modda cr80s filter

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verb

modda cr80s filter

Inläggav verb » 2012-08-17 16:34

Hejhej!!

jo, det är så att jag precis spenderat en halvtimme på att leta efter något bra stereo högpassfilter till min lilla ljudanläggning, närmare bestämt vill jag ha något som kapar vid typ 25-30 hz, ganska snävt, utan att puckla upp ljudet en massa dB precis ovanför skärningsfrekvensen...

Men så slog det mig att jag ju faktiskt har ett högpassfilter i cr80s filtret, men att det ligger i dagsläget på typ 15 hz (?) med en -6dB per oktav eller nåt sådant?

Går det att på något enkelt sätt meckla med det så det skär brantare och vid en högre frekvens? har skruvat upp tidigare och kollat och la märke till ett antal komponenter det såg ut som man kunde skruva på...

Syftet är främst för att jag kommer hyra ut ljudet, till DJs, och vinylskivor + vind eller rundgång har gett helt galna resultat (som fullt utslag på typ 5-10 hz). så nu blir det en kompressor och ett filter mellan delningsfiltret och bas-slutsteget, vill kunna gå ifrån högtalarna utan att oroa mig för att det ska spelas sönder av nån idiot som tror det blir bättre musik med högre volym.

Annars om ni har koll på att bygga ett enkelt högpassfilter, stereo, är även det intressant... alla lösningar jag inte tänkt på är faktiskt intressanta! :)

Meeeed vänliga hälsningar
David

Återgå till Wänner af Ino