kunskaperna som behövs för att akustikfixa ett rum?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

kunskaperna som behövs för att akustikfixa ett rum?

Inläggav HK430 » 2015-01-15 14:32

Så var det dags för mitt projektarbete sista året på gymnasiet, jag tänkte slå tre flugor i en smäll. Få ett vettigt rum att lyssna på musik i, lära mig något jag är intresserad av samt fixa ett bra projektarbete.

Frågeställningen i min rapport är: Går det att anpassa ett rum till musiklyssning med grundläggande kunskaper i fysik och matematik?

Fråga 1. Vilka egenskaper är önskvärda i ett sådant rum? rt60, haas fönster etc
Fråga 2. någon som vet några bra källor att läsa om akustikreglering?

JM

Re: kunskaperna som behövs för att akustikfixa ett rum?

Inläggav JM » 2015-01-15 15:22

HK430 skrev:Så var det dags för mitt projektarbete sista året på gymnasiet, jag tänkte slå tre flugor i en smäll. Få ett vettigt rum att lyssna på musik i, lära mig något jag är intresserad av samt fixa ett bra projektarbete.

Frågeställningen i min rapport är: Går det att anpassa ett rum till musiklyssning med grundläggande kunskaper i fysik och matematik?

Fråga 2. någon som vet några bra källor att läsa om akustikreglering?

En bok som sammanställer läget för ca 10 sedan är Floyd Tooles Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms.
http://www.amazon.com/Sound-Reproductio ... 0240520092
Matten är mestadeles enkel. Boken är inte helt intuitiv.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-01-15 15:29

Titta om det finns något i den här tråden:
viewtopic.php?f=9&t=15016&hilit=b%C3%B6cker+akustik#p312225

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-01-15 15:57

Frågan är väl snarare varför denna tråd ligger under "Wänner af Ino"...? :wink:

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-01-15 16:39

Ethan Winer bjuder på mycket bra gratiskunskaper här, som mina tidigare lärare på LNU rekommenderade mig att läsa.

http://ethanwiner.com/acoustics.html
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-01-15 19:56

Här kan du får svar på en hel del frågor, en hel bok som pdf att tanka ned: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/arch ... actice.pdf

Innehållet är från enkelt i form av ritningar och råd baserade på praktiska rön och vetenskapliga tester till bökigare terori.

BBC Guide to Acoustic Practice.JPG
BBC Guide to Acoustic Practice.JPG (64.3 KiB) Visad 1969 gånger

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2015-01-16 11:27

bakerman22 skrev:Frågan är väl snarare varför denna tråd ligger under "Wänner af Ino"...? :wink:

min gissning var att andelen som bryr sig om akustikfix är störst i detta underforum, och att oddsen för att IÖ kikar in kanske blir bättre

-

tack för era länkar!

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-01-19 01:11

Master handbook of acoustics av Everest brukar vara vanlig på utbildningar (och ibland benämnd som en "bibel") och jag har lyckats ta mig igenom ca 40% så den är nog lagom omfattande ;) Mest om hörseln, fysik och olika begrepp (spl, loudness osv) så ev lite väl ingående (?) för gymnasiet men vettigt för framtiden kanske. Lycka till!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-02-22 19:44

Jag försökte mig på precis det här när jag gick i 3:an. Det gick inget vidare, men det berodde mest på ett missförstånd:

Min handledare: Ja, du Albin det här såg ju lovande ut, men det känns som om du inte riktigt lagt ner något arbete på att färdigställa det.
Jag: Nej, det är ju inte klart än.
Handledaren: Ja, det var synd. Jag lät en annan lärare läsa igenom och vi kom fram till att vi skulle ge dig godkänt i alla fall.
Jag: Va? Var inte det här ett första utkast för att få feedback och stämma av att jag var på rätt väg?
Handledaren: Nej...

Det jag försökte kollade på var hur bra teorier (eller kanske snarare formler) stämde överens med vad jag kunde mäta upp i ett tomt rum i källaren. Jag hade någon formel som visade på sambandet mellan andelen dämpade väggytor och efterklangen i rummet. Sen försökte jag mig på att kartlägga rummets resonanser och testa effekten av 1/4-våglängdsrör. Jag köpte boken Master handbook of acoustics och någonting i stil med how to build a home studio on a budget.

Som mätutrustning hade jag en emc8000, ett usb-ljudkort med phantommatning, en dator med windows, programmen tombstone och tone från tolvan.com, en subwoofer och en stativhögtalare.

Återgå till Wänner af Ino