Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!
pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.
Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.
Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.
MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!
pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.
Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.
Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.
vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.
Triggerhappy skrev:Har lite beslutsångest.
Var hemma hos Ingvar en snabbis strax före jul och imponerades av hans Pi60s...så de är måttstocken just nu.
Mitt lyssningsrum ger en väldigt liten uppställningstriangel på ca 3,5 meter mellan främmre och bakre vägg.
Soffan står dikt ann bakvägg.
Jag har infällda "in wall" bakhögtalare och bioljud är inte högprioriterat så de får gå vad det gäller den biten.
Däremot går tankarna mellan Pi60s (+ nuvarande SVS subbe endast till film...så länge) eller I14/I16 + pX eller pY.
Som musikförmedlare har jag uppfattat att Pi60s Duger gott på egen hand.
Vad är rimmligt begpris på Pi60s /lackade/ byggda 2008 eller senare?
Zed skrev:Pi60 och pi60s duger till de flestas behov även för film. men där är det alltid lite trevligare att ha något mer basdunk...
vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.
pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra
MagnusÖstberg skrev:pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra
Vi har fått NAD208 att klippa med både pi60 och pi60s.
Det är lätt att bli lurad när du skriver sådär. Det går att spela tokstarkt med pi60!
Att du och de du umgås med saklnar alla begränsningar är en annan sak, så när du skriver "dom flesta" så får du nog lägga till "som jag umgås med" också
Det är inte många som ser på film på sådana nivåer som pi60 fixar.
Så som sagt, ett redigt tips är att lyssna och utvärdera själv.
DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga![]()
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga![]()
Du förstår nog inte att normallyssnaren ligger på -20/-25dB från ref vid biotittande när de tycker det är starkt nog. pi60 fixar detta utan problem, det skall till ett ganska stort rum innan piP inte fixar det t.o.m.
IngOehman skrev:Knappast va?
Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga.
För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.
Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.
Vh, iö
- - - - -
*I ett lite mera normalstort rum.
rotel2 skrev:IngOehman skrev:Knappast va?
utstyrning.
oavsett frekvens.
Vh, iö
- - - - -
Hejsan
Iö, kan du komma ihåg vid vilken nivå du demonstrerade pi60
med kung fu panda rullen (explosionen)?
rotel2 skrev:IngOehman skrev:Knappast va?
utstyrning.
oavsett frekvens.
Vh, iö
- - - - -
Hejsan
StefanL skrev:MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!
Ingår jag i 'alla'? Tycker ditt och mitt inlägg verkar hålla med varandra.
Jag utgick från budget på pi60s och då är i14 + y-2 ganska nära.
IngOehman skrev:rotel2 skrev:IngOehman skrev:Knappast va?
utstyrning.
oavsett frekvens.
Vh, iö
- - - - -
Hejsan
Först och främst är det pi60s och inte pi60 som står i demorummet.
Sen är det förstärkarens klippning som man hör (knappt 140 W tror
jag) och inte högtalarnas överstyrning, men ändå representerar det
den nivån då högtalaren överstyr rätt bra, så med större förstärkare
blir det högtalarna som överstyr vid samma gain.
Dock låter det ju mycket bättre än när förstärkaren klipper. Högtal-
arna överstyr mycket mjukare.
Och nivån var ungefärligen referensnivå.
Vh, iö
mx skrev:Vad innebär referensnivå?
mx skrev:OK, det är högt det!
adzer skrev:mx skrev:Vad innebär referensnivå?
105dB peak vid lyssningsplats per kanal, 115dB för LFE.
Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande. Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till
Fredrikb72 skrev:adzer skrev:mx skrev:Vad innebär referensnivå?
Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande. Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till
Jag tror du har fel (om de inte demades över referensnivå). Har själv varit på två demon där Ingvar har gjort denna demo för att visa vad pi60s INTE klarar av, första gången märkte jag inte att basarna slog igenom men andra gången gjorde jag det (och frågade även om de verkligen slog igenom).
Det lät inte illa och byxorna fladdrade ordentligt men några "flof flof" fanns där allt.
Jag tror du har fel (om de inte demades över referensnivå). Har själv varit på två demon där Ingvar har gjort denna demo för att visa vad pi60s INTE klarar av, första gången märkte jag inte att basarna slog igenom men andra gången gjorde jag det (och frågade även om de verkligen slog igenom).
Det lät inte illa och byxorna fladdrade ordentligt men några "flof flof" fanns där allt.
penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?
Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande . Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till
NiklasF skrev:Kan ni inte filma detta när det händer nästa gång?
Snälla, jag vill mer än gärna se detta.
Det sker då verkligen inte hos mig med 3dB hot i botten, inte heller hos Bagaren som kör 10dB boost på lfe, men vafen det är ju bara 4st LMS 18" Ultra, det är väl inget mot Pi60
NiklasF skrev:Fredrikb72 skrev:adzer skrev:mx skrev:Vad innebär referensnivå?
Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande . Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till
Kan ni inte filma detta när det händer nästa gång?
Snälla, jag vill mer än gärna se detta.
Det sker då verkligen inte hos mig med 3dB hot i botten, inte heller hos Bagaren som kör 10dB boost på lfe, men vafen det är ju bara 4st LMS 18" Ultra, det är väl inget mot Pi60
adzer skrev:penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?
Är det kung fu panda skidoosh scenen du syftar på?
Precis i slutet av filmen. Sista slaget mellan protagonisten och antagonisten.
penke62 skrev:adzer skrev:penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?
Hmm... Ska det låta högt också, för med mina Canton RC-L blir det misstänksamt tyst. Nivå så det är obehagligt högt i övrigt, men just den scenen blir som sagt tyst.
NiklasF skrev:Hemma hos mig så är det golvet som gungar med, det är inget byxfladder pga ljudtryck, hemma hos bagaren så vibrerade det i kläderna med infrafilter och boost på LFE.
Att få kläder att fladdra pga att portar överstyr är ju knappast en bedrift eller?![]()
Fan vad neggo jag hör att jag låter, sörry gubbs
penke62 skrev:adzer skrev:penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?
Hmm... Ska det låta högt också, för med mina Canton RC-L blir det misstänksamt tyst. Nivå så det är obehagligt högt i övrigt, men just den scenen blir som sagt tyst.
NiklasF skrev:Att få kläder att fladdra pga att portar överstyr är ju knappast en bedrift eller?![]()
Triggerhappy skrev:Har dem ca 10cm ut från bakvägg (utan dämpmaterial).
Triggerhappy skrev:Tack för tipsen.
Jag har dem på stolar just nu (högst tillfällig lösning) så jag får dem inte närmare väggen just nu, men stativ e på g.
Skall testa att dämpa bakom dem...jag har så sjukt lite "vägg yta" dock då de i princip står på varsin sida en centrerad 60" plasma på en 247cm vägg...så jag har typ bara 50cm vägg för varje högtalare.
Väggen bakom är en vanlig innervägg: 16mm gips, reglar,16mm gips.
Nu har jag inte mätt upp rummet men jag skulle tro att jag har en liten topp runt 50-70hz baserat på hur mina ATC SCM 40 fungerade i detta resp förra huset.
Skall experimentera vidare ikväll.
Triggerhappy skrev:Ja nu har piP vaknat till, har kirrat så de är riktigt nära bakvägg och det gav dem liter mer Umph, spelar musik stiligt men jag delar av dem vid film.
Sambon undrade faktiskt vad jag skulle med större till.
*Vänta du bara lilla hjärtat*![]()
Men jag är en dålig husse som inte fixat med dämpning ännu...har faktiskt SOFCI paneler som ligger å skräpar i garaget sen husflytten, skall nog sätta dem i användning.
Hur som har jag stått i valet å kvalet rörande center, har ju kört phantom center med piP och det funkar ju kanon när man sitter i mitten men inte så skoj om man kommer ut åt sidorna i soffan (ligger å kollar film).
Så jag funderar på i6 som center eller Dialog 2 alt F, har ej plats på höjden för i14/16.
Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
OBS! valet av center bör ju vara det som passar bäst för en framtid med pi60S.
Jag har 30cm höjd mellan bänk och underkant på TV´n.
Några kloka tankar runt det?
Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
shifts skrev:Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
Är lite nyfiken på det jag markerat i citatet. Du kan alltså välja den delningsfrekvens du vill för dina kanaler, men det måste alltid vara vara samma för samtliga: Vad har du för annorlunda apparat?
shifts skrev:Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
Är lite nyfiken på det jag markerat i citatet. Du kan alltså välja den delningsfrekvens du vill för dina kanaler, men det måste alltid vara vara samma för samtliga: Vad har du för annorlunda apparat?
Nasjo skrev:shifts skrev:Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
Om man har en vanlig reciever och delar basen i den så skulle allt under 250Hz i centern delas till basutgången, tror jag.
-Palle- skrev:Nasjo skrev:shifts skrev:Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
Om man har en vanlig reciever och delar basen i den så skulle allt under 250Hz i centern delas till basutgången, tror jag.
Förutsatt att recievern gör rätt, det gör inte alla recievers..
Nasjo skrev:-Palle- skrev:Nasjo skrev:shifts skrev:Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.
Förutsatt att recievern gör rätt, det gör inte alla recievers..
Fast helst skulle jag vilja kunna dela centern vid 250Hz och låta frontarna spela centerljudet mellan 80 och 250Hz och sedan basarna under 80Hz. Finns det någon förstärkare som fixar det?
Morgan skrev:Hoppas att du i så fall slog till på prof X-4 samtidigt: de blir ett smutt system tillsammans
Komorok skrev:Pi60
Gratinerar!Wolfie nästan skrev:MuAhaha pi60 är en inkörsport
Dröjer säkert inte förren du som många på Faktiskt sitter med massa bejsers i helt akustikreglerat rum
Triggerhappy skrev:Ta daaa
Nattlorden skrev:
Vad du än gör...PROVMONTERA INTE INNAN DU FIXAT FINISH!!!
Triggerhappy skrev:Nattlorden skrev:Triggerhappy skrev:
Vad du än gör...PROVMONTERA INTE INNAN DU FIXAT FINISH!!!
Jo det är nog en mkt klok ide, dock tror jag det tar ett par veckor att få till finishen.
Tvett: lockande faktiskt, högblank MDF![]()
BlixtenNo1, säg till när du är klar med min center
blixten_no1 skrev:
Din center?Okey i will do.
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Högtalare som gjorda för muu-sik.
Tycker du försöker mjölka skämtet lite väl mycket nu.
Nasjo skrev:Vad var vitsen med de tre senaste inläggen? Ko-stade finishen mycket?
bakerman22 skrev:Jag tyckte att dom var riktigt ko-la.
NiklasF skrev:bakerman22 skrev:Jag tyckte att dom var riktigt ko-la.
Den där var ju inte bra någonstans, nu får du ju ta och kamma dig lite.
( om du nu hade haft något hår att kamma![]()
![]()
)
Vadå kola, är dom sega eller vad?
Triggerhappy skrev:Limma på lite "garanterat inte häst":
Work in progress, säg hej till "Pricken":
DorreN skrev:Snygg finish, men är du säker på att det inte är färgat hästskinn? Ursprung Rumänien.
bassman skrev:Glebster skrev:adzer skrev:Komönstrade pi60![]()
Innovativt!
Ino-vativt... *muuuh*
HahaJag gillar verkligen sådana här udda val
NiklasF skrev:Härmed är nattlordens eller stevos1234 högtalare helt plötsligt snygga...
DVD-ai skrev:HAHAHAHAHAHAHAH !!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dagens argarv i skäckblandad förtjusning![]()
Roligt med vågade saker
DVD-ai skrev:HAHAHAHAHAHAHAH !!!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dagens argarv i skäckblandad förtjusning![]()
Roligt med vågade saker
KarlXII skrev:Nattlorden skrev:Högtalare som gjorda för muu-sik.
Tycker du försöker mjölka skämtet lite väl mycket nu.
IngOehman skrev:För övrigt har jag funnit något som jag tycker är lite intressant, nämligen
att jag aldrig har stött på någon svart/vit-brokig biffel* (tjur eller ko) med
annat än svarta öron!
Fast det syns förstås inte på högtalarna dina, som ju inte har några öron.
(Fast det kanske skulle se konstigt ut?)
Vh, iö
- - - - -
*Biffel = tambuffel. Även känd som nötboskap, men biffel är ju ett mycket
bättre namn.
tvett skrev:Jag ser ingen Ino-svans![]()
Nattlorden skrev:tvett skrev:Jag ser ingen Ino-svans![]()
Den kommer med EKK:n.
Oresound skrev:IngOehman skrev:För övrigt har jag funnit något som jag tycker är lite intressant, nämligen
att jag aldrig har stött på någon svart/vit-brokig biffel* (tjur eller ko) med
annat än svarta öron!
Fast det syns förstås inte på högtalarna dina, som ju inte har några öron.
(Fast det kanske skulle se konstigt ut?)
Vh, iö
- - - - -
*Biffel = tambuffel. Även känd som nötboskap, men biffel är ju ett mycket
bättre namn.
Ordförrådet utökas med nya ord;
Okvalitet, som lättare utläses med bindestreck (O-kvalitet) eller t o m
O´kvalitet och nu Biffel
Biff fel särskrivet skulle kunna vara Häst-före-dags datum märkning:
http://www.skrattnet.se/roliga-bilder/tror-du-att-de-hittar-oss
Triggerhappy skrev:En fråga, behöver man limma fast dämpskummet i lådorna?
IngOehman skrev:Triggerhappy skrev:En fråga, behöver man limma fast dämpskummet i lådorna?
Det skall man INTE göra.
Det är inte en fråga om att behöva, det är fel.
Vh, iö
jonasp skrev:Utgår från att trådstartaren firar sin semester på Koh-sa-mui.
Triggerhappy skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.
Nej!Vilket man som rimmligt normalbegåvad borde ha förutsett...
Så nu är det panik i bregottfabriken om man skall ha nått ljud från kossorna i helgen...skulle behöva 2 st plattor 120x120mm 2-3mm tjocka i borstat rostfritt eller mässing, helst med försänkta skruvhål, var fasen hittar man det innan helgen?
Triggerhappy skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.
Nej!Vilket man som rimmligt normalbegåvad borde ha förutsett...
Så nu är det panik i bregottfabriken om man skall ha nått ljud från kossorna i helgen...skulle behöva 2 st plattor 120x120mm 2-3mm tjocka i borstat rostfritt eller mässing, helst med försänkta skruvhål, var fasen hittar man det innan helgen?
Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.
Nej! Vilket man som rimmligt normalbegåvad borde ha förutsett...
Aerob skrev:
Hmm, jag tror inte jag helt förstår hur dom inte passar? Är det inte dom vanliga runda terminalerna, och i så fall varför vill du ha en kvadratisk plåt?
Jonas skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.
En riktigt vass kniv och ett riktigt vasst stämjärn och lite tålamod kanske kan fixa det......
KarlXII skrev:
Gå till en låssmed eller skomakare som har tillverkning av namnskyltar.
Exempelvis Låsborgen på Heleneborgsgatan.
Be att få köpa två ograverade.
Triggerhappy skrev:Jonas skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.
En riktigt vass kniv och ett riktigt vasst stämjärn och lite tålamod kanske kan fixa det......
Hade jag kommit på problemet innan jag klädde baksidan hade jag kunnat fräsa upp försänkningen....men nu sitter skinnet där
Triggerhappy skrev:Aerob skrev:
Hmm, jag tror inte jag helt förstår hur dom inte passar? Är det inte dom vanliga runda terminalerna, och i så fall varför vill du ha en kvadratisk plåt?
Jag kan förvisso renskära urfräsningen men då har jag exponerad läderkant, vilket jag skulle vilja undvika.
Skall jag ha skinnet infällt under terminalkanten, där MDF har en försänkning så får inte skinnet plats att följa med terminalen ned.
Så, en större platt terminalplatta med andra högtalarskruvar får det bli, som täcker det hela.
IngOehman skrev:Ordet biffel är på högsta allvar från min sida, om någon skulle tro något
annat. Jag ser det som en stor brist nämligen att ett så välkänt och rejält
djur inte skall ha något vettigt namn.
- - -
"Nötboskap" eller "nötkretur" är ju inget namn på ett djur!
Och "ko", som de flesta säger, är ju bara brudarna. Att kalla en brud-biffel
för ko bara, är ju lika dumt som att kalla en älgko för bara ko (utan samman-
hang nota bene, ibland är det självklart lika befogat som att tala om en tjur,
det vill säga när det är underförstått att arten redan är känd, i detta fall älg).
PerStromgren skrev: exakt vad som avses framgår normalt av kon-texten.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Ordet biffel är på högsta allvar från min sida, om någon skulle tro något
annat. Jag ser det som en stor brist nämligen att ett så välkänt och rejält
djur inte skall ha något vettigt namn.
- - -
"Nötboskap" eller "nötkretur" är ju inget namn på ett djur!
Och "ko", som de flesta säger, är ju bara brudarna. Att kalla en brud-biffel
för ko bara, är ju lika dumt som att kalla en älgko för bara ko (utan samman-
hang nota bene, ibland är det självklart lika befogat som att tala om en tjur,
det vill säga när det är underförstått att arten redan är känd, i detta fall älg).
Om det är Bubalus bubalis du menar, så heter det vattenbuffel på svenska, enligt mitt lexikon. Men du talar om Bos taurus, vilket nog alla kallar för just "kor".
Problemet med att ordet har två betydelser brukar sällan ställa till problem, exakt vad som avses framgår normalt av kontexten.
Chopha skrev:When will this madness end?!
IngOehman skrev:Nejdå, det har INTE två betydelser.
Aerob skrev:Jag upplevde det samma med mina i16s, tog fram min dremel och satte på en liten sliptrissa och slipade försiktigt bort nog för att få ner elementet.
Triggerhappy skrev:Det blir nog 400papper runt en snusdosa (stor anliggningsyta) och sen försiktigt gnugga sig runt tills det är sugpassning.
85% chans att de första Muuen ljuder ikväll
Nattlorden skrev:det går inte att lösa upp färgen med lösningsmedel på en tops eller liknande?
KarlXII skrev:Triggerhappy skrev:Det blir nog 400papper runt en snusdosa (stor anliggningsyta) och sen försiktigt gnugga sig runt tills det är sugpassning.
85% chans att de första Muuen ljuder ikväll
Låter som en bra idé. Dremel är effektiv men kanske lite för effektiv.
Det är lätt att det blir fräsbulor.
KarlXII skrev:Och så dåliga jobb tar målaren betalt för?
Rena råmet!
Inte undra på att man blir lite tjurig.
Oresound skrev:Återges inverterad sinusvåg naturligt?
`Cosinus´
Wolfie skrev:IngOehman skrev:
...
För övrigt är sinus etymologiskt bla a en beskrivning av kvinno-
bröst, i synnerhet försänkningen mellan dem*
...
Det förklarar varför jag alltid haft en svaghet för sinus-kurvan...
tvett skrev:Skrev detta i en annan tråd men det hör ju hemma här, appråpå Triggers nya högtalare:Ja de är ju rätt vaccra
Triggerhappy skrev:tvett skrev:Skrev detta i en annan tråd men det hör ju hemma här, appråpå Triggers nya högtalare:Ja de är ju rätt vaccra
Tackar
Du har ingen skärbrännare att låna ut, de plåtar som skall bli nya terminaler har ätit upp alla mina borrar, måste ju vara nån jäkla pansarplåt.
Bli att handla cobaltborrar imorgon....
En kofot.Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara![]()
Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara![]()
misanplass skrev:Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara![]()
...så att dom inte rymmer.
tvett skrev:Ett glas kalvados?
misanplass skrev:Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara![]()
...så att dom inte rymmer.
Triggerhappy skrev:
Kanske blir en liten kalv mellan dessa...
tvett skrev:Dem som står så nära varann? Är ni många som brukar titta i bredd?
Johan_Lindroos skrev:Triggerhappy, du skulle behöva avsevärt mer absorption för att det ska göra någon riktig nytta. Som det är nu på dina bilder, så ser jag att du har många kala ytor. Om du vill nå rikigt lång, vill säga. Det är ju såklart upp till dig.
Komorok skrev:Då är mitt bästa råd att utmana i GÖK.
Triggerhappy skrev:Komorok skrev:Då är mitt bästa råd att utmana i GÖK.
Ruggigt sant!
Kanske blir nått sånt framöver, vore ju dock kul att göra en mindre "reality check" att man är rimligt på banan.
Triggerhappy skrev:Jag skulle nog behöva bygga lite basfälla, har ej mätt ännu men gissar att jag har en rums peak runt 50-60hz.
Soffans armstöd är på ca 110l netto/st...skulle man kunna stoppa dämpning i dem och göra någon beräknad öppning i botten som gör nytta?
boom skrev:Triggerhappy skrev:Jag skulle nog behöva bygga lite basfälla, har ej mätt ännu men gissar att jag har en rums peak runt 50-60hz.
Soffans armstöd är på ca 110l netto/st...skulle man kunna stoppa dämpning i dem och göra någon beräknad öppning i botten som gör nytta?
Ta och prova med lite mattor med.
-Palle- skrev:Ni pöjkar läser på tok för lite på hifimagasinet märker jag...
Nattlorden skrev:-Palle- skrev:Ni pöjkar läser på tok för lite på hifimagasinet märker jag...
10ggr om dagen. Men emotiva har jag inte sett någon i veckan trots det...
Triggerhappy skrev:F-n Palle är du hifi sveriges CIA??
![]()
-Palle- skrev:Triggerhappy skrev:F-n Palle är du hifi sveriges CIA??
![]()
Om jag berättar det så blir jag tyvärr tvungen att döda dig!
PS: Vore det inte läge för en ny avatar nu Triggerhappy?
Triggerhappy skrev:Så nu blir det en liten 5- kanals pluttelutt stärkare
Eftersom jag kör mest stereo så blir det nog bra, med lite medvind skall den tydligen kunna klämma ur sig 2x500W.
Hur det låter är ju dock en annan fråga....
-Palle- skrev:Triggerhappy skrev:Så nu blir det en liten 5- kanals pluttelutt stärkare
Eftersom jag kör mest stereo så blir det nog bra, med lite medvind skall den tydligen kunna klämma ur sig 2x500W.
Hur det låter är ju dock en annan fråga....
Återkom gärna med lite pros och cons när du hunnit utvärdera steget lite, det kliar grymt mycket i fingrarna på ett sånt steg...
-Palle- skrev:Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag...
Triggerhappy skrev:-Palle- skrev:Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag...
Det kommer....är lite långt ifrån stereobänken i några dagar...
-Palle- skrev:Triggerhappy skrev:-Palle- skrev:Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag...
Det kommer....är lite långt ifrån stereobänken i några dagar...
Bump!
KarlXII skrev:Är inte detta en medlemstråd egentligen?
Moo.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster