekvenser ned till
bara några få Hz (vilket vi inte kan med basreflexlådan), men det betyder
också att det som verkade vara basreflexlådans stora svaghet - att låga
frekvenser ger stora konutslag - kommer att drabba även de slutna lådorna.
Utan eq klarar de ju att hantera mycket större "ineffekt" (det som levereras
från effektförstärkaren, in i högtalaren) än basreflexlådor.
Men med eq så behöver vi titta på den "insignal" (det som levereras före eq
och förstärkare) närmare bestämt det som ligger på fonogrammen, och då
ser vi att förmågan att klara insignaler ju sjunker i takt med insatserna med
eq.![]()
I praktiken kan faktiskt en sluten låda med infra-eq, klara mindre vid 5 Hz än
en basreflexlåda (utan eq och utan subsonivfilter)!
Jag får intrycket att många har missat detta. Så ÄVEN under Fh för basreflex-
lådan kan den slutna lådan komma till korta när det gäller att hantera signal-
erna från fonogrammet.![]()
jonasp skrev:IngOehman skrev:Det gör förvisso att vi, om rummet tillåter, kan återge frekvenser ned till
bara några få Hz (vilket vi inte kan med basreflexlådan), men det betyder
också att det som verkade vara basreflexlådans stora svaghet - att låga
frekvenser ger stora konutslag - kommer att drabba även de slutna lådorna.
Utan eq klarar de ju att hantera mycket större "ineffekt" (det som levereras
från effektförstärkaren, in i högtalaren) än basreflexlådor.
Men med eq så behöver vi titta på den "insignal" (det som levereras före eq
och förstärkare) närmare bestämt det som ligger på fonogrammen, och då
ser vi att förmågan att klara insignaler ju sjunker i takt med insatserna med
eq.![]()
I praktiken kan faktiskt en sluten låda med infra-eq, klara mindre vid 5 Hz än
erna från fonogrammet.![]()
Här tycker jag det behöver förtydligas att Ingvar påpekar att den slutna lådan kan spela starkare än basreflexlådan under avstämningen, men att systemet som helhet ändå kan tåla mindre insignal beroende på EQ. Jag tror detta har missats minst en gång redan.
jonasp skrev:steveo1234 skrev:Klart att det sparar slaglängd? Om jag kan sänka In-nivån till slutsteget med 6db under 20-40hz för att slutresultatet i rummet är 6db för starkt så kan jag minska ner både effektförbrukning och slaglängd högst betydande med en ”omvänd” LT. Att jag dessutom kan göra det i det spekrum som är mest krävande att återge är helt lysande.
Nej, det sparar däremot effekt eller spänning hos förstärkaren. För att generera ett visst ljudtryck med en sluten låda (och en given strålningsvinkel) krävs ett visst volymslag. Detta reduceras inte av att du sänker fs eller påverkar några andra av småsignalparametrarna.
Att du behöver använda en "negativ LT" betyder bara att dimensioneringen ger för hög nivå vid låga frekvenser i förhållande till en upplevt rak tonkurva.
Edit: ser att jag är pucktvåa...
Kitchenmaster skrev:steveo1234 skrev:<...snip...>
Klart att det sparar slaglängd? Om jag kan sänka In-nivån till slutsteget med 6db under 20-40hz för att slutresultatet i rummet är 6db för starkt så kan jag minska ner både effektförbrukning och slaglängd högst betydande med en ”omvänd” LT. Att jag dessutom kan göra det i det spekrum som är mest krävande att återge är helt lysande.
Nja, nog behöver du flytta lika mycket luft för att nå ett givet ljudtryck. Din baskonstruktion blir ju mer lättdriven och behöver inte lika mkt effekt för att slå lika långt, så en hel del effekt torde du spara.
steveo1234 skrev:
Precis! Och, kan jag sänka nivån på det sättet så sparar jag effekt och slaglängd
jonasp skrev:steveo1234 skrev:
Precis! Och, kan jag sänka nivån på det sättet så sparar jag effekt och slaglängd
Nej, det är en villfarelse att du sparar slaglängd på denna dimensionering! Igen; för ett givet ljudtryck krävs en given pumpförmåga!
jonasp skrev:steveo1234 skrev:
Nej, det är en villfarelse att du sparar slaglängd på denna dimensionering! Igen; för ett givet ljudtryck krävs en given pumpförmåga!
IngOehman skrev:Begriper inte varför detta skulle är så svårt att förstå.
IngOehman skrev:Men igen - en stor låda sparar INGEN slaglängd om målet är att uppnå
ett visst ljudtryck vid olika frekvenser. I själva verket så finns det till och
med en potentiell nackdel med sådana dimensioneringar, och det är ett
av skälen till att man kan definiera en "lagom lådvolym" som jag nämnde
tidigare. En volym som är klart mindre än "så stor som möjligt".
Det är nämligen så att man i en liten lådan (om elementet har tillräckligt
kraftigt motorsystem) kan dimensionera således att förstärkaren får en
mekanisk skyddsfunktion, och man kan då mata på tämligen hänsynslöst,
med en klart minskad risk att spela sönder elementet mekaniskt.
Förvisso går sådana funktioner att åstadkomma även med element i stora
slutna lådor, men det krävs det att man dimensionerar specialkretsar före
effektförstärkaren, som är finurligt frekvensintelliganta. Har förvisso gjort
sådana också (det blev väldigt bra!) men i det stora hela föredrar jag ändå
att sträva efter att dimensionera "lagom stora" lådor, eftersom det ger så
stora fördelar även i andra domäner.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ålrajt.
Men någon var det som verkade missförstå i varje fall, som skrev att man
sparar slaglängd. Jag vet inte vem det var, men om alla är överens nu så
spelar det kanske ingen roll.
Vh, iö
adzer skrev:Ja det gäller att vara explicit så det inte blir missförstånd.
För utan EQ så tjänar du faktiskt slaglängd för en given insignal, men inte för ett givet ljudtryck.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Ålrajt.
Men någon var det som verkade missförstå i varje fall, som skrev att man
sparar slaglängd. Jag vet inte vem det var, men om alla är överens nu så
spelar det kanske ingen roll.
Vh, iö
Jo, men det gör man ju! Eller inte alls. Beroende på vad man menar. Båda påståendena är korrekta, för två olika saker.
Nattlorden skrev:Ni är kanske inte överrens om vad "tjäna slaglängd" betyder?
IngOehman skrev:Ok, du förstår, och det är till och med uppenbart säger du. Men berätta då!
Vad menade Steveo1234 när han skrev att man sparar slaglängd när man använder en större låda?
Jag har sett flera stycken påstå att de nu förstår vad han menade, men ingen (han själv inräknad) vill förklara, det vill säga redogör för vad han menade, eller rättare sagt förklara hur det han skrev kunde betyda det jag och flera andra skrev när vi invände.
Skulle gärna vilja veta också.Alltså hur det han skrev kan betyda något annat än det som det såg ut att betyda.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ok, du förstår, och det är till och med uppenbart säger du. Men berätta då!
Vad menade Steveo1234 när han skrev att man sparar slaglängd när man använder en större låda?
Jag har sett flera stycken påstå att de nu förstår vad han menade, men ingen (han själv inräknad) vill förklara, det vill säga redogör för vad han menade, eller rättare sagt förklara hur det han skrev kunde betyda det jag och flera andra skrev när vi invände.
Skulle gärna vilja veta också.Alltså hur det han skrev kan betyda något annat än det som det såg ut att betyda.
Vh, iö
Kitchenmaster skrev:Min gissning på vad Steveo menar med att han minskar slagdlängden är att han kan sänka nivån till sina basar och att han därmed minskar slaglängden, jämfört med om han inte sänkt nivån. Detta tack vare hans systems relativt höga känslighet i djupaste basen.
Kitchenmaster skrev:Har dock svårt att se på vilket sätt den sänkningen har någon relevans i denna diskussion, samma luftvolym måste ju flyttas i vilket fall. Så faktum kvarstår: Jämfört med "ett slutet system med samma konarea som har högre avrullning och där nivån höjs elektiskt för att ge samma tonkurva" sparar han effekt med sitt system, men så klart inte slaglängd.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror nog han har fint rumslyft i lågbasen och han skulle fått se på andra bullar om han spelat basarna utomhus.
steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
adzer skrev:steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
I samma låda ja.
Två element kommer inte slå lika långt i olika lådor.
Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.
Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du måste då tillföra mer effekt för att få samma slaglängd.
Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.
Klarare nu?
steveo1234 skrev:
Glasklart. Men, min tidigare poäng har inte kommit fram. Och nu kommer jag inte ens ihåg vad min poäng var längre
Eller så har jag tänkt fel och blandat ihop effekt med resulterande slaglängd utan att tänka på effektiviteten. Fast, det vore ju dumt, det var ju hela min poäng från början.
Får läsa om tråden och återkomma!
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Min gissning på vad Steveo menar med att han minskar slagdlängden är att han kan sänka nivån till sina basar och att han därmed minskar slaglängden, jämfört med om han inte sänkt nivån. Detta tack vare hans systems relativt höga känslighet i djupaste basen.
Precis. Och den känsligheten kommer av att lådan inte är för liten och minskar känsligheten
steveo1234 skrev:Kitchenmaster skrev:Har dock svårt att se på vilket sätt den sänkningen har någon relevans i denna diskussion, samma luftvolym måste ju flyttas i vilket fall. Så faktum kvarstår: Jämfört med "ett slutet system med samma konarea som har högre avrullning och där nivån höjs elektiskt för att ge samma tonkurva" sparar han effekt med sitt system, men så klart inte slaglängd.
Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
adzer skrev:steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
I samma låda ja.
Matar du in samma effekt i två identiska element men i olika lådor så kommer den lådan som är större att få mer slaglängd och därgenom högre känslighet.
Det som gör att mindre lådor har lägre känslighet i basen är luftfjädern som bromsar konen och begränsar slaglängden.
Du sparar således ingen slaglängd alls för ett givet ljudtryck med större lådor. Det du sparar är effekt ty större lådor har en högre känslighet i basen.
Klarare nu?
IngOehman skrev:Var inte du en av dem (du, Naqref och jonasp) som sade sig förstå det
som Steveo1234 skrev, och som inte invände?
Men nu invänder du ju på samma grunder som jag gjort hela tiden. Hur
skall du ha det?
Vh, iö
IngOehman skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:Hur tänker du där? För mig så är innebär varje watt att ett bestämt antal mm slaglängd används (för slutna lådor, allt annat lika). Halverar jag effekten så minskar slaglängden också.
I samma låda ja.
Klarare nu?
Var inte du en av dem (du, Naqref och jonasp) som sade sig förstå det
som Steveo1234 skrev, och som inte invände?
Men nu invänder du ju på samma grunder som jag gjort hela tiden. Hur
skall du ha det?
Vh, iö
IngOehman skrev:...
1. Om du halverar antalet watt så betyder det en 29,3%ig minskning av slaglängden (allt annat lika) inte en halvering.
...
Vh, iö
Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.
D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.
IngOehman skrev:1. Om du halverar antalet watt så betyder det en 29,3%ig minskning av
slaglängden (allt annat lika) inte en halvering.
Vh, iö
Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.
D v s man vinner inte maximal slaglängd men för små signaler så vinner man ljudtryck och därmed slaglängd.
steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.
Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar
adzer skrev:steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.
Eller för att sammanfatta: Om man bortser från fördelarna så finns det bara nackdelar kvar
Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva
MagnusÖstberg skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.
Det är inga problem alls att se till så att basarna inte slår längre än Xmech. Det sköter basarna själva
Jag har sett flera exempel på där basarna inte skött det särskillt bra
adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:adzer skrev:steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech. Det klarar de flesta av med ett knappt dussing peerless XLS eller liknande.
Jag har sett flera exempel på där basarna inte skött det särskillt bra
Hehe de kanske inte mår så bra, men de kan aldrig överskrida xmech. Såvida inte hela talspolen flyger iväg då ^^
Det vore något
steveo1234 skrev:
Titta lite på youtube videos eller på realmofexcursion.com för lite spännande wooferförgörande porr
IngOehman skrev:Naqref skrev:Vad sägs om detta; Vid en given insignal så vinner man slaglängd med en större låda.
Ja, självklart, men vinner, tjänar och sparar är inte synonymer.
Om en given insignal ger större slag så sparar man inte slag, möjligen så
slösar man slag. Men bäst är väl att säga att man vinner effekt, eftersom
det är effekt man vinner (i betydelsen få behålla mera oanvänd).
Och vad vinner man på det? Det enda man vinner är talspole-temperatur,
men baksidan är att den förstärkare som man har valt (och vars storlek ju
ändå inte kan minskas eftersom den ju skall räcka vid lite högre frekvenser)
får "ökad förmåga att spela sönder elementen mekaniskt" vid låga frekven-
ser. Det är inte en fördel. Det är en nackdel.
Förvisso finns lösningar på saken, och det går alldeles utmärkt att bygga
intelligenta klippkretser med rätt frekvensberoende, men jag ser inte att
några sådana används, och då återstår i princip bara nackdelar med att
välja en onödigt stor lådvolym.
Lagom är bäst!
Vh, iö
steveo1234 skrev:IÖ: Det innebär ju man enkelt kan sänka disten i rummet bara genom att öka antalet basar till fler än man behöver för att undvika att de slår längre än Xmech...
IngOehman skrev: Mitt inläggs huvudpoäng var dock att ännu en gång redogöra för skälen till att en onödigt stor låda för det mesta ger fler nackdelar än fördelar.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Utan att lägga mig sakfrågan tror jag att det verkar var dags för formlerna som visar de samband ni diskuterar. Då kan ju alla variera det de vill och låta vara resten vara still, för att se vad som händer.
För det finns väl formler?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev: Mitt inläggs huvudpoäng var dock att ännu en gång redogöra för skälen till att en onödigt stor låda för det mesta ger fler nackdelar än fördelar.
Vh, iö
100% medhåll. En för stor låda är helt onödigt. Det blir sällan någon märkbar förbättringar när man gå över 10*Vas så det räcker praktiskt taget alltid.
AndreasArvidsson skrev:Det beror på hur lådan är dimensionerad. Vid 5Hz så är det betydligt vanligare att slutna lådor har mer kapacitet säger jag, men det kan så klart finnas portade lådor som har hög kapacitet här. Du kan ju faktiskt stämma av lådan till 5Hz om du så vill.
AndreasArvidsson skrev:Att leka runt med basta kan nog ge lite insikt. Nu är det ju tom gratis.
Knuttebaloa skrev:I hopp om att tråden inte gått ner i oåterkallelig dvala vill jag fråga vad poängen med infrasystemet är om nedanstående stämmer.
"I praktiken kan faktiskt en sluten låda med infra-eq, klara mindre vid 5 Hz än
erna från fonogrammet."
Jag tolkar ovanstående som att en portad låda spelar infra bättre/mer än en sluten. Så då kan man väl lika gärna köra på flera portade för att få den mängd infra man vill ha? Det går ju förstås emot allt jag trodde jag trodde om de olika systemen och, såvitt jag kan förstå, det som graferna i början av tråden visar...
Man det är ju förmodligen allt om bakfoten här, som så ofta
IngOehman skrev:...
Men - för de sällsynta fall då man behöver göra det så har både Ino cr80s och Ino cr80es ett 13 Hz-subsonicfilter som kan aktiveras med en enkel knapptryckning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, men det skulle göra det rätt så meningslöst eftersom det är så ytterst sällsynt att problemljud hittas under 5 Hz.
Eller tänker du månne på något specialfall som inte har föresvävar mig?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster