Ino pi60s Say Mooo, till salu

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Ino pi60s Say Mooo, till salu

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 10:51

Har lite beslutsångest.
Var hemma hos Ingvar en snabbis strax före jul och imponerades av hans Pi60s...så de är måttstocken just nu.

Mitt lyssningsrum ger en väldigt liten uppställningstriangel på ca 3,5 meter mellan främmre och bakre vägg.
Soffan står dikt ann bakvägg.
Jag har infällda "in wall" bakhögtalare och bioljud är inte högprioriterat så de får gå vad det gäller den biten.

Däremot går tankarna mellan Pi60s (+ nuvarande SVS subbe endast till film...så länge) eller I14/I16 + pX eller pY.

Som musikförmedlare har jag uppfattat att Pi60s Duger gott på egen hand.

Vad är rimmligt begpris på Pi60s /lackade/ byggda 2008 eller senare?
Senast redigerad av Triggerhappy 2018-01-17 12:01, redigerad totalt 5 gånger.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-14 11:12

Tyvärr är de dyra i andrahand (sett till nypris), kvalificerad gissning är runt 40k i bra skick.

Jag hade tänkt två gånger om jag redan nu börjat fundera på delat system (då i14 + pY-2 inte ligger långt bak prismässigt och är uppgraderingbart när du kommer fram till att pY-4 är roligare. Jo, du kommer tycka det.).

Mina 2 cent.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 11:14

Jag föredrar delade system av flertalet anledningar som den större baskapaciteten, uppgraderingsmöjligheterna, placeringsmöjligheterna med flera.

Så har du råd så är tex i16s och profY-4 ett kanonsystem.

EDIT:
Om du har lite mindre budget så är i14 och profY-2 ett mer prisvärt alternativ.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-14 11:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 11:23

Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 11:26

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

pi60 är fantastisk i sig själv och kan enkelt kompletteras med BS60 om man har ett rum som kräver lite extra i djupbasen eller är besvärligt akustiskt.

Skall man ha delat är i14 + Profundus X-2 eller y-2 en bra början. Har du delat så är det enkelt att utöka baskapaciteten eller förbättra rumsintegration med fler basmoduler efter hand.

Jag råder dig att lägga pengar på att lyssna och jämföra själv innan du köper något. Det är alldeles för stor inflation på det här forumet just nu vad gäller hur stora (och dyra) system som är lämpliga.

Man skall alltid lyssna och avgöra själv innan man köper något.

Jag är ledsen, men jag tycker inte att i16s eller pi60s är överdrivet stora utan ganska lagom.
i14 och pi60 är dock också mycket kompetenta högtalare som många skulle vara väldigt nöjda med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 11:27

MagnusÖstberg skrev:Fan vad alla skall dra till med det stora och värsta hela tiden!

Instämmer verkligen. Nog för att jag själv sitter på stora (och dyra) system, men jag vet också i hur extremt liten grad jag kan nyttja kapaciteten. Det har hänt flera ggr jag kört pi60:arna ensamma där jag häpnat över baskapaciteten när jag sen sett hur filterswitchen stått.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-01-14 11:39

Ingår jag i 'alla'? Tycker ditt och mitt inlägg verkar hålla med varandra.

Jag utgick från budget på pi60s och då är i14 + y-2 ganska nära.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-01-14 11:40

Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Jag köpte mina från -08 med element från -12 i oljad ek för 35ts.
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 11:49

vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3
Kör med bs-60 och är supernöjd fortfarande efter 8mån, har nog aldrig hänt förut. Ska du köra film på tokstarka nivåer kan ett delat system vara något att fundera på. Annars vill jag nog påstå att pi60s ensamt eller med bs60 räcker för de flesta.

Jag har sett dem och vart i kontakt med honom.
Jag tycker 38`är lite för nära 42`som ett monteringskit kostar så jag har givit honom ett bud.
Vit metallic som hans är i är nog supersnyggt men rimmar lite dåligt med min Sambos inredningsfilosofi...tänk drivved, jordfärger etc...

För mig är det ju helt omöjligt att "provlyssna" Pi60 mot Pi60s, jag har ju bara hört Pi60s och Pip...det är allt Ino jag hört.

För musik har jag mycket svårt att svälja att mer än Pi60s kommer behövas hemma hos mig. Jag köper absolut att ett delat system har sina fördelar och det är inte omöjligt att basmoduler kan komma inkrypande i par....men då lär det vara för filmens skull.

Det som gör mig lite rädd gällande Pi60 är att jag nu har Pi60s som referens...tänk om jag inte blir nöjd med Pi60.

Användarvisningsbild
Zed

Re: Ino rådgivning

Inläggav Zed » 2013-01-14 11:51

Triggerhappy skrev:Har lite beslutsångest.
Var hemma hos Ingvar en snabbis strax före jul och imponerades av hans Pi60s...så de är måttstocken just nu.

Mitt lyssningsrum ger en väldigt liten uppställningstriangel på ca 3,5 meter mellan främmre och bakre vägg.
Soffan står dikt ann bakvägg.
Jag har infällda "in wall" bakhögtalare och bioljud är inte högprioriterat så de får gå vad det gäller den biten.

Däremot går tankarna mellan Pi60s (+ nuvarande SVS subbe endast till film...så länge) eller I14/I16 + pX eller pY.

Som musikförmedlare har jag uppfattat att Pi60s Duger gott på egen hand.

Vad är rimmligt begpris på Pi60s /lackade/ byggda 2008 eller senare?

Pi60 och pi60s duger till de flestas behov även för film. men där är det alltid lite trevligare att ha något mer basdunk...

Jag har ett rum som ör liknande din storlek , kanske nån halvmeter längre, och har pi60 där , det funkar utmärkt, har även ett par profundusX-2 som jag slår på för film/spel de behövs dock inte vid normal musk lyssning även om det blir lite trevligare med dem på.

senaste paret pi60s som jag såg till salu skulle de ha 36000kr för och de har legat i den prisklassen de senaste åren, skulle nog vilja påstå att de flesta pi60s är i väldigt bra skick då de som köpt dem urspungligen inte velat ha hemmarollade fula exemplar.

Det man ska veta är dock att s modellerna är inte så jävla mycket (15000kr extra bättre) det ger dock en viss feeling att ha "det bästa".

Delat? nej pi60(s) is the shit de går desutom att dela om man vill, topparna blir ju tråkiga om man inte vill ha de stora basklumparna längre, basarna har ju inte direkt nån waf faktor i sig men funkar i biorum då de inte syns när man släcker :)

förövrigt så hör iag jag ingen skillnad på pi60s och pips i Öhmans källare :)
fast har bara lyssnat musik på moderat nivå och blivit sjukt impad av de små piPs 'en

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-14 12:10

pi60 är ju en jättenajs ingång, har svårt att tänka mig att det inte är nog att köra med för dom flesta.

Är man riktigt säker på att man vill ha delat system bör man kanske se på ett sådant vilket blir rejält dyrare (basmoduler ev ett cr80s + ett slutsteg) men tåligare om man gillar att blåsa på.

i6 eller i14 och px-2 är en väldigt trevlig konfig som räcker för dom flesta :) 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Ino rådgivning

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-14 12:45

Zed skrev:Pi60 och pi60s duger till de flestas behov även för film. men där är det alltid lite trevligare att ha något mer basdunk...

Det beror på vilken typ av filmer du föredrar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:17

Nehhhh Inte då... 8)

Jag personligen tycker att i14 + pX-4 eller pi60s + bs60 är alldeles lagom för dom flesta med högt ställda krav ! :)
Och om man vill ha något som är riktigt bra kometent men tycker att någon av dessa allternativ är "för stort" så gå då "som minst" på pi60.
Så att man får den där UNDERBARA diskanten!

Annars så är det ju helt klart inget fel på i6 kompletterat med typ pX-2 eller liknande heller, men JAG är i alla fall sådan att jag skulle välja pi60 framför i6 + pX-2 i dagsläget...
T11m diskanterna är mumma! :)

jag tycker man ska lyssta runt lite och bestämma sig för vad man behöver...
pi60s kommer man lååååångt på och man kan senare dela do mmot basmoduler för att utöka prestandan.
men målar inte in sig i ett hörn med pi60s utan kan expandera en hel del med dom :)

pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra :)
pi60s däremot klarar det utan problem, men ska man trycka bas-filmer på ref nivå så måste man ju såklart slänga in några basar och dela :)
men för normal användning så är pi60s det man "behöver" och lite grädda på toppen.
Så ser man till att kompletter med bs60 senare för att få marginal :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:19

vr6jos skrev:Finns på blocket för 38tshttp://www.blocket.se/gavleborg/Bladelius___Ino_Audio_44754266.htm?ca=12&w=3

+1 på den :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 14:30

Om jag förstått manifestet rätt så skall BS60 placeras i Pi60/s absoluta närhet, det kommer jag inte kunna tillmötesgå, min "uppställningsvägg" har två ofrånkommliga (nåja, jag är ju inte Komorok i ombyggnadsinitierare) begränsningar av en utstickande nish på ena sidan och en öppning i väggen på andra sidan.

Så just nu "maximerar" jag avståndet mellan frontarna på denna 2,47M bredd. Mellan högtalarna huserar stereobänk och TV.
Ursäkta bildkvaliten: .http://www.minhembio.com/forum/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=123810

Så basmoduler behöver placeras på "andra" ställen än brevid frontarna[/code]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 14:38

Då ska du nog inte ha bs60... :)

pi60(s) tycker jag verkar vettigt !
eller i14 + pX-2 för den delen, där pX-2 får aggera stativ/ bänk eller något...
ta 2012års versionen av pX-2 så är dom lite mindre och smidigare :)

Jag känner att i14 och pX-2 och ett cr80s kan vara bra för dig, då kan du kompencera bra för öppningen till höger om höger högtalare med!

Men om du känner att det blir för stort så som sagt, pi60(s)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-14 14:38

pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra

Vi har fått NAD208 att klippa med både pi60 och pi60s.

Det är lätt att bli lurad när du skriver sådär. Det går att spela tokstarkt med pi60!

Att du och de du umgås med saklnar alla begränsningar är en annan sak, så när du skriver "dom flesta" så får du nog lägga till "som jag umgås med" också ;)

Det är inte många som ser på film på sådana nivåer som pi60 fixar.

Så som sagt, ett redigt tips är att lyssna och utvärdera själv.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-14 14:50

Ja..vi får se hur detta landar...IÖ letar lite på lagret just nu (hoppas jag).
:)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-01-14 14:52

Jag håller helt och hållet med dig Magnus.
Sitter görnöjd med pi60s vad gäller ljudtrycksförmåga!

Anledningen till att jag köpte Palles gamla bas-system var för att få till
en bättre artikulation...

Bara därför... :roll:

I mitt fall så har jag en stor volym att trycksätta också, även om själva
hörnan jag använder är rätt liten.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-14 15:51

MagnusÖstberg skrev:
pi60s framför pi60, för att om du ska köra dom ensamt så upplever JAG pi60 som "för små" om man ska titta på film i ett normalt vardagsrum och ska spela så högt som "dom flesta" brukar vilja göra

Vi har fått NAD208 att klippa med både pi60 och pi60s.

Det är lätt att bli lurad när du skriver sådär. Det går att spela tokstarkt med pi60!

Att du och de du umgås med saklnar alla begränsningar är en annan sak, så när du skriver "dom flesta" så får du nog lägga till "som jag umgås med" också ;)

Det är inte många som ser på film på sådana nivåer som pi60 fixar.

Så som sagt, ett redigt tips är att lyssna och utvärdera själv.

Nej magnus nu speculerar du... :P
Jag menar dom flesta, alltså folk i allmänhet och inte judnörds polare ;)

pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
(förtydligande: dom "tappar andan" vid tyngre cener på dessa ljudnivåer)
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga :)

pi60s är precis så att jag tycker att dom fixar detta på ett bra sätt, men oavsett signatur eller inte, så med mycket infra i filmer så flaxar dom bara...
det är ju något man får leva med då man kör portat med en så pass "hög" avstämning... :)

Ähhh, båda är skit bra högtalare, och som sagt... lyssna själv och avgör vad du behöver !
vi andra kan bara ge våran åsikt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-14 16:01

DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...
Något som jag personligen oftast tycker är för starkt, jag ligger gärna lägre än så för maximal njutning av filmen i fråga :)

Du förstår nog inte att normallyssnaren ligger på -20/-25dB från ref vid biotittande när de tycker det är starkt nog. pi60 fixar detta utan problem, det skall till ett ganska stort rum innan piP inte fixar det t.o.m.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 16:04

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:pi60 i ett normalstort vardagsrum är då för litet om du ska kolla på dagens tunga action tittlar på bioljudnivåer med behållning, som ju trots allt jag märkt att många vill ha till film...

Du förstår nog inte att normallyssnaren ligger på -20/-25dB från ref vid biotittande när de tycker det är starkt nog. pi60 fixar detta utan problem, det skall till ett ganska stort rum innan piP inte fixar det t.o.m.

Allt beror ju på materialet. Om du försöker återge en fullt utstyrd LFE kanal på -20dB så kan du bottna pi60s om innehållet ligger lågt nog.

Men för väldigt mycket räcker de gott och väl.

EDIT: Ok bottna är nog en överdrift, men vill man återge djupbas rent så krävs det mer pumpkapacitet än 8tummare kan ge.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-14 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-14 16:13

Knappast va?

Om du inte bor i ett slott med 500 m^2 lyssningsrum vill säga. ;)

För fullt ös* går det åt max 200 W för normalkanalerna och max 500 W
för baskanalen (vilket är mera än de klarar utan att överstyra) vid full
utstyrning.

Men 20 dB mindre än så är 5 W. Det räcker inte för å bottna högtalarna,
oavsett frekvens.

Vh, iö

- - - - -

*I ett lite mera normalstort rum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-14 16:30

Bottna var nog lite överdrivet, men om pi60s klarar av fullt utstyrd LFE på -20dB nere vid 5Hz utan problem så blir jag mycket imponerad.

Jag har hört bassytem med bra mycket större element skorra rejält på de nivåerna så fort materialet kommer en bit under avstämningen.

På och över avstämningen så räcker säkerligen pi60s för nästan alla i kapacitet, men så fort man spelar material med mycket infra så är det problem på samtliga portade konstruktioner jag hört.

Just specifikt pi60s har jag aldrig försökt att bottna, men väl vanliga pi60. pi60s kanske hanterar infratoner utan problem?
Ingvar du vet vad vi sagt om att bryta fysikens lagar ;)

Användarvisningsbild
CPH

Inläggav CPH » 2013-01-15 10:38

Hallå, jag skulle säga att pi60 är bra nog och perfekta att börja med. Vill du ha basar (och det brukar man vilja ha efter ett tag, inte behöva, men vilja ha) så skaffar du det då och använder pi60 som toppar. Om du av någon anledning då inte vill eller har plats med pi60 så sälj dessa och köp slutna lådor (i14 eller whatever).
CPH
-----

Then you've just gotta go ahead and change the captain of your brainship, because he's drunk at the wheel.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-17 12:09

Ja mitt huvudspår är att köpa ett par pi60s...pratade med Ingvar igår, han tar emot beställningar om någon månad så fram tills dess är jag öppen för ett beggat par.

Skall inte sticka under stol med att beggade i14/i16 och pY-2 skulle vara av intresse.

PS: De i pi60s som var på blocket är sålda...ej till mig dock.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-17 20:04

IngOehman skrev:Knappast va?

utstyrning.

oavsett frekvens.

Vh, iö

- - - - -

Hejsan

Iö, kan du komma ihåg vid vilken nivå du demonstrerade pi60
med kung fu panda rullen (explosionen)?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-17 23:49

rotel2 skrev:

utstyrning.

oavsett frekvens.

Vh, iö

- - - - -

Hejsan

Efter ett besök hos Ingvar är Kung Fu Panda min nya idol. Jäklar vad det lät. Och som det såg ut. Köpte filmen och insåg att min bild inte har en chans. Ljudet? Tja, har faktiskt inte testat än *s*
Sitter nöjd :)

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-18 08:57

Jo, den filmen är en bra demo rulle.

Men i just den scenen som jag tänkte på hängde inte pi60 riktigt
med, var lite nyfiken på nivån vid just tillfället.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-18 09:07

rotel2 skrev:

utstyrning.

oavsett frekvens.

Vh, iö

- - - - -

Hejsan

Först och främst är det pi60s och inte pi60 som står i demorummet.

Sen är det förstärkarens klippning som man hör (knappt 140 W tror
jag) och inte högtalarnas överstyrning, men ändå representerar det
den nivån då högtalaren överstyr rätt bra, så med större förstärkare
blir det högtalarna som överstyr vid samma gain.

Dock låter det ju mycket bättre än när förstärkaren klipper. Högtal-
arna överstyr mycket mjukare.

Och nivån var ungefärligen referensnivå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-01-18 09:16

StefanL skrev:

Ingår jag i 'alla'? Tycker ditt och mitt inlägg verkar hålla med varandra.

Jag utgick från budget på pi60s och då är i14 + y-2 ganska nära.

För den som gillar Y-2 men ogillar långa leveranstider så kan jag ju
berätta att det trots rådande beställningsstopp faktiskt finns ett par
sådana tillgängliga, i valfri lack.

Det står ett par grundlackade hos lackaren som "blev över" nämligen.

Det vill säga han som beställt dem ändrade sig om ville ha bs60. Jag
vet inte varför jag gick med på det, men jag tror det var några bo-
förhållanden som ändrats och kom med i ekvationen och jag ville ju
hjälpa till... Hur som helst kan det ju komma någon annan till glädje,
som inte gillar långa leveranstider.

Vh, iö

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-18 09:19

IngOehman skrev:
rotel2 skrev:

utstyrning.

oavsett frekvens.

Vh, iö

- - - - -

Hejsan

Först och främst är det pi60s och inte pi60 som står i demorummet.

Sen är det förstärkarens klippning som man hör (knappt 140 W tror
jag) och inte högtalarnas överstyrning, men ändå representerar det
den nivån då högtalaren överstyr rätt bra, så med större förstärkare
blir det högtalarna som överstyr vid samma gain.

Dock låter det ju mycket bättre än när förstärkaren klipper. Högtal-
arna överstyr mycket mjukare.

Och nivån var ungefärligen referensnivå.

Vh, iö

Ahh, vid ref. Nivå.

Tack för svar, måste ju pröva lite hemma ;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 02:01

Vad innebär referensnivå?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 12:56

mx skrev:Vad innebär referensnivå?

105dB peak vid lyssningsplats per kanal, 115dB för LFE.

Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande. Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 15:10

OK, det är högt det!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 15:20

mx skrev:OK, det är högt det!

Ja det är det verkligen.
Jag brukar ligga någonstans -10dB till -15dB och då får man nästan skrika för att prata med varandra.
Upp på 0dB så gör det ont i öronen i många scener.

Sen finna det ju folk som ser på film på +10dB så allt är relativt precis som vanligt.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-01-20 16:38

adzer skrev:

Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande. Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till :D

Jag tror du har fel (om de inte demades över referensnivå). Har själv varit på två demon där Ingvar har gjort denna demo för att visa vad pi60s INTE klarar av, första gången märkte jag inte att basarna slog igenom men andra gången gjorde jag det (och frågade även om de verkligen slog igenom).

Det lät inte illa och byxorna fladdrade ordentligt men några "flof flof" fanns där allt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-20 17:55

Tomgångs körning.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2013-01-20 18:10

Fredrikb72 skrev:
adzer skrev:

Jag tror du har fel (om de inte demades över referensnivå). Har själv varit på två demon där Ingvar har gjort denna demo för att visa vad pi60s INTE klarar av, första gången märkte jag inte att basarna slog igenom men andra gången gjorde jag det (och frågade även om de verkligen slog igenom).

Det lät inte illa och byxorna fladdrade ordentligt men några "flof flof" fanns där allt.

Mitt minne säger samma sak om den första demon du pratar om. Jag tror nämligen att jag var med på samma demo (visst är det du som är billackerare och som kom i en Audi?). Jag vet att Ingvar sa att pi60s inte klarar den scenen, men jag märkte inte heller att de tappade andan när han körde den scenen.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 18:13

boom skrev:

Tomgångs körning.

Vem är Tomgång?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-20 19:22

Och är det rätt att köra med honom ?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 19:35

DVD-ai skrev:Och är det rätt att köra med honom ?! 8O

Exakt. 8O
Alea iacta est.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-01-20 20:20

Fredrikb72 skrev:
adzer skrev:

Det var så jag också uppfattade det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-01-24 11:48

mx skrev:
boom skrev:

Tomgångs körning.

Vem är Tomgång?

:lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-24 17:35

Det är alltid lika kul när man kan trycka till någon man tycker förtjänar det :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-24 18:06

Trolla fram ett par friska Pi60s till mig nu istället 8)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-24 19:37

Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-24 19:40

penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?

Är det kung fu panda skidoosh scenen du syftar på?
Precis i slutet av filmen. Sista slaget mellan protagonisten och antagonisten.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-27 17:11

I väntan på pi60s så står nu piP lådor å torkar med andra lagret exklusiv rollad mattvit färg. Fint att Ingvar har söndagsöppet, gillas.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-27 17:19

Fredrikb72 skrev:
adzer skrev:

Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande . Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till :D

Kan ni inte filma detta när det händer nästa gång?
Snälla, jag vill mer än gärna se detta.
Det sker då verkligen inte hos mig med 3dB hot i botten, inte heller hos Bagaren som kör 10dB boost på lfe, men vafen det är ju bara 4st LMS 18" Ultra, det är väl inget mot Pi60 :roll:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 17:29

NiklasF skrev:Kan ni inte filma detta när det händer nästa gång?
Det sker då verkligen inte hos mig med 3dB hot i botten, inte heller hos Bagaren som kör 10dB boost på lfe, men vafen det är ju bara 4st LMS 18" Ultra, det är väl inget mot Pi60 :roll:

Det är lättare att få byxorna att fladdra med pi60 än med stora slutna basar. Bara att överstyra porten så skall du se att det blåser och fladdrar i byxorna om man står nära :D

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-01-27 18:00

NiklasF skrev:
Fredrikb72 skrev:
adzer skrev:

Att pi60s klarar av kung fu panda skidoosh scenen på ref utan att bottna ihop är mycket imponerande . Väldigt kompetenta högtalare de där som räcker mer än väl för de flesta.... jag föredrar dock basar till :D

Kan ni inte filma detta när det händer nästa gång?

Inte första gången jag glömmer att man skriver ordagrant här på faktiskt annars blir det anmärkning :) Sist skrev jag något i stil med att jag tycker om att spela näsblodshögt och det tog inte länge innan någon undrade hur man kunde få näsblod av hög musik.

Som svar till dig Niklas "GÄÄÄSP"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-27 18:19

Låter som en fjortis på minhembio när denna förklarar att han får hela huset att skaka med sin proson rumble 8".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-27 18:39

adzer skrev:
penke62 skrev:Kanske en dum fråga, men vilken scen i filmen är det som avses? Jag har nämligen inte sett den. Hur långt in ligger den?

Hmm... Ska det låta högt också, för med mina Canton RC-L blir det misstänksamt tyst. Nivå så det är obehagligt högt i övrigt, men just den scenen blir som sagt tyst.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 18:45

Men fan... att få byxorna att vibrera går ju att köra med piP och nog fan går det med både dina och bagarn prylar Niklas :D
Borde ju på vad man spelar, hur litet rummet är, om man har rumsproblem som "hjälper till" eller förstör just den upplevelsen...
Och hemma hos dig så är det ju byxfladder ju...
Hos mig kan man känna i byxorna hur det liksom spänner och jävlas när jag spelar med i32s och tittar på dom (:lol:)

Ne men, absolut, jag kan känna i byxbenen med i32s, och jag vet att jag gjort det med både piP, piPs, iPs+moduler, i14, i16s, pi60, pi60+bs60, pi60s pi60s+bs60, i32s, i32s + moduler, i56, i56+ moduler, i68es-s + moduler.

Så nog fan går det att med ganska "små medel" få denna upplevelse om man bara spelar "rätt material" och hänger ju mycket på rummet med :)
Och i piP/piPs fall så är det så att även porten kan överstyra och ge liksande upplevelser...

Så jag tycker det är skumt att avfärda pi60s och en sådan upplevelse som skitsnack...
:?
om piP kan så varför inte pi60s i ett större rum ? :)

Edit. Jag upplever ofta att just den där "byxbenfladder upplevelsen" ligger förhållandevis högt upp i basregistret, så det krävs inte så mycket djupbas nödvändigtvis för att få detta :)
Då yttrar det sig snarare som vibrerande och "ryckande" medan riktigt byxfladder modell "svänger hit och dit" är nog inte så vanligt vid hemma ljud i huvudtaget... hos Bagarn så hade jag en sådan upplevelse i somras när vi körde några störda låtar på bottningsgränns hos 4st LMS !
då svajjade byxbenen på riktigt !

djupbas alltså också kan ge liknande upplevelser men då krävs det ju ganska mycket och då blir det ju mer "svaj" och "gung" liksom och inte så mycket "ryck och vibrerande" :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-27 19:03

penke62 skrev:
adzer skrev:

Hmm... Ska det låta högt också, för med mina Canton RC-L blir det misstänksamt tyst. Nivå så det är obehagligt högt i övrigt, men just den scenen blir som sagt tyst.

Ja inte låter det lågt iaf, men det är såpass djupa toner att hela soffan skakar och rutorna skallrar :D

Jag tvivlar på att dina högtalarna kan återge de tonerna. De är säkerligen en oktav lägre än vad högtalarna mäktar med.
På portade fullregisterhögtalare så blir det mest plopp.

Lyssnar du med ett slutet bassystem så är det helt klart roligare.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-27 19:04

Hemma hos mig så är det golvet som gungar med, det är inget byxfladder pga ljudtryck, hemma hos bagaren så vibrerade det i kläderna med infrafilter och boost på LFE.

Att få kläder att fladdra pga att portar överstyr är ju knappast en bedrift eller? :?

Fan vad neggo jag hör att jag låter, sörry gubbs :oops:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-27 19:07

NiklasF skrev:Hemma hos mig så är det golvet som gungar med, det är inget byxfladder pga ljudtryck, hemma hos bagaren så vibrerade det i kläderna med infrafilter och boost på LFE.

Att få kläder att fladdra pga att portar överstyr är ju knappast en bedrift eller? :?

Fan vad neggo jag hör att jag låter, sörry gubbs :oops:

Jahh, fan kamma dig ! :D

Ne men hos dig så kände i alla fall jag hur det räck till i byxbenen när vi körde någon tunggung låt med massa midbas och grejer :)

det är ofta där jag tycker att det inträffar, eller riktigt långt ner !
olika upplevelser man det sitter likt förbannat i byxorna i båda fallen ;)

Just att porten överstyr är ju i sådant fall bara något som "spär på" som sagt piP och piPs har jag fått denna upplevelse med utan att dom har överstyrt :)
Men då har det ju inte varit av lågbas fladder liksom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-01-27 20:31

Nu tycker jag alla gemensamt sjunger we shall overcome!

http://www.youtube.com/watch?v=K6YhM5rUf_g
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-27 20:39

penke62 skrev:
adzer skrev:

RC-L är ju boostade för att gå till 18-20 någonstans men har istället mycket brantare cut-off än högtalare brukar ha. Minns inte vad Canton kallar tekniken för, men det är en patentre de kört länge med. Så ligger skidoosh lägre, så är det inte förvånande att du inte hör något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-27 20:42

NiklasF skrev:Att få kläder att fladdra pga att portar överstyr är ju knappast en bedrift eller? :?

Nix, det skall göras med slutna lådor, inte basreflex.

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-01-27 22:15

Någon som vet vilken frekvens skidoosh ljudet ligger på? Jag upplever att jag måste skruva upp rejält på bassteget där för att det ska hända något så kanske att mina basar börjat dala en del.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-29 11:37

Då föddes ett par piP igår vid ca 20´30.
De fick poppa till ca 23´45.

Lite nasala å burkiga i början men det började dra åt rätt håll innan avstängning.

Fick lite ångest rörande basen som verkar vara klart tamare än vid provlyssning hos IÖ, är det något som "kommer" med inspelning.
Har dem ca 10cm ut från bakvägg (utan dämpmaterial).

piP är ju endast "vänte" högtalare i brist på pi60s men det vore ju trevligt att få till det under "väntetiden"
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-01-29 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-29 11:39

Är dina väggar som högtalarna står intill stabila?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JAT

Inläggav JAT » 2013-01-29 11:45

Triggerhappy skrev:Har dem ca 10cm ut från bakvägg (utan dämpmaterial).

Du har svaret själv...jag upplevde stor skillnad på hur basen presterar om man ställer dem enligt konstruktörens rekommendationer.
"It's better to burn out than to fade away"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-29 11:47

dessutom så kan rummet spöka och påverka resultatet kraftigt ! :)

Men ja, piP är inte några stora högtalare... och jag blir galen på alla som skriver upp deras prestanda så som det ofta görs... :lol:
Dom kan spela ganska starkt men framförallt djupt med tanke på storleken, men inte mer än ganska starkt ! :wink:

med en bämpskiva bakom så fungerar ju högtalaren son tänkt, den "måste vara där " för att klangen sk bli rätt :)

Lycka till :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-29 11:57

Att förvänta sig att få till samma bra ljud som i ett akustikfixat helt dedikerat rum då förstår jag att du har lite ångest, tryck du bak dom sista biten med så får du lite oftast lite mera bas.

Roligast är att mäta och se vad som händer undertiden ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-01-29 12:00

In med dem mot väggen. Ta vilken madrass eller dyna som helst du har hemma, själv körde jag flera år på trädgårdsmöblernas madrasser....

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-29 12:16

Tack för tipsen.
Jag har dem på stolar just nu (högst tillfällig lösning) så jag får dem inte närmare väggen just nu, men stativ e på g.

Skall testa att dämpa bakom dem...jag har så sjukt lite "vägg yta" dock då de i princip står på varsin sida en centrerad 60" plasma på en 247cm vägg...så jag har typ bara 50cm vägg för varje högtalare.

Väggen bakom är en vanlig innervägg: 16mm gips, reglar,16mm gips.

Nu har jag inte mätt upp rummet men jag skulle tro att jag har en liten topp runt 50-70hz baserat på hur mina ATC SCM 40 fungerade i detta resp förra huset.

Skall experimentera vidare ikväll.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-29 12:32

Triggerhappy skrev:Tack för tipsen.
Jag har dem på stolar just nu (högst tillfällig lösning) så jag får dem inte närmare väggen just nu, men stativ e på g.

Skall testa att dämpa bakom dem...jag har så sjukt lite "vägg yta" dock då de i princip står på varsin sida en centrerad 60" plasma på en 247cm vägg...så jag har typ bara 50cm vägg för varje högtalare.

Väggen bakom är en vanlig innervägg: 16mm gips, reglar,16mm gips.

Nu har jag inte mätt upp rummet men jag skulle tro att jag har en liten topp runt 50-70hz baserat på hur mina ATC SCM 40 fungerade i detta resp förra huset.

Skall experimentera vidare ikväll.

basserat på detta så är det verkligen inte onstigt att du har det lite extra tunnt i masområdet :)

Men absorbent kommer att vara en bra investering i alla fall ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-04 15:07

Ja nu har piP vaknat till, har kirrat så de är riktigt nära bakvägg och det gav dem lite mer Umph, spelar musik stiligt men jag delar av dem vid film.

Sambon undrade faktiskt vad jag skulle med större till.
*Vänta du bara lilla hjärtat* :wink:

Men jag är en dålig husse som inte fixat med dämpning ännu...har faktiskt SOFCI paneler som ligger å skräpar i garaget sen husflytten, skall nog sätta dem i användning.

Hur som har jag stått i valet å kvalet rörande center, har ju kört phantom center med piP och det funkar ju kanon när man sitter i mitten men inte så skoj om man kommer ut åt sidorna i soffan (ligger å kollar film).

Så jag funderar på i6 som center eller Dialog 2 alt F, har ej plats på höjden för i14/16.

Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.

OBS! valet av center bör ju vara det som passar bäst för en framtid med pi60S.

Jag har 30cm höjd mellan bänk och underkant på TV´n.
Några kloka tankar runt det?
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-02-05 22:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-02-04 17:50

Triggerhappy skrev:Ja nu har piP vaknat till, har kirrat så de är riktigt nära bakvägg och det gav dem liter mer Umph, spelar musik stiligt men jag delar av dem vid film.

Sambon undrade faktiskt vad jag skulle med större till.
*Vänta du bara lilla hjärtat* :wink:

Men jag är en dålig husse som inte fixat med dämpning ännu...har faktiskt SOFCI paneler som ligger å skräpar i garaget sen husflytten, skall nog sätta dem i användning.

Hur som har jag stått i valet å kvalet rörande center, har ju kört phantom center med piP och det funkar ju kanon när man sitter i mitten men inte så skoj om man kommer ut åt sidorna i soffan (ligger å kollar film).

Så jag funderar på i6 som center eller Dialog 2 alt F, har ej plats på höjden för i14/16.

Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.

OBS! valet av center bör ju vara det som passar bäst för en framtid med pi60S.

Jag har 30cm höjd mellan bänk och underkant på TV´n.
Några kloka tankar runt det?

Du kan få köpa min Dialog1, den har jag kört till i16s, räckte gött!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-05 23:07

Tackar för erbjudandet, ber att få avvakta.
Det är väl samma element som piP föresten.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-02-06 07:36

Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.

Är lite nyfiken på det jag markerat i citatet. Du kan alltså välja den delningsfrekvens du vill för dina kanaler, men det måste alltid vara vara samma för samtliga: Vad har du för annorlunda apparat?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-06 08:10

shifts skrev:
Triggerhappy skrev:Nackdelen med dialog F är att den rekomenderas att delas så högt, jag kan inte ha "olika" delningsfrekvenser utan måste dela surrar och center på samma frekvens, och skulle vilja hålla det till 80Hz.

Är lite nyfiken på det jag markerat i citatet. Du kan alltså välja den delningsfrekvens du vill för dina kanaler, men det måste alltid vara vara samma för samtliga: Vad har du för annorlunda apparat?

Oppo bdp-105. Ett tillägg dock att jag kan välja villka som skall delas, de som sedan delas måste delas på samma frekvens. Den valda frekvensen kan dock väljas från 40Hz å uppåt.
Annars så summerar du det hela fint.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-06 10:50

shifts skrev:

Om man har en vanlig reciever och delar basen i den så skulle allt under 250Hz i centern delas till basutgången, tror jag.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-06 11:19

Nasjo skrev:
shifts skrev:

Om man har en vanlig reciever och delar basen i den så skulle allt under 250Hz i centern delas till basutgången, tror jag.

Förutsatt att recievern gör rätt, det gör inte alla recievers.. :?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-02-06 13:02

-Palle- skrev:
Nasjo skrev:
shifts skrev:

Fast helst skulle jag vilja kunna dela centern vid 250Hz och låta frontarna spela centerljudet mellan 80 och 250Hz och sedan basarna under 80Hz. Finns det någon förstärkare som fixar det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-06 14:02

Nasjo skrev:
-Palle- skrev:
Nasjo skrev:
shifts skrev:

Fast helst skulle jag vilja kunna dela centern vid 250Hz och låta frontarna spela centerljudet mellan 80 och 250Hz och sedan basarna under 80Hz. Finns det någon förstärkare som fixar det?

Har du ett externt delningsfilter till basarna så det bli på det viset.
Om all delning sker i förstärkaren så kan det säkerligen skilja sig.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-02-19 12:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 12:24

Har fått ett braaaaaa besked idag...... 8)

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-02-19 15:10

Pi60s?? ;)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 15:31

blixten_no1 skrev:Pi60s?? ;)

*blink*

:P

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-19 15:33

Ohh grattis :D

ny? begagnade? färg? när? var? hur?

:D

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 15:48

Återkommer med delar av det förhoppningsvis imorgon kväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-19 15:52

Kan det vara de med frontskydd och "mössa" måntro?

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-02-19 16:13

Amerikansk valnöt kanske? :wink:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-19 16:21

Hoppas att du i så fall slog till på prof X-4 samtidigt: de blir ett smutt system tillsammans :D

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-19 16:23

Morgan skrev:Hoppas att du i så fall slog till på prof X-4 samtidigt: de blir ett smutt system tillsammans :D

Mina basar finns på annan tråd, skall få dem att fungera bara :roll:

Mitt ev nyförvärv hoppas jag kunna delge imorgon kväll.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-20 20:24

Ta daaa

Bild

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-02-20 20:50

Pi60 :-D

Gratinerar!

Wolfie nästan skrev:MuAhaha pi60 är en inkörsport :)

Dröjer säkert inte förren du som många på Faktiskt sitter med massa bejsers i helt akustikreglerat rum ;)
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-20 20:58

Lägg till ett s så :P

Å nu blir det lungt med inköp ett tag, förutom en center vad det lider

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-02-20 22:15

Komorok skrev:Pi60 :-D

Gratinerar!

Wolfie nästan skrev:MuAhaha pi60 är en inkörsport :)

Dröjer säkert inte förren du som många på Faktiskt sitter med massa bejsers i helt akustikreglerat rum ;)

Muahaha! :twisted:

I ditt fall var jag inte ute o cyklade Micke ;) :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-20 22:17

Triggerhappy skrev:Ta daaa

Bild

Vad du än gör...PROVMONTERA INTE INNAN DU FIXAT FINISH!!!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 22:58

Klarlack på det där och montera, K-LARRTT!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-02-20 23:02

Grattis!

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-20 23:09

Nattlorden skrev:

Jo det är nog en mkt klok ide, dock tror jag det tar ett par veckor att få till finishen.

Tvett: lockande faktiskt, högblank MDF :lol:

BlixtenNo1, säg till när du är klar med min center :wink:

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-02-20 23:10

Triggerhappy skrev:
Nattlorden skrev:
Triggerhappy skrev:

Jo det är nog en mkt klok ide, dock tror jag det tar ett par veckor att få till finishen.

Tvett: lockande faktiskt, högblank MDF :lol:

BlixtenNo1, säg till när du är klar med min center :wink:

Din center? ;) Okey i will do.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-20 23:44

blixten_no1 skrev:
Din center? ;) Okey i will do.

Skoja bara lite, hör av dig om den blir ledig framöver.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-24 10:54

Nästa fundering, center....

Visst borde en I6 funka som center, tittar man på utbudet så finner jag den t.om lämpligast avseende storlek, ljudtrycksförmåga och lämplig delning.
Hur pass lik är voicingen mot pi60s?

I14/16 går inte pga av höjd.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2013-02-28 16:11

Behöver du verkligen en center?

Speciellt om du har lite större bild, så som projektor så kan du skippa center. pi60 har ju mycket bra ljudbilds centrum även utanför sweetspotten. Det enda som händer är ju att den driver lite åt håller man sitter, men fortfarande får man ju utmärkt stereobild. Den drift är ju inget större problem med större bild. Dock kan jag förstå att det kan bli irriterande om man har dialog en meter utanför bilden.

Jag själv har nu levt utan center i över 5 år sedan jag skaffad Ino. Innan det hade jag center till mitt AudioPro black diamond system. Har inte riktigt saknat det, så det har aldrig blivit av att jag skaffat någon i14 till mina pi60 (delade med ett Infra X-6).
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-28 16:21

Hej,

Jo, jag ringde IÖ i denna fråga.
IÖ rekommenderade "helst" i14/i16 som partner till pi60s men annars Dialog 2 eller F, t.om Dialog 3 angavs.
I6 angav IÖ inte som förstahandsval pga nått med fasen är lite annorlunda.. men det finns tydligen sådan kombinationer ute som skall fungera enligt ägarna.

Wayfarer:
Min uppställnigstriangel gör att om familjen breder ut sig över hela soffans bredd under en film så har de längts ut på soffkanten i princip en pi60s i en linje rakt framför sig, dvs väl utanför rimmligt återgiven fantomcenter.
Har pip exakt så idag och "vinkel felet" är iallafall för stort för dem, och de är förlåtna.

Så länge man är en liten bit in emellan dem så blir det från acceptabelt till riktigt bra runt sweetspot.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-04 11:06

Lite progress bilder.

TJOCK baffel :)
Bild

Filter meck:
Bild

Skära dämpning:
Bild

Limma på lite "garanterat inte häst":
Bild

Work in progress, säg hej till "Pricken":
Bild

Bild

OBS! ej klart, men lite progress i alla fall.
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-03-04 11:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-03-04 11:17

Haha, coolt!! :D

Kanske inte mitt val av finish men kul med något "lite" udda! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-03-04 11:19

Komönstrade pi60 :o

Innovativt! :D

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2013-03-04 11:32

Snygg finish, men är du säker på att det inte är färgat hästskinn? Ursprung Rumänien. :-D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2013-03-04 11:47

Angående delningar av center osv. så gjordes en väldigt bra utredning av detta i följande tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=47239

Alla som skall köpa en Ino-center med eller utan basmoduler borde läsa iaf första inlägget i den tråden.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2013-03-04 13:01

adzer skrev:Komönstrade pi60 :o

Ino-vativt... *muuuh* :wink:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-03-04 13:06

Glebster skrev:

Haha :D Jag gillar verkligen sådana här udda val :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 13:15

Härmed är nattlordens eller stevos1234 högtalare helt plötsligt snygga... 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-03-04 13:24

HAHAHAHAHAHAHAH !!!!! :lol: :roll: :oops: :o :cry: :D :D :D

Dagens argarv i skäckblandad förtjusning :lol:

Roligt med vågade saker ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 15:45

Högtalare som gjorda för muu-sik. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 16:02

Nattlorden skrev:Högtalare som gjorda för muu-sik. :D

Tycker du försöker mjölka skämtet lite väl mycket nu.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 16:08

KarlXII skrev:

Cow-a-bonga! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-03-04 16:18

Vad var vitsen med de tre senaste inläggen? Ko-stade finishen mycket?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 16:25

Nasjo skrev:Vad var vitsen med de tre senaste inläggen? Ko-stade finishen mycket?

Ja, det gick åt rejält med klövar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-04 16:26

Gissar att du kommer att spen-dera mycket tid till musiklyssning nu.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-04 17:25

Jag tyckte att dom var riktigt ko-la. :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-03-04 17:38

Grattis till högtalarna! Några givna musiktips:

Elvis Presley - Milkcow blues
Emmylou Harris - Cowgirl's prayer
Herman's Hermits - No milk today
Roxette - Spending my time
Indochine - Kao Bang

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2013-03-04 17:41, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-04 17:41

Och som grädde på moset:

http://www.youtube.com/watch?v=ZjvxlUY5kdw

Lite ostigt kanske men kände att en tjurrusning var på plats såhär innan vommen vänder.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2013-03-04 17:54

Ena riktiga juve(le)r! Ingen ko-pia det där.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-04 18:06

Jag måste kirra en one piece till finlyssningarna:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-04 18:23

Ola-68 behöver ingen, han har redan kobrallor. :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2013-03-04 19:00

StefanL skrev:Ena riktiga juve(le)r! Ingen ko-pia det där.

Det är det som är poängen (på ängen) och kon...
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 20:03

bakerman22 skrev:Jag tyckte att dom var riktigt ko-la. :D

Den där var ju inte bra någonstans, nu får du ju ta och kamma dig lite.
( om du nu hade haft något hår att kamma ;) :P :D )

Vadå kola, är dom sega eller vad?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-04 20:36

NiklasF skrev:
bakerman22 skrev:Jag tyckte att dom var riktigt ko-la. :D

Den där var ju inte bra någonstans, nu får du ju ta och kamma dig lite.
( om du nu hade haft något hår att kamma ;) :P :D )

Vadå kola, är dom sega eller vad?

Jag vet ju om att du har läs och skrivsvårigheter, så du får grunna på den en stund till.. :wink:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 21:06

Fast du vill ju att det skall bli coola, och det blir ju lite fel... eller, ja mmm just ja, föresten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 21:07

Triggerhappy skrev:Limma på lite "garanterat inte häst":

Work in progress, säg hej till "Pricken":
Bild

DorreN skrev:Snygg finish, men är du säker på att det inte är färgat hästskinn? Ursprung Rumänien. :-D

bassman skrev:
Glebster skrev:

Haha :D Jag gillar verkligen sådana här udda val :)

NiklasF skrev:Härmed är nattlordens eller stevos1234 högtalare helt plötsligt snygga... 8)

DVD-ai skrev:HAHAHAHAHAHAHAH !!!!! :lol: :roll: :oops: :o :cry: :D :D :D

DVD-ai skrev:HAHAHAHAHAHAHAH !!!!! :lol: :roll: :oops: :o :cry: :D :D :D

KarlXII skrev:

"Lite väl mycket mu" menar du väl?

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-04 21:15

För övrigt har jag funnit något som jag tycker är lite intressant, nämligen
att jag aldrig har stött på någon svart/vit-brokig biffel* (tjur eller ko) med
annat än svarta öron!

Fast det syns förstås inte på högtalarna dina, som ju inte har några öron. :(

(Fast det kanske skulle se konstigt ut?)

Vh, iö

- - - - -

*Biffel = tambuffel. Även känd som nötboskap, men biffel är ju ett mycket
bättre namn.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-04 22:46

Haha! Undrar om man kan ko-piera detta? Ko-llosalt roligt!
Ko- star det mycket? Ko-nstig design.
D-t co-olt alltså., nästan koko!
Äh, nu ger jag mig! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-04 23:01

Riktigt häftigt, kommer skinnet från en "eko"logisk mamma muuu :P

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-03-05 01:35

Här får du en sång som du kan spela på dina högtalare sedan

http://www.youtube.com/watch?v=jaYIlvhImRM

Riktigt frän design. Hur som helst En rekommendation på en Claptonskiva jag tycker du ska ha om du tycker om Clapton det vill säga.

Skivan: "Sessions For Robert J"

På den finns denna låt med. Den innehåller även en DVD där man filmat 4 olika sessioner inne i studion när man spelar in.
Bra närvarokänsla blir det, nästan så att man tycker sig sitta på en stol i studion. :) Rätt hyffsat ljud också.

Så det var inte bara roligt utan även ärligt menat. Det är en trevlig DVD.

Edit: rättelse i text

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-05 21:53

IngOehman skrev:För övrigt har jag funnit något som jag tycker är lite intressant, nämligen
annat än svarta öron!

Vh, iö

- - - - -

bättre namn.

Ordförrådet utökas med nya ord;
Okvalitet, som lättare utläses med bindestreck (O-kvalitet) eller t o m
O´kvalitet och nu Biffel

Biff fel särskrivet skulle kunna vara Häst-före-dags datum märkning:

http://www.skrattnet.se/roliga-bilder/tror-du-att-de-hittar-oss
Shatterer of words

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-05 22:12

En mu-sikalisk högtalare! Du får lägga upp fler bilder när du skruvat i elementen i buffeln. Jag förväntar mig för övrigt att kreaturen anslutes medelst hö-gtalarkabel.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 22:13

Ljudet från dessa kommer att kossa det mesta! :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-05 22:16

Hö-gtalarkabel med ko-pparledare!!!1123435 HAHAHAHAHAH

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-05 22:16

Kool & the Gang suits wrapping made of cow skin instead of Pulp.

http://www.youtube.com/watch?v=BhkY28_9Ra4

Bild[url][/url]
Shatterer of words

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-05 22:21

De ser stabila ut iaf.
Ingen risk att de kalvar. Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-05 22:24

Istället för sd-fötter;

Bild

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-03-05 23:25

KarlXII skrev:De ser stabila ut iaf.

Muu får du fan ge dig, K12...tar varje chans!?!
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-05 23:47

Jag ser ingen Ino-svans :roll:

Grymt kewl finish du valde där, smällde högre än klarlackad mdf. :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-06 00:04

hevi skrev:
KarlXII skrev:De ser stabila ut iaf.

Muu får du fan ge dig, K12...tar varje chans!?!

Jag smörar bara lite. Men snart är det stut på det. :evil:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2013-03-06 00:14

Inos första horn-högtalare, lär ju bli rena tjurrusningen efter denna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-06 00:23

tvett skrev:Jag ser ingen Ino-svans :roll:

Den kommer med EKK:n.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 00:25

En fråga, behöver man limma fast dämpskummet i lådorna?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 00:28

Nattlorden skrev:
tvett skrev:Jag ser ingen Ino-svans :roll:

Den kommer med EKK:n.

EKK sitter redan i pip som ljuder i riggen just nu...får väl ta fram spritpennan å en dammråtta å göra svans av.

Hmmm man kanske skulle klä piparna också å ta en snygg gruppbild...typ bregottfabriken a'la Ino på grönbete.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-06 01:22

Oresound skrev:
IngOehman skrev:För övrigt har jag funnit något som jag tycker är lite intressant, nämligen
annat än svarta öron!

Vh, iö

- - - - -

bättre namn.

Ordförrådet utökas med nya ord;
Okvalitet, som lättare utläses med bindestreck (O-kvalitet) eller t o m
O´kvalitet och nu Biffel

Biff fel särskrivet skulle kunna vara Häst-före-dags datum märkning:

http://www.skrattnet.se/roliga-bilder/tror-du-att-de-hittar-oss

Ordet biffel är på högsta allvar från min sida, om någon skulle tro något
annat. Jag ser det som en stor brist nämligen att ett så välkänt och rejält
djur inte skall ha något vettigt namn.

- - -

"Nötboskap" eller "nötkretur" är ju inget namn på ett djur!

Och "ko", som de flesta säger, är ju bara brudarna. Att kalla en brud-biffel
för ko bara, är ju lika dumt som att kalla en älgko för bara ko (utan samman-
hang nota bene, ibland är det självklart lika befogat som att tala om en tjur,
det vill säga när det är underförstått att arten redan är känd, i detta fall älg).

T ex är det ju dumt att säga "kolla en ko", när man oförhappandes pekar på
en älg av kvinnlig sort.

Nej, fram för biffel! Att ersätta nötkreatur. Bifflarna är lite förenklat framav-
lade från de vilda bufflarna, med avsikten att det skall bli mjök i glasen, smör
i byttan, ost på brickan och biff på tallriken! (och förstås skinn på nästan höll
jag på att skriva, nej på högtalarna skall det ju vara.)

- - -

Som intressant och spännande undantag har vi Hydrodamalis gigas, alltså
Stellers sjöko, som ju på riktigt heter (sjö)ko, även de som inte är kor.

Det är inget nöt dock utan ett sirendjur, närmare bestämt en dugong. Eller
rättare sagt var, för jag tror de utrotades för typ 250 år sedan. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-06 01:38

Triggerhappy skrev:En fråga, behöver man limma fast dämpskummet i lådorna?

Det skall man INTE göra.

Det är inte en fråga om att behöva, det är fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 08:21

IngOehman skrev:
Triggerhappy skrev:En fråga, behöver man limma fast dämpskummet i lådorna?

Det skall man INTE göra.

Det är inte en fråga om att behöva, det är fel.

Vh, iö

Kanon, tack.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-06 08:23

Biffel är ett bra ord!

Dags för ny Ordvits
Din Buffel! sa Bill;

Biffel heter det, sa Bull

Att tänka utanför lådan;
detta med Låglands skinn utanpå;
istället för Högglan´s
Shatterer of words

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-06 08:51

Utgår från att trådstartaren firar sin semester på Koh-sa-mui. :oops:

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2013-03-06 11:03

jonasp skrev:Utgår från att trådstartaren firar sin semester på Koh-sa-mui. :oops:

Troligen, om han har några klövar över......
Men de flesta är väl spen-derade. Ko-llosalt fina är högtalarna i varje fall. Ser gärna att ko-nerna spelar sen också....

Lycka till!
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 17:50

Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.

Nej! :roll: Vilket man som rimmligt normalbegåvad borde ha förutsett...

Så nu är det panik i bregottfabriken om man skall ha nått ljud från kossorna i helgen...skulle behöva 2 st plattor 120x120mm 2-3mm tjocka i borstat rostfritt eller mässing, helst med försänkta skruvhål, var fasen hittar man det innan helgen?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-06 18:06

Längs Öresund finns
http://www.sescania.se/mt/kontakt.asp
som har det mesta för drygt skrotpriser.

kanske finns nåt liknande i närheten?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-06 18:46

Triggerhappy skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.

Så nu är det panik i bregottfabriken om man skall ha nått ljud från kossorna i helgen...skulle behöva 2 st plattor 120x120mm 2-3mm tjocka i borstat rostfritt eller mässing, helst med försänkta skruvhål, var fasen hittar man det innan helgen?

Hmm, jag tror inte jag helt förstår hur dom inte passar? Är det inte dom vanliga runda terminalerna, och i så fall varför vill du ha en kvadratisk plåt?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-06 19:08

Triggerhappy skrev:Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.

Gå till en låssmed eller skomakare som har tillverkning av namnskyltar.
Exempelvis Låsborgen på Heleneborgsgatan.
Be att få köpa två ograverade. :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-06 19:32

Slöjd-detaljer och konrad wahlström har också plåtar.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-03-06 20:09

Baksidorna är ju klädda med koskinn nu också...gissa om terminalerna passar fint i urfräsningen.

Nej! Vilket man som rimmligt normalbegåvad borde ha förutsett...

En riktigt vass kniv och ett riktigt vasst stämjärn och lite tålamod kanske kan fixa det......

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 20:57

Aerob skrev:
Hmm, jag tror inte jag helt förstår hur dom inte passar? Är det inte dom vanliga runda terminalerna, och i så fall varför vill du ha en kvadratisk plåt?

Jag kan förvisso renskära urfräsningen men då har jag exponerad läderkant, vilket jag skulle vilja undvika.
Skall jag ha skinnet infällt under terminalkanten, där MDF har en försänkning så får inte skinnet plats att följa med terminalen ned.

Så, en större platt terminalplatta med andra högtalarskruvar får det bli, som täcker det hela.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 20:59

Jonas skrev:

En riktigt vass kniv och ett riktigt vasst stämjärn och lite tålamod kanske kan fixa det......

Hade jag kommit på problemet innan jag klädde baksidan hade jag kunnat fräsa upp försänkningen....men nu sitter skinnet där :?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-06 21:00

KarlXII skrev:
Gå till en låssmed eller skomakare som har tillverkning av namnskyltar.
Exempelvis Låsborgen på Heleneborgsgatan.
Be att få köpa två ograverade. :)

Smart, skall sondera terrängen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-06 21:15

Triggerhappy skrev:
Jonas skrev:

Hade jag kommit på problemet innan jag klädde baksidan hade jag kunnat fräsa upp försänkningen....men nu sitter skinnet där :?

Menar du att du inte har något hål alls för terminalen nu?

Det är ju TOPPEN!!!

Det finns mycket bättre lösningar för anslutningen än plastkoppen isåfall...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-06 21:40

Magnus, jag tolkar det som att hålet i MDFen är där, men att han har klätt hela baksidan med skinn.

Triggerhappy skrev:
Aerob skrev:

Jag kan förvisso renskära urfräsningen men då har jag exponerad läderkant, vilket jag skulle vilja undvika.
Skall jag ha skinnet infällt under terminalkanten, där MDF har en försänkning så får inte skinnet plats att följa med terminalen ned.

Så, en större platt terminalplatta med andra högtalarskruvar får det bli, som täcker det hela.

Jag hade skurit skinnet längs med kanten med en vass kniv och sedan skurit ut en packning av samma tjocklek som skinnet och lagt under terminalen. Eller så hade jag levt med en exponerad kant, det är trots allt baksidan vi pratar om och skinnet är väl inte så himla tjockt?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2013-03-06 22:30

Det går inte att minska diametern på terminalen genom att slipa den något då?
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-07 14:22

Början på lösning:
Bild

Har polskruvar från Jantzen på ingång, så detta borde lösa det hela.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-07 17:03

IngOehman skrev:Ordet biffel är på högsta allvar från min sida, om någon skulle tro något

- - -

det vill säga när det är underförstått att arten redan är känd, i detta fall älg).

Om det är Bubalus bubalis du menar, så heter det vattenbuffel på svenska, enligt mitt lexikon. Men du talar om Bos taurus, vilket nog alla kallar för just "kor".

Problemet med att ordet har två betydelser brukar sällan ställa till problem, exakt vad som avses framgår normalt av kontexten.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 18:41

PerStromgren skrev: exakt vad som avses framgår normalt av kon-texten.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2013-03-07 19:09

When will this madness end?!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-07 19:14

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:Ordet biffel är på högsta allvar från min sida, om någon skulle tro något

- - -

Om det är Bubalus bubalis du menar, så heter det vattenbuffel på svenska, enligt mitt lexikon. Men du talar om Bos taurus, vilket nog alla kallar för just "kor".

Problemet med att ordet har två betydelser brukar sällan ställa till problem, exakt vad som avses framgår normalt av kontexten.

Nejdå, det har INTE två betydelser.

Det tror bara nötter som bor i städer. ;) Alltså människor som inte vet
att en ko är en hona av något (av rätt många) däggdjur vars hondjur
heter just ko. Det finns många att välja mellan. Buffel, biffel, älg, ren,
val, säl, sirendjur och elefant är några av dem.

- - -

En ko är synonym till biffel (nötboskap) lika lite som so eller en sugga
är en synonym till gris, eller tacka (eller sö) är synonym till får, eller sto
är synonym till häst, eller tik är synonym till hund...

Däremot kan faktiskt lamm vara synonym till får, dialektalt (på gotland).

Och en annan intressant sak är att hund faktiskt ÄR både namnet på
djuret och handjuret (är det en tik eller en hund?). Så där HAR det två
betydelser.

Men försök få en förnuftig bonde att gå med på att en tjur är en ko...

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-03-07 19:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-07 19:17

Chopha skrev:When will this madness end?!

-W
Hen will end this madness 8O

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-07 19:35

IngOehman skrev:Nejdå, det har INTE två betydelser.

Jag håller inte med. Eller menar du att en kobonde bara har honkreatur som har kalvat? Att kofoder inte duger att utfodra en tjur med? Skulle bara honkreaturen som ha kalvat ge upphov till kodynga?

I strikt mening är kossan givetvis en hona som har kalvat; i dagligt tal är begreppet vidare.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-07 23:05

Om min lackare dragit i lite väl mycket grundfärg å färg i elementens urfräsning så elementen inte går i, vad gör man då?

Eller snarare hur avlägsnar man någon 1/10 del färg utan att riskera övrig finish?

IÖ å snickarn var här en sväng å hälsade på Pricken å Svarten, men då hade jag inte uppfattat problemet ovan...jag hade liksom inte hunnit dit i monteringen.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-08 00:03

Man svär över idioten som inte maskat av ordentligt. Du kan pröva med att dra upp ett sågspår i en rundstav Ø 10-12 mm, så du kan trä in ett sandpapper i spåret. Vira på några varv tight och sätt ev. över en tejpbit en bit upp. Sen får du manuellt dra runt rundstaven i urfräsningen med färgen. Skala av sandpapperet vartefter det förbrukas / fylls upp med färg. (Du bör inte bygga på ytterdiametern för mycket med sandpapperet, -du bör ha en liten anliggningsyta mot spårväggen under slipningen för att ha god kontroll)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-03-08 00:11

Jag upplevde det samma med mina i16s, tog fram min dremel och satte på en liten sliptrissa och slipade försiktigt bort nog för att få ner elementet.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2013-03-08 01:26

Äh...dra av ett varv på elementen på pelarslipen bara + svart tuchpenna = fixat! :D
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-08 04:16

Aerob skrev:Jag upplevde det samma med mina i16s, tog fram min dremel och satte på en liten sliptrissa och slipade försiktigt bort nog för att få ner elementet.

Jag hade precis tänkt skriva detsamma. Om du inte har en dremel, så åk till clasohlson eller motsvarande typ av butik och köp en billig variant (brukar finnas under femhundringen). Se till att lägga en bräda tvärs över hålet, så att du får stöd för handleden och kan jobba med stadig hand. Du kommer inte ångra det verktygsköpet. Otroligt användbart i många lägen.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-08 10:52

Och så dåliga jobb tar målaren betalt för?

Rena råmet! :o

Inte undra på att man blir lite tjurig.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-08 10:58

Det blir nog 400papper runt en snusdosa (stor anliggningsyta) och sen försiktigt gnugga sig runt tills det är sugpassning.

85% chans att de första Muuen ljuder ikväll :wink:

Bild

Redo för elementen...ja nästan då iallafall...
Bild

Måste lösa detta med kantningen av läderskarvarna. Lutar åt tunnt svart läderband, skulle vart coolast med någon typ av söm.
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-03-08 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-08 10:58

det går inte att lösa upp färgen med lösningsmedel på en tops eller liknande?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-08 11:00

Triggerhappy skrev:Det blir nog 400papper runt en snusdosa (stor anliggningsyta) och sen försiktigt gnugga sig runt tills det är sugpassning.

Låter som en bra idé. Dremel är effektiv men kanske lite för effektiv.
Det är lätt att det blir fräsbulor.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-08 11:11

Nattlorden skrev:det går inte att lösa upp färgen med lösningsmedel på en tops eller liknande?

Låter ju helt farligt, ser framför mig hur färgen bubblar upp över kanterna, det törs jag inte.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-08 11:17

KarlXII skrev:
Triggerhappy skrev:Det blir nog 400papper runt en snusdosa (stor anliggningsyta) och sen försiktigt gnugga sig runt tills det är sugpassning.

Låter som en bra idé. Dremel är effektiv men kanske lite för effektiv.
Det är lätt att det blir fräsbulor.

Fräsa törs jag inte på frihand utan centrum att spänna emot.
Däremot kom jag på att jag har en sån där slip grej till Dremeln med flärpar [s]liksom vad kan det heta??[/s] lamellslip.

Typ en sån här:
Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-08 11:26

Med fräsbula menar jag förstås precis vad en sån där kan ställa till med. Radien är så liten så om man inte har absolut jämn rörelse och försiktigt handlag så blir det en bula.
Det var därför jag tyckte det lät vettigt med snusdosan. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2013-03-08 11:27

KarlXII skrev:Och så dåliga jobb tar målaren betalt för?

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-03-08 11:50

Ska dämpningen skäras olika för pi60 och pi60s?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-03-08 12:37

Nasjo: Jepp
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-03-08 12:38

TS: Jag skulle också ha kört med snusdosa.
Jäkligt fräckt val av yta måste jag säga :)

Synd bara med alla jävla ko-skämt :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-08 19:30

Svårt att hålla skämten Koverta.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-08 20:21

Nu är de igång :lol:

MuuuuuUhuuuuu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-08 20:30

Kon-takt!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-09 10:47

Återges inverterad sinusvåg naturligt?

`Cosinus´
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-09 10:55

Måste ju säga att dom har växt till sig, dom ser mycket bättre ut nu vid en andra titt.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2013-03-09 17:58

KarlXII skrev:Och så dåliga jobb tar målaren betalt för?

Kopiöst slarvigt! :twisted:
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-09 18:45

Jag har en bit kvar innan de blir helt klara.
- polskruvarna kom inte igår så jag har använt plasterminalerna tillfälligt.
- jag behöver kirra kohudsskarvarna i alla vinklar. Blir nog något läderband.
- jag skall fixa bottenplattor/fötter. Har fått offert från en stentrollare..det är mkt pengar. Kanske fräser ut nått i mdf istället..vi får se.

Ljudet då, tja jag anser att inspelning är sant så jag skall vara försiktig med pro- lr con uttalanden.
Så det som slagit mig mest idag är vilken jäkla rumskoppling och fast bas de har. Å djupt går de också.

Pricken å Svarten hälsar att de mår bra å betar vidare i musikbiblioteket.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-10 12:08

Triggerhappy skrev:Bild

Vad säger Ko-morok om detta? 8O
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-10 15:27

Oresound skrev:Återges inverterad sinusvåg naturligt?

`Cosinus´

Cosinus är inte inverterad sinus. En cosinusvåg är en deriverad
sinusvåg.

För övrigt är sinus etymologiskt bla a en beskrivning av kvinno-
bröst, i synnerhet försänkningen mellan dem*, så cosinusvågor
borde kanske vara juverformade?

Vh, iö

- - - - -

*Och även om andra hålrum i kroppen.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-03-12 14:18

IngOehman skrev:
...
bröst, i synnerhet försänkningen mellan dem*
...

Det förklarar varför jag alltid haft en svaghet för sinus-kurvan... :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-12 14:21

Wolfie skrev:
IngOehman skrev:
...
bröst, i synnerhet försänkningen mellan dem*
...

Det förklarar varför jag alltid haft en svaghet för sinus-kurvan... :D

Ja, den är ju sin-lig. 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-12 23:20

Skrev detta i en annan tråd men det hör ju hemma här, appråpå Triggers nya högtalare:

Ja de är ju rätt vaccra
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-12 23:24

tvett skrev:Skrev detta i en annan tråd men det hör ju hemma här, appråpå Triggers nya högtalare:

Ja de är ju rätt vaccra

Tackar :)

Du har ingen skärbrännare att låna ut, de plåtar som skall bli nya terminaler har ätit upp alla mina borrar, måste ju vara nån jäkla pansarplåt.
Bli att handla cobaltborrar imorgon.... :twisted:

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-13 00:01

Triggerhappy skrev:
tvett skrev:Skrev detta i en annan tråd men det hör ju hemma här, appråpå Triggers nya högtalare:

Ja de är ju rätt vaccra

Tackar :)

Du har ingen skärbrännare att låna ut, de plåtar som skall bli nya terminaler har ätit upp alla mina borrar, måste ju vara nån jäkla pansarplåt.
Bli att handla cobaltborrar imorgon.... :twisted:

Du menar ko-bolt ? :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2013-03-13 07:28

Ska du borra rostfritt "måste" du ha skärpasta på borren.
Då slipper du att det blir för varmt och borret äts upp.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-13 15:17

KO-Bolt kirrat, blir att kyla med olja eller nått, men ikväll skall det ändå bita lite i stålet!

Bild

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-13 21:14

Spenande för sinusknutan (eller s-ino atrial)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-17 12:38

En kortare lägessituation i bilder.
Skall upp med lite absorbtion bakom dem.
Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara :wink:

Bild

Liten översikt

Bild

torig

Inläggav torig » 2013-03-17 12:49

Triggerhappy skrev:En kortare lägessituation i bilder.
Skall upp med lite absorbtion bakom dem.
Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara :wink:

Bild

Liten översikt

Bild

Kraftfoder??

/mvh

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-17 13:06

En svans?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-03-17 13:19

A-ko-stikreglering? :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-17 13:23

Ett glas kalvados?

Fint det blev med terminalerna. Riktigt vaccert.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-03-17 13:40

Gräs(grön)matta

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-17 14:10

Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara :wink:
En kofot.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-03-17 14:28

Triggerhappy skrev:Det saknas nått annat fundamentalt också, undrar vad det kan vara :wink:

...så att dom inte rymmer. :mrgreen:

Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-17 14:57

misanplass skrev:

Bild

Ha ha :lol:

Men Magnus Ö är på samma våglängd som mina tankar.
Har en dialog igång med stentrollarn i ärendet.
Blir nog bra.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-17 15:42

Pi-rcing, i Mu-len?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-17 16:18

tvett skrev:Ett glas kalvados?

Eller koskenkorva.

Men fel dryck är inget att tjura över, valfri spirit och saken är biff.

Ja, sen skall väl någon trevlig musik råma ur högtalarna också.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-03-18 16:50

misanplass skrev:

Bild

De verkar effektiva på att fålla in grönfodrat de där Kreatursbafflarna.

(Bifflar består till en ansenlig dela av Gas, Vätska och Ljud och blir lätt turbulenta om de inte leds in i sin rätta fålla)

Efter wickipedias Baffel
"Baffel, från engelskans baffle, lura, bedra, är en skärm eller vägg som leder gas, vätska eller ljud i någon riktning. De används bland annat i högtalare för att exempelvis återge bastoner bättre samt i hålrum för att rikta flöden och skapa eller minska turbulens."
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-20 17:31

Bild

Kanske blir en liten kalv mellan dessa...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-20 19:12

Dem som står så nära varann? Är ni många som brukar titta i bredd?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2013-03-20 19:13

Triggerhappy skrev:Bild

Kanske blir en liten kalv mellan dessa...

Spen-nande
Senast redigerad av andershelin 2013-03-21 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-03-20 21:46

tvett skrev:Dem som står så nära varann? Är ni många som brukar titta i bredd?

Vinkelmässigt, ja tyvärr. Min slapparplats vid slötittande är i princip utanför ena fronten.
Tyvärr, då fantom funkar bra närmare sweetspot.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-03-21 08:45

Grymt roliga pi60 ! :P

kul med någon som vågar ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-15 10:21

Lite uppdatering och ett par undringar:

Uppdatering: Kossorna har fått något stadigt att stå på.
Forumets stentrollare har knackat fram dessa
Bild

Sen har jag bytt förstärkeri, Emotiva XPA-5 har nu flyttat in hos en stor svart (lekfull) huskatt med tillhörande forummedlem.
Hos mig flyttade följande in: en Rotel RB-1582 (till pi60s) samt en Primare A30.3 till resten.

Visade sig att ingångskänsligheten på Rotelsteget var lägre än hos Emotivan så initialt blev jag lite besviken men efter att justerat nivåerna så vart det uppåt med mungiporna. Mycket liten skillnad mellan Rotel å Emotivan får jag säga, hade iofs inte några större förhoppningar men eftersom min bänk höll på att kollapsa av Emotivans vikt så...

Funderingar:
Testade runt med en liten akustikutredning. Använde Michael Ruff - Speaking in melodys som spelats in av Sheffield som har för mig gångbar ljudscen att försöka återskapa, samt världens torraste snare drum med lite dynamik dessutom.

Just nu är mitt akustikfix lite tvärtemot vad jag uppfattat som gängse norm. Jag har ingen dämpning bakom högtalarna samt stor (120x200cm) jäkla SOFCI tavla (som består av 5 vertikala delar) bakom soffan. Mina sidoväggar är lååååångt ifrån att kunna ge mig några nyttiga eller nämnvärt onyttiga reflexer (tror jag).

Så jag testade lite igår.
1: Tog ned tavlan bakom soffan...å lyssnade.
Resultat: Övre mellanregister "vässar" dvs skapar en vasshet samt det blir rörigt. No like!

2: Fortfarande odämpat bakom soffan men nu ställde jag delar av dämptavlan bakom högtalarna:
Resultat: Övre mellanregistret "vässar" vidare, men lite mer förnimmelse över detaljer och en snutt renare "staging". använde Michael Ruff musik som spelats in av Sheffield som har för mig gångbar ljudscen att försöka återkapa, samt världens torraste snare drum med lite dynamik dessutom.

3: satte tillbaks del 1,3,5 av tavlan bakom soffan och behöll 1 del bakom resp högtalare.
Resultat: mnjae nu vart det lite soppa av det hela, ganska stor skillnad hur lång fram resp bak jag har huvudet placerat huvudet, i övrigt likt 2án.

4: återställde min tavla på bakväggen och reflyssnade igen.
Resultat: All vasshet borta, torrt å snyggt utom en liten "samness" jag har nedåt 45-60Hz som jag måste mäta upp å göra något åt.

Vill dock testa vidare men har brist på material just nu:
A: Dämpa högtalarvägg (och ha kvar min dämpade bakvägg)
B, Som A men testa med någon slags Diffusor på bakvägg.

Tankar å synpunkter mottages gärna om någon orkar.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-15 11:23

Bild

Min bänk har även vart föremål för misstankar rörande en annan effekt, nämligen att den reflekterar delar av ljudet.
Yeeep det gör den. Testade att "dämpa" bordskivans reflektioner med fleecefiltar utåt hörnorna...häpp, det vart skillnad, delar av lägre mellanregistret hoppade nu upp å in ljudbilden på ett klart bättre sätt.

Reflyssnade till Chris Jones som jag ibland tyckt vart en anings "smetad" avseende placering, en annan som fick bekänna färg är Roger Waters störda skiva Amuzed to Death med utflippad ljudlek där han placerar röster å ljud lite varstans i ljudscenen, gillar att testa på hans musik för den avslöjar snabbt om man fått vissa saker rätt eller inte, t.ex korrekthet i fas samt om man har reflektioner som "blurrar" till hans små trick.

Överlag har min anläggning funkat bra till hans mix och med fleecefiltarna på bänkkanterna vart effekterna ännu mer punktformiga och artikulerade. Har ni skivan så testa Perfect Sense I samt låten Amuzed to Death, slut ögonen å ha tålamod. För er med Surround anläggning, se till att ni kör i stereo läget innan ni lyssnar så slipper ni undra :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-04-15 17:39

Triggerhappy, du skulle behöva avsevärt mer absorption för att det ska göra någon riktig nytta. Som det är nu på dina bilder, så ser jag att du har många kala ytor. Om du vill nå rikigt lång, vill säga. Det är ju såklart upp till dig.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-16 13:57

Johan_Lindroos skrev:Triggerhappy, du skulle behöva avsevärt mer absorption för att det ska göra någon riktig nytta. Som det är nu på dina bilder, så ser jag att du har många kala ytor. Om du vill nå rikigt lång, vill säga. Det är ju såklart upp till dig.

Hej Johan, tackar för feedback.
Jag tror absolut att du har rätt, frågan är dock vad som skall absorberas, hur mycket och vart, för det bästa resultatet.

Jag smider lite i frågan.

Generellt vore det intressant att få konstruktiv feedback.
Det skulle vara intressant att få systemet provlyssnat av andra som inte är lika hemmablinda som jag...

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-04-16 14:03

Då är mitt bästa råd att utmana i GÖK. :-)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-16 15:15

Komorok skrev:Då är mitt bästa råd att utmana i GÖK. :-)

Ruggigt sant!

Kanske blir nått sånt framöver, vore ju dock kul att göra en mindre "reality check" att man är rimligt på banan.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-04-16 15:31

Triggerhappy skrev:
Komorok skrev:Då är mitt bästa råd att utmana i GÖK. :-)

Ruggigt sant!

Kanske blir nått sånt framöver, vore ju dock kul att göra en mindre "reality check" att man är rimligt på banan.

Äh, jag kastar mig rakt ut framför tåget :D Välkommen till mig på lördag och se på mina absorptionsimprovisiationer :oops: :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-04-16 15:38

Tack, men jag avböjer. Ligger lite lågt med GÖKen till bygget är mer färdigt.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-17 18:37

Jag skulle nog behöva bygga lite basfälla, har ej mätt ännu men gissar att jag har en rums peak runt 50-60hz.

Soffans armstöd är på ca 110l netto/st...skulle man kunna stoppa dämpning i dem och göra någon beräknad öppning i botten som gör nytta?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-04-17 20:09

Triggerhappy skrev:Jag skulle nog behöva bygga lite basfälla, har ej mätt ännu men gissar att jag har en rums peak runt 50-60hz.

Soffans armstöd är på ca 110l netto/st...skulle man kunna stoppa dämpning i dem och göra någon beräknad öppning i botten som gör nytta?

Ta och prova med lite mattor med.

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-04-18 15:03

boom skrev:
Triggerhappy skrev:Jag skulle nog behöva bygga lite basfälla, har ej mätt ännu men gissar att jag har en rums peak runt 50-60hz.

Ta och prova med lite mattor med.

Skulle det hjälpa i 50-60Hz-området?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-21 19:33

Skulle någon vänlig själ vilja provspela Takida , never alone always alone.

Hans röst låter som en kajko diskant på höger kanal??? Sprucket typ..

Har provat via mina skit hörlurar men de är ju sorgligt dämpade uppåt i registeret...så jag har ingen referens.

Har testat via CD å Flac ....samma visa.

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-04-21 19:36

Hör inget speciellt knasigt i mina i28. Spotify som källa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-04-21 21:16

Låter helt OK på mina i16s. Förstår inte riktigt, vad du menar just höger kanal? Han är perfekt centrerad i mitten, förutom de inmixade rösterna som ligger förskjutna till vänster och höger. Är det dessa du menar?
Nu har jag lyssnat mer. 2.10 min in börjar det, i närheten av cymbalerna, vete tusan vad det är för något men det låter väldigt trasigt, metallplattor som skramlar och distar. Misslyckad tamburin???
Spotify är källa.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-04-21 23:44

Jag har inte spotify så jag kan inte testa den vägen men cd'n å falc av densamma ger ett väldig sprucket läte redan på hans röst i början.
Kan ju vara så att spotify uppspelning maskerar det hela.

Det är höger kanal.
Edit: min andra hjärncell vaknade till och tipsade om att kasta om kanalerna å testa om det blir samma fenomen på vänster kan då...då lär det ju vara nått i inspelningen å inte högtalarn...får bli imorgon.

Tack för att ni testade. *love*

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-07-18 18:07

Ny grej hemma, väger som en rejälare bojsten
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-18 18:10

:D :D :D :D :D

Meeeeeen!!!!
Fram med det då !!!! :evil:
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-18 19:57

XPR-5?! :)

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-07-18 21:42

Jag jizzar på en XPR-2.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-18 21:45

Komorok skrev:Jag jizzar på en XPR-2.

:oops:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-18 21:46

Stealth DC-1?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-07-18 22:10

Komorok skrev:Jag jizzar på en XPR-2.

+1 !

Undrar om vi Jizzar rätt ? :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-07-18 22:16

Så länge det jizzas så kommer det gå.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-18 22:17

Ni pöjkar läser på tok för lite på hifimagasinet märker jag... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-18 22:28

-Palle- skrev:Ni pöjkar läser på tok för lite på hifimagasinet märker jag... 8)

10ggr om dagen. Men emotiva har jag inte sett någon i veckan trots det...

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2013-07-18 22:34

Nattlorden skrev:
-Palle- skrev:Ni pöjkar läser på tok för lite på hifimagasinet märker jag... 8)

10ggr om dagen. Men emotiva har jag inte sett någon i veckan trots det...

Vet ej om det var utlagt på Hifimagasinet, men på Blocket var det ett Emotiva försteg/surroundprocessor ute till försäljning för ngn vecka sedan, från Sollefteå. Kan det vara ett sådant? (Har inte följt tråden, så jag vet inte om det kan vara ett försteg)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-18 22:45

Nu tänker ni fel, tänk hårdare! :wink:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-07-18 23:01

F-n Palle är du hifi sveriges CIA??

Men du har helt rätt, jag har haft två steg (utom subbarna då) för drivning av frontar/surrar. Vilket inte riktigt fått plats i bänken.

Så nu blir det en liten 5- kanals pluttelutt stärkare
Eftersom jag kör mest stereo så blir det nog bra, med lite medvind skall den tydligen kunna klämma ur sig 2x500W.

Hur det låter är ju dock en annan fråga....

Grillgästerna kom lite tidigt å nu är jag inte nykter nog att baxa in plutten i bänken.

Hade en spekulant på Roteln här i em, efter demon så var han nog ruggit sugen på pi60s
Senast redigerad av Triggerhappy 2013-07-18 23:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-18 23:05

Triggerhappy skrev:F-n Palle är du hifi sveriges CIA??

Om jag berättar det så blir jag tyvärr tvungen att döda dig! 8)

PS: Vore det inte läge för en ny avatar nu Triggerhappy? :wink:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-07-18 23:20

-Palle- skrev:
Triggerhappy skrev:F-n Palle är du hifi sveriges CIA??

Om jag berättar det så blir jag tyvärr tvungen att döda dig! 8)

PS: Vore det inte läge för en ny avatar nu Triggerhappy? :wink:

Betr avatar så har jag ingen cool (stort ego och bekräftelsebehov) bild med Aprilian ännu...så surGixern får duga.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-19 13:54

Triggerhappy skrev:Så nu blir det en liten 5- kanals pluttelutt stärkare
Eftersom jag kör mest stereo så blir det nog bra, med lite medvind skall den tydligen kunna klämma ur sig 2x500W.

Återkom gärna med lite pros och cons när du hunnit utvärdera steget lite, det kliar grymt mycket i fingrarna på ett sånt steg... :)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-07-19 15:24

-Palle- skrev:
Triggerhappy skrev:Så nu blir det en liten 5- kanals pluttelutt stärkare

Återkom gärna med lite pros och cons när du hunnit utvärdera steget lite, det kliar grymt mycket i fingrarna på ett sånt steg... :)

Tja den har poppat någon timme nu.
Inga överaskningar i ljudkaraktären vilket är Mycket skönt.
Skulle jag köra marknadsföringssnack så....neutral och lite så där otäkt enkelt att spela högt utan att man riktigt hajar det, typ Komorok light version.

Under pistolhot så....lite lite briljans i mellanregistret, mycket detaljerad på topp utan att vara i närheten av vass. Bottenregistret, JA :twisted:

Nackdel, en av de 5 kanalerna har surr...emailat Emotiva om det.
Fördel med det felet är ju att jag bara använder 4 kanaler så efter lite skiftande av kablar så är detta ett icke bekymmer för användandet.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-07-22 10:42

Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag... :wink:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-07-22 17:27

-Palle- skrev:Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag... :wink:

Det kommer....är lite långt ifrån stereobänken i några dagar...

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-07-22 17:43

Kör en "klassiker". "inte min på bilden, men likadan" :lol:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-10-20 21:00

Triggerhappy skrev:
-Palle- skrev:Tack för ditt omdömme, men det är jäkligt dåligt med bilder på besten tycker jag... :wink:

Bump!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-10-20 22:35

Komorok skrev:Så länge det jizzas så kommer det gå.

Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-10-20 23:14

-Palle- skrev:
Triggerhappy skrev:

Bump!

Jä, jä...får kirra det då...
Skäms lite då mitt Inuke steg ligger på sniskan. Emotivan poppar dock på.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-10-20 23:16

Är inte detta en medlemstråd egentligen?

Moo.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-10-20 23:59

KarlXII skrev:Är inte detta en medlemstråd egentligen?

Moo.

Jo det kanske börjar bli det.
Jag kan starta en regelrätt medlemstråd senare i veckan, så kan denna ligga kvar som en pi60s byggtråd lr nått.

Då skippar jag att lägga upp stärkar bilder här utan kör det i nya tråden.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-16 12:41

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-12-23 13:43

Oresound skrev:Tapetsera tråden på MOOC

https://www.coursera.org/course/audiomusicengpart1

Jag hajjar inte?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-23 18:50

Vore trevligt med en interaktiv video i möbeltapetsering,
or an Massive Open Online Course; a Moo(c)

Sorry for my halfwittines
Bild

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Re: Ino pi60s Say Mooo, bilder lite varstans.

Inläggav Triggerhappy » 2015-01-08 12:34

Vi har två kattungar hemma numera, så högtalarna behöver skydd.
Hämtade diskat foams hos ingenjörn i måndags (och ett piMx set...poppar på jobbet nu).

Behöver dock skydda woofers också..
Tycker de gängse eftermonterade högtalargallrena ser för jäkliga ut.

Gillar stuket på accuton skydden.

Var hittar man sådana "nät" som privatperson...färdiga lr som lämplig "plåt".

Kan ju inte vara så svårt att pressa dem till rätt form med MDF mallar?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Re: Ino pi60s Say Mooo, bilder lite varstans.

Inläggav Triggerhappy » 2018-01-17 12:01

Dessa kommer bli till salu , blir flytt senare i år och då blir det lite omkastning i ljudanläggningen.

Pi60 Signatur.
Byggda 2013 som träfärdig byggsats från Ingvar.
Lådorna är lackade i kökslucks vitt, klädda med koskinn som fästs med vitlim. Går givetvis att ta bort skinnet, slipa limmrester å lacka om som man själv vill.

Pris: 42´000:- exkl stenfötterna.

Bilder på sid 4 och 8.

Om du har intresse så PMá mig.
Tänkt att släppa dessa i maj.

Återgå till Wänner af Ino