Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Fladdrande element då det är tyst låter ju inte speciellt bra.
LypsylateX skrev:Jag vill minnas att piP (utan s) var specad -3dB @ 34Hz, om det nu kan stämma. Bäst så ber du nog om ett manifest och läser dig till svaret.
adzer skrev:Manifestet säger +/-2.5dB ner till 34Hz
adzer skrev:De är nästan löjligt baskapabla för sin storlek.
PerStromgren skrev:adzer skrev:De är nästan löjligt baskapabla för sin storlek.
Varför är inte alla högtalare i den storleken ungefär lika baskapabla?
Såvitt jag förstår finns det inget magiskt eller patenterbart i piP, utan den består av en väldesignad basreflexlåda driven av ett bra element. Det som skiljer ut den är väl bara att konstruktören utgår ifrån väggplacering? Eller vad missar jag?
adzer skrev:Tänk dig bara hos de stora tillverkarna där konstruktören oftast bara är en anställd i mängden och där design och pr människor har att säga till om din konstruktion.
PerStromgren skrev:Jo, din analys är nog korrekt. Men... det måste väl finnas någon leverantör bland alla som har en designfilosofi som liknar Iingvars? Det vore nästan märkligt om så inte vore fallet. Om inte annat för att kunna använda just den där frasen "basen låter som om den kom ur en mycket större låda"!
Ragnwald skrev:Svepte just med Tone, mellan 25 - 35Hz och kan konstatera att mina piPs trycksätter mina trumhinnor i lyssningspossition, vid ganska exakt 30Hz.
Man kan dock ana något redan vid 25Hz.
Mitt rum är tämligen idealiskt för piP, de spelar prima här.
adzer skrev:Vore intressant att prata med någon stor tillverkare och fråga dem varför 100kg "fullregisterhögtalare" faller som en sten vid 40Hz :/
Bill50x skrev:adzer skrev:Vore intressant att prata med någon stor tillverkare och fråga dem varför 100kg "fullregisterhögtalare" faller som en sten vid 40Hz :/
Kanske för att de vill leverera bra ljud vid 40 Hz istället för mediokert rummel vid 20?
/ B
adzer skrev:Bill50x skrev:adzer skrev:Vore intressant att prata med någon stor tillverkare och fråga dem varför 100kg "fullregisterhögtalare" faller som en sten vid 40Hz :/
Kanske för att de vill leverera bra ljud vid 40 Hz istället för mediokert rummel vid 20?
Ja men då är ju frågan varför de inte gör en högtalare som ger bra ljud ner till 20Hz?
Är det med avseende på dåliga lyssningsrum må hända?
Bill50x skrev:Pris? Storlek? Ljudtryck? Lyssningsrum - ja kanske.
Kan finnas flera anledningar.
/ B
bassman skrev:Man kan nästa säga att lilla piP tänjt på fysikens lagar.
Så kan man uppleva den om man inte är fysiker, och det är jag verkligen inte.
Är glad ändå för jag äger ett par
celef skrev:bassman skrev:Man kan nästa säga att lilla piP tänjt på fysikens lagar.
finns det andra väggnära högtalare som oxå tar stöd av närliggande begränsningsytor?

celef skrev:bassman skrev:Man kan nästa säga att lilla piP tänjt på fysikens lagar.
finns det andra väggnära högtalare som oxå tar stöd av närliggande begränsningsytor?
PerStromgren skrev:celef skrev:bassman skrev:Man kan nästa säga att lilla piP tänjt på fysikens lagar.
Alla Sonabs OA-högtalare gör väl det? Larsens L4/6/8 är andra exempel. Anders' pK.
... och Klipschorn, förstås!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster