pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cahlis

pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 16:35

Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.

Användarvisningsbild
Stranne

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Stranne » 2014-01-21 16:37

Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.

Hej!
Vore det jag som valde så hade jag gått på pi60s. Mest för feelgood dock...
Sen en rättelse ang BS60. Du behöver inte alls ett separat slutsteg för dessa - de kopplas parallellt med pi60(s). Smutt!

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-01-21 16:40

Stranne skrev:Sen en rättelse ang BS60. Du behöver inte alls ett separat slutsteg för dessa - de kopplas parallellt med pi60(s). Smutt!

Fast då behöver du ha main-in på förstärkaren, vart ska kontrollboxen bc60 annars kopplas in? ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 16:41

Du behöver inte ett extra slutsteg för bs60, men du måste ha separat försteg och slutsteg för kontrollboxen som kopplas mellan dessa.

EDIT1:
Empa var snabbare :D

EDIT2:
Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

Funderar du på bs60 endast åt pi60 eller åt pi60s också?
För jämför man pi60+bs60 med pi60s så skulle jag välja föregående, men man kan ju alltid köpa bs60 till pi60s :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-21 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-01-21 16:45

AndreasArvidsson skrev:EDIT: empa var snabbare :D

Haha det var inte dåligt, du får trimma ditt uppdateringsskript ;)

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2014-01-21 16:57

Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Rackarns knepigt detta.

Sannolikheten att du hör skillnad mellan pi60 och pi60s är nog minimal
Personligen tycker jag att pi60s är lite snyggare, porten är fetare. En annan fördel med pi60s är att du helt enkelt är "färdig" du behöver aldrig mer byta upp dig till något bättre, och de accepteras oftast enligt WAF :)

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 17:24

Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...

Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 17:26

Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-01-21 17:57

Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?

Jag tror att bc60 kan kopplas i en tape-monitor-loop. Man behöver dock känna till in- och utimpedansen för att kunna kalibrera nivån. Jag tror att Ingvar brukar kunna ställa in detta om man tar med sig sin apparat till honom vid köp. Men bäst att kolla med honom först.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-21 18:00

Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

Min personliga asikt om ljudskillnaderna ar att de ar sa sma att det finns en miljon andra saker i lyssningsmiljon som kan paverka mycket mer.
Andra sager att signaturdiskanten ar mycket trevligare ("lenare" tror jag ar nat jag sett ratt ofta har) att lyssna pa. Sjalv har jag haft svart att hora nan skillnad, det lilla jag lyssnat pa de tva modellerna. Men jag har inte gjort nan serios jamforelse, bara jamfort ur minnet.

Storsta fordelen med pi60s ar val stryktaligheten. De klarar mer ineffekt och hogre ljudtryck (+4 dB typ) an pi60. Vilket kan vara skont att veta om man lagt ut en sapass anseelig summa pa hogtalarna.
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 18:43

Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

De distar mindre/klarar av högre ljudtryck vid samma mängd dist. De maximala ljudtrycket som högtalaren klarar av att producera är också högre på pi60s, 4dB enligt manifest.
De låter så gott som lika, vilket är poängen, men pi60s distar mindre. Om det är värt skillnaden i pris kan jag inte säga.
Om pengarna dock inte räcker till pi60s + bs60 så skulle jag välja pi60+bs60.

Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Vad gäller bs60 så finns det bara fördelar ur en ljudåtergivningssynpunkt så vitt jag vet. Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Nackdelarna är att det kostar mer, tar mer plats, samt kräver separat för och slutsteg.

bs60 kopplas in parallellt med pi60 på slutstegets högtalarutgångar.
bc60(kontrollboxen) kopplas i serie mellan för- och slutsteg.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-21 19:39

AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.

Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2014-01-21 19:44

Sen har ju pi60s en dämplimmad låda vilket pi60 inte har. Har själv hört ganska många pi60 nu och jag tycker alltid pi60s låter bättre (även vid beskedliga ljudtryck), svårt att sätta fingret på det bara.

Skulle välja pi60s igen om jag stod inför valet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 19:58

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.

Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.

Jo det gör den faktiskt.
Räknar man på det så får man en impendans på 3.7ohm(pi60 7ohm och bs60 8ohm). Det kan alla vettigt konstruerade slutsteg driva utan problem.

Du får tänka på att verkningsgraden på högtalarsystemet ökar vilket gör att förstärkaren behöver ge mindre effekt med bs60 inkopplade än utan för samma givna ljudtryck, inom bs60 arbetsområde såklart. Mindre effekt ger mindre dist hos både förstärkare och högtalare.

Tänk också på att de snäppet större Ino högtalarna(i28, i32s, i34es) har parallellkopplade basar från början.

Det finns en hel del att läsa om bs60 i manifestet som jag föreslår att du läser. Här kommer ett citat angående distortion och effekt iaf:
Distorsion och effekttålighet
När man kompletterar sina pi60 eller pi60s med bs60, och justerar kontrollboxen för rak tonkurva, så minskar man, trots oförändrad akustisk uteffekt, ineffekten till pi60/pi60s med tre fjärdedelar, alltså till ¼ av den effekt som krävdes innan bs60 kopplades in. Detta gäller vid alla frekvenser under 150 Hz.

Den reducerade ineffekten till pi60/pi60s för tre goda ting med sig:
1. Effektförstärkaren har fyra gånger så mycket att ge och verkar alltså vara fyra gånger större,
2. Den termiska kompressionen i högtalaren minskar till ¼, och,
3. Högtalarnas överstyrningsmarginal ökar dramatiskt (membranutslagen minskar till hälften) för ett givet ljudtryck.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-21 20:18

För en och samma given dB nivå minskar effektbehovet precis som du skriver. Men det är egentligen inte det som jag syftade på. Har man både pi60 och bs60 så lär nog de flesta vilja dra på ordentligt ibland och då är en impedans på 3,7 ohm klart mer krävande jämfört med 6 ohm. Det var det som var mitt påpekande :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 20:24

Callisto skrev:För en och samma given dB nivå minskar effektbehovet precis som du skriver. Men det är egentligen inte det som jag syftade på. Har man både pi60 och bs60 så lär nog de flesta vilja dra på ordentligt ibland och då är en impedans på 3,7 ohm klart mer krävande jämfört med 6 ohm. Det var det som var mitt påpekande :)

Ja du menar så. Ja om du spelar så att förstärkaren svingar samma spänning som tidigare så kommer den lägre impendansen göra att förstärkaren nu ger mer effekt vilket är mer krävande.
Men det tycker inte jag man kan klassa som en nackdel; utan bs60 hade det distat ännu mer.

I mina ögon är bs60 en riktigt prisvärd uppgradering, nästan löjligt prisvärd om man jämför vad man får för priset.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-21 20:47

Håller med om att det är en prisvärd investering. Beställde själv nya bs60 häromveckan.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-21 23:19

pi60 är extremt bra högtalare, köp dom och bs60 det är bättre än ensama pi60s om du har plats för det !
Men då ska dujukunna kopla in rc60 (kontrollboxen) mellan för/slutsteg också vilket du antagligen inte kan...
så ny elektronik lär behövas med.

Enklast: pi60s

Knepigast men bäst: pi60 + bs60

Eller så köper du pi60s och OM du skulle få för dig så köp bs60 senare någon annan gång när du råkat få pengar över :)

Ellerså skiter du i det och köper pi60 + bs60 nu !
Och byter till seoarat för/slutsteg.

Många val ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2014-01-21 23:45

Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?
\\Sky

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-21 23:46

sky_eye skrev:Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?

Jo

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 23:58

sky_eye skrev:Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?

Jo. Fungerar givet att man bara har en källa då.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 00:06

Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?

DVD-ai: härligt skrivet! Exakt så går mina tankar fram o tillbaka. Alla dessa val…
Känns ju ändå synd att inte gå på pi60s när man ändå investerar så pass mycket. Å alltid känna gnaget att det kunde varit lite, lite bättre… kan ju faktiskt komplettera senare. När och om ljudrummet börjar växa fram. Nu borde det bli ett rejält lyft från piP ändå och jag kan använda min underbara Bladelius till pi60s. Om det sedan kommer in ett par bs60 och kanske ett slutsteg kompletterar Bladeliusen (som då får agera försteg), borde det bli ytterligare ett lyft att se fram emot. Undrar hur NAD 208 går ihop med Bladelius? Något till salu?
Eller så hinner man snöa in på någon annan kombination innan dess!
Alla dessa val…

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 00:08

Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?

Mellan källans(DVD, dator, bluray) utgång och förstegets(i detta fall din förstärkare) ingång syftar han på.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 01:12

Skulle vara kul att se bild på bc60. Har letat men utan framgång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 02:44

Callisto skrev:

Ja, det kan man ju tänka, och rent sakligt är allt det du skriver riktigt,
men ändå blir det inte riktigt så.

Saken är ju den att i registret där de arbetar tillsammans så ökar verk-
ningsgraden 6-7 dB, det vill säg med mer än fyra gånger, så om man
tittar på en given akustisk effektnivå i rummet så levererar faktiskt den
drivande förstärkaren typsiskt en lägre ström till högtalarna när man
kompletterar pi60 med bs60.

Nu kan man förvisso hävda att när man spelar den uteffekt som ger
maximal värmeförlust i kylflänserna så kommer förlusterna att vara
större med bs60 än de någonsin blir utan bs60 (alltså oavsett uteffekt),
men då glömmer man nog att detta inte är jämförbara situationer då
det ljudtryck man alstrar med bs60 vid maxförlusteffekt (KlassAB) ju
inte ens är möjligt att åstadkomma utan bs60! :)

Så bara slutsteget tål lasten så har man bara saker att vinna på att
komplettera med bs60, vare sig det rör sig om pi60 eller pi60s. Det är
ungefär riktigt att beskriva det som att man får ut en akustisk effekt
som motsvarar att ha 4 gånger mera förstärkare (om inte högtalarna
hade varit begränsande), men den förstärkare man har belastas ändå
bara dubbelt så hårt.

Och för samma faktiska akustiska utnivå så belastas den inte nämnvärt
hårdare om man integrerar det över hela dynamikområdet, trots att
man allt som allt får ett system som verkar vara 4 gånger mera effekt-
kapabelt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 08:09

Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?

DVD-ai: härligt skrivet! Exakt så går mina tankar fram o tillbaka. Alla dessa val…
Känns ju ändå synd att inte gå på pi60s när man ändå investerar så pass mycket. Å alltid känna gnaget att det kunde varit lite, lite bättre… kan ju faktiskt komplettera senare. När och om ljudrummet börjar växa fram. Nu borde det bli ett rejält lyft från piP ändå och jag kan använda min underbara Bladelius till pi60s. Om det sedan kommer in ett par bs60 och kanske ett slutsteg kompletterar Bladeliusen (som då får agera försteg), borde det bli ytterligare ett lyft att se fram emot. Undrar hur NAD 208 går ihop med Bladelius? Något till salu?
Eller så hinner man snöa in på någon annan kombination innan dess!
Alla dessa val…

Ja, du har väll redan svarat på din fråna nu då ?! :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 09:01

Cahlis skrev:Skulle vara kul att se bild på bc60. Har letat men utan framgång.

Jag lånar Mordiiax bilder lite
Mordiiax skrev:Bild

Bild

Här har du tillsammans med filter.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-22 09:27

pi60s eller pi60+bs60 är väl ingen knepig fråga, egentligen. Om det nu är det som valet står emellan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 09:38

Almen; säg gärna i klartext hur du menar. Tackar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 09:59

han menar att:

Om det är pi60s som slutgiltig lösing eller pi60 + bs60 som slutgiltig lösning så är det inget svårt val.

Då är det pi60 + bs60 som är mer användbart.

Men om du vet med dig att du inte vill ha extra lådor på golvet så är pi60s bättre val.
Och om du vet med dig att du kan komplettera med bs60 senare så är ju pi60s det bättre valet.

Men, alltså, vad ska du ha dom till och vad är dina krav ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 10:12

Situationen att skaffa pi60 och sedan komma på att man vill ha pi60s är ju lite dum också. Lättare att komplettera med bas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 10:21

Nattlorden skrev:Situationen att skaffa pi60 och sedan komma på att man vill ha pi60s är ju lite dum också. Lättare att komplettera med bas.

Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta, ingen extrem skillnad, och kapaciteten blir ju bättre med pi60 + bs60 än med pi60s :)
Så ja.. som slutgiltig lösning är ju pi60 + bs60 "bättre" än pi60s kan JAG tycka :P

Men som sagt, beror ju på en del andra saker som hur skrymmande man kan tänka sig att ha det, delbart för/slutsteg ?!
osv...
Mvh//David

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-22 10:37

Cahlis skrev:Almen; säg gärna i klartext hur du menar. Tackar.

Ja, förlåt. Jag menar bara att om det är lägre dist och större dynamisk förmåga (och bättre anpassning till rummet) man är ute efter så gör ju bs60 mer än det extra s:et. Jag tror att pi60s i stort sett enbart är feelgood för den normale lyssnaren.

Det var väl du som var hemma hos Jonas och lyssnade?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 10:44

DVD-ai skrev:Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta

Det kan man säga om piP också. Allt är en gränsdragningsfråga.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 10:57

Bra inlägg!

Du har verkligen en poäng där, det finns ingenting objektivt i sådana
där bedömningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-01-22 11:12

Rackarns knepigt detta.

Kul att skaffat piP...
Tycker du att piP räcker till i vardagsrummet? Jag upplevde pi60 som lite för kapabla i mitt vardagsrum, saker började skramla och vibrera.... Låter inte kul så där kör jag med piP.
Att i så fall ha möjligheten att komplettera med ett dedikerat lyssningsrum en lysande idé. Och då är det väl rummet och hur starkt man vill spela man skall ta hänsyn till när man väljer högtalare.

Jag har gått från pi60 till pi60+bs60 och upplevde att det blev mycket bättre tack vare fler utsrålningspunkter. Sedan så har det ju blivit pi60 + px4 och då blev det ännu bättre när det gick att placera modulerna lite friare i rummet. När det gäller pi60 kontra pi60s så har jag egentligen ingen åsikt men Almen har nog en poäng där, fast alla är ju olika....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 11:50

Nattlorden skrev:

Det kan man säga om piP också. Allt är en gränsdragningsfråga.

Exakt :)

beror på behov !

Därav undrade jag vad hans behov är :)

på förra sidan men han svarade inte på det så jag fick inget svar ^^
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 14:02

Vad är mina behov?

Ja vad ska man säga? Känner väl att en sån här högtalare tänker man inte byta å det snaraste eller inte alls. Sen kanske behoven är lite annorlunda om ett tag jämfört med idag. Kan inte säga att jag ska spela si eller så högt eller liknande. Det är ju lockande att man kan få basarna "på köpet" om man går på det billigare alternativet. Fast jag kommer inte att kunna använda basarna på ett tag, innan det ev musikrummet kommer på plats. Sen återstår ju förstärkarfrågan också.
Så på nåt sätt formar frågan sig så här: Får jag ett mervärde av att köpa pi60s? Förstår att det inte handlar om några större skillnader, men även mindre skillnader kan uppskattas. Lenare diskant har nämnts, någon som kan verifiera? Hörs någon skillnad i basen eller i mellanregistrets upplösning, även på mellan- eller låg volym? Kort sagt, är det värt pengarna (15000 kr)?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-22 14:02

Nattlorden skrev:

Det kan man säga om piP också.

Inte när man specifikt jämför pi60 och pi60s. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 14:15

Cahlis skrev:Vad är mina behov?

Ja vad ska man säga? Känner väl att en sån här högtalare tänker man inte byta å det snaraste eller inte alls. Sen kanske behoven är lite annorlunda om ett tag jämfört med idag. Kan inte säga att jag ska spela si eller så högt eller liknande. Det är ju lockande att man kan få basarna "på köpet" om man går på det billigare alternativet. Fast jag kommer inte att kunna använda basarna på ett tag, innan det ev musikrummet kommer på plats. Sen återstår ju förstärkarfrågan också.
Så på nåt sätt formar frågan sig så här: Får jag ett mervärde av att köpa pi60s? Förstår att det inte handlar om några större skillnader, men även mindre skillnader kan uppskattas. Lenare diskant har nämnts, någon som kan verifiera? Hörs någon skillnad i basen eller i mellanregistrets upplösning, även på mellan- eller låg volym? Kort sagt, är det värt pengarna (15000 kr)?

Tyvärr är det upp till var och en att själv avgöra om det är värt 15kkr :roll:

Men JAG tycker att pi60s är det jag vill ha, därav har jag införskaffat sådanna.
Mest för att dom verkligen har grymt bra prestanda i fullrange, ca 4dB mer outputt än vanliga pi60.
och jag vill ha golvare som är så kapabla som möjligt på egen hand så att dom står sig bra även i kommande boenden och utan basstöd men med knepigt programmaterial.

pi60 är jätte kapabla dom med, och med bs60 så är pi60 mer kapabla än pi60s.

men pi60s + bs60 är i sin tur mer kapabelt än pi60 + bs60...
Jahh.. när det kommer till kritan så ser jag det på följande vis.

Om du ska köpa nu och aldrig kompletter/förändra något: köp pi60 + bs60

Om du köper nu men vet att du kan tänka dig att komplettera/förändra något: köp pi60s

Helt enkelt för att pi60s är mer kompetenta fristående högtalare.

sedan kommer ju ekvationen att kunna arbeta tilslammans med rummet också !
och då är ju pi60 + bs60 oftast bättre, du har mer möjligheter att få till ljudet bättre i rummet än med enbart pi60s.

Meeen så ramlar man åter tillbaka på samma ruta igen.

Så, jag tycker att du ska fundera på om du vill ha mest prestanda vs pris eller mest prestanda vs skrymmande.

det är vad som avgör.

och att du kommer fram till att du ens någonsin kommer att behöva bs60 ?!
pi60 och pi60s är mycket kapabla båda två på egen hand, bara det att pi60s är ytterligare mer kapabel och i mitt tycke det man "bör gå på" om man ändå ska ha en golvare i den storleken.
Då vill i alal fall jag at tden ska vara så kapabel som möjligt också.

Även om jag idag inte kan utnyttja end 1/10 av det där jag bor... så senare kommer jag antagligen att kunna det och då vill jag ändå ha prestanda vs storlek förhållandet så bra som möjligt.

För jag tycker om just det :)

Hoppas att mina snurriga resonemang kan ge dig något, det är liksom upp till dig själv att klura ut vad du kan tänkas behöva och hur mycket du ska "måla in dig".

med pi60s är du väldigt fri !
komplettera med bs60 och få grymt bra prestanda ! eller med moduler osv..
med pi60 är du lite mindre fri men fortfarande knappast inmålad ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 14:45

DVD-ia: grymt bra med detta snurriga svar. Jo, man måste vrida o vända på det och prova olika tänk. Ungefär så rör det sig i mitt huvud också men bra att höra det från andra. Jag ska sätta mig ner o ta en rejäl funderare på kostnader och ekonomi. Ska ju finnas lite medel till rum och förstärkare också. Så klart ska jag prata med IÖ också.

Tack alla andra också för bra råd o tankar. Men fortsätt gärna diskussionen med fler synpunkter och gärna lyssningserfarenheter om det finns.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 15:19

Jag personligen tycker att signaturerna är värda pengarna, om de pengarna finns i ens möjlighetsramar.

Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum).

För det sättet som jag lyssnar så upplever jag signaturelementen som överlägsna, men som alltid uppe i denna nivån, så är även saker som kan upplevas som stor förbättring på det hela taget små skitpetitesser. Lyssnar man inte på samma sätt så kanske de går spårlöst förbi?

Sen får man ju ha rätt bra kunskap om högtalarna och om sitt eget lyssnande för att veta som man faktiskt behöver mer bas... pi60s är jämfört med många andra fullregisterhögtalare ordentligt baskapabla, har lurat mig själv mer än en gång på filterinställningen och missat att alla mina baslådor inte varit igång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2014-01-22 16:31

Nattlorden skrev:Jag personligen tycker att signaturerna är värda pengarna, om de pengarna finns i ens möjlighetsramar.

Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum).

För det sättet som jag lyssnar så upplever jag signaturelementen som överlägsna, men som alltid uppe i denna nivån, så är även saker som kan upplevas som stor förbättring på det hela taget små skitpetitesser. Lyssnar man inte på samma sätt så kanske de går spårlöst förbi?

Sen får man ju ha rätt bra kunskap om högtalarna och om sitt eget lyssnande för att veta som man faktiskt behöver mer bas... pi60s är jämfört med många andra fullregisterhögtalare ordentligt baskapabla, har lurat mig själv mer än en gång på filterinställningen och missat att alla mina baslådor inte varit igång.

På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 16:58

steveo1234 skrev:På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?

Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-01-22 17:11

Nattlorden skrev:Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum)..

Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-01-22 17:17

Det får ju inte glömmas att pi60 ensamma inte är direkt dåliga om man säger så.
Har lyssnat en del på pi60 med gamla diskanten och det är absolut en högtalare jag skulle väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 17:26

sportbilsentusiasten skrev:Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?

Det som är färskast i minne är pi60s vs i32s, men då står nog i32s i ett bättre rum, vilket kan göra en stor del av skillnaden. Men det är framför allt lugnet i presentationen som skiljer, samt optimalavståndet. i28 behövde lite längre avstånd till sweetspot (ev. tätare placering vilket jag aldrig testade) än vad som var optimalt för mitt rum/soffplacering.

Klangmässigt uppfattar jag dem som helt likvärdiga, så är det någons primära käpphäst, så tror jag inte det finns mycket att hämta i uppgradering på den punkten.

Men vi är nere på skillnader som är magnituder mindre än vad rummet ställer till med/man kan åtgärda i rummet.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-22 21:10

Nattlorden skrev:

Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.

Mycket bra skrivet tycker jag. Delar din beskrivning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 22:35

Nattlorden skrev:Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Upplevelser som dessa förknippar jag starkt med lägre dist. Upplevelsen känns mer naturlig och avslappnad. Inget stör eller kräver ansträngning för att lyssna på.
Jag tror(observera tror) att det som primärt får folk att föredra signaturmodellerna över standardmodellerna är den bättre boomern och dess lägre dist.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-01-22 22:59

Callisto skrev:
Nattlorden skrev:

Mycket bra skrivet tycker jag. Delar din beskrivning.

Medhåll, så brukar det upplevas vid bättre återgivning. (har inte jämfört INO men väl andra talare)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-01-22 23:00

Jag hade gått på pi60s bara för att slippa sitta och undra hur mycket bättre de skulle vara nära sitter där med pi60... Men det är ju såklart upp till var och en, och kanske framförallt beroende på hur stort hål 15 lax extra gör i plånboken.
Om man är lite mindre nervöst lagd så är jag helt säker på att det som pi60 levererar räcker oerhört långt.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-22 23:18

Jag hade definitivt gått på pi60s. Om inte ekonomin finns är det bättre att vänta och spara tills dess ekonomin tillåter. Varför snubbla på mållinjen när man är så nära målet. Att uppleva det lugn och den fantastiska artikulationen som fås hos ett mycket lågdistorderande system gör musiken så levande och äkta. Man kan helt enkelt inte låta bli att svepas in i musiken och förföras.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-01-23 00:30

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?

Det som är färskast i minne är pi60s vs i32s, men då står nog i32s i ett bättre rum, vilket kan göra en stor del av skillnaden. Men det är framför allt lugnet i presentationen som skiljer, samt optimalavståndet. i28 behövde lite längre avstånd till sweetspot (ev. tätare placering vilket jag aldrig testade) än vad som var optimalt för mitt rum/soffplacering.

Klangmässigt uppfattar jag dem som helt likvärdiga, så är det någons primära käpphäst, så tror jag inte det finns mycket att hämta i uppgradering på den punkten.

Men vi är nere på skillnader som är magnituder mindre än vad rummet ställer till med/man kan åtgärda i rummet.

håller helt med.
Mindre som är ivägen för musiken helt enkelt. är även min uppfattning av ljudet mellan signatur och icke signatur.
pi60s och i32s är va jag haft som spelat mest musik :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-23 08:51

Jag har två snabba frågor om pi60s.
Först, har det kommit någon viktig uppdatering av dom runt 2010 eller framåt?

Andra frågan, som säkert finns besvarad här, hur högt ljudtrycknklarar dessa högtalare av?

Mjo, en till: har för mig att dom ska ställas nära vägg baktill, men kan dom stå nära en sidovägg också?

Frågar då det finns ett par på blocket och jag är tyvärr i behov av högtalare som kan stå väldigt nära mina subbar så att jag får lite mer utrymme över. Pi60 känns som ett alternativ då få högtalare kan placeras så annars tyvärr.

Annars var det väl rätt liten skillnad på pi60 och s, va? Lite ljudtryck, men samma ljud?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 09:08

Hur många blindtest har gjorts ute i stugorna mellan vanliga och signaturmodellerna av Ino? Det är en del som har Ino som skriker högt och brett om att saker och ting ska blindtestas för att påvisa någon faktisk skillnad, men när det kommer till just Ino är kraven på blindtest många gånger inte alls samma.

Känns ju som att det kan vara mycket troligt att signaturmodellerna skapar en viss feelgood, och därmed förmodligen höjer lyssningsintrycken en hel del.

Är ju ganska sällan som folk inte gillar något lite extra mycket om denne har slängt ut några extra tusenlappar på det. Surt om det skulle visa sej att det inte ger något extra i verkligheten..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 09:14

bakerman22 skrev:Hur många blindtest har gjorts ute i stugorna mellan vanliga och signaturmodellerna av Ino? Det är en del som har Ino som skriker högt och brett om att saker och ting ska blindtestas för att påvisa någon faktisk skillnad, men när det kommer till just Ino är kraven på blindtest många gånger inte alls samma.

Känns ju som att det kan vara mycket troligt att signaturmodellerna skapar en viss feelgood, och därmed förmodligen höjer lyssningsintrycken en hel del.

Är ju ganska sällan som folk inte gillar något lite extra mycket om denne har slängt ut några extra tusenlappar på det. Surt om det skulle visa sej att det inte ger något extra i verkligheten..

Väldigt få skulle jag tror. Precis som med alla andra typer av blindtester mao.

Självklart skall man ha samma krav oavsett märke. Om folk tycker annorlunda så kan du skicka dem till mig för skolning ;)

Med det sagt så vill jag påpeka att ju större skillnad det är mellan olika produkter ju mindre blir behovet för blindtest och att olika typer av skillnader ställer olika krav på testet. Att den ena högtalaren distar och den andra gör det inte behöver du inte blindtesta för att avgöra medans produkter med ytterst små skillnader kräver ett blindtest för att få något pålitligt resultat alls.
Man kan dra olika slutsatser för olika test, mer än så orkar jag inte skriva om ämnet just nu. Jag tror folk förstår vad jag menar.

Jag tror utan tvekan att folk upplever signaturmodellerna bättre just pga att de är dyrare och de flesta personer automatiskt förknippar dyrare med bättre. Med det sagt så vill jag inte påstå att de inte är bättre, det är upp till var och en att avgöra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 10:53

Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske? Om inte annat kunde ju de som inte tror sina öron få svart på vitt att de inte kastar pengarna i sjön. :) Men feelgood är inte att förakta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-23 11:26

PerStromgren skrev:Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske?

Det finns ett dokument som Ino Audio kallar "Manifest + modellbeskrivningar". Där står det mesta som du vill veta, tror jag.

Att publicera mätningar på skillnader är ju dock inte samma sak som att skillnaderna är hörbara, eller hur?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 11:32

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske?

Det finns ett dokument som Ino Audio kallar "Manifest + modellbeskrivningar". Där står det mesta som du vill veta, tror jag.

Att publicera mätningar på skillnader är ju dock inte samma sak som att skillnaderna är hörbara, eller hur?

Nej, så är det förstås, men av tråden att döma är skillnaderna rätt små och tyder på att det handlar om headroom, snarare än något annat.

Läs inte in någon kritik, eller så, jag är bara nyfiken av födsel och ohejdad vana!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 11:39

Tonkurvemätningar har det ju visats väldigt många, vissa gjorda av mig
andra gjorda av andra. Det är dock nästan omöjligt att skilja mellan pi60
och pi60s med tonkurvemätningar, de är så identiska att jag inte från en
tonkurvemätning kan avgöra vilken det är.

Tittar man på distorsionsmätningar så ser det ungefär likadant ut om
man tittar på pi60s mätt vid någon ljudtrycksnivå, och pi60 mätt vid en
nivå drygt 4 dB svagare. Det kanske verkar som en liten skillnad och min
uppfattning är att det är mycket svårt att skilja mellan dem då man spelar
svagt.

Men drygt 4 dB är inte en försumbar skillnad när man spelar så starkt att
distorsionen alls blir en faktor. Vi talar om 2,5 - 2,8 gånger högre effekt.
Så att spela med säg 180W i topparna (=360 W peak) på ett par pi60s
motsvarar alltså runt 68 W för pi60 distorsionsmässigt. Beskriver man
det så får man eventuellt en riktigare uppfattning om skillnaden.

Och kombinerar man med bs60 så är det hela tiden huvudhögtalaren som
sätter gränsen eftersom bs60 klarar så mycket mera än även pi60s, så
skillnaden om dryga 4 dB består.

- - -

Om man vill kan man beskriva de olika kombinationerna genom att tänka
sig att man spelar på en högtalare som klarar hur mycket effekt som
helst (högtalare X) men att man är begränsad av förstärkarens effekt
endast. Låt oss säga att utgångspunkten är ett par pi60 vars förmåga
jämförs med att högtalare X bara ges 100 W förstärkareffekt tillgänglig.

Då blir det såhär:

pi60 = högt.X med 100 W

pi60s = högt.X med 265 W

pi60 + bs60 = högt.X med 450 W

pi60s + bs60 = högt.X med 1200 W.

Detta sagt med reservation för att det bara är rimligt sant under 200 Hz
och att jag hoppas att alla förstår att man behöver tillräcklig förstärkar-
effekt för att inte den skall begränsa, men jag hoppas även att ingen
tror att man behöver de två senare förstärkareffekterna för att driva
kombinationerna.

Redan att addera bs60 ökar ju det maximala ljudtrycket motsvarande
att biffa på förstärkaren en sisådär 4,5 gånger - alltså UTAN att man
behöver skaffa en större förstärkare på riktigt.

De som inte är säkra på att de förstår jämförelsen hoppas jag inte kom-
mer att sprida den vidare genom att berätta för andra. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-23 12:08

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Nej, så är det förstås, men av tråden att döma är skillnaderna rätt små och tyder på att det handlar om headroom, snarare än något annat.

Läs inte in någon kritik, eller så, jag är bara nyfiken av födsel och ohejdad vana!

Jaa, om du är nyfiken så läs Manifestet. :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-01-23 15:06

IngOehman skrev:Tonkurvemätningar har det ju visats väldigt många, vissa gjorda av mig
andra gjorda av andra. Det är dock nästan omöjligt att skilja mellan pi60
och pi60s med tonkurvemätningar, de är så identiska att jag inte från en
tonkurvemätning kan avgöra vilken det är.

Tittar man på distorsionsmätningar så ser det ungefär likadant ut om
man tittar på pi60s mätt vid någon ljudtrycksnivå, och pi60 mätt vid en
nivå drygt 4 dB svagare. Det kanske verkar som en liten skillnad och min
uppfattning är att det är mycket svårt att skilja mellan dem då man spelar
svagt.

Men drygt 4 dB är inte en försumbar skillnad när man spelar så starkt att
distorsionen alls blir en faktor. Vi talar om 2,5 - 2,8 gånger högre effekt.
Så att spela med säg 180W i topparna (=360 W peak) på ett par pi60s
motsvarar alltså runt 68 W för pi60 distorsionsmässigt. Beskriver man
det så får man eventuellt en riktigare uppfattning om skillnaden.

Och kombinerar man med bs60 så är det hela tiden huvudhögtalaren som
sätter gränsen eftersom bs60 klarar så mycket mera än även pi60s, så
skillnaden om dryga 4 dB består.

- - -

Om man vill kan man beskriva de olika kombinationerna genom att tänka
sig att man spelar på en högtalare som klarar hur mycket effekt som
helst (högtalare X) men att man är begränsad av förstärkarens effekt
endast. Låt oss säga att utgångspunkten är ett par pi60 vars förmåga
jämförs med att högtalare X bara ges 100 W förstärkareffekt tillgänglig.

Då blir det såhär:

pi60 = högt.X med 100 W

pi60s = högt.X med 265 W

pi60 + bs60 = högt.X med 450 W

pi60s + bs60 = högt.X med 1200 W.

Detta sagt med reservation för att det bara är rimligt sant under 200 Hz
och att jag hoppas att alla förstår att man behöver tillräcklig förstärkar-
effekt för att inte den skall begränsa, men jag hoppas även att ingen
tror att man behöver de två senare förstärkareffekterna för att driva
kombinationerna.

Redan att addera bs60 ökar ju det maximala ljudtrycket motsvarande
att biffa på förstärkaren en sisådär 4,5 gånger - alltså UTAN att man
behöver skaffa en större förstärkare på riktigt.

De som inte är säkra på att de förstår jämförelsen hoppas jag inte kom-
mer att sprida den vidare genom att berätta för andra. ;)

Vh, iö

Lysande forklaring! Men nu maste jag ju fraga (eftersom jag ar dum nog att inte veta): Nar blir distorsionen en faktor att rakna med i exempel som det ovan? Vid en halv procent? Eller ar det for forenklat for att kunna get ett direkt svar pa?
__
/ony

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-23 19:24

Jag verkar få uppdatera mitt inlägg lite märker jag. Har det kommit någon viktig uppdatering av dom runt 2010 eller framåt?

kan inos pi60 ställas nära en sidovägg om väggen dämpas, eller påverkar det ljudet väldigt negativt?

Jag är i behov av högtalare som kan stå väldigt nära mina subbar så att jag får lite mer utrymme över. Pi60 känns som ett alternativ då få högtalare kan placeras så annars tyvärr.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-23 20:02

Du var inte sugen på att bygga egna frontar, eller är det lagt på is?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-23 20:09

Just nu så ser jag inte att det kan inträffa förrän till sommaren allra tidigast. det är en bra bit bort, därav min fundering på toppsystemen. sen så kan jag inte räkna på om mina högtalare skulle passa bra nära vägg eller inte, den kunskapen saknar jag. tillsammans med väldigt mpnga andra kunskapsluckor :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-23 20:26

zartok skrev:Just nu så ser jag inte att det kan inträffa förrän till sommaren allra tidigast. det är en bra bit bort, därav min fundering på toppsystemen. sen så kan jag inte räkna på om mina högtalare skulle passa bra nära vägg eller inte, den kunskapen saknar jag. tillsammans med väldigt mpnga andra kunskapsluckor :)

Men att köpa nya eller begade pi60 kostar ju minst lika mycket som ett par riktigt fina DIY-frontar?

Sen är ju pi60/pi60s fullregister vad jag vet. Det är ju i14, 16, 28, 32 osv som är toppar om det är det du är ute efter.

Kunskapen gällande låddesignen kan du ju leja bort, det gjorde jag.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2014-01-23 20:49

JonasW skrev:
zartok skrev:Just nu så ser jag inte att det kan inträffa förrän till sommaren allra tidigast. det är en bra bit bort, därav min fundering på toppsystemen. sen så kan jag inte räkna på om mina högtalare skulle passa bra nära vägg eller inte, den kunskapen saknar jag. tillsammans med väldigt mpnga andra kunskapsluckor :)

Men att köpa nya eller begade pi60 kostar ju minst lika mycket som ett par riktigt fina DIY-frontar?

Sen är ju pi60/pi60s fullregister vad jag vet. Det är ju i14, 16, 28, 32 osv som är toppar om det är det du är ute efter.

Kunskapen gällande låddesignen kan du ju leja bort, det gjorde jag.

Har du bra tips på någon/företag som har lust att smälla ihop mina kraken 212? just nu ligger elementen bara å skräpar

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-01-23 20:52

Kan kolla upp det!

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-23 21:38

hk: när dina kraken är klara så MÅSTE jag få komma förbi! men... jag håller hemskt gärna i kontrollen, så att du inte spelar för högt *asg*

jonas: mja... det är ju en ide. men då ska man ju ha namnet på någon som kan designa högtalare och sånt.
namn som kanske du har? ;)

men ja, egentligen så är det la toppsystem som är mest intressant.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-09 01:48

Tänkte att jag skulle följa upp min fråga med att berätta vad det blev för högtalare som jag köpte till slut. Efter mycket funderande och bollande samt åsikter från forummedlemmar här i tråden, slutade det med pi60s. Japp. s-et sitter där. Köpte lådan i obehandlad MDF och har inte för än nu börjat fanera den. Beställde "Verona-lönn" faner från ett företag i Belgien via en göteborgsfirma. Faneren är limmad på papper och levererades i en rulle om 1240mm x 3050mm. Total tjocklek inkl papper är 0,6mm. Inte mycket men känns ändå stabil att jobba med.
Har bestämt mig att inte stressa jobbet, utan vara ytterst noggrann så att finishen blir motsvarande kvalitet som högtalaren i övrigt. Tänkte visa lite bilder från jobbet här. Får se om jag lyckas lägga in bilder.
Bild
Hade räknat ut att det stora arket skulle räcka precis till två högtalare. Mäta noggrant och skära ut försiktigt.

Bild
Att välja lim var ju också ett svårt val. Fastnade för frostfritt vitlim. Men kommer att prova epoxi också.

Bild
Front och sidor limmade.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-09 02:08

Bild
Inte så lätt att skära/slipa upp hålet för diskanten när det redan är fräst i MDF:en. Pill, pill.

Bild
Limmade på ovansidan också. Kanterna blev riktigt snygga.

Bild
För att kunna limma kanterna, byggde jag en enkel vagga. Den blev hur stadig som helst.

Bild
Maskat kanterna med vattenlinjetejp för att inte få lim på fanerat i onödan. Täckte sedan resten av lådan med byggplast som skydd.

Bild
För att få press på kantlisterna satte jag stöttor mot taket. Tur man inte har så högt i tak…

Bild
Då var den ena låddan klar för lack. Puh. Tror ådringspassningen blev hyfsad på fronten.

Fortsättning följer så småningom. Tänkte lacka med en klarlack som man rullar på, men den sträcker sig vid torkning så att den ser helt sprutmålad ut. Ska bara fanera en låda till först…

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-04-09 08:37

Bra jobbat och riktigt snyggt! Man blir avundsjuk :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-09 10:51

Wow snyggt jobbat :o
Det syns att du arbetat med händerna förr :D

Det där hade jag aldrig klarat av.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-09 11:54

det blev fint :)

ser fram mot färdigt resultat sedan !

tummarna upp :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-09 19:58

Jättefint arbete med faneret, men jag tycker du ska skippa lacken och köra på en olja eller en hårdvaxolja typ Osmo istället.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-09 23:52

Aerob skrev:Jättefint arbete med faneret, men jag tycker du ska skippa lacken och köra på en olja eller en hårdvaxolja typ Osmo istället.

Varför? Vad är fördelen med olja/hårdvax?
Tror att det kan bli riktigt läckert med en blank lackyta. Dessutom är faneret så känsligt att det behöver ett skyddande skikt av en hård lack. Det räcker att komma när den obehandlade ytan med en nagel för att det ska bli märke. Tror knappast att olja ger något mekaniskt skydd så som en lack?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-10 00:42

Cahlis skrev:
Aerob skrev:Jättefint arbete med faneret, men jag tycker du ska skippa lacken och köra på en olja eller en hårdvaxolja typ Osmo istället.

Tror att det kan bli riktigt läckert med en blank lackyta. Dessutom är faneret så känsligt att det behöver ett skyddande skikt av en hård lack. Det räcker att komma när den obehandlade ytan med en nagel för att det ska bli märke. Tror knappast att olja ger något mekaniskt skydd så som en lack?

Först av allt, faner är ganska känsligt i sig. Därtill är det ganska repskänsligt i sitt skurna skick, alltså innan man börjat putsa. För varje papper du går upp så kommer ytan att bli mer homogen och mer tålig. Lönn är dessutom ett av våra hårdare trädslag här i norr. Jag jobbar för övrigt med ett skåp i lönn just nu, är mitt i ytbehandlingen!

Olja och framförallt hårdvaxolja ger ett ganska så starkt och skyddande skikt ja. Jag har själv byggt ett par fanerade möbler och högtalare och dom är samtliga ytbehandlade med olja eller hårdvaxolja och dom tål både naglar och mer därtill. Visst ger det inte lika starkt skydd som en lack, men mer än tillräckligt. Personligen är jag inte så glad i fint trä som är inkapslat i en transparent plastlack, olja tar fram djupet i trät och det ser helt enkelt mer trä ut. Exklusivare om du vill. Oljade möbler/högtalare är dessutom mycket enklare att hålla vid, lägga på mer olja och lite lätt slipning är inga problem om det skulle behövas. Slutligen vill jag säg att tex Osmo hårdvaxolja finns som blank, och den går att polera till väldigt blank också om man orkar.

Som sagt det är min åsikt i frågan, det är ju dina högtalare så du behöver inte försvara ditt val, ville bara tipsa om något som jag tror blir en snyggare lösning.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-10 14:50

Tack för svar Aerob. Ännu fler val att ta ställning till. Skulle vara kul att se exempel på hårdvaxad lönn, undrar var det kan hittas? Får fundera på detta....

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-04-10 15:20

AndreasArvidsson skrev:

De distar mindre/klarar av högre ljudtryck vid samma mängd dist. De maximala ljudtrycket som högtalaren klarar av att producera är också högre på pi60s, 4dB enligt manifest.
De låter så gott som lika, vilket är poängen, men pi60s distar mindre. Om det är värt skillnaden i pris kan jag inte säga.
Om pengarna dock inte räcker till pi60s + bs60 så skulle jag välja pi60+bs60.

Vad gäller bs60 så finns det bara fördelar ur en ljudåtergivningssynpunkt så vitt jag vet. Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Nackdelarna är att det kostar mer, tar mer plats, samt kräver separat för och slutsteg.

Vill bara försiktigt kommentera detta. Det är inte alltid helt självklart var det betyder när något
"belastas mindre".

Så det första jag skall säga är väl att impedansen för pi60(s) plus bs60 som lägst går nedåt dryga
3 ohm. Det är inte jättesvår last, bara 1/4 av Infinity Kappa9. ;)

Men det är ändå en svårare last impedansmässigt än pi60(s) ensam. De går aldrig under 6 ohm ju.

Så vad betyder då detta?

Jo, det finns mer än så att ta med i ekvationen. Exempelvis finns ju här även en verkningsgrads-
ökning med, och den är rejäl, 3 dB ökar verkningsgraden i basen, och känsligheten ökar hela 6 dB.

Så för en given spelvolym (man drar upp så det blir så starkt man vill ha det, med eller utan bs60)
så blir faktiskt strömmen in i pi60(s)/bs60 inte större än in i pi60(s) ensamma! Och spänningen som
ju driver strömmen blir bara typ hälften så stor, så headroom i basområdet växer med uppåt 6 dB
(om förstärkaren är väldigt styv). Det är mycket trevligt.

Det betyder faktiskt att det verkar som om man plötsligt har en 4 gånger större förstärkare!

Så - utnyttjar man inte detta utan bara spelar så starkt som man gjorde innan så drar alltså inte
kombinationen pi60(s)/bs60 ens mera ström än bara pi60(s)! :)

Men - utnyttjar man detta fullt ut så blir det en större påfrestning av förstärkaren, dubbelt så stor.
Samtidigt som man alltså får ut fyra gånger mera ljudeffekt ur systemet, så tittar man på "påfrest-
ning per akustisk uteffekt" så kan man hävda att den minskar alltså.

Jag gissar att det var det du menade.

AndreasArvidsson skrev:bs60 kopplas in parallellt med pi60 på slutstegets högtalarutgångar.
bc60(kontrollboxen) kopplas i serie mellan för- och slutsteg.

Stämmer bra det.

Möjligen med reservation för att det kanske räcker med att säga att bc60 kopplas in mellan för- och
slutsteg. ;)

Den åstadkommer ju om man skall vara noga både serie- och parallellkopplingar av olika slag inuti,
så som användare behöver man bara veta att man behöver koppla in apparaten mellan för- och slut-
steg*, och att både pi60(s) och bs60 kopplas in parallellt på slutsteget.

Vh, iö

- - - - -

*Eller någon annanstans i kedjan. Det finns fall där ägaren bara har en signalkälla, någon universal-
spelare som spelar allt, alltså både hårdfonogram, filer och saker från internet, och som har kopplat
in bs60 mellan denna och en integrerad förstärkare. Det går utmärkt bra det också, den kan sättas in
var som helst i kedjan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-10 15:27

Ingvar du tolkade mig precis rätt och man kan aldrig vara för tydlig. Rätt skall vara rätt 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-10 15:32

Aerob skrev:
Cahlis skrev:

Först av allt, faner är ganska känsligt i sig. Därtill är det ganska repskänsligt i sitt skurna skick, alltså innan man börjat putsa. För varje papper du går upp så kommer ytan att bli mer homogen och mer tålig. Lönn är dessutom ett av våra hårdare trädslag här i norr. Jag jobbar för övrigt med ett skåp i lönn just nu, är mitt i ytbehandlingen!

Olja och framförallt hårdvaxolja ger ett ganska så starkt och skyddande skikt ja. Jag har själv byggt ett par fanerade möbler och högtalare och dom är samtliga ytbehandlade med olja eller hårdvaxolja och dom tål både naglar och mer därtill. Visst ger det inte lika starkt skydd som en lack, men mer än tillräckligt. Personligen är jag inte så glad i fint trä som är inkapslat i en transparent plastlack, olja tar fram djupet i trät och det ser helt enkelt mer trä ut. Exklusivare om du vill. Oljade möbler/högtalare är dessutom mycket enklare att hålla vid, lägga på mer olja och lite lätt slipning är inga problem om det skulle behövas. Slutligen vill jag säg att tex Osmo hårdvaxolja finns som blank, och den går att polera till väldigt blank också om man orkar.

Som sagt det är min åsikt i frågan, det är ju dina högtalare så du behöver inte försvara ditt val, ville bara tipsa om något som jag tror blir en snyggare lösning.

Håller med om allt det där, men vill även lägga till att ett ordentligt lager högblank lack om den är av
rätt sort, även skyddar mot åldring.

Tycker valet mellan lack och olja alltid är svårt, det finns för- och nackdelar med båda. Jag väljer alltid
utifrån vilket fanér det är som skall lackas, och just sådan här lönn gillar jag med superhögblank lack.
Kanske beror det på att man sett så många violinbaksidor...

Och med det säger jag också att det kan vara kul att ha lite pigment i lacken, som man ju har när man
lackar violiner.

Valnöt gillar jag att olja.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-10 21:11

IngOehman skrev:Tycker valet mellan lack och olja alltid är svårt, det finns för- och nackdelar med båda. Jag väljer alltid
utifrån vilket fanér det är som skall lackas, och just sådan här lönn gillar jag med superhögblank lack.
Kanske beror det på att man sett så många violinbaksidor...

Och med det säger jag också att det kan vara kul att ha lite pigment i lacken, som man ju har när man
lackar violiner.

Valnöt gillar jag att olja.

Vh, iö

Då är det alltså franskpolering med shellack som gäller för Cahlis! :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-10 23:38

Bild
Jaha, å så ska det jävlas som vanligt. Mitt uppe på taket har det blivit ett gäng retsamma småbubblor i faneret. Kanske tog jag bort presstryckt för tidigt eller så hade jag för dåligt tryck. Vad ska man göra?
- Slipa ner vågar jag inte, kommer att gå igenom direkt.
- Värma med strykjärn har jag provat, händer ingenting. Även testat att värma överjävulskt mycket på provbit - nix resultat.
- Fick tag i en spruta med kanyl, tänkte spruta in vitlim eller epoxy i bubblorna och sedan pressa på. Men kanylen är för tjock, det blir för stora skador i faneren. Var får man tag i kanyler?
- En annan variant är så klart att slipa bort hela fanerbiten och lägga på en ny. Inte så kul, då jag fått alla skarvar kanonfina och den främre sneda biten sattes dit sist, dvs skarven är ovanpå och syns inte rakt framifrån. Blir aldrig så bra igen. Dessutom är kvarvarande fanerbitar inte så fina…
- Eller så viker jag ner mig och låter det vara utan åtgärd. Syns mest i släpljus men kommer att synas mer med blank lack. Hatar att acceptera detta.
Förbaskade vitlim! Skulle kört med mitt trogna epoxylim!
Tips mottages tacksamt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-11 00:06

Vet du om det är pappret som släppt ifrån lådan eller faneret som släppt ifrån pappret?

Eller förresten - oavsett vilket så skulle jag fanera om, i synnerhet om det bara drabbat
locket. Att fanera ÄR svårt. Man får vara beredd på att få göra om lite. Allt som allt är
det mitt intryck att du klarat av faneringen väldigt mycket bättre än de allra flesta. Det
tycker jag du skall vara stolt över.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-11 00:14

Aj då, tråkigt värre! Anledningen kan vara den ena eller den andra du nämner, eller en kombination av dom. Jag har aldrig använt "paperbacked" faner så jag vet inte helt hur det beter sig, kanske är släppet mellan papper och faner och inte mellan papper och mdf? Kanske är det någon reaktion mellan limmet du använt och limmet mellan papper och faner? Hur som helst så kan torktiden förlängas ganska mycket när man limmar faner i och med att vattnet i limmet inte kan evakuera lika lätt. Låt alltså fanerat sitta i press längre än vad som anges på limmet.

Men det borde gå att fixa och jag tycker det är värt ett försök innan du slipar bort allt. Det bästa sättet om man inte lyckas reaktivera limmet med värme tror jag är att anförskaffa en vass skalpell och en liten kanyl. Blanda ut vitlim med vatten så att det blir lite tunnare, då flyter det lättare ut och ger en lite längre öppettid. Skär några snitt på strategiska platser längs med fiberriktningen, använd skalpellen till att lätt lyfta fanerat så du kan sticka in kanylen. Försök att spruta in i så många riktningar som möjligt och försök sedan massera ytan så att limmet kommer in i alla tomrum. Allt detta måste gå rimligt snabbt så se till att allt finns till hands innan du sprutar in lim. Det gäller att vara lite försiktig då faner är ömtåligt, även om jag gissar på att ditt paperbacked är mer hållbart än vanligt faner. Sätt sedan i press och hoppas på det bästa! :D

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-11 00:33

Asch…. suger åt mig berömmet och peppningen. Gjorde gott - tack. Fanerets limning mot pappret sägs vara vattenfast men vad vet man? Kan vara det som släppt. Får väl erkänna att det finns några småsläpp på andra stället också, så det vore bra att få lagningen med "kanyltekniken" att funka. Eller om man kan skära upp blåsan längs ådringen med ett rakblad och trycka ner ena halva o peta in lite lim på nåt sätt. Kanylen igen kanske. Hade nästan varit lättare med en större blåsa. Eller så kan man skära sönder alla blåsor och måla hela rasket med epoxi, hoppas att det sugs in och sen lägga tryck med plastfilm emellan. Men då får man gå hela vägen och stryka hela lådan. Träet blir ju lite mörkare av epoxin. Nackdelen är att man då måste slipa hela lådan slät eftersom epoxin är lite trög o inte flyter ut som lack. Vid sådan slipning är det lätt att gå igenom faneren och så är man tillbaka på ruta ett igen.

Taktiken får bli att först fanera färdigt den andra lådan och sedan ge mig på att fixa fel. Ska i första hand försöka rädda locket om det går. Att byta faner står kvar som sista alternativ.

Ingvar, minns du om de piX/piM som du har i källaren är pigmenterade före lack?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-11 00:40

Aerob, skrev mitt senast inlägg innan jag läst ditt :) Precis den tekniken jag tänkte prova, det visar väl att det är rätt tänkt att vi båda hade samma fundering. Måste bara ha tag i en smal o fin kanyl, den jag har nu är upp mot 2 mm tjock o det är för klumpigt.
Har också kommit fram till att lång presstid är det som gäller. Lömskt att det ser fint ut när man tar loss och senare bubblar sig.

Användarvisningsbild
Cahlis

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga - Det blev pi

Inläggav Cahlis » 2014-04-13 23:03

Bild
Arbeter går långsamt framåt. Nu limmar jag endast en liten fanerbit per dygn. Får sitta i press ett helt dygn.
Tar nog en vecka innan denna talaren är färdigfanerad. Om nu allt går väl. Sen ska det lackas o slipas o lackas o slipas o…. byggas filter ska det också. Å tryckas i en massa skumgummi. Men sen ska det förbaske mig spelas!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-13 23:34

Glömde fråga en sak - om du glider försiktigt med fingertopparna över bubblorna så brukar
man lätt kunna höra om det verkligen kommit luft emellan. Låter det som om det inte har
det så kan det vara så att pressningen varit lite ojämn och bubblorna i själva verket är fulla
av lim (det är ovanligt, men jag har träffat på det) och då kan det faktiskt gå att slipa det
hela plant.

Men mät i så fall för säkerhetsskull att ojämnheterna är väsentligt mindre än 1/4 millimeter,
eller hur mycket slipmån nu ett sådant där faner medger.

För att undvika sådana problem till att börja med brukar jag rekommendera att man när man
pressar faner med tunn masonit närmast faneret, och sen en tryckutjämnande tretex-skiva
mellan masoniten och den tjocka styva platta i vilken man sätter tvingarna.

En stållinjal kan vara rätt verktyg för att kolla om de bubblor som du har fått ligger över eller
under kanterna på högtalaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-14 00:26

Jo, det är med stor säkerhet luft i bubblorna. Jag stryker ju ut limmet med en taggad skrapa och det blir alltså ränder med lim/ränder utan lim. När jag sedan lägger på faneren måste alltså luften mellan limränderna pressas ut. Detta har jag troligen inte lyckats helt med. När jag sedan lagt på press, så har de små luftbubblorna komprimerats. När jag sedan tagit bort presstrycket så har luften efter hand arbetat sig igenom limskiktet men inte genom faneret.
Ja, stållinjal har jag använt och bubblorna och mitten på taket är högsta punkten. Blev nog så att jag lade på trycket mest på kanterna först och i mitten sist… inser jag så här i efterhand.
Men, jag har fått för mig att bubblorna har minskat något i storlek. De också så tighta att jag inte har lyckats få in något lim under (har inte fått tag i tillräckligt tunn kanyl). Så just nu är min plan att slipa försiktigt utan att gå igenom och sedan lacka. Kanske kan man lägga tryck på lacket så att det funkar som lim (borde kunna tränga in i träet). Byggplast eller gladpack över lacken som skydd vid pressning. Sen slipning inför nästa lacklager. Några extra lager lack borde slutligen kunna fylla ut ojämnheterna tillräckligt för att kunna leva med det.

För övrigt är såklart dina råd om pressning helt rätt och jag har experimenterat mig fram till något liknande under arbetets gång. Synd bara att det ska gå åt ett par pi60s att öva sig på! :mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-14 00:34

Det finns små gummirullar (ser ut som en miniroller, men med gummirulle istället för rollern)
som man brukar använda när man fanerar, för att pressa ut all luft. Man rullar från mitten och
utåt. Alltså precis innan man applicerar en massa tryck.

Men lika viktigt är att lägga på faneret på rätt sätt, således att man fäster det i mitten och sen
pressar på det utåt med svepande rörelser med handens sida.

Man kan öva med genomskinligt lim och genomskinlig plast istället för faner.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-14 03:15

Men, jag har fått för mig att bubblorna har minskat något i storlek. De också så tighta att jag inte har lyckats få in något lim under (har inte fått tag i tillräckligt tunn kanyl). Så just nu är min plan att slipa försiktigt utan att gå igenom och sedan lacka.

Tänk på att det blir svårt att trycka ut limmet genom en tunn kanyl om det inte förtunnas. Kanylen kan lossa från sprutan...
Jag kan nog ta några kanyler på jobbet. Vilken tjocklek kan du tänka dig?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-14 04:04

"Mellan" eller "tunn". Får nog förtunna limmet med vatten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-04-15 10:29

Hur går det ?!

Fåt ordning på det ?
Hoppas det för det blir himla fint då ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2014-04-15 11:05

Angående små kanyler: Elfa har t.ex. denna med inner diameter 0,1mm.
Precisionsdoseringsnål 32 Gul

Blir nog dock svårt få igenom trögt trälim i en så tunn.

//Michael

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-04-15 12:08

Om det inte funkar med limmet du har och en tunn kanyl, kan du pröva med att använda ett bladmått som spatel för att få in limmet och smeta runt det under bubblan (får du in limmet med kanylen är bladmåttet också bra för att sprida limmet så jämt som möjligt).

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-15 14:21

Hej på er!
Jo, i går kväll limmade jag "taket" på den andra högtalaren. Med viss bävan för att det ska bli samma fel... Blir spännande att se ikväll när jag tar bort alla tvingar o lättar på presstrycket.
Jag har nu beställt några tunna kanyler från Elfa (tack för tipset Mich). Får försöka späda ut limmet lite först. Bubblorna har precis "fel" storlek, tillräckligt små/plana för att vara svåra att komma under och tillräckligt stora för att synas tydligt, speciellt i släpljus. Eller så får jag väl ställa en stor krukväxt ovanpå högtalaren... som man senare kan vattna så att det rinner över kanten och ner över talaren.... värsta jag vet, men har tyvärr varit med om det (på den tiden man bodde hemma hos Mamma - tur man hade gamla (billiga) Luxorhögtalare på den tiden).

Har även provlackat lite med klarlack på lösa fanerbitar. Det lyfter fram träets ådring lite extra. Känns "modernt" med ljust trä. Kan nog bli riktigt läckert till slut. Fast kanske borde man haft ådringen liggande vågrätt istället för stående, det är ju modernt nu. Så gör man t ex i nya båtinredningar.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-18 00:23

Jodå, taket blev bra. Ikväll har jag slipat kanterna som jag limmade i går och limmat de sista fanerbitara.

Bild
Långa kanterna limmade och redo att jämnas till.

Bild
Skär försiktigt bort det mesta av det överskjutande från kanterna.

Bild
En vass skrapa är bra att jämna tillta kanterna med. Men full koncentration krävs så att man inte tar för mycket eller hugger fast.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-04-18 00:33

Med alla skumma vinklar på lådan kanske det är ide' att skärpa till en egg på en smygvinkel och ha som lim- och fane'rskrapa (?).

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-18 00:51

Bild
Slipning med 180 och 320-papper. Om man gjort ett bra jobb med limningen så blir limfogen så gott som osynlig.

Bild
Får nog vara nöjd med detta.

Bild
Det gäller att låta kanterna vara vassa. När all limning sedan är klar ska jag bryta kanterna, dvs mjuka av de lite med ett fint sandaler. Tyvärr finns inte så mycket att göra på, så de kan inte bli så runda som jag skulle önskat.

Bild
Uppsatt i vaggan för att limma sista kantlisterna. När det var nästan klart med tvingar o spännbitar upptäckte jag att det glidit snett. Tog loss o gjorde om tre gånger innan jag var nöjd. Får se i morgon hur det blev. Börjar bli redigt less på att limma faner nu...

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-18 01:00

Som den gamle båtbyggargubben på Orust sa till de lite yngre grabbarna: - Hyvla i på pöjka, så går je etter me öxa å jämna te.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-21 22:05

Ja, nu har jag äntligen lagt första lagret lack.
Men först lite om mitt problem med bubblor på "taket". De var centrerade och täckte kanske 35% av ytan och var 10-20mm i diameter, kanske ett 10 tal bubblor. Inte så höga men tydligt synliga i släpljus och dagsljus. Köpte i veckan riktigt tunna kanyler från Elfa efter tips från Mich här på forumet. Men inte ens 0,25 mm gick att sticka in i blåsorna. Som tidigare sagt så hade dessutom blåsorna gått ner något, tydligen när limmet torkat slutligt. Så jag jag bestämde mig för att försöka slipa ner dem. Det funkade! Puh! Fast nu ligger jag farligt nära gränsen för att gå igenom faneret. Men bara lacken kommer på plats, så är Sverige räddat!

Bild
Klara men ännu olackade.

Bild
Första lagret lack. Första lagret går ju in i träet och ger ingen glans. Men visst ger det en känsla för hur det kommer att se ut. Blir direkt ett djup i träet som inte syns annars. Det går framåt.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-04-21 22:19

Skitsnyggt, bra jobbat! :)
Snart bara det roliga kvar, monteringen o lyssnandet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-22 01:07

Cahlis skrev:"Mellan" eller "tunn". Får nog förtunna limmet med vatten.

Bara en allmän varning - om man spär ut trälim så blir det inte bara svagt när det torkar, det
blir poröst också, och det krymper. Så vill man ha god torrhalt så spä INTE trälim.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-22 10:54

OK, tack för varningen. Nu blev det ju inte aktuellt i detta fallet, men om det varit enda sättet, hade jag nog provat ändå... Trälim är som sagt lite lömskt har jag lärt mig. Några lärdomar har jag tagit:
- Jämnt fördelat lim över hela ytan, hellre lite för mycket än för lite.
- Pressa noga ut all luft från limmet, med t ex brödkavel eller mindre rulle.
- Högsta möjliga presstryck (men tryck inte sönder högtalaren).
- Håll noga koll så att faneren inte glider när du lägger på presstryck - för det gör den!
- Låt sitta i press länge. Gärna ett dygn eller mer, även om det står på burken att det torkar på 15 min.
- Små bitar kan hållas på plats med fingrarna tills de häftat (10-15 min).
- Maskera noga alla ytor som inte ska limmas.
- Epoxy är ett alternativ, det blöder inte igenom faner med pappersbaksida.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-04-22 18:04

IngOehman skrev:
Cahlis skrev:"Mellan" eller "tunn". Får nog förtunna limmet med vatten.

Bara en allmän varning - om man spär ut trälim så blir det inte bara svagt när det torkar, det
blir poröst också, och det krymper. Så vill man ha god torrhalt så spä INTE trälim.

Vh, iö

Jag skulle vilja påstå att det beror på limmets skick samt hur mycket man späder. Dom flesta pvac-lim jag stött på brukar enligt tillverkarens anvisningar tillåtas spädas 5-10%. Att späda lim är givetvis inget man ska göra bara för att, men det finns tillfällen där det är vettigt att göra det, till exempel i Cahlis fall där man behöver få in lim under ett faner.

Summer Passing

Användarvisningsbild
mx

Re:

Inläggav mx » 2014-04-23 17:22

DVD-ai skrev:pi60 är extremt bra högtalare, köp dom och bs60 det är bättre än ensama pi60s om du har plats för det !
Men då ska dujukunna kopla in rc60 (kontrollboxen) mellan för/slutsteg också vilket du antagligen inte kan...
så ny elektronik lär behövas med.

Enklast: pi60s

Knepigast men bäst: pi60 + bs60

Eller så köper du pi60s och OM du skulle få för dig så köp bs60 senare någon annan gång när du råkat få pengar över :)

Ellerså skiter du i det och köper pi60 + bs60 nu !
Och byter till seoarat för/slutsteg.

Många val ^^

Fick du med alla alternativ nu? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-23 23:15

Jomän, jag köpte som sagt pi60s i MDF - å nu e de snart klara!
Fast jag har inte börjat med delningsfiltrena än, kan bli nog så knepigt det också…

Bild
Strök andra lagret lack i går efter att ha slipat efter första lagret. Slipning tillhör som bekant inte livets stora glädjeämnen…
Det omtalade bubbliga taket är numera platt som en pannkaka. Ny slipning blir det, eftersom jag lackade i dammiga garaget. Nästa lager ska jag stå i duschrummet och måla, efter att ha blött ner väggar och golv. Ska stå i kalsingarna när jag lackar, för att undvika damm från kläderna. Kan redan nu glädja er med att det inte blir några bilder på det.

Bild
Hyfsat blänk i lacken. Verkligen utmanande med klarlack, för minsta småmiss i underarbetet eller lackeringen syns.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2014-04-24 08:43

Fint redan nu.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-04-24 09:15

Cahlis skrev: Ska stå i kalsingarna när jag lackar, för att undvika damm från kläderna. Kan redan nu glädja er med att det inte blir några bilder på det.

Bild

Fint blir det! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-04-24 16:30

Jäklar vad fint arbete du gör. De där högtalarna kommer du att vara nöjd med länge.
pi60s är verkligen en investering för livet. Mycket ska till för att jag ska göra mig av med mina... :D
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-04-27 18:20

Riktigt fint arbete!!

Jag är väldigt nyfiken på var du köpte faneret på faneret.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-27 21:00

blixten_no1 skrev:Riktigt fint arbete!!

Faneret kallas Decoflex och säljs av en firma som heter Decospan i Belgien. Jag mailade dem men blev hänvisad till en svensk träfirma eftersom de inte säljer direkt till privatpersoner. Men efter lite tjat så skickade de i alla fall några prover.
http://www.decospan.com/en/Products/Decoflex/

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-04-27 21:25

Cahlis skrev:
blixten_no1 skrev:Riktigt fint arbete!!

Faneret kallas Decoflex och säljs av en firma som heter Decospan i Belgien. Jag mailade dem men blev hänvisad till en svensk träfirma eftersom de inte säljer direkt till privatpersoner. Men efter lite tjat så skickade de i alla fall några prover.
http://www.decospan.com/en/Products/Decoflex/

Tack så mycket.

Vad heter faneret du använder? För verona lönn verkar va nått svenskt påfund.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-04-27 21:35

Gissar på "Maple Figured"

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-27 22:38

Japp!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-04-27 22:43

Tack!

Då ska jag bara lyckas se till att köpa en rulle!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-04-30 15:47

Och nu kommer nästa fråga, är det amerikansk eller europeisk maple figured du köpte?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-04-30 23:49

Rättelse!
Faneret heter Sycamore Figured. Tog fram provbiten när du frågade om ursprungsland. Det sitter en liten etikett som säger "Origin Europe" med nästan oläsligt små bokstäver. Acer pseudoplatanus L heter det tydligen på latin.

Måste säga att jag blev lite konfunderad när jag packade upp rullen. Träet var nästan helt vitt och med ytterst lite ådring. Men när jag provlackade en liten bit så kom ådring och djup i träet fram.
Nu har jag precis lagt femte lagret lack med slipning emellan. Svårt att få lacken perfekt. Alltid är det något litet fel; damm i lacken, en liten rinning eller lite för tunt på nåt ställe. Men man lär sig efterhand. Intressant också att varje typ av lack har sin egen karaktär vad gäller förmåga att täcka, rinna och tid att jobba med innan den börjar torka. Ja, ja, en vacker dag blir det musik också!

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-05-01 09:36

Tack så mycket!

Jag fick priser på maple figured och den europeiska kostade DUBBLET så mycket som den amerikanska, 3600:-
Vad betalade du för din rulle?

Kan du inte polera bort det sista lite försiktigt?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-01 22:37

Jo, man kan slipa med 2000 våtslippapper och sedan rubba och polera. Men man vill ju ha den perfekta ytan utan allt för mycket efterarbete.

Stycket som jag köpte var 3050 x 1240 mm och kostade 2250 kr. Finns även i 2745 x 1240 och 2500 x 1240.
Det var aldrig tal om europeisk eller amerikansk. Varifrån köper du?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-05-02 00:41

Cahlis skrev:Jo, man kan slipa med 2000 våtslippapper och sedan rubba och polera. Men man vill ju ha den perfekta ytan utan allt för mycket efterarbete.

Stycket som jag köpte var 3050 x 1240 mm och kostade 2250 kr. Finns även i 2745 x 1240 och 2500 x 1240.
Det var aldrig tal om europeisk eller amerikansk. Varifrån köper du?

Oj då måste maple figuerde va väldigt mycket dyrare eller så lägger stockholmarna på extreme mycket.

Dom här priserna fick jag :

Kostnad för ett ark 2,5x1,24m

Amerikansk Maple figured:
1800 kr inkl 25% moms

Europeisk Maple figured:
3600 kr inkl 25% moms

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-02 01:04

Har du sett prover på båda? Den amerikanska verkar vara lite mörkare. Annars vet jag inte skillnaden mellan Sycamore och Maple. Decospan i Belgien skickade prover kostnadsfritt med DHL-liknande bud till mig. Lite förvånande men bra så klart! Tog dock ca två veckor. Jag bad om prover på fyra olika träslag.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2014-05-02 01:11

Nope har inte sett några prover.
Vill ju ha samma faner som du hittat, fast till andra högtalare ;)

Ska kolla pris på sycamore också, och hoppas den inte är lika kostsam.
För det priset du fått verkar vara väldigt bra om man jämför.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-02 09:45

Sycamore och maple översätts båda till lönn på svensk, bara för att förvirra.
Här i UK kallar man det sycamore och i US har de maple. Men det är inte samma art har jag för mig. De ser rätt lika ut, men det finns skillnader.
Och som om inte det vore nog så har man i US också ett antal olika "sycamore maple".
Enda vettiga sättet att veta vad som är vad är genom dess latinska namn, eller i det här fallet genom att titta på faneret.
__
/ony

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-02 23:38

Bild
Lite försiktighet krävs för att få in dämpmaterialet utan att skada filtret. Som tur är kan man sticka in handen genom diskanthålet.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-02 23:41

Bild
Yeah!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-02 23:46

Väldigt, väldigt snygga, tycker jag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-02 23:47

Underbart att se :)
Verkligen bra jobbat!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-02 23:52

tycker nästan att de svarta elementen + port stör litegrann :lol:
EDIT: fast botten är ju svart iof
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-03 08:26

Ser för jävligt ut...

Riktigt bra jobbat !
:wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-03 10:42

Ser riktigt bra ut. Starkt jobbat :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-04 17:23

Kan vara värt att testa vit port.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-05-05 10:25

Elfsberg skrev:Kan vara värt att testa vit port.

För mig känns det inte harmoniskt med svarta element och vit port, det blir liksom olika då. Vitsprejade element kanske!?! :lol: Äh, glöm det...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-05 13:13

Johan_Lindroos skrev:
Elfsberg skrev:Kan vara värt att testa vit port.

För mig känns det inte harmoniskt med svarta element och vit port, det blir liksom olika då. Vitsprejade element kanske!?! :lol: Äh, glöm det...

Håller med. Vit port skulle bli fel. Men en svarvad port i samma material som ytan skulle vara najs...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-05 15:14

Ja, eller kanske man skulle lönnfanera den befintliga porten av plast.... Not! Där går gränsen.

Men visst, jag reagerade också för att det blev stor kontrast mellan svarta element/port och det ljusa träet. Men gul kevlar i baselementet vore fränt. Ingvar...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-05 17:42

Cahlis skrev:Ja, eller kanske man skulle lönnfanera den befintliga porten av plast.... Not! Där går gränsen.

Men visst, jag reagerade också för att det blev stor kontrast mellan svarta element/port och det ljusa träet. Men gul kevlar i baselementet vore fränt. Ingvar...

Jag tycker han skulle fixa till port, kon & korg i koppar eller mässingsfärg.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-05-05 19:05

Om du stör dig på den den svarta porten kan du pröva med påmålad träådring, samma teknik som marmorering. Slipa porten matt i ytan, vit täckfärg, därefter ovanpå en linoljelasur i rätt nyans och som får trämönster med en hård gles pensel, borste eller kam. Det är ganska lätt att få till schyst resultat och linojelasuren tar ca 1 dygn på sig att torka så det finns gott om tid och går även att enkelt torka bort om det 1:a försöket inte blir bra. (Kulturhantverkarnas linoljelasur är bra, bor du i Stockholm så hade dom tidigare i alla fall butik uppe vid Norrtull till vänster om E4 norrut.)

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-05 23:23

Naj, naj, naj, här ska inte målas någon basport. Men tack ändå för infon, den kan komma väl till pass vid annat tillfälle. Jag har lackat fem gånger med slipning emellan och nu är de (nästan) perfekta. Jag stör mig inte ett dugg på att port o element är svarta, tvärtom. Tycker dessutom att det blev snyggt med blank lack.
Nu är det lyssning som gäller. De står bredvid piP och har väl inte riktigt kommit ikapp dem ännu, vad gäller inspelning och "släpp" av ljudet. Men det hörs förbättring varje dag! Märks ju dock att de har en mäktigare stämma. Fast piP är ju imponerande! Trots sin litenhet ger de ifrån sig ett fantastiskt ljud. De kommer jag aldrig att släppa.
Återstår bara att bygga ett ljudisolerat musikrum i källaren så att pi60s kan få blomma ut ordentligt. Å skaffa sig ett NAD 208 - någon?
Sen ska man väl smittas av bassjukan och fylla huset med gigantiska baslådor runt väggarna… å ännu fler förstärkare. En rackarns bred filmduk vore ju kul också, med tillhörande projektor. Eller kanske inte. En sak i taget. Tids nog kommer det en höst.

Bild

Användarvisningsbild
TomKokk

Inläggav TomKokk » 2014-05-05 23:27

Jag tycker dem är otroligt vackra.
Kontrasten mellan element och låda gör
allt ännu vackrare. .
Hur många timmar tog fanneringen och lacken?
:-)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-06 07:32

Cahlis skrev:Sen ska man väl smittas av bassjukan och fylla huset med gigantiska baslådor runt väggarna… å ännu fler förstärkare. En rackarns bred filmduk vore ju kul också, med tillhörande projektor.

Verkar som symptomen redan börjat visa sig... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-05-06 08:09

Ruggigt snygga, så bra jobbat.

Jag gillar att det svarta bryter av, det är ju högtalare.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-06 08:48

Fin fint ! :)

ja piP är ena mysiga små högtalare :P

men pi60s är grymma ! 8)

( du ska inte ha bs60 till då...;)) :lol: :mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-06 10:17

TomKokk skrev:Jag tycker dem är otroligt vackra.
Kontrasten mellan element och låda gör
allt ännu vackrare. .
Hur många timmar tog fanneringen och lacken?
:-)

Tja, jag höll på några veckor, några timmar nästan varje dag, lite upp o lite ner, kanske 40-70 tim totalt.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-05-06 10:20

DVD-ai skrev:Fin fint ! :)

ja piP är ena mysiga små högtalare :P

men pi60s är grymma ! 8)

( du ska inte ha bs60 till då...;)) :lol: :mrgreen:

Jo tack!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-06 20:08

Nattlorden skrev:
Cahlis skrev:Ja, eller kanske man skulle lönnfanera den befintliga porten av plast.... Not! Där går gränsen.

Jag tycker han skulle fixa till port, kon & kork i koppar eller mässingsfärg.

Va? Har du övergett din favoritgröna?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-07 08:40

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:Jag tycker han skulle fixa till port, kon & korg i koppar eller mässingsfärg.

Va? Har du övergett din favoritgröna?

Hade varit snyggt med mässing på grönt. :P

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-01-09 22:38

Är du nöjd med dina pi60s?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2019-05-17 15:45

Hyfsat sent svar....: Jo, jag är fortfarande ruggigt nöjd med pi60S. Verkar liksom inte behövas någon uppdatering. Ever.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-17 15:50

Efter nekrobumpandet av tråden får även jag säga att jag är väldigt nöjd med mina pi60s(-s) och kan inte se något framtida byte.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2019-05-27 14:17

Den där högtalaren är ruggigt snygg!
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Återgå till Wänner af Ino