Var ett tag sedan jag skrev nått här,men vad skall man skriva/undra om om man sitter nöjd

Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag trodde leverantören skulle tacka kunden för att leverantören har bröd och smör på bordet.
Nicke skrev:Både IÖ O O&G levererar smör o bröd på mitt bord iallafall,tack ska ni ha : )
DVD-ai skrev:Jag tycker fortfarande att det är skamligt att ingen har nämnt en riktigt fin västerbotten eller Präst![]()
Hur jävla kul är det med bara bröd och smör liksom... det är ALLTID fint med en god ost på !
DVD-ai skrev:Jag tycker fortfarande att det är skamligt att ingen har nämnt en riktigt fin västerbotten eller Präst![]()
Hur jävla kul är det med bara bröd och smör liksom... det är ALLTID fint med en god ost på !
Komorok skrev:Ingen verkar fatta vad jag menade.
Komorok skrev:Ingen verkar fatta vad jag menade.
PerStromgren skrev:Komorok skrev:Ingen verkar fatta vad jag menade.
Vi tolkar och tolkar...
PappaBas skrev:Jag tolkade det som att du gör så god frukost att de kommer på besök?
zartok skrev:Inte för att vara sån, men smakar inte Västerbotten lite fot?
Komorok skrev:zartok skrev:Inte för att vara sån, men smakar inte Västerbotten lite fot?
Det är foten som smakar Västerbotten.
FBK skrev:Tråkig inställning bara att han inte vill betala sin skatt som oss vanliga människor http://www.allabolag.se/620409PJND/verksamhet
Inget förvånade i sig, vi såg hur det gick med Grekland där en stor del inte vill betala skatt.
ante_77 skrev:FBK skrev:Tråkig inställning bara att han inte vill betala sin skatt som oss vanliga människor http://www.allabolag.se/620409PJND/verksamhet
Inget förvånade i sig, vi såg hur det gick med Grekland där en stor del inte vill betala skatt.
Jag pröjsar inte heller skatt i Sverige. Men både jag och familjen bor där och utnytjar allt som ni övriga betalar in i välfärden.
Jag bugar, bockar och säger tusen tack för er generositet.
Fast mer är så gör jag inte.
shifts skrev:FBK: Det finns fler här inne med tråkig inställning.
Om ett hifi-företag har F-skattsedel eller ej, kan väll gränsa till en ok diskussion här på faktiskt, men nu låter det bestämt som du pratar illa om person och inte bolag och då hamnar du på fel sida om tillåten diskussion.FBK skrev:mot "fel" personer ...
MagnusÖstberg skrev:ante_77 skrev:FBK skrev:Tråkig inställning bara att han inte vill betala sin skatt som oss vanliga människor http://www.allabolag.se/620409PJND/verksamhet
Jag pröjsar inte heller skatt i Sverige. Men både jag och familjen bor där och utnytjar allt som ni övriga betalar in i välfärden.
Jag bugar, bockar och säger tusen tack för er generositet.
Fast mer är så gör jag inte.
Är du en fulltidsbrottsling, eller jobbar du utomlands?
Glöm inte bort pensionsförsäkringen för din fru bara, eller så skiter du i det, inte ditt problem kanske om du skulle hitta någon ny.
Alexi skrev:Om ett hifi-företag har F-skattsedel eller ej, kan väll gränsa till en ok diskussion här på faktiskt, men nu låter det bestämt som du pratar illa om person och inte bolag och då hamnar du på fel sida om tillåten diskussion.FBK skrev:mot "fel" personer ...
FBK skrev:Alexi skrev:Om ett hifi-företag har F-skattsedel eller ej, kan väll gränsa till en ok diskussion här på faktiskt, men nu låter det bestämt som du pratar illa om person och inte bolag och då hamnar du på fel sida om tillåten diskussion.FBK skrev:mot "fel" personer ...
Tyvärr så misstänkte jag att detta ämne inte skulle motas med öppna armar här, och jag förstår hur det ligger till. Så fortsätta gärna med Tack IÖ-talen
ante_77 skrev:FBK skrev:Alexi skrev:Om ett hifi-företag har F-skattsedel eller ej, kan väll gränsa till en ok diskussion här på faktiskt, men nu låter det bestämt som du pratar illa om person och inte bolag och då hamnar du på fel sida om tillåten diskussion.
Tyvärr så misstänkte jag att detta ämne inte skulle motas med öppna armar här, och jag förstår hur det ligger till. Så fortsätta gärna med Tack IÖ-talen
Har du inte de ekonomiska resurserna som krävs för ett par Ino högtalare, eller varför grinar du över hans bolag?
Han betalar säkert mer skatt än vad du mäktar med.
FBK skrev:ante_77 skrev:FBK skrev:Tyvärr så misstänkte jag att detta ämne inte skulle motas med öppna armar här, och jag förstår hur det ligger till. Så fortsätta gärna med Tack IÖ-talen
Har du inte de ekonomiska resurserna som krävs för ett par Ino högtalare, eller varför grinar du över hans bolag?
Han betalar säkert mer skatt än vad du mäktar med.
varje kväll mig till sömns för att jag inte har råd med ett par Ino.
Men vad bra då, då är det bara felaktiva uppgifter hos skattmasen.
Ja ja, nu ska jag åka till min sjuka mor så ni får fortsätta att leka vidare själva.
FBK skrev:Men vad bra då, då är det bara felaktiva uppgifter hos skattmasen.
Ja ja, nu ska jag åka till min sjuka mor så ni får fortsätta att leka vidare själva.
ante_77 skrev:Jag pröjsar inte heller skatt i Sverige...
FBK skrev:Tråkig inställning bara att han inte vill betala sin skatt som oss vanliga människor http://www.allabolag.se/620409PJND/verksamhet
hifikg skrev:ante_77 skrev:Jag pröjsar inte heller skatt i Sverige...
Tror du väl inte ens på själv va?
IngOehman skrev:Jag betalar skatt! MASSOR av skatt. Att vara sen med deklarationen gör att det blir så när man har enskild firma, då räknar de nämligen upp skatten från föregående år. Det gör också att man förlorar sin F-skatt.
Jag betalar jag om jag minns rätt mera i preliminärskatt (den jag måste betala i förväg eftersom det är den skattemyndigheten förväntar sig att det skall bli, för så fungerar den när man har enskild firma) varje månad, än jag hade i månadslön tidigare! Det betyder att jag måste reda upp allting i efterhand för att få tillbaka all "överskatt" jag betalat in. Skitjobbigt.
Men för protokollet - jag betalar massor av skatt, jag har INGA skatteskulder, och jag har sedan något halvår tillbaka deklarerat både inkomst- och moms fram till förra året, och snart är det dags att lämna in deklarationen för 2014.
Att jag slarvat med sådana har saker har gjort att jag det har hänt att jag betalat in mera skatt än jag tjänat på hela året. Det tror jag inte så många gör. Skänker även pengar till välgörande ändamål, men inte det år då jag betalade in mera skatt än jag tjänat. Fick tillbaka 70 000:- det året då allt blivit utrett.
Vill avsluta med att säga att skattemyndigheten alltid varit väldigt och hjälpsam och verkligen ställt upp när jag haft frågor att ställa till dem. Dock har det oundvikligen blivit en massa onödiga förseningsavgifter, pengar som jag kanske hellre hade givit till välgörande ändamål, men på sätt och vis är ju avgifter man betalar till skatteverkat en sorts välgörande ändamål. Extra pengar som man kan hoppas används för att hjälpa människor som inte själva kan bidra till samhället.
Vh, iö
Morello skrev:Idagsläget kan du tex inte sälja konsulttjänster i och med att du saknar F-skatt. (enligt länken till allabolag som någon postade)
Bill50x skrev:Morello skrev:Idagsläget kan du tex inte sälja konsulttjänster i och med att du saknar F-skatt. (enligt länken till allabolag som någon postade)
Jodå, det finns företag som ordnar detta åt den som jobbar på uppdrag (och behöver fakturera) men inte har eget företag. Jag minns inte namnet på dem men jag har sett åtminstone två företag göra reklam för detta. Naturligtvis finns det en kostnad någonstans, men det är inte gratis att driva eget företag heller.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Idagsläget kan du tex inte sälja konsulttjänster i och med att du saknar F-skatt. (enligt länken till allabolag som någon postade)
Jodå, det finns företag som ordnar detta åt den som jobbar på uppdrag (och behöver fakturera) men inte har eget företag. Jag minns inte namnet på dem men jag har sett åtminstone två företag göra reklam för detta. Naturligtvis finns det en kostnad någonstans, men det är inte gratis att driva eget företag heller.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Idagsläget kan du tex inte sälja konsulttjänster i och med att du saknar F-skatt. (enligt länken till allabolag som någon postade)
/ B
Samtidigt ska inte arbetet med att sköta bokföring och redovisning ordentligt överdrivas.
Ringer du till skatteverket och kollar upp min firma Roslagens Urmakeri (där också O&G ingår) så kommer dom intyga att den där Morello är en utomordentligt skötsam kille.Jag har alltid haft alla papper i ordning sedan starten 2010 och läger ohyggligt lite tid på det administrativa.
Med näringsverksamhet följer vissa skyldigheter och kan man inte ta det ansvaret skall man heller icke bedriva verksamheten. Det finns liksom inga ursäkter för att inte lämna deklaration etc.
Xenod skrev:Har du träffat honom? Han är inte alls gammal. Särskilt inte när han sitter på hojjen![]()
![]()
Grattis Ingvar!
Xenod skrev: Särskilt inte när han sitter på hojjen![]()
![]()
Nattlorden skrev:Xenod skrev: Särskilt inte när han sitter på hojjen![]()
![]()
Körandes på bakhjulet i foppatofflor mitt framför bilen man åker i t.ex.
( Tyvärr fokuserade min kamera på bilrutan, så det blev ingen film att visa...)
BORIS skrev:Nattlorden skrev:Xenod skrev: Särskilt inte när han sitter på hojjen![]()
![]()
Körandes på bakhjulet i foppatofflor mitt framför bilen man åker i t.ex.
( Tyvärr fokuserade min kamera på bilrutan, så det blev ingen film att visa...)
Synd, användare av Foppatofflor bör hängas ut och ständigt bekämpas tillsammans med allt annat som förfular tillvaron
hifikg skrev:Håller i princip med, men Ingvar har dispens.
petersteindl skrev:Jag är inte ens säker på att Ingvar använder just foppatofflor.
mrGaskill skrev:Jag trodde det var någon heja Ino-dag. Ja grattis Öhman, om du fyllt år.
BORIS skrev:mrGaskill skrev:Jag trodde det var någon heja Ino-dag. Ja grattis Öhman, om du fyllt år.
Till skillnad mot de andra 364?
mrGaskill skrev:Jag trodde det var någon heja Ino-dag. Ja grattis Öhman, om du fyllt år.
Lite OT, men det finns en svensk firma som gör rörljud (och andra ljud) digitalt.http://www.softube.com/index.phpIngOehman skrev:Ibland känner jag att jag skulle vilja ha både en rörförstärkare och en trisse-dito, för rörförstärkare är så himla bra på att spela när man spelar svagt. Jag brukar ju säga att de är så bra på att domesticera ljudet. Alltså anpassa det till den miljö man har hemma, där man kanske inte alltid spelar lika starkt som på konserthuset.
Har av ett skäl som jag inte kan gå in på mera, lite nyliga erfarenheter av att lyssna på helt syntetiserad distorsion (vad nu det betyder, men genererad i den digitala världen i varje fall) och det är märkvärdigt vad mycket mera närvaro och fyllighet man kan åstadkomma på det viset, om man gör det rätt.
Tusan vet om jag inte tycker att förstärkare som inte använder rör då istället borde ha en "domesticeringsknapp". Har idag rätt så klart för mig hur överföringsfunktionen för en sådan effekt skulle åstadkommas, och att göra det genom att härma rör är bara second bäst!
Släpper man alla konventioner och går nya spår finns mycket intressant att hitta!
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, loudnesskurvorna är linjära manipulationer, som jag inte kan försvara på något sätt överhuvudtaget. De är bara fel.
Det jag talar om är olinjära manipulationer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det jag talade om var att åstadkomma domesticeringskurvor - förutsättningslöst, alltså utan att ha rörförstärkare som utgångspunkt, att utgå ifrån det enda som vi vet kommer att finnas där att ta hänsyn till - vår hörsel.
Vh, iö
mrGaskill skrev:Jag vet inte vad de gjorde med min Onkyo tx-sr 707 sen den blev lagad i Tyskland (?). I Oberberg eller nåt.
Nu låter det helt fantastiskt. De har förmodligen bara satt i ett nytt "HDMI-kort" (det står på följesedeln att de bytt ett kort) och uppdaterat FW och därigenom nollställt alla inställningar. Undrar om jag ställde in något tokigt förut. Allt verkar ju ha ställts in som förut. Högtalarna excellerar i alla fall. Woof! Lät det så här trevligt förut? Inte vad jag minns.
IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.
Vh, iö
andershelin skrev:IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.
Vh, iö
Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?
/Anders
IngOehman skrev:andershelin skrev:IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:
[ Bild ]
Vh, iö
Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?
/Anders
Två sorters maränger, grädde kryddad med socker, kummin och kanel, en nedkramad apelsin (bara grovt inrörd) och till sist förstås riven mörk choklad på toppen.
Ingen glass eller såser på tub, strössel eller några andra vulgariteter.
Vill man så kan man dock röra in antingen lite Cointreau eller om man inte har det Grand Marnier, i grädden. Dock bör det hanteras som med den nedkramade apelsinen - inrörningen skall inte vara noga utan grov.
- - -
När det gäller mängder går jag nog bet. Jag har ingen vidare koll på sådant, men mängden maräng och grädde är nog nära 1:1 när grädden är vispad. Volymmässigt alltså. Kryddningen med kummin och kanel skall vara väldigt försiktig jämfört med mängden socker (som många snålar med i grädden). Och sockret kan gärna tillföras i två doser, en flera timmar i förväg i den ovispade grädden, så det hinner smälta i grädden före vispning, och en andra efter vispningen, så det inte hinner smälta. En hel apelsin kramades nog ned, men det var ju en gigantisk anrättning. För en mera normalstor handlar det nog snarare om 1/4 apelsin.
Vh, iö
IngOehman skrev:Just nu håller jag faktiskt på att göra marängswiss.
Här kommer kanske en bild senare:
[ Bild ]
Vh, iö
Nattlorden skrev:Jösses då... grattis känns ju lite felplacerat i en sådan stund... "lycka till med vårdapparaten" känns väsentligare faktiskt.... men ett grattis att plockas upp i en stund det kommer bättre till pass kommer här!
jonasp skrev:Nattlorden skrev:Jösses då... grattis känns ju lite felplacerat i en sådan stund... "lycka till med vårdapparaten" känns väsentligare faktiskt.... men ett grattis att plockas upp i en stund det kommer bättre till pass kommer här!
Man kan fylla år fastän man har benbrott, typ.
Nattlorden skrev:Ha den Äran!
JM skrev:Grattis Ingvar!
Ser fram emot en lyssningssejour i källaren och lite snack.
Vänligen Jan
IngOehman skrev:Det känns konstigt att inte såsom igår vara 39...
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:Det känns konstigt att inte såsom igår vara 39...
Vh, iö
Har du fyllt 40
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster